Tykkäisitkö huonoa, jos joku toinen nainen kertoisi tytöllesi kuukautisista?
Olisiko se vähän kuin että sun etuoikeus NAISENA ja ÄITINÄ kuukautisiin perehtymisestä olisi varastettu ja ainiaaksi menetetty?
Kommentit (26)
..ja sanoa, mitä olette lapselle kertoneet.
Näin ei äidille jää sellainen olo, että on toimittu selän takana.
niistä sen ikäisinä ole tienneet. Jos kerrot 7-vuotiaalle ja kuukautiset alkaa, kun tyttö on 14v, niin aika ajoissa on kerrottu.
Ja olen tasan varma, että koulussa asia tulee esille ajoissa, ja kavereidenkin kanssa ehtivät puhua moneen kertaan. Ja vaikka minä en liikoja asiasta etukäteen puhunukaan, niin silti nyt tytär puhuu asiasta minulle.
Itse kuulin siitä aiheesta aikoinaan ekana vanhalta symppikseltä kouluterveydenhoitajalta ja mulle se oli kyllä paljon parempi tapa kuin jos oma äiti olisi kertonut!
pitää pantata siihen että lapsi on melkein jo sen ikäinen, että omat kkt alkavat? Minä olen kertonut jo reilusti alle kouluikäisille, kun ovat siteitä nähdessään kyselleet. Eihän siinä yhteydessä tarvitse mitään seksivalistusta antaa, riittää kun sanoo että naisilla tulee välillä verta, mutta se ei satu tms.
niistä sen ikäisinä ole tienneet. Jos kerrot 7-vuotiaalle ja kuukautiset alkaa, kun tyttö on 14v, niin aika ajoissa on kerrottu.
Ja olen tasan varma, että koulussa asia tulee esille ajoissa, ja kavereidenkin kanssa ehtivät puhua moneen kertaan. Ja vaikka minä en liikoja asiasta etukäteen puhunukaan, niin silti nyt tytär puhuu asiasta minulle.
Kerrottiin Aasiasta, Amerikasta ja Australiastakin mulle jo ihan pienenä, enkä vieläkään ole ainoassakaan käynyt.
Ette te voi tietää, etteikö kuukautiset omiin lapsiinne (tyttäriinne) sattuisi, kun ne aikanaan alkavat. Jos teillä itsellänne on kivuttomat kuukautiset, älkää silti valehdelko lapsillenne, että ne ovat KAIKILLA kivuttomat.
Itselläni oli teininä aivan saakutinmoiset kuukautiskivut. Oksensin ja pyörtyilin, sain kuukautisten yhteydessä migreenikohtauksia. Onneksi äitini oli fiksu ja osasi jututtaa minua, yhdisti oireet kertomani perusteella kuukautisiin ja sain oikeanlaisen lääkityksen noihin kipuihin. Omat kipuni jäivät ensimmäisen raskauden myötä pois, mutta edelleen minulla on usein ovulaation aikaan munasolun irrotessa 10-15 minuutin kipupiikki, joka pistää pyörryttämään ja vetää kaksikerroin. No, onpahan raskauden yrittämisen ajoittaminen helppoa, jos sellaista tarvii yrittää...
Omat lapseni ovat nähneet nuo ovulaatiokipuni pari kertaa (hätä oli ekalla kerralla lapsilla suuri) ja olen kipukohtauksen ohi mentyä kertonut, että joskus joillakin naisilla voi kuukautisiin liittyen olla kipuja, jotka ovat aivan vaarattomia ja kuuluvat asiaan. Myöhemmin tulen kertomaan ainakin tytölleni, että noihin kipuihin on mahdollista saada lääkettä.
T: sen kuukautissuojiensa väriä pohtivan viisivuotiaan äiti.
ps. AP mielestäni ette tee mitään väärää, jos kuukautisista olette miehesi kanssa hänen tyttärelleen kertoneet. miehesi voisi toki mainita ent. vaimolleen, että asia tuli luontevassa kohtaa puheeksi...
Sukupuolisuus on siinä määrin valtava minuutta määrittävä asia, että miksi siihen liittyvät asiat olisivat luonnottomia alle kouluikäisten tietää?
Itse kertomalla voit vaikuttaa siihen, mitä asioita painotat. Ota ihmeessä sukupuolisuuteen ja ihmisenkin lisääntymiseen liittyvät asiat luontevassa kohtaa lapsesi kanssa esiin heti, kun hän osoittaa niihin kiinnostusta esim. kysyy siteistä, että "mitä noi on?".
Ei niitä asioita tarvitse esittää kauheina peikkoina, ne on jokaisen elämään luonnostaan kuuluvia asioita ja parhaiten ne iskostuu mieleen, kun ne käsitellään luontevassa yhteydessä.
T: edellinen kuukautiskivuistaan kertonut.
Kyllä ne koulussakin niistä opettaa ja tytöt puhuu kavereiden kanssa.
Mutta jos alle 10-vuotiaalle lapselleni joku ulkopuolinen aikuinen alkaa kertoa kuukautisista se tuntuisi järjettömältä. En osaa edes kuvitella tilannetta.
parempi olisikin, että joku toinen kertoisi. Ettei lapseni kokesi niitä yhtä nolona asiana
Kyllä ne koulussakin niistä opettaa ja tytöt puhuu kavereiden kanssa.
