Tekeekö miehen sisko väärin?
Kyse on häistä. Meillä oli häät muutama vuosi sitten, ja miehen sisko ei tullut paikalle koska lähti reppureissaamaan viikko ennen häitämme miehensä kanssa. Heillä olisi ollut mahdollisuus myös lähteä häidemme jälkeen, kumpikaan ei ollut töissä tuohon aikaan ja koulut lopuillaan molemmilla.
Nyt miehen sisko itse on menossa naimisiin, ja pyysi minua valokuvaamaan KOKO häät, siis alkaen siitä, kun hän valmistautuu häihin, loppuen ties koska aamuyöllä. Sanoin, että en tee moista ilman kunnon korvausta. Käly tai miehensä ei halua maksaa, joten sanoin ei kiitos. Sitten pyydettiin hoitamaan lapsivieraita häiden ajan, sanoin siihenkin jo aika vittuuntuneena ei kiitos. Miestä pyydettiin virittämään juhlapaikalle äänentoistot sekä ajamaan hääautoa. Mies tietenkin suostui.
Nyt minulle ollaan vihaisia ja miehen sisko pitää mykkäkoulua. Sanoin suoraan, että heidän oma käytöksensä johti siihen, etten halua auttaa ja että pyyntö olla valokuvaajana koko päivän on ihan kohtuuton. Olenko minä nyt ihan kakkapää?
Kommentit (18)
Lapsellinen ainakin olet, kun sanoit suoraan syyn. Olisit vaan sanonut että et halua sitoutua koko päiväksi etkä haluakaan, se olisi riittänyt.
Muttei sinulla ole mitään velvollisuuksia kun et kerran ole etukäteen mitään luvannutkaan. Anna miehesi siskon sitten murjottaa, eihän se sun päänsärkysi ole.
Miehesi sisko veti kyllä aika heppoisilla perusteilla herneen nokkaan.
Mä sain noista pyynnöistä sen mielikuvan, että tuo sisko ei pidä sua niin tärkeänä vieraana, joten siksi sut voi pyytää moisiin hommiin. Itsekään en olisi suostunut.
Minä en yhtään ymmärrä, miten kehdataan velvoittaa jotain kutsuttua vierasta hoitamaan järjestelyjä. Ap, älä osallistu. Varaa itsellesi kylpyläviikonloppu juuri tuolle viikonlopulle. Totea, että häät eivät kai ole tietääksesi niin merkittäviä tässä suvussa, että niiden takia pitäisi siirtää matkoja ja että et muutenkaan perusta häistä, joissa joutuu raatamaan saadakseen olla osallisena.
Minä vihaan tuollaisia talkoohäitä. Kuka oikeasti haluaa sellaiseen osallistua? Pelkkää velvollisuudentunnetta ja ehkä toivetta, että joku päivä sitten hääpari auttaa omissa häissä. Ap:llä ei tätä toivetta voi edes olla, joten ihan turhaan pilaa viikonloppuaan tuollaiseen palkattomaan työleiriin.
Minä toimin palkattomana raatajana ystäväni häissä ja olen siitä lähtien vihannut häitä. Eräs kaukaisempi ystävä järjesti minut sitten lastenhoitajaksi omiin häihinsä (sain tietää toimenkuvani paikan päällä), ja sen jälkeen olen kiittänyt kauniisti näistä työleirijuhlista. Jos haluaa pitää häät, hoitakoon järjestelyt itse. Mitä järkeä on kutsua porukkaa töihin? Pitäisikö joku vieras määrätä keittiöön tekemään ruokaa ja toinen vieras tarjoilemaan? Mitä kummaa ihmiset ajattelevat töitä jakaessaan?
Minustakin vähän lapsellista käytöstä sinulta muistella edelleen noita teidän vuosien takaisia häitä ja siskon käytöstä siellä. Ihan olisi riittänyt topakka ei, et halua valokuvata tai vahtia lapsia, vaan nauttia juhlista. Nyt vaikutat vaan tosi typerältä ja katkeralta.
Mitä väliä sillä on, jos miehen sisko ei ollut häissänne. Ei siitä tarvitse ikuisesti katkera olla, tuskin menetitte yhtään mitään.
Nuo siskon pyynnöt ovat kyllä ihan mahdottomia. Oletko ammattilaiskuvaaja vai miksi sinun pitäisi hoitaa koko häiden kuvaaminen? Jos olet ihan amatööri, niin tietenkin pyydät palkkaamaan oikean kuvaajan häihin. Jos olet ammattilainen, niin tietenkin sitten voit suostua, kunhan saat siitä asianmukaisen korvauksen. Mitä tulee lapsien viihdyttämiseen, niin eihän se sinun hommaa ole. Siihen voi palkata ihan oman satutädin. Miehesi nakitukset ovat ihan helppoa hommaa, kyllä kuka tahansa voi autonkuljettajana toimia ja äänentoistot laittaa, mutta koko päivän kuvaaminen tai kiljuvien lasten kaitseminen ovat ihan kohtuuttomia pyyntöjä.
