Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttären lähestyvä murrosikä pelottaa

Vierailija
13.03.2014 |

Tytär on nyt 12v ja kuukautiset alkoivat vähän aikaa sitten. Minua pelottaa tytön murrosikä ja aikuistuminen. Hän on hyvin temperamenttinen, minä taas herkkä. Pelkään yhteenottoja, alkoholia, ehkä huumeitakin, kotoa karkaamista, koulusta lintsaamista. Kaikkea sitä mitä itse teininä tein. Parikymppisenä masennuin, kun kävin läpi teiniaikojani; miten paljon pahaa aiheutin vanhemmilleni.

Minä en voi lukita tytärtäni kotiin kasvamaan, enkä voi loputtomiin kieltää. Keksin minäkin ties mitä vanhempieni pään menoksi.

Mikähän olisi hyvä aika esimerkiksi kertoa tyttärelle omasta nuoruudestani? Enkä väitä, että hän automaattisesti olisi yhtä kamala kuin minä olin.

Vai onko tämä joku äidin kriisi, kun tajuaa että oma lapsi ei olekaan lapsi enää?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kröhöm... 12 vuotias on vielä lapsi. VAIKKA menkat alkaisi niin silti..Miten se nyt menikään..henkisesti lapsi,fyysisesti "aikuinen" /nainen?

Vierailija
2/6 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistu nyt hyvä mies!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuistu nyt, hyvä nainen

Vierailija
4/6 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Growmup! Mulla on 12- ja 10-vuotiaat, eikä pelota. Töitä kyllä varmasti on luvassa, varsinkin esikosien kanssa, joka on aina ollut ruutitynnyri. Kuopus on ujo herkkis, eikä sekään ole helppoa.

Vierailija
5/6 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi itse kysyy sinulta nuoruudestasi tai vaikuttaa kaipaavan vertaistukea, niin olisi mielestäni hyvä ajatus kertoa omasta nuoruudestasi. Hänhän luultavasti kuvittelee jossain vaiheessa, että sinä et tajua mistään mitään etkä muista edes omaa nuoruuttasi, etkä tiedä miltä tuntuu olla nuori.

Olisi hyvä, jos saisit keskusteluapua tuohon asiaan (esim. psykologi, työterveyshuollon tms. kautta?), vertaistuki olisi vielä parempi juttu. Onko sinulla kavereita, joilla on murrosikäisiä lapsia? Netissäkin voit etsiä mammakavereita. Kuulostaa myös siltä, että tarvitsisit lisää itsevarmuutta vanhemmuuteen. Tästä olisi erityisen hyvä jutella psykologin kanssa. Koita nähdä se, että sinä olet hyvä äiti, joka osaa asettaa rajat ja selviytyy hankalistakin tilanteista. Voit vaikka käydä mielessäsi läpi erilaisia tilanteita, mihin saatat joutua lähivuosina, ja miettiä, miten niissä olisi parasta toimia. Esim: löydät tytön taskusta tupakka-askin, tyttö lintsaa koulusta, karkaa kotoa jne. Mieti konkreettisesti, mitä sanot noissa tilanteissa tytölle, miten osoitat ymmärtäväisyyttä ja minkä sanktion tyttö tuollaisesta saa. Näin saat varmasti lisää itseluottamusta vanhempana, kun tiedät jo etukäteen, että selviytyisit kyllä.

Vierailija
6/6 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue vaikka jari Sinkkosen kirja nuoruusikä. Sinuna myös pohtisin vähän mitä tuo "herkkä" tarkoittaa. Tulee nimittäin sellainen olo että se on selityksesi sille, ettet halua kantaa vastuuta siitä että sinä olet aikuinen ja vanhempi ja sinun kuuluisi olla tytön turva, nimenomaan silloin kun hänellä on vaikeaa. Eihän murrosikäisen ole tarkoitus muuttua hirviöksi. Sen sijaan murrosikäinen on hauras, hukassa, häntä voi ahdistaa miljoona asiaa. Jotta hnellä olisi joku turva, hän tarvitsee vahvat vanhemmat jotka tukevat- eivät tappele- häntä. On vaikeaa ja pelottavaa itsenäistyä, löytää itsensä, tiensä, toiset ihmiset yms. Mitä paremmat tunnteidot ja tunnesiteet nuorella on, sen paremmin hän selviää. Lue vähän murrosiäistä, niin ymmärrät kuinka suurten voimien edessä nuori on ja kuinka paljon hän tarvitsee sua. On kauheaa nuoreen kannalta, jos murroikä onkin yhtäkkiä äidillä, eikä hänellä ole tilaa ja tukea.