Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lääkäri ei hyväksy terveystieteiden tohtoria esimiehekseen?

Vierailija
13.03.2014 |

Viittaan tuohon TAYS:n tapaukseen, jossa 5 lääkäriä irtisanoutui, kun toimialuejohtajaksi nimitettiin terveystieteiden tohtori, jolla on pitkä johtamiskokemus. Terveyskeskuslääkärithän tunnetusti karsastavat esim. hoitajia, jotka on valittu kunnanvaltuustoon.

Kommentit (369)

Vierailija
361/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:09"]

Lääkärien osaamisesta kohkataan ihan liikaa. Pääsykoe/valmennuskurssikuviot ovat olemassa luomassa tätä mielikuvaa, miten vaikeeta on lääkikseen päästä ja miten eliittiä sinne lopulta päässeet ovat. Onhan siellä ilman muuta todella fiksujakin. Mutta mitä se osoittaa, että joku lukee viisi vuotta pääsykokeisiin ja lopulta pääsee läpi? Minä en haluaisi itselleni tuollaista lääkäriä. Häneltähän kuolevat potilaat ennen kuin diagnoosit on tehty. Valmennuskurssit on businestä. Yhtä hyvi

n lääkärikoulutettavat voisi valita yo-todistuksen perusteella tai vaikka vuorovuosin sini- ja ruskeasilmäisiä.Oppimisesta voisi ihan hyvin kehittää enemmän oppisopimushenkistä, vanhemman lääkärin ohjauksessa toimimisen suuntaan. Ja hallintohommat pitäisi jättää hallintoammattilaisille, erikoiskysymyksissä voidaan kysyä neuvoa asiantunt

ijoilta

[/quote]

Hei poistetaan koko lääkärinkoulutus. Kuka tahansa saa olla lääkäri.

Noi ehdotuksesi on kyllä täysin naurettavia.

[/quote]

Reipas asioita seuraava ja tiedonhakutaitoinen dippainssi selviäisi vaivatta 80%:sta arvauskeskuslääkärin työstä. Lääkärin taitoa tarvitaan siihen vaikeampaan osaan, kun pitää erottaa vakavat tapaukset räkätaudista. Hänellä ei lisäksi ole itserakkaus sen esteenä, etteikö voisi liata käsiään tietsikan näppikseen ja kirjoittaa itse potilaskertomukset ja muut it-hommat sujuisi kuin vettä vaan.

[/quote]

Dippainssi ei ole halunnut olla lääkäri vaan dippainssi. Siisti sisätyö, jossa ei ulostetta, mätää, verta ja tarttuvia tauteja, ja silti hyvä palkka. Miksi ihmeessä vaihtaisi arvauskeskukseen?

Vierailija
362/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:30"]

Tuskin kukaan lähtisi Enontekiölle tai jonnekin muualle tuppukylään tk-lääkäriksi, kun voi työnsä tehdä yksityisvastaanottona.

Perusterveydenhuolto rapautuu  koko ajan säästöjen myötä, joten töitä kyllä riittää lääkäreillä ihan hyvin yksityispuolella, vaikka kuinka lisättäisiin lääkärimääriä.

Näkee, kuinka työttömät aavemammat on herrakateellisia :D

[/quote]

Yksi syy perusterveydenhuollon rapautumiseen on juurikin Lääkäriliiton ylläpitämä lääkäripula. Kyllä ennen oli Enontekiölle lääkäreitä, kun ei ollut lääkäripulaa. Yksi hyvä ratkaisu olisi Ruotsin malli, jossa julkisessa virassa oleva lääkäri ei saa pitää yksityisvastaanottoa. Tämä yhdistettynä lääkärien määrän lisäykseen ratkaisi hyvin pitkälti kunnallisen puolen lääkärivajeen. Ei kaikille riittäisi töitä yksityispuolellakaan.

Olen työelämässä oleva akateeminen av-mamma, enkä ole koskaan eläissäni lääkäreitä herroitellut. Miksi pitäisikään? En minä lähde mihinkään lääkäreiden palvontaan mukaan. Ne ajat on takana, siihen kannattaa lääkäreidenkin pikku hiljaa totutella.

[/quote]

Kyllä yksityisellä puolella töitä riittää. En minä ainakaan lääkärinä suostuisi edes työskentelemään julkisella puolella. Millä lisäät lääkäreiden määrää kun maassa ei ole tarpeeksi alalle haluavaia lahjakkaita ihmisiä?

