Tykkäisitkö huonoa, jos joku toinen nainen kertoisi tytöllesi kuukautisista?
Olisiko se vähän kuin että sun etuoikeus NAISENA ja ÄITINÄ kuukautisiin perehtymisestä olisi varastettu ja ainiaaksi menetetty?
Kommentit (26)
Olisiko se vähän kuin että sun etuoikeus NAISENA ja ÄITINÄ kuukautisiin perehtymisestä olisi varastettu ja menetetty?
Musta olisi hieman outoa, jos joku muu ehtisi kertomaan ennen minua. 4-vuotias tyttärenikin tietää, että naisille tulee kuukautiset, jotta voi saada vauvoja. luonnollinen asia!
Olen 11-vuotias ja minulla on ollut jo kahdet menkat. Tänään sitten huomasin, että kuukautiset olivat alkaneet ja onneksi minulla oli äidiltä salaa otettu pikkuhousun suoja sillä valkovuodot ovat runsaat.
Se pahin asia on etten uskalla kertoa äidille! äITI ON KERRAN MAINIINNUT KUN LÄHDIN LEIRILLE, ETTÄ jos alkaa kuukautiset niin otat tästä tämmötteen.
Kertokaa miten voin kertoa!
Muuten en olisi näin huolestunut, mutta liikuntatunti perjantaina ja en uskalla mennä suihkuun jos tulee verta..... Ja onko jollain mitään suunnitelmaa miten muut eivät huomasi että minulla on kuukautiset?
Tyttö on kuitenkin itse ollut kiinnostunut asiasta ja olisi ollut todella typerää jos ette olisi kertoneet! Ei tuo minustakaan ole äidin etuoikeus, miksei isäkin voisi näistä kertoa omalle lapselleen? Varmaan ihan luonnollistakin osassa perheissä, joissa äitiä ei enää ole..
Ja omalla kohdalla minusta oli hyvä että tieto menkoista ym. tuli ulkopuolelta (eli koululta/terveydenhoitajalta). Olisin vain ollut jotenkin tosi vaivaantunut, jos olisi pitänyt äitini kanssa näistä asioista keskustella. Teki tosi vaikeaa edes kertoa koska menkat alkoivat ja sain sen kerrottua vasta kaksi vuotta sen jälkeen kun ne oikeasti oli alkanut!
Jos kerrot 7-vuotiaalle ja kuukautiset alkaa, kun tyttö on 14v, niin aika ajoissa on kerrottu.
Hei 11-vuotias!
Äitisi on varmaan kehittymisestäsi päätellyt, että kuukautisesi alkavat pian, ehkä ne ovat alkaneet hänelläkin noin aikaisin, kun hän on tajunnut sanoa siteistä jotain. Asia ei siis luultavasti tule hänelle täydellisenä yllätyksenä, eikä siinä ole mitään hävettävää muutenkaan. Vanhempia vain lähinnä hämmentää se, että se lapsi, joka tuntuu syntyneen ehkä toissapäivänä, on niin
iso. Jos et kehtaa kertoa, yksi keino on jättää likaantuneet alkkarit pyykkikoriin siinä toivossa, että äitisi näkee ne "vahingossa". Mutta kannattaa kertoa, koska äitisi takuulla muistaa, miltä hänestä tuntui aikoinaan ja voi neuvoa tai tarjota särkylääkettä tai keksiä tekosyitä tarvittaessa.
Jos takissasi on sisätasku, voisit pitää siellä varasidettä, niin voit käydä välitunnilla vaihtamassa sen muina naisina (ulkotaskukin käy, mutta niillä siteillä on ikävänä tapana osua yhtäkkiä käteen, kun vedät kätesi taskusta). Kerran pari varmaan riittää koulupäivän aikana?
Liikuntatunnista selviät sillä tavalla, että aamulla kannattaa laittaa jalkaan tummahkot alkkarit, jos sinulla on. Sitten kun tulet liikunnan jälkeen pukuhuoneeseen, menet heti vessaan. Siellä otat siteen pois (ja sen käärit tietysti vessapaperiin ja panet roskiin) ja pyyhit alapääsi hyvin vessapaperilla. Jos vessassa on alapesusuihku, voit käyttää sitä. Sitten menet nopeasti riisumaan ja suihkuun. Kuukautisveri ei yleensä valu tasaisena virtana vaan pulpahtaa sykäyksittäin silloin tällöin, joten jos olet juuri pyyhkinyt ja olet nopea, sitä ei välttämättä tule ja se sekoittuu helposti suihkuveteen. Sitten äkkiä pukemaan ja hups, yhtäkkiä onkin pakko mennä uudestaan vessaan. Siellä vaihdat uuden siteen, jonka voit piilottaa etukäteen housun tai takin taskuun tai muuhun sopivaan paikkaan. Vaikka reppuun (silloin on kyllä vaara, että joku kaverisi sanoo voivansa pitää reppuasi sillä aikaa, kun olet vessassa).
koska itselläni oli teininä mielettömän kivuliaat kuukautiset: pyörtyilin kivusta jne. Jos joku olisi ensin kertonut minulle miten valtavan ihana se on ja sitten olisin kokenut sen tuskan, olisin tuntenut itseni petetyksi!