Mitä kirkkoon kuulumattomalle ihmiselle käy kun hän kuolee?
Kuljetetaanko ruumista/arkkua ruumisautolla? Haudataanko hautausmaalle? Vai mihin? Entäs tuhkatut, lasketaanko uurna maahan? Mihin tahansahan ei saa uurnaa laskea tai tuhkia sirotella. Siunaako pappi arkun? Onko Suomessa pakanallisia hautuumaita?
Jos haudataan kirkkomenoin kirkkomaalle niin miksi kukaan sitten eläessään maksaa kirkollisveroa jos ilmaiseksikin onnistuu?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lakia muuttaa niin, että kirkkoon kuulumattomille ei tule kohtuuttomia ongelmia tai omaisille. Hautausmaa voisi olla helppohoitoinen, ettei joku joudu kuokkimaan rikkaruohojen kanssa tai on konetekniikka/robotti huoltoon. Kaupungin asukas ei halua tulla ehkä haudatuksi automaattisesti kaupunkiin vaan sivummalle tuhka ja niin ettei päälle kasata uusia hautoja, luonnollinen maa, ehkä kukkaniittyä.
Mitä tarkoitat kohtuuttomilla ongelmilla? Hautapaikkaa ei tarvitse hoitaa ellei niin halua, seurakunnalle voi siitä maksaa mutta ei ole pakko, jättävät vaan hoitamatta silloin. Ellei kirkonmaalle tahdo tulla haudatuksi kannattaa nuo asiat selvittää hyvissä ajoin minne saa ruhonsa kipattua kun kuolo korjaa.
Riippuu ihan vainajan toivomuksista sekä omaisista. Ruumisauto tai arkku ei liity mitenkään siihen, kuuluuko kirkkoon vai ei. Oikeasti halutessasi voit ostaa ruumisarkun vaikka olohuoneeseesi sohvapöydäksi.
Uskonnottoman on hyvä tehdä omaisilleen jo etukäteen selväksi, jos hänellä on jotain toivomuksia asian suhteen. Suomessa on jonkin verran hautausmaita, jotka on vain ja ainoastaan uskonnottomille. Näitä ei kuitenkaan ole kaikilla paikkakunnilla. Mun oma toiveeni on, että mut tuhkataan Helsingin Hietaniemessä olevassa krematoriossa. Sekin on nk tunnustukseton paikka. Jos joku läheisistäni haluaa siellä jonkun muistsanan sanoa, niin fine. Mutta ei mitään pappeja eikä siunauksia. Kun mut on tuhkattu, saa omaiseni mun uurnani. Uurnaa ei voi lain mukaan säilyttää kuin max vuoden, joten jos tuhkille haluaa jonkin muun käyttötava kuin hautaan tai uurnalehtoon laittamisen, siitä on tehtävä selvitys. Mun läheiseni on jo luvannut mulle omistamastaan metsästä sen verran tilaa, että mun tuhkani tullaan ripottelemaan sinne. Maanomistajan lupa kun tarvitaan ja tämä läheiseni on kyseisen metäsn omistaja. Mun toiveeni tuhkien ripottelun jälkeen on, että paikalla olevat pitäisivat railakkaat juhlat. Joko siellä metsässä tai jossain muussa paikassa. Itse saavat valita. Niin ja sinen metsään mun tuhkieni kanssa ripotellaan myös mun lemmikkieläinteni tuhkat, jotka nyt odottavat sitä päivää uurnissa kotonani kirjahyllyssä.
En tiedä. Mut voi vaikka polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lakia muuttaa niin, että kirkkoon kuulumattomille ei tule kohtuuttomia ongelmia tai omaisille. Hautausmaa voisi olla helppohoitoinen, ettei joku joudu kuokkimaan rikkaruohojen kanssa tai on konetekniikka/robotti huoltoon. Kaupungin asukas ei halua tulla ehkä haudatuksi automaattisesti kaupunkiin vaan sivummalle tuhka ja niin ettei päälle kasata uusia hautoja, luonnollinen maa, ehkä kukkaniittyä.
Siis mitä kohtuuttomia ongelmia?
Hautaustoimistosta ostetaan arkku ja muut tarvittavat palvelut, sisältää myös ruumisauton ja kuljettajan.
Kukat ostetaan kukkakaupasta.