[/quote]

Kylläpä nyt toistellaan Lääkäriliiton mantraa. Halukkaita on, eikä joku parin pisteen huononnus pääsykokeissa merkkaa yhtään mitään. Kyllä siellä yksityiselläkin työt vähenee, kun lääkäreitä on tarpeeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:48"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 15:06"]

Ei se vastavalmistunut sinne syrjäseudulle voi muuttaa, koska ei ole vielä kokenut tarpeeksi, vaan tarvitsee opastusta käytännön hommista. Sit kun kokemusta niin paljon, että pärjäisi yksinkin, on jo asuntolainat ja perhe, eli ei halua enää muuttaa.

Vastavalmistuneet muuten ajattelevat, että terveyskeskus on kiva työpaikka. Jostain syystä ne muuttaa mielensä kun on olleet siellä töissä...

[/quote]

Alkaa se syrjäseutukin kiinnostaa, jos lääkäreiden määrää lisättäisiin.

[/quote]

Ei muuten alkaisi. Millä sä sitä lisäät? Nytkin lääkäriksi valmistuu liian helpolla.

[/quote]

Lisäämällä sisäänottoa, tietysti.

Vierailija
364/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:50"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:38"]

Ja pienenä purona olisi se, että kiellettäisiin lääkäreiltä hallintovirat niin olisi enemmän lääkärieitä oikeisiin lääkäritöihin. 

Kateellinen tai ei, niin oikeasti ei voi kuin ihmetellä, että miten lääkäriliitto pystyy vuodesta toiseen saamaan aikaa lääkäripulan. Se vaatii jo taitoa, sitä pitää ihailla, väkisinkin.

[/quote]

No en lähtisi kieltämään hallintovirkoja, mutta onhan se selvä, että virkaan pitää valita pätevin. Pelkkä lääkärintutkinto ei voi pätevöittää ketään hallintovirkaan.

[/quote]

Vielä vähemmän joku helvetin sairaanhoitaja.

[/quote]

Missä on sh hallintovirassa?

Vierailija
365/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 19:10"]

Kyllä Suomessa ois paljonkin tarpeeksi osaavia ihmisiä hakemaan lääkikseen, mutta kaikki älykkäät ei sinne tosiaankaan halua. Tiedän vaikka kuinka monta ns. kympin oppilasta ( tai matemaattisissa aineissa tosi lahjakasta ihmistä), jotka oli aina sitä mieltä etteivät ainakaan lääkikseen halua ja eivät ole sinne myöskään koskaan hakeneet, vaikka varmasti oisivat päässeet. Mutta kyllä minusta niitä tarpeeksi lahjakkaita opiskelijoita silti riittää, vaikka aloituspaikkoja onkin enemmän. Ainahan pääsykokeissa menestyminen on myös osaltaan kiinni tuurista ja jos ois vähän eri kysymykset niin osin eri ihmiset pääsisisi sisään. Ne jotka ei ihan päässeet kokeilee sitten useamman kerran, kun aloituspaikkoja on enemmän ne pääsee opiskelemaan heti.

[/quote]Joka on kiinnostunut tekniikasta niin ei hae lääkikseen vaikka mahikset on päästä hyvät. Tosin tiedän tapauksen että opiskeli tekniikkaa aika pitkälle ja päättikin pyrkiä lääkikseen ja pääsi ensi yrittämällä.

Vierailija
366/369 |
14.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2014 klo 14:30"]

Tuskin kukaan lähtisi Enontekiölle tai jonnekin muualle tuppukylään tk-lääkäriksi, kun voi työnsä tehdä yksityisvastaanottona.

Perusterveydenhuolto rapautuu  koko ajan säästöjen myötä, joten töitä kyllä riittää lääkäreillä ihan hyvin yksityispuolella, vaikka kuinka lisättäisiin lääkärimääriä.

Näkee, kuinka työttömät aavemammat on herrakateellisia :D

[/quote]

Yksi syy perusterveydenhuollon rapautumiseen on juurikin Lääkäriliiton ylläpitämä lääkäripula. Kyllä ennen oli Enontekiölle lääkäreitä, kun ei ollut lääkäripulaa. Yksi hyvä ratkaisu olisi Ruotsin malli, jossa julkisessa virassa oleva lääkäri ei saa pitää yksityisvastaanottoa. Tämä yhdistettynä lääkärien määrän lisäykseen ratkaisi hyvin pitkälti kunnallisen puolen lääkärivajeen. Ei kaikille riittäisi töitä yksityispuolellakaan.

Olen työelämässä oleva akateeminen av-mamma, enkä ole koskaan eläissäni lääkäreitä herroitellut. Miksi pitäisikään? En minä lähde mihinkään lääkäreiden palvontaan mukaan. Ne ajat on takana, siihen kannattaa lääkäreidenkin pikku hiljaa totutella.

