Eikö mistään saa jouluapua ilman että joutuu nöyryytetyksi?
Jouluapuryhmästä apua hakevat päätyy tälle palstalle pilkattavaksi, Hurstin joulukasseja täytyy jonottaa ja Pelastusarmeija pyytää henkilötietojen lisäksi tulotietoja. Eikö mistään saa jouluapua ilman että joutuu nöyryytetyksi?
Kommentit (54)
Joulua voi pienilläkin rahoilla suunnitella pitkin vuotta. Ostaa lahjoja jo kesän alennusmyynneistä. Vanhat koristeet käyvät ihan hyvin.
Kyllä ihmiskunta tarvitsee köyhänsä tunteakseen itsensä paremmaksi. Minua saa auttaa ensi jouluna myös; olen pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä. Mutta vain jos on ylimääräistä rahaa, ja todella halua auttaa. Ilmoittautua voi viivan alle
______
Vierailija kirjoitti:
Joulua voi pienilläkin rahoilla suunnitella pitkin vuotta. Ostaa lahjoja jo kesän alennusmyynneistä. Vanhat koristeet käyvät ihan hyvin.
Se onkin hyödyllinen vinkki marraskuussa, että joululahjat olisi voinut ostaa jo kesällä. Ja millä rahalla köyhä edes ostaa lahjat monta kuukautta etukäteen? Pikavipilläkö?
Joulu on itseaiheutettu pitkittynyt ahdistuskohtaus.
Lanttu, peruna, porkkana, punajuuri ja sipuli, joista suurin osa perinteisistä jouluruuista muodostuu, ovat todella halpoja. Hyvin usein joulun alla ne ovat vielä tarjouksessakin. Porkkanalaatikkoon jos haluaa laittaa riisiä, niin sekin on tosi halpaa. Jossain päin Suomea lihaton makaronilaatikko on jouluperinne ja makaronikin maksaa tosi vähän. Tai maksalaatikko, joka ei sekään paljoa maksa, vaikka ostaisi valmiinakin. Maitokaan ei paljon maksa. Sikavainaa on ainoa, joka maksaa, mutta oikeasti sitäkään ei tarvitse montaa viipaletta per naama, kun on laatikot. Ei tarvitse ostaa monen kilon kinkkua, jos rahat on vähissä. Yksi omena ja yksi maustekurkku, niin em aineksista saa jo rosollin. Jos jouluruokiin ei ole varaa, ihmettelen, mitä silloin syödään vuoden muina päivinä.
Lopeta elämästä yli varojen ja opettele säästämään. Saatanan alkoholisti.
Joulu on tarpeetonta muotia ja kulutusta. En harrasta.
Vierailija kirjoitti:
Lanttu, peruna, porkkana, punajuuri ja sipuli, joista suurin osa perinteisistä jouluruuista muodostuu, ovat todella halpoja. Hyvin usein joulun alla ne ovat vielä tarjouksessakin. Porkkanalaatikkoon jos haluaa laittaa riisiä, niin sekin on tosi halpaa. Jossain päin Suomea lihaton makaronilaatikko on jouluperinne ja makaronikin maksaa tosi vähän. Tai maksalaatikko, joka ei sekään paljoa maksa, vaikka ostaisi valmiinakin. Maitokaan ei paljon maksa. Sikavainaa on ainoa, joka maksaa, mutta oikeasti sitäkään ei tarvitse montaa viipaletta per naama, kun on laatikot. Ei tarvitse ostaa monen kilon kinkkua, jos rahat on vähissä. Yksi omena ja yksi maustekurkku, niin em aineksista saa jo rosollin. Jos jouluruokiin ei ole varaa, ihmettelen, mitä silloin syödään vuoden muina päivinä.
Millä oikeudella vaadit, että jonkun muun on saatava joulutunnelmansa laatikkoruuista ja rosollista? Ne ei kuulu lainkaan kaikkien joulupöytään. Ja vaikka kuuluisikin, se on laiha lohtu jos sika ja suklaa on pääasia.
Hei ihan oikeasti. Se henkilötietojen ja tulotason täyttö on ihan anonyymiä. Ei niitä työntekijöitä kiinnosta perus Pirkon raha-asiat. Luulen että sinua tämä ahdistaa koska kuulut siihen kuvottavaan vähemmistöön jotka itse tuomitsevat kaikki ruokajonossa olevat ja juoruaisit pitkin kyliä jos tietäisit jonkun tuttusi saavan ruoka-apua. Nämä avustukset ovat niille ketkä sitä tarvitsevat ja hyvä niin. Jos minulla menee taloudellisesti paremmin kuin jollain muulla olen siitä vain kiitollinen, muiden kurjuus ei paranna sinun eikä kenenkään muunkaan elämää.