Krematorio, tai arkkuhautauksessa hautapaikka, haudan kaivaminen ja peittäminen, tarvittaessa kirkko/kappeli ja pappi sovitaan asianosaisen seurakunnan kanssa.
Hautakivi tai laatta hankitaan hautaustoimistosta, mikäli sellaisille on käyttöä.
Ainoa ongelma voi olla se, että seurakunnan ei tarvitse antaa kirkkoa/kappelia uskonnottomaan tilaisuuteen, vaan se on pidettävä muualla, jos sellainen halutaan pitää.
Ei pappi arkkua siunaa, vaan vainajan, joka on arkussa.
Kysyjän ja muidenkin kannattaa muistaa, että on paljon ihmisiä, jotka eivät kuulu ev.lut. tai ort. seurakuntaan, mutta ovat silti hartaita uskovaisia ja kuuluvat ns. vapaisiin suuntiin.
Meillä on sukulaisia, jotka ovat helluntaiseurakunnan jäseniä eivätkä kuulu ev.lut. kirkkoon. Hautajaiset ovat olleet pääpiirteissään aivan samanlaiset kuin kirkkoon kuuluvilla. Siunaustilaisuus on pidetty kappelissa, siunaamassa on ollut heidän seurakuntansa saarnaaja, mutta musiikista on vastannut ev.lut. kanttori ja ihan tavallisia tuttuja virsiä on veisattu. Muistotilaisuuskin on toisinaan järjestetty ev.lut. seurakuntatalolle, ja haudan hoidon voi sopia seurakunnan kanssa samalla tavalla kuin kirkkoon kuuluvien hautojen hoidonkin. Hoidosta maksetaan normaali taksa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan vainajan toivomuksista sekä omaisista. Ruumisauto tai arkku ei liity mitenkään siihen, kuuluuko kirkkoon vai ei. Oikeasti halutessasi voit ostaa ruumisarkun vaikka olohuoneeseesi sohvapöydäksi.
Uskonnottoman on hyvä tehdä omaisilleen jo etukäteen selväksi, jos hänellä on jotain toivomuksia asian suhteen. Suomessa on jonkin verran hautausmaita, jotka on vain ja ainoastaan uskonnottomille. Näitä ei kuitenkaan ole kaikilla paikkakunnilla. Mun oma toiveeni on, että mut tuhkataan Helsingin Hietaniemessä olevassa krematoriossa. Sekin on nk tunnustukseton paikka. Jos joku läheisistäni haluaa siellä jonkun muistsanan sanoa, niin fine. Mutta ei mitään pappeja eikä siunauksia. Kun mut on tuhkattu, saa omaiseni mun uurnani. Uurnaa ei voi lain mukaan säilyttää kuin max vuoden, joten jos tuhkille haluaa jonkin muun käyttötava kuin hautaan tai uurnalehtoon laittamisen, siitä on tehtävä selvitys. Mun läheiseni on jo luvannut mulle omistamastaan metsästä sen verran tilaa, että mun tuhkani tullaan ripottelemaan sinne. Maanomistajan lupa kun tarvitaan ja tämä läheiseni on kyseisen metäsn omistaja. Mun toiveeni tuhkien ripottelun jälkeen on, että paikalla olevat pitäisivat railakkaat juhlat. Joko siellä metsässä tai jossain muussa paikassa. Itse saavat valita. Niin ja sinen metsään mun tuhkieni kanssa ripotellaan myös mun lemmikkieläinteni tuhkat, jotka nyt odottavat sitä päivää uurnissa kotonani kirjahyllyssä.
Kaunis ajatus. Kuitenkin metsät ovat kauppatavaraa ja uusi omistaja voi pistää sen matalaksi ja kääriä rahat taskuun. Saako metsään muuten laittaa muistomerkkiä?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ne hautajaisetet ilmaisia kirkkoon kuuluville ole. Eikä hautapaikkakaan. Vainajasta/omaisista kiinni minne ja miten haudataan.
Sama hinta hautapaikalla, kuului kirkkoon tai ei.
Alapeukuttajat eivät ilmeisesti halua ei-kirkkoon kuuluville inhimillisiä hautoja, onpa epäempaattista. Miksi vain kirkko hoitaa siunauksen ja haudat muuten? Entä mitä vikaa on kukissa ja muissa papeissa esim. new age pappi.
Vierailija kirjoitti:
Typerä kysymys, mutta siis minkä tahon ylläpitämiä ovat hautausmaat Suomessa? Kunnan, kirkon vai minkä? Eli mikä taho päättää siitä, kenelle hautapaikat annetaan?