Mutta jos alle 10-vuotiaalle lapselleni joku ulkopuolinen aikuinen alkaa kertoa kuukautisista se tuntuisi järjettömältä. En osaa edes kuvitella tilannetta.
Kolmannella, neljännellä luokalla, riippuu miten noi tytöt tuosta kehittyy.
Nyt puhutaan hirveästi tyttöjen varhaisesta kehittymisestä mutta kaikilla tytöillä ei ala kuukautiset 8-10-vuotiaina, se on itse asiassa aika harvinaista. Itselläni alkoi vasta 14-vuotiaana.
***Kerrothan itse paljon ennen kun tyttösi tulee 10 vuotta***
Pääasia että joku kertoo (itselleni tulivat pyytämättä ja yllätyksenä...) Toki sillä on merkitystä miten kertoo. En haluaisi että joku antaa liian negatiivisen kuvan kuukautisista lapselleni.
Mulle se on ehkä vähän samantuntuinen asia kuin että jos joku vie mun lapseni ekaa kertaa Korkeasaareen - olisi ihan kivaa viedä se sinne itse ekan kerran, mutta kiva että joku vei. (Tosin Korkeasaaressa se oli kaksivuotiaana eikä vielä kuitenkaan tiedä kuukautisista... ;-) )
jos kauhisteleva tai pelotteleva, suuttuisin. Jos asiallinen sävy, se olisi minusta ok. ei se ole mikään salaisuus!
Itsellä pari poikaa ja oon kertonu menkoistani niille pari vuotiaina. Mitä sitten? Täysin normaali asia!
Jos itsellä olisi tyttöjä, kertoisin reippaasti alle 10- vuotiaalle että mitä jännää ja upeeta saa odottaa.
Itselleni ei äiti kertonu menkoista ja se oli pirun kamalaa kun menkat alkoi.
Miehellä taas nuoria siskoja jokka oli lapsia kun alotin seurusteleen mieheni kanssa, ne odotti kun kuuta taivaalta menkkojaan ja oli innoissaan kun alkoi.
Omille lapsille haluan viestiä että keho muuttuu ja se on hyvä asia. Kerronhan minä pojillenikin pippelin toiminnasta ettei yölliset syöksyt tule paniikkina tai ällönä. Kasvaminen ja kehittyminen on ilonen asia!
Ja jos joku osaa kertoa lisää hyvää kuukautisista sun muusta niin mikäs siinä? Tekeehän terkatkin niin..
...tosin lapseni tietävät kuukautisasiat jo hyvin, ikää lapsilla 5-v(tyttö) ja 8-v(poika).
Meillä nämä asiat on kerrottu luonnollisissa yhteyksissä esim. kun lapsi on nähnyt siteen tai kuukupin (puhtaan sellaisen) wc:ssä tai saunareissulla olen sukkelaan käärinyt siteen kokoon odottamaan pesukonetta. Myös vauvaa (pian 2-v) odottaessa keskustelimme kuukautisista, vauvan syntymästä sekä ihmisten lisääntymisestä termein, jotka olivat lasten ymmärrettävissä.
Meidän 5-v on pohtinut jo minkä värisiä siteitä haluaa sitten isona, kun kuukautiset hänelläkin alkavat...
Meidän 5-v on pohtinut jo minkä värisiä siteitä haluaa sitten isona, kun kuukautiset hänelläkin alkavat...
Siinä on asennekasvatus kohdallaan! :)
mutta meilläkin tytöt kuulleet kuukautisista tosi pieninä, kun ovat nähneet siteitä ja kysyneet, mitä ovat. Itse olen kertonut heille, että hekin saavat kuukautiset kun ovat isoja ja se on hieno merkki siitä, että voi saada vauvoja. (Toki kaikki eivät saa, vaikka menkat tulevatkin, mutta sen olen jättänyt kertomatta, ihan niin yksityiskohtiin ei ole vielä menty, vaikka tietävätkin, että kaikki eivät saa omia lapsia.)
Lasten iät 2v. 3v ja 5v. Olen siis vastannut ihan vain lasten kysymyksiin. Nuorin ei niitä kyllä ole esittänyt eikä varmasti tajunnut vastauksista tuon taivaallista. Varmaan jatkossakin lasten varttuessa kuukautisista puhutaan ihan avoimesti ja asiallisesti.
ja sitten me hänen isänsä kanssa kerrottiin jotain ylimalkaisesti. Tapansa mukaan hän varmaan sulattelee tietoa ja kyselee kohtapuoleen lisää.
Hän ei ollut koskaan vielä kuullut kummistakaan, hänestä oli outoa, että hänellekin joskus menkat tulevat, tai että naisilla sellaiset ovat. Hän on kouluun menossa.
Olemme myös kertoneet miten lapset saavat alkunsa, mitä seksi on ja mistä vauvat syntyvät. Hän on ollut hyvin kiinnostunut ja kysellyt aktiivisesti. En tiedä, onko äitinsä kertonut.
Nyt mietin vain, että onkohan äiti möksis kotona, jos tyttö kertoo, että olemme häntä näin "valistaneet".
t. ap