Onko työterveystarkastuksessa pakko käydä vaa'alla?
Sellainen on tulossa piakkoin ja olen jo nyt ahdistunut. Olen ihan normaalivartaloinen nykyään, mutta on syömishäiriötaustaa. En halua tietää painoani. Onko siihen vaa'alle pakko mennä?
Kommentit (44)
Tuo on hyvä asenne kun tulee jotain . En halua tietää. Se on turva?
Ei ole pakko käydä. Mä olen kans ihan periaatteesta kieltäytynyt vaa'alla käymisestä, niin kotona kuin lääkärissä. En näe yhtään ainoaa syytä, miksi lääkärin pitäisi tietää painoni ellei kyseessä ole jokin lääkeaine jota määrätään painon mukaan.
Käytän vaatekokoa petite xs/xxs. Se riittää minulle tiedoksi siihen, että olen terve.
Lentoemännäksikö vai ammattilaispainijaksiko olet menossa, luulisin että ainakin niillä on pienoinen pakko, mutta muutoin jos ei ole mitään mainittu työhaastattelussa niin tuskinpa vaan edes kysyvät.
Vierailija kirjoitti:
korkeasaaresta saa sellaisen millä voi punnita elefantteja.
Kerro lisää elämästäsi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää elämästäsi
Olen korkeasaaressa töissä nyt 6 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää elämästäsi
Painan myös norsun verran.
Luuletko että se hoitaja sinut väkisin siihen vaa'alle nostaa ja pitää paikallaan.
Minun neuvoni: sano hoitajalle, että sinulla on syömishäiriötausta ja osana sen hoitoa on, ettet käy vaa'alla. Toki voit käydä ja pyytää, ettei hoitaja kerro lukuja sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro lisää elämästäsi
Painan myös norsun verran.
En paina😅 vaan 65kg
Ei ole, aikuisella ihmisellä on oikeus kieltäytyä. Mikäli olet ylipainoinen, se näkyy kyllä.
Ei ole pakko, mutta miksi et kävisi?
Vierailija kirjoitti:
Lentoemännäksikö vai ammattilaispainijaksiko olet menossa, luulisin että ainakin niillä on pienoinen pakko, mutta muutoin jos ei ole mitään mainittu työhaastattelussa niin tuskinpa vaan edes kysyvät.
Ihan kahvilatyöhön ja anoreksia-tausta. Sen verran on parantumista tapahtunut mm. terapian avulla, että tajuan olevani ihan normaalipainoisen näköinen, tietyissä vaatteissa jopa hoikan. Neljä vuotta elämästäni oli helvettiä enkä halua että sairaus uusii jos näen sen lukeman.
Ap
Ei tietenkään. Kirjataan vain käyntitietoihin, että kieltäytyy painon mittauksesta.
Itse olen työterveyshoitaja. Yleensä tarkastuksessa kysyn oletko käynyt lähiaikoina vaaalla, tiedätkö paljon painat? Ja jos ei tietoa niin kysyn käytkö nyt vaaassa. Eikä ole ongelma, jos ei mene. Jos selkeä ylipaino, saatan kirjata ettei halua painoa mitattavan. Muutoin en sitä erikseen merkkaile.
Olen työterveyshoitaja enkä pääsääntöisesti pyydä asiakasta menemään vaa'alle. Lähes kaikki täyttävät etukäteen terveyskyselyn, johon paino on ilmoitettu. Jos ei, niin joiltain saatan kysyä, että haluatko punnita itsesi. Kyse on ihmisten lukemisesta; keneltä voi kysyä suoraan ja keneltä ei. Ja voithan myös keksiä noin-painon omasta päästäsi, ei sitä tarkisteta. Terveystarkastukset ovat omaa terveydenseurantaa, ei terkan uteliaisuuden sammuttamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Ja Matkahuollossa on rahtivaaka.
Ei ole tarvinnut käydä. Painoa on joskus kysytty ja oma arvio on riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kahvilatyöhön ja anoreksia-tausta. Sen verran on parantumista tapahtunut mm. terapian avulla, että tajuan olevani ihan normaalipainoisen näköinen, tietyissä vaatteissa jopa hoikan. Neljä vuotta elämästäni oli helvettiä enkä halua että sairaus uusii jos näen sen lukeman.
Ap
Kyllä se painon tarkistaminen kuuluu tavallisesti normaalin ihmisen terveystarkastukseen.
Viimeistään terveystarkastus paljastaa apn itsepetoksen ja ylipaino-ongelman.
Ei ole. Miksi käyt työterveydessä. Käy jossain muualla lekurilla, sitten kun on oikeaa asiaa sinne.