Kirkon ylläpitämiä, mutta yhteiskunnan rahoituksella. Kyseistä hautausmaata ylläpitävä seurakunta määrittelee, miten hautapaikat jaetaan, mutta keneltäkään sitä ei voi kieltää. Omaiset valitsevat paikan tarjolla olevista vaihtoehdoista, seurakunta päättää mistä päin hautausmaata paikkoja tarjotaan. Jos perheellä/suvulla on olemassa hautapaikka ja sinne mahtuu, kyseisen hautapaikan haltija antaa luvan haudan käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Meiltä kysyttiin niin vuonna 2005 kuin 2011, minkä kunnan alueelle aiomme vainajan tuhkat viedä, kun krematoriosta uurnan haimme, ei muuta. Tieto menee väestökirjanpitoon.
Olen kristitty mutten tiedä haluaisinko Raamatun hylänneen vihersosialistisen valtionkirkon papin siunaavan minut kun se aika tulee. Mieluummin Raamatun totuuteen uskova saisi tehdä sen. Olen harkinnut valtionkirkosta eroamista sillä en halua olla edes rahoittamassa Raamatun hylännyt tä kirkkoa ja pappeja jotka epäuskossaan kiistävät jopa Raamatun tapahtumat.
Jos ei kuulu kirkkoon ei pitäisi myöskään haudata seurakunnan maille. Miksi ette perusta omaa hautausmaata?
Haluan viikinkihautajaisteemajuhlat lapsille.. Kolera-altaalla on oleva leikkimielinen tulinuoliammuskelu perheen pienimmille. Makkaraa ja mehua tarjolla. Jos ei elämä oo niin vakavaa niin kuolemassakaan en aio jäykistyä henkisesti.
Kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä uskon ja uskonnon kanssa. Eikä Luoja kysele " aneita" eikä niitä vaadi kun ihminen kuolee. Eli kirkonverolla ei ole mitään merkitystä.
Kirkkoon kuulumaton saa kirkollisen hautauksen, jos omaiset haluavat eikä se sodi vainajan tahtoa vastaan.
Mutta jos vainaja on eläissään kieltänyt siunauksen sitä pitää kunnioittaa.
Minulla on puolen tusinaa edesmennyttä, jotka eivät kuuluneet kirkkoon, mutta siunattiin ennen hautaamista tai tuhkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kuulu kirkkoon ei pitäisi myöskään haudata seurakunnan maille. Miksi ette perusta omaa hautausmaata?
Koska kirkko on haalinut sen bisneksen - ja hyvä bisnes se onkin, vuosittain miljoona poikineen - itselleen, dumb ass.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska kirkko on haalinut sen bisneksen - ja hyvä bisnes se onkin, vuosittain miljoona poikineen - itselleen, dumb ass.
Jep, valtio maksaa siitä hyvästä ihan hyvät rahat kirkolle. Joten uskovaisten (kirkkoon kuuluvien) on asiasta turha kitistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin tuottoisa bisnes eikä yhtään kilpailijaa alalla, kyllä kelpaa! Kirkolla on siis monopoliasema mitä tulee hautausbisnekseen, ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaunis ajatus. Kuitenkin metsät ovat kauppatavaraa ja uusi omistaja voi pistää sen matalaksi ja kääriä rahat taskuun. Saako metsään muuten laittaa muistomerkkiä?
No sitä metsää ei olla myymässä pois. Puita ehkä, mutta ei maata. En tiedä, saako metsään laittaa muistomerkkiä. Tai mitä tarkoitat muistomerkillä? Kakarana mä perustin metsään eläinten hautausmaan, johon hautasin löytämiäni kuolleita päästäisiä, lintuja ja ampiaisia. Kaikille tein kunnon haudat risteineen ja pienine hautakivineen. Eipä ole kukaan kysellyt perään. Mutta mä en edes halua mitään muistomerkkiä sinne metsään. En halua, että olisi joku tietty paikka, missä jonkun pitäisi käydä. Kun mun tuhkani on sinne ripoteltu, mun muistopaikkani on sen jälkeen jokainen havumetsä, mitä maapallolta löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Onko kirkko valmis luopumaan osuudestaan yhteisöverosta?
Niin, sitähän minäkin.
Menee biojätteisiin