Jos olet ammattikuvaaja tai muuten oikeasti siinä hommassa tosi hyvä, niin suostuisin kuvaamaan kirkossa ja juhlissa ja se voisi olla sun häälahja hääparille.
No käly ei mitenkään ihan überrakas ja läheinen näytä sinulle olevan, joten tuohon valokuvaukseen nyt olisin voinut ehkä suostuakin. Ja tosiaan, tuo korvauksen sijaan olisit voinut antaa sen häälahjaksi. Katkeralta vanhalta kurpalta vaikutat.
sano sille että että ethän sä itse viitisinyt edes tulla meidän häihin, joten tuun kuvaamaan jos maksat ja sillä selvä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 15:07"]
Jos olet ammattikuvaaja tai muuten oikeasti siinä hommassa tosi hyvä, niin suostuisin kuvaamaan kirkossa ja juhlissa ja se voisi olla sun häälahja hääparille.
[/quote]
Olen siinä hommassa todella hyvä, ja ihan totta EN HALUA tehdä tuota koko päivän hommaa, en halua edes kuvata "vain" kirkossa ja juhlissa koska sekin on ihan täyspäiväistä juoksemista paikasta toiseen, eikä lopu vain juhliin, se työ. Ja uskokaa tai älkää, miehen toinen sisko suunnittelee häälahjaa, on jo pyydetty meitä rahallisesti osallistumaan. Minä en halua kuvata, koska minulta vain odotettiin suostumusta, vai mistä tuo suuttuminen sitten kielii?
Ja muutenkin, ne keillä on joku harrastus tai ammatti, mitä voidaan hyödyntää kaiken maailman kissanristiäisissä, kyllä tietävät miltä se tuntuu, kun aina on nakitettu siihen yhteen hommaan.
ap
ap, teit juuri oikein. Jos oikein ymmärsin, sanoit myös kälylle syynkin eli sen, että eiväthän hekään olleet teidän häissä.
Respektit siitä, että joku kerrankin sanoo suoraan. Useimmat vain venkoilevat ja toinen osapuoli saa miettiä päänsä kipeäksi mistä kalsea kohtelu johtuu. Eli tosiaankin hyvä, että sinä sanoit suoraan.
Olet oikeassa siinä, että jos teidän häät eivät miehesi siskoa kiinnostaneet, niin on törkeää, että oletetaan, että sinä toimit palkattomana piikana hänen häissään.
Joistakin morsiamista tulee todella vastenmielisiä bridezilloja ja miehesi sisarelle on käynyt niin. Pidä puolesi tässä asiassa äläkä tunne syyllisyyttä ainakaan!
Olen 12:n kanssa täysin samaa mieltä siitä, että on tosi hyvä, kun sanoit syyn suoraan! Juuri niin kälysi kaltaisille ihmisille pitääkin tehdä: osoittaa selvät rajat sille, miten sinua saa kohdella ja näyttää, ettet ole mikään kynnysmatto.
Miten käly reagoi kun sanoit asiasta? Puhisiko vain, vai yrittikö jotenkin puolustella käytöstään?
ihmisellä on vapaa tahto. Siskolla on vapaus jäädä pois häistä, ap:lla on vapaus kieltäytyä. Kummankaan ei tulisi vetää hernettä nenään toisen käytöksestä.
Auttamisen tulee olla pyyteetöntä, muuten se ei ole auttamista, vaan uhrautumista.
Minusta sekä ap että sisko ovat sangen pikkumaisia. Kasvakaa aikuisiksi.
Saanko ihan uteliaisuuttani kysyä, että kuinka kukaan onnistuu nakittamaan ketään lastenhoitajaksi juhlapaikalla? Olisin vetänyt samantien perskännit tai touhunnut vaan muuten leväperäisesti. En olisi hoitanut lapsia vaan jutellut kaikkien hottien isukkien kanssa.