[/quote]

Kyllä yksityisellä puolella töitä riittää. En minä ainakaan lääkärinä suostuisi edes työskentelemään julkisella puolella. Millä lisäät lääkäreiden määrää kun maassa ei ole tarpeeksi alalle haluavaia lahjakkaita ihmisiä?

[/quote]

Kylläpä nyt toistellaan Lääkäriliiton mantraa. Halukkaita on, eikä joku parin pisteen huononnus pääsykokeissa merkkaa yhtään mitään. Kyllä siellä yksityiselläkin työt vähenee, kun lääkäreitä on tarpeeksi.

[/quote]

Monissa terveyskeskuksissa on virat täynnä, mut aikaa saa odottaa monta viikkoa. Esim.mun miehellä on kummallinen ihottuma kädessä, pyysi aikaa helmikuun loppupuolella, sai ajan huhtikuun alkuun. Tässä sit ihmetellään onko se ihottuma enää huhtikuussa. :D niitä virkoja pitäisi olla enemmän, tai sit terveenhoitajalle pitäis päästä joka seulois kuka tarvii lääkärin apua nopeammin. Eihän tuohon ihottumaa siis tietenkään kuole, mut siinä on iho auki ja voi tulla joku pöpö siihen. Eikä muutenkaan ole kiva kun kutittaa ja syyhyää monta viikkoa eikä mikään kotikonsti auta.

Vierailija
367/369 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:42"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:34"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 21:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:47"]

Koska ne on LÄÄKETIETEEN tohtoreita.[/quote]

Varsin pieni prosentti lääkäreistä on lääketieteen tohtoreita.

[/quote]

Varsin suuri prosentti lääkäreistä on lääketieteen tohtoreita. Varsinkin jos vertaa muihin aloihin. Luku muistaakseni n. 25% luokkaa, eli joka neljäs.

[/quote]

Kuinkahan moni niistä on tehnyt itse kokonaan opinnäytetyönsä? Kaikennäköisiä tutkimusryhmiähän niillä on, joista valmistuu samalla kertaa kasapäin porukkaa, kunhan muutaman tieteellisen artikkelin kirjoittavat.

[/quote]

Näinkin! Tällaisia ei vaan tietenkään kerrota ulkopuolisille..

[/quote]

Niin, artikkeliväitöskirja on varsin tavallinen tapa tehdä väikkäri monella muullakin alalla. Eivät läheskään kaikki tee monografiaa. Sen perusteella ei voi tehdä päätelmiä väikkärin tasosta. Ja entä sitten, jos ympärillä on tutkimusryhmä, jossa muutkin tutkivat samaa aihetta? Se sama aihe kun sisältää niin paljon asiaa, että siitä riittää helposti usammallekin tutkijalle omaa sarkaa. Eikä tieteellisen artikkelin kirjoittaminen todellakaan ole "ihan" sama asia kuin kirjoittaa vaikkapa artikkeli aikakauslehteen.

Minua hämmentää ja ärsyttää se, kuinka usein ihmiset kuvittelevat tietävänsä jotain tai peräti paljonkin asioista joista eivät oikeasti tiedä. Vaikka nyt toisten ammattialoista tai tilanteesta jollain työpaikalla. En minulle ainakaan tulisi mielenkään lähteä spekuloimaan tätä Tampereen asiaa koska en siitä tiedä. Sen olen kyllä huomannut, että moni pitää lääkäreitä jotenkin ihan luonnevammaisena sakkina. En oikein käsitä miksi. Olen itse aivan muulla alalla mutta tunnen paljon lääkäreitä. Ihan ovat ihmisiä. En näe mitään syytä yleistää heitä negatiivisessa mielessä.

[/quote]

Tunnen itsekin jonkin verran lääkäreitä ja ovat ihan mukavia ihmisiä kyllä. MUTTA olen myös töissä lääkäreiden kanssa, ja jostain syystä iso osa vaikuttaa siellä käyttäytyvän todella asennevammaisesti. Ei toki kaikki tai välttämättä edes valtaosa, mutta kuitenkin silmiinpistävän suuri osa verrattuna muihin aloihin. En sitten tiedä ovatko nämä henk.koht. elämässään ihan kivoja ja normaaleja, tai että tuleeko niille mun siviilielämässään ihan ihanille tutuille joku asennevamma heti kun duunipaikan ovesta astuvat sisään...

Vierailija
368/369 |
16.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 11:02"]

Opettaminen tarkoittaa sitä että opettaja OPETTAA eikä sitä että oppilaat itse tekevät kaiken ja opettajan on pöydän takana hiljaa. 

Nykyisin yli 10% opettajista ei ole edes teoreettista kykyä olla opettajana eli heillä ei ole tarvittavaa tutkintoa. Mutta todella moni niistäkin joilla on tutkinto ei ole kykyä olla opettajana. Opettajalla pitää olla kyky opettaa. 

