Mitä kirkkoon kuulumattomalle ihmiselle käy kun hän kuolee?
Kuljetetaanko ruumista/arkkua ruumisautolla? Haudataanko hautausmaalle? Vai mihin? Entäs tuhkatut, lasketaanko uurna maahan? Mihin tahansahan ei saa uurnaa laskea tai tuhkia sirotella. Siunaako pappi arkun? Onko Suomessa pakanallisia hautuumaita?
Jos haudataan kirkkomenoin kirkkomaalle niin miksi kukaan sitten eläessään maksaa kirkollisveroa jos ilmaiseksikin onnistuu?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuulu kirkkoon ei pitäisi myöskään haudata seurakunnan maille. Miksi ette perusta omaa hautausmaata?
www.evl.fi : Evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntien hautausmaat toimivat yleisinä hautausmaina, joilta myös kirkkoon kuulumaton vainaja on oikeutettu saamaan hautasijan.
Laki kieltää hautamuistomerkin laittamisen muualle kuin hautausmaalle, eli metsään ei saa laittaa, vaikka siellä jonkun tuhkat olisikin. Hautaustoimisto kuljettaa vainajan, mutta ei vainajaa viedä koskaan hautaustoimistoon. Hänet laitetaan arkkuun sairaalassa tai hoitolaitoksessa jossa kuolema on tapahtunut. Sen jälkeen arkku kuljetetaan krematorion kylmiöön tai seurakunnan kylmiöön odottamaan hautausta.
Hoh hoijaa, samalla ajalla mitä naputtelit tyhmiä kysymyksiä, olisit googlaamalla löytänyt niihin vastaukset.
Vierailija kirjoitti:
Laki kieltää hautamuistomerkin laittamisen muualle kuin hautausmaalle, eli metsään ei saa laittaa, vaikka siellä jonkun tuhkat olisikin. Hautaustoimisto kuljettaa vainajan, mutta ei vainajaa viedä koskaan hautaustoimistoon. Hänet laitetaan arkkuun sairaalassa tai hoitolaitoksessa jossa kuolema on tapahtunut. Sen jälkeen arkku kuljetetaan krematorion kylmiöön tai seurakunnan kylmiöön odottamaan hautausta.
Niin mä vähän ajattelinkin, että ainakaan mitään hautakiveä ei voi metsään viedä. Enkä tosiaan sellaista haluaisikaan. Meillä on sukuhauta kaukana eikä mulla ole ollut enää pariinkymmeneen vuoteen mitään asiaa ko paikkakunnalle. Ei siellä ole mulle enää ketään eikä mitään. Kun vanhempani aikanaan sinne haudataan, en tule hautajaisten jälkeen koskaan käymään heidän haudallaan. Mikä on vähän surullista. Mutta kyseiseen tuppukylään ei ole enää vuosiin päässyt julkisilla enkä aio mennä autokouluun ja ostaa autoa vain voidakseni ajaa muutaman kerran vuodessa satoja kilometrejä käydäkseni haudalla. Omille lapsilleni haluan, että heillä ei ole mitään merkittyä paikkaa, jossa pitäisi käydä. Siksi mun tuhkat ripotellaan metsään ja sen jälkeen jokainen metsä on paikka, jossa mua voi halutessaan muistella.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuulu kirkkoon ei pitäisi myöskään haudata seurakunnan maille. Miksi ette perusta omaa hautausmaata?
Enpä kyllä tiedä ketään kirkkoon kuulumatonta, joka haluaisi tulla haudatuksi ”kirkkomaalle”. Yleisin toive tuntuu olevan tuhkaus ja tuhkien sirottelu. Se mitä omaiset sitten tekee ei kyllä mua enää siinä kohtaan kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko on haalinut sen bisneksen - ja hyvä bisnes se onkin, vuosittain miljoona poikineen - itselleen, dumb ass.