Mielestäni on aika räikeää olettaa, että osallistut hääpäivään joko kuvaajana tai sitten lastenhoitajana. On mielestäni täysin eri esim. olla koristelemassa juhlapaikkaa edellisenä päivän kuin olla koko hääpäivä aamusta myöhäiseen iltaan hommissa. Harrastan valokuvausta ja olen hyville ystävilleni ottanut muutamia "virallisempia" kuvia ilmaiseksi, mutta en kyllä rupeaisi koko häitä valmistautumisista lähtien kuvaamaan ilmaiseksi (voisin kyllä häälahjan sijaan antaa kuvauspalvelun lahjaksi, jos kyseessä on läheinen ihminen). Se homma kun ei ole mitään räpsräps ja filmirulla kehitykseen - tunteja kestävissä juhlissa tulee helposti yli tuhat kuvaa ja niistä pitää karsia parhaimmat ja usein vielä muokata. Lapsenlikan homma sen sijaan ei mielestäni ole ollenkaan kenenkään vieraan hommaa, vaan paikalle tulisi pyytää joku ulkopuolinen, jos lastenhoitajan juhliin haluaa.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2014 klo 18:52"]
Saanko ihan uteliaisuuttani kysyä, että kuinka kukaan onnistuu nakittamaan ketään lastenhoitajaksi juhlapaikalla? Olisin vetänyt samantien perskännit tai touhunnut vaan muuten leväperäisesti. En olisi hoitanut lapsia vaan jutellut kaikkien hottien isukkien kanssa.
[/quote]
Minua pyydettiin auttamaan kummityttöäni ruokapöydässä ja vähän illallakin, kun äitinsä kuvaa häät. Siis näillä sanoilla. Istumapaikkani olikin sitten lastenpöydässä, jonka vieressä oli piirustus- ja leikkinurkka. Suurin osa lapsista niin pieniä, että tarvitsivat apua ruokailussa ja vanhempansa sijoitettu mahdollisimman kauas tästä leikkinurkasta. Olivat vissiin vähän tärkeämpiä kavereita kuin minä.
En siis suostunut kaikkien lasten hoitajaksi vaan istumaan kummityttöni vieressä auttamassa ruokailussa (2v). Kummityttö sitten istui lasten pöydässä eikä siellä ollut ketään aikuista auttamassa näitä ruokailemaan. Morsiamen äiti sitten illan mittaan tiedotti aina, kuka lapsi tarvitsee nyt apuani, kun ruokailukatastrofista oli selvitty, joten viimeistään silloin roolini oli kaikille selvä.
Sain kyllä päänsäryn (ihan oikeastikin) ja podin sitä aulan sohvalla, mutta lapsikeikastani pääsin eroon vasta, kun tajusin lähteä pois. Ei niitä lapsia kukaan hakenut pois, jäivät sinne bilettämään ihan 2-vuotiaatkin, kun minä puolilta öin häivyin.
Minulle on myös meinannut napsahtaa tuollainen lapsinakki kohdalle, mutta ne häät jäivät minun osaltani sitten siihen. Kyseessä oli perinteiset maalaishäät eli vieraita (ja lapsia) paljon. Sulhanen oli mieheni (silloin tosin vasta seurustelimme) kaukaisempi sukulainen ja olin nähnyt sulhasen kerran miehen siskon lakkiaisissa, morsianta en kertaakaan ennen häitä. Kirkon jälkeen juhlapaikalla morsian lähestyi minua ja sanoi, että tuolla olisi lasten nurkkaus, siellä on askartelujuttuja ja satukirjoja, että voin sitten viihdyttää lapsia. Olin ihan ymmällään ja sitten morsio jatkoi, että kun minähän nyt opiskelen aineenopettajaksi, niin sehän on varmaan ihan tuttua hommaa sinällään. Joo, siis lukioikäiset ovatkin verrattavissa johonkin 5-vuotiaisiin... Siinä hetken takelleltua sanoin vain, että emme voi jäädä, kun on muita juttuja sovittuna tälle illalle. Jäi vuorostaan morsian sanattomaksi, mutta liukenin paikalta niin nopeasti kuin pystyin. Kihisin kiukusta koko kotimatkan, mutta jälkikäteen olin itsestäni ylpeä. Kun en ollut mikään sukulainen, niin olisin kyllä voinut periaatteessa toimia lapsenvahtinakin JOS siitä olisi etukäteen sovittu ja jos olisin siitä saanut edes jonkinlaisen korvauksen. Ilmaiseksi en siihen hommaan olisi suostunut.
Häiritseekö/harmittaako miestäsi se, että sisko ei ollut teidän häissä paikalla? Jso asia ei harmita miestä, niin outoa, jos se kuitenkin sua harmittaa.
Sukulaisia en kehtaisi olla auttamatta pyydettäessä, mutta mikään pakko ei ole auttaa. Kuvaamiseen olisin sanonut, että voin kuvata kirkossa ja juhlapaikalla. Kaiken maailman valmistautumisten kuvaaminen on vähän outoa... Pitäähän sunkin itse valmistautua jotenkin.
Lapsivieraiden hoitaminen on musta törkeä pyyntö, koska olet kuitenkin lähisukua ja silloinhan sulta menis juhlat kokonaan sivusuun. Hyvä että sait sanottua ei.