Myöhäistä enää täksi jouluksi säästää, mutta laita ensi vuonna kymppi kuussa joulusäästöön. Silloin sinulla on ensi vuonna 120€ käytössä joululahjoihin ja ruokaan.
Pitäskö ap jonkun mielestäsi tuoda sulle kotiin se apu mitään kyselemättä ja silleen vaivihkaa ettei kukaan ymmärrä mistä on kyse? Ja oikeastaan niin ettei sun tarvitse edes nöyrtyä pyytämään vaan se tulee pyytämättä?
Joku roti kerjäläiselläkin pitää olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella vaadit, että jonkun muun on saatava joulutunnelmansa laatikkoruuista ja rosollista? Ne ei kuulu lainkaan kaikkien joulupöytään. Ja vaikka kuuluisikin, se on laiha lohtu jos sika ja suklaa on pääasia.
Kinkun saa alle kympillä ja suklaata sitäkin halvemmalla.
Kuule kun mistään ei saa apua ilman että joutuu nöyryytetyksi sen takia en apua pyydäkään.
Meillä ei tänä vuonna ole varaa jouluun, koska olen itse äitiyslomalla ja mies sai kenkää koronan takia. Tilanne on mikä on, teemme joulupuuron joka on lasten herkkua muutenkin eikä maksa mitään ja sitten muutaman laatikon, ei maksa mitään nekään. Lahjoja ei tänävuonna osteta ollenkaan ja se on lapsille kerrottu jo hyvissä ajoin. Tärkeämpää on viettää aikaa yhdessä mikä on miehen työttömyyden etu, eli voimme ulkoilla, katsoa elokuvia, leipoa ja pelata lautapelejä. Kyllä ne lapsetkin kestää kun tietävät rehellisen totuuden tilanteesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi auttaa sinun jouluasi?
Tästä näkee ihmiskunnan alennustilan hyvin.Kaveria ei jätetä,ei kuulu enää ihmisyyteen.Ainoastaan pilkka ja köyhien päähän potkiminen.Eikö kukaan ajattele ap.n lapsia.Tottakaihan se on mukavaa viettää joulua makaronia syöden ja ilman lahjoja tai kuusta.Ajattelepa omien lastesi kohdalle...Niin mut mutku mutku....tiedetään....huoh
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tänä vuonna ole varaa jouluun, koska olen itse äitiyslomalla ja mies sai kenkää koronan takia. Tilanne on mikä on, teemme joulupuuron joka on lasten herkkua muutenkin eikä maksa mitään ja sitten muutaman laatikon, ei maksa mitään nekään. Lahjoja ei tänävuonna osteta ollenkaan ja se on lapsille kerrottu jo hyvissä ajoin. Tärkeämpää on viettää aikaa yhdessä mikä on miehen työttömyyden etu, eli voimme ulkoilla, katsoa elokuvia, leipoa ja pelata lautapelejä. Kyllä ne lapsetkin kestää kun tietävät rehellisen totuuden tilanteesta.
Kirpputorit ja kierrätykset ovat täynnä esim, hyviä leluja kirjoja ja pelejä.
Ihmettelen miksi rahattomat eivät käytä tätä mahdollisuutta.
Ei kelpaa vai.
Minulle kelpaa vaikka rahallisesti ei ole pakko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se onkin hyödyllinen vinkki marraskuussa, että joululahjat olisi voinut ostaa jo kesällä. Ja millä rahalla köyhä edes ostaa lahjat monta kuukautta etukäteen? Pikavipilläkö?
Tästä oli ketju alkukesästä. Ettei sitten tarvi ruikuttaa joulun alla. Ei mennyt perille. Ensi vuonna täytyy laittaa muistutus jo heti pääsiäisen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä on tosi ankeaa kun lapset ei saa yhtään joululahjaa! Se yhdessä vietetty aika voi olla tärkeää sulle ja lapsille mutta kurjaa jos ei saa yhtään lahjaa.. Ei tunnu joulu yhtään joululta ilman lahjoja.
Kyselen nyt jo etukäteen juhannusapua.
Pyydän grillattavaa lihaa; nautaa ja sikaa. Ehkä myös kanaa? Muutamia raikkaita juhannussalaatteja ja valkosipullipatonkia. Lisäksi toivoisimme olutta, lonkeroa, halpaa vodkaa sekä lapsille karamellipussit ja mehua.
Kerjääminen ja itsensä myynti ovat aina olleet osa ihmiskuntaa. Almujen antaminen omastaan myöntyminen ihmisyyden samanarvoisuuteen.