Tämä "bisnes" ei ole mitenkään tuottoisa. Maksut kattavat osan hautausmaiden kuluista. Ainakin meidän seurakunnassa ainoa ero hinnoittelussa on hautajaisten tilavuokrissa. Kirkon käyttö on seurakunnan jäsenille maksutonta ja seurakuntatalon vuokra edullisempi. Hautausmaksuihin taas vaikuttaa se, tuleeko vainaja omasta kunnasta vai muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä tiedä ketään kirkkoon kuulumatonta, joka haluaisi tulla haudatuksi ”kirkkomaalle”. Yleisin toive tuntuu olevan tuhkaus ja tuhkien sirottelu. Se mitä omaiset sitten tekee ei kyllä mua enää siinä
kohtaan kiinnosta.
Kuten joku sanoi, ei se ettei kuulu kirkkoon tai maksa kirkollisveroa, ole mikään merkki siitä ettei usko tai olis pakana/ ateisti. Suurin osa on agnostikkoja.
Siksi moni kirkkoon kuulumattomista haluaa, että heidät siunataan kuoltuaan.
Tästä on puhuttu lähipiirissä ja 99% kokee ja haluaa siunauksen kuoltuaan vaikka eivät maksa kirkollisveroa.
Tunnen monta sellaista ja käyvät kirkossa silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtelee seurakunnittain.
Ja ruumisauto ei kuulu seurakuntaan mitenkään.
Ruumisautot ovat hautaustoimisto yrittäjien autoja, joista ruumiinkuljetus palvelu ostetaan, kuljettajan kanssa.
Ruumisautohan se hakee sairaalassakin kuolleen potilaan hautaustoimistoon, jossa hänet valmistellaan arkkuun ja hautaamiseen.
Kirkonmenot eivät kuulu mitenkään hautaukseen, siunaus on aivan eria asia kuin tavalliset kirkonmenot.
Pappia voi pyytää siunaaman ruumiin, vaikka ei olisi kirkossakaan, kaikki papit eivät tähän kuitenkaan suostu.
Jos ei ole siunausta, niin arkku viedään suoraan tuhkattavaksi.
Omaiset sitten voivat järjestää muistohetken jos haluavat, kun tuhka on krematoriosta saatu.
Tuhkauurnan voi säilöä muistolehtoihin, tai haudata johonkin jo sukulaisilla valmiina olevaan hautaan, ja sen haudan kiveen kaiverretaan nimi. Myös ihan oman hautapaikan voi uurnallekin ostaa.
Mitä selität? Ei kaikkia vainajia viedä tuhkattavaksi.
Jos ei satu omistamaan omaa rantaa, niin monista maakunnista löytyy erillinen tuhkien sirottelupaikka. Sinne saa käydä viemessä tuhkat ilman erillisiä lupia. Helsingissä paikka on Suomenlinnan edustalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä kyllä tiedä ketään kirkkoon kuulumatonta, joka haluaisi tulla haudatuksi ”kirkkomaalle”. Yleisin toive tuntuu olevan tuhkaus ja tuhkien sirottelu. Se mitä omaiset sitten tekee ei kyllä mua enää siinä
kohtaan kiinnosta.Kuten joku sanoi, ei se ettei kuulu kirkkoon tai maksa kirkollisveroa, ole mikään merkki siitä ettei usko tai olis pakana/ ateisti. Suurin osa on agnostikkoja.
Siksi moni kirkkoon kuulumattomista haluaa, että heidät siunataan kuoltuaan.
Tästä on puhuttu lähipiirissä ja 99% kokee ja haluaa siunauksen kuoltuaan vaikka eivät maksa kirkollisveroa.
Tunnen monta sellaista ja käyvät kirkossa silloin tällöin.
Ja ehkä myös haluaa tulla haudatuksi esim. sukuhautaan tai samaan paikkaan kuin puoliso.
Pääsee Las Vegasiin bailaamaan.