Koiran lopettaminen edessä, miten kestän??
Vanha ja vaivainen kaveri pitää lopettaa, aika on varattu ensi viikolle. Jo lääkärille soittaessa meinasi tulla itku. Miten kestän katsoa vieressä, kun toiselle annetaan tappavaa lääkettä? Olen ihan murskana. Koira on melkein 15-vuotias ja ollut ihana ystävä koko tuon ajan. Tiedän että näin pitää tehdä, mutta tuntuu että hajoan lääkärissä ihan paloiksi. :(((((
Kommentit (72)
Nukuttaminen joskus yhtä kidutusta kun esim kissa tajuaa että jokin hullusti annoksesta ja sitten kuolinkamppailu viimeisillä voimilla ja hiukan oli kova paikka.
Voi ei.. Niin kamalaa luopua ystävästä ja perheenjäsenestä.. Itse jouduin kokemaan sen pari vuotta sitten ja oli yksi elämäni tuskallisimmista kokemuksista. Vaikeita oli ne päivät kun tiesi etukäteen milloin lähdön hetki koittaa.. Itkin koko päivän, ennen eläinlääkärille menoa, siellä paikan päällä ja kotona monta päivää.. Suru on ollut valtava, vieläkin saattaa ikävän tullessa tulla itku. Mutta kyllä siitä selviää. Itse tiesin tekeväni tuolloin oikein vanhalle ja sairaalle koiralle, se on hänelle rakkauden teko sinulta. Ettei tarvitse enää kärsiä tai tulla huonompaan kuntoon. Muistan kun ell sanoi kuinka hän arvostaa että lemmikki viedään nukutettavaksi ns. hyvissä ajoin, niin että ei tarvitse kärsiä ja lemmikki saa arvokkaan lopun hienolle elämälleen. Lämpimästi voimia.
Kun katsoit minuun,
tunsin luottamuksen.
Kun katsoit minuun,
tunsin uskollisuuden.
Kun katsoit minuun,
tunsin rakkauden.
Kun viimeinen hetki koitti,
luotit minuun ja uskoit itsesi syliini,
koska tiesit, että rakastan sinua.
Tunnen että petin luottamuksesi,
mutta tiedän sisimmässäni sinunkin tienneen aikasi olevan mennä.
Minun oli lunastettava luottamuksesi.
Eläinten lopettaminen on moraalisesti ajatellen väärin ja muutenkin vääränlaista lääkehoitoa. Ajatellaan vaan " kannattavuutta " että ei " kannata korjata" tyyliin kuten autosta. Miksei ihmisille anneta teloitussta vaikka itse tätä pyytäisi. Suomessa vaan vaikka vihanneksena olis ja toivois armokuolemaa niin pidetään väkisin hereillä. Itse olen aiemman koiran lopettanut ja miehenä täytyy tunnustaa että kauheimpia asioita mitä tehnyt viedä koira sinne kun tietää mikä odottaa. Miten se eroaa siitä että viet läheisesi teloitukseen. Olen joskus sairaalatyössä kuskannut ruumiita yms patologiaan liittyvää ja se ei tunnu missään kun et näe sitä kun toinen katsoo sinua ihmetellen mitä tapahtuy
Muistan kun yksi koiramme päästettiin pois ja se ajan ja hetken odottaminen oli ihan hirveää. Tuntui että sekoaa ahdistukseen ja miettimiseen mitä on tekemässä. Toimenpide äkkiä ohi ja se tilanne ja sanoisin että se sinne lääkäriin meneminen ja sen odottaminen on paljon hirveämpää kuin itse eutanasia. Miksei meille ihmisille anneta mitään vastaavaa. Eläimiä usein kohdellaan kuin esineitä " hyvä teko"
Itse olen tehnyt työtä ruumishuoneella huoltomiehenä ja sairaalan kuljetuspalvelussa jossa viedään ruumiita kylmiöön. Silti eläimen lopettaminen ja se viimeiselle lääkärikäynnille meno pysäyttää todella ja tuntuu kaikista pahinmalta. Siinä miettii läpi koko yhdessä eletyn ajan kirjon ja jos ei koira / lemmikki ole todella huonossa kunnossa ole niin se on omaa moraalia vastaan. Ei meitä ihmisiä kun jalka menee poikki viedä " teloitukseen" mutta eläimillä asia menee eri tavalla. Teloitusaineetkin on osaksi samoja kuin ne millä lopetetaan eläimet. Yliannostus nukutusainetta
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tuesta ihanat ihmiset. Tää on ihan hirvee paikka. En varmaan pysty enää ikinä ottamaan lemmikkejä. En itsekään uskonut, miten kamalalta tämä vois tuntua. Itken koko ajan. :((((((
ap
Mä en ota just tuon takia. Oli koira lapsuudesta asti kaverina peruskoulut ja muutkin koulut- Vieläkin muistan sen tassun äänet lattialla. :3<3
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun yksi koiramme päästettiin pois ja se ajan ja hetken odottaminen oli ihan hirveää. Tuntui että sekoaa ahdistukseen ja miettimiseen mitä on tekemässä. Toimenpide äkkiä ohi ja se tilanne ja sanoisin että se sinne lääkäriin meneminen ja sen odottaminen on paljon hirveämpää kuin itse eutanasia. Miksei meille ihmisille anneta mitään vastaavaa. Eläimiä usein kohdellaan kuin esineitä " hyvä teko"
Allekirjoitan niin tuon että se odotusaika on kaikista hirveintä. Itse lopetusajan " nukutusajan" soittaminen on paljon pahempaa entä se itse tapahtuma. Nukutus on äkkiä ohi ja pahinta viimeksi sen jälkeen oli tulla tyhjään asuntoon tyhjä koppa kädessä. Siinä vaiheessa isokin mies purskahti itkuun ja kun tajuaa sen ettei ole se paras kaveri herättämässä. Itse olen kuolleita ihmisiä nähnyt työn puolesta ja silti pahinta oli se kun vein aiemman koirani viimeiselle matkalle ja sen jälkeen vielä ajoin hautuumalle hautaamaan hänet. Seuraavalla kerralla sitten en kyllä kuollutta omaa koiraa mielellään kuskaa
Ota samalla vaivalla eutanasia eläinlääkäriltä niin ei tarvitse jäädä kärvistelemään. T-61 toimii myös ihmiselle kun annetaan asianmukainen annos.
Hyvin. Ajattele että koiran olo pitää tehdä mahdollisimman rauhalliseksi, onnelliseksi, ystävällinen ihminen lähellä, normaaliksi ja hyväksi. Ja ettei saa itkeä just silloin, ettei koira ala pelkäämään tai sitten joku muukin on sun tukena, lääkkeenkin voi ottaa tai mennä välillä ulos kun koira nukahtanut. Kestät hyvin kun koira pääsee paikkaan jossa sitä ei satu ja täällä tilanne voisi pahentua. Moni ihminenkin ottaisi nukutuksen vanhana jos saisi, on vaikea saada julkisella hyvää hoitoa edes nuoren.
miten mä selivän mahdollisesta koirasta luopumisesta? Vanhimmalla koiralla on haimatulehdus, eutanasiakin on käynyt mielessä. Mutta tekee kipeää luopua ystävästä, jonka kanssa ollaan kuljettu yli 10 vuotta. Toinen koira on siis vakavasti sairas.