Monella allalla ja monessa koulutuksessa on tapahtunut sama asia. Tutkintoja saa ihmiset joilla ei ole mitään kykyä töihin. Tämä alkaa ihan ammattikouluista. Ennen sähköasentaja koulutuksen käynyt oli kykenevä asentajaksi muutamassa vuodessa koulutuksen jälkeen mutta nykyään moni tutkinnon suorittanut ei kykene tekemään työtä ollenkaan. Heillä ei vaan ole osaamista. 

Siksi moni työnantaja ei pidä enää pelkkää koulutusta minään vaan vaaditaan paljon työkokemusta ja suosittelijoita että se hakija jotain osaakin. Vaikka tutkinto pitäisi varmistaa sen että ihminen on alansa osaaja.

[/quote]

Väärin. Tärkeintä on opiskelijan OPPIMINEN, ei opettaminen. Ja kaikkein tehokkainta oppiminen on, kun opiskelijat saavat itse tutustua aiheeseen, ottaa selvää, kertoa muille mitä ovat saaneet selville ja yhdessä muodostavat käsityksen opittavasta asiasta. Oppimiseen kuuluu kiinteästi myös käytännön opiskelu eli asioita tehdään eikä vain istuta pulpetissa. Opettajan roolina on ohjata oppimiseen. Vai meinasitko, että siellä lääkiksessäkin harjoitellaan vaikka tikkaamista ihan vain kuuntelemalla opettajan luennointia neljän tunnin ajan aiheesta? Opettajia on myös liian vähän, siksi palkataan epäpäteviä.

Tutkinnot ovat ammatillisella puolella muuttuneet koko ajan työelämälähtöisemmiksi. Arvosanoja ei saa ollenkaan koulusta, vaan käytännön työtehtävistä työpaikalla.

[/quote]

Opettajalla ei tee mitään jos se ei opeta. Koko opetuksessa ei ole järkeä jos oppilaat itse etsivät kaikki tiedot ja tekevät kaiken yksin. Silloin koulutukseen riittäisi että on tehtävät ja etsikää niihin vastaukset. 

Sen kyllä huomaa koulussa kuka osaa opettaa ja kuka ei. Opettajan pitää todistaa tärkeytensä ja hyötynsä oppilaille. Jos opettajasta ei ole hyötyä oppimisessa niin mihin sitä tarvitaan? Koulutuksen idea on että siellä opetetaan asioita eikä vaan mitata osaamista. Koulun idea on se että siellä oppii asioista mitä itse ei oppisi yksinään. 

Tajuatko miten helposti ammattikoulutuksessa niitä numeroita saa? Katsos valtio määrittää sen miten työnantaja saa numeroita antaa. Asiakaspalvelun saa suoritettua niin että kerran ohjaa asiakkaan oikeaan paikkaan. Se on täysin naurettavaa. Jopa niistä vaatimuksista joustetaan koska halutaan että ihmiset pääsevät läpi. 

Tutkinnon pitäisi saada vain ihmiset jotka ovat oikeasti osaavia ja ammattitaitoisia alallaan.

Olen itse katsonut vierestä useita koulutuksia. Yksi kaveri sai ammattikoulussa todella hyviä numeroita. Äidinkieli oli 5 eli korkein numero. Hän ei osannut äidinkieltä (esim. sanamuotoja). Hän sai numeron läsnäolosta ja yrittämisestä. Ruotsista hän sain 3 vaikka ei osannut sanaakaan Ruotsia. Kokeita ei ollut vaan numeron sai läsnäolosta. Tunnilla täytettiin vain ristikoita joita ei koskaan tarkastettu. 

Ammattinumeroita kaveri sai työpaikalta. Esimerkiksi järjestelmätuen osiossa (koulutus datanomi) hän sai työasemien vakioinnista numeron 5. Koska hän oli osannut asentaa Windowsin, päivittää sen ja asentaa Firefox selaimen ja pari muuta ohjelmaa. 

Tälläinen kaveri haki meille töihin. Täysin naurettavaa. Me ei oteta enää opiskelijoita koska esim. minun moraaliini ei käy että antaisin tuollaisista numeroita ihmisille jotka eivät työtä osaa. 

[/quote]Työ tekijäänsä koulii

Vierailija
369/369 |
29.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jokaista lukemaan Aamulehdessä syöpälääkäreiden julkaiseman avoimen kirjeen aiheesta:

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194887870483/artikkeli/syopalaakarit+kertovat+mista+kiistassa+on+kyse+lue+avoin+kirje+kokonaisuudessaan+taalta.html