24v ja lapsettomuushoidot pian käyty loppuun, haluatko kysyä jotain?
Olen tosi onnellinen että tämä on tässä vaiheessa, kohta kaikki on ohi. Sitä esikoista on nyt tehty se 3 vuotta miehen kanssa. Koko tämä aika on ollut henkisesti ja fyysisesti todella uuvuttavaa.
Olemme päättäneet että jos ei tänä keväänäkään kuulu raskautta lopuilla pas:seilla (pakastetun alkion siirto menneestä ivf-hoidosta) niin sitten sitä ei tule. On toisaalta helpottavaa että pääsee työstämään sitä asiaa jo näin nuorena etten voi saada (biologisia) lapsia. Lapsettomuuden syy on minussa ja sitten on myös jotain selittämätöntä.
Kysy mitä haluat?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:14"]
Kustannatko hedelmöityshoidot itse eli kävitkö yksityisellä vai toteutetaanko haaveet yhteisestä kassasta?
[/quote]
Tällaisille kyselijöille tekisi mieli sanoa, että jos sinulla on lapsia, niin maksatko itse kokonaan heidän päivähoitonsa ja koulutuksensa? Ei kai niihin oteta rahoja yhteisestä kassasta? Entä sairastumiset, omat ja lapsen? Kai hoidat yksityisellä kaikki?
Yksi tarvitsee yhteiskunnan apua toimeentuloon, toinen asumiseen, kolmas lastenhoitoon, neljäs vaikean sairauden hoitamiseen, viides lapsettomuuteen. Miksi, kun tulee lapsettomuushoidoista kyse, joku aina alkaa vinkua, että ei kai niitä sun hoitoja yhteisestä kassasta makseta? Yhtä hyvin ei sitten pitäisi maksaa MITÄÄN siitä yhteisestä kassasta.
Sitä vartenhan meillä on korkeat verot ja nk hyvinvointiyhteiskunta, että mahdollisten riskien (kuten sen, että on vaikