Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidän vähän tyhminä ihmisiä, jotka ei tajua murre-eroja

Vierailija
13.03.2014 |

Että vaikka jossain sanotaan toisella tavalla, niin jossain muualla saatetaan sanoa toisin. Ja että yleiskielessäkin on useita rinnakkaisia oikeita muotoja.

Esim nyt vaikka lihoa / lihota

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainenhan pitää omia tapojaan ainoina oikeina. Ihmisluonto.

Vierailija
2/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aaah, rakastan murteita! T. Kuutta kieltä taitava

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidän tyhminä ihmisiä, jotka eivät tarvittaessa osaa käyttää oikeita muotoja, vaan väittävät oman murteensa olevan se oikea.

Vierailija
4/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, on kuitenkin se kirjakieli, mikä kai pitäis olla se yleiskieli.

Esim. toi hiaton on aivan järjetön muoto: Hiha -> hiaton, liha -> liaton, piha ->piaton, viha -> viaton....Ei siinä ole yksinkertaisesti tolkkua.

Lihoa/lihota on vielä jotenkin ymmärrettävissä, se on enemmän tavasta taivuttaa sitä sanaa, mutta kaikki varmasti ymmärtävät mistä on kyse. 

Olen hyvin kaukana kielipoliisista enkä itsekään osaa käyttää tätä kieltämme kauhean hyvin, mutta joku raja. Murteet on hauskoja kuitenkin.

Vierailija
5/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin, itse puhun sössöttävää nasaalivittusaatanaa ja saan kuulla siitä aika usein.

Vierailija
6/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai toi hiaton perustuu vaan siihen että se on "helpompi" lausua niin. Vähän sama juttu kuin käet taskussa, neyle, pieno jne.

Vierailija
7/7 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:37"]

Esim. toi hiaton on aivan järjetön muoto: Hiha -> hiaton, liha -> liaton, piha ->piaton, viha -> viaton....Ei siinä ole yksinkertaisesti tolkkua.

[/quote]

Mutta kun monille se perusmuoto on se hia, niin toki hiaton on ihan silloin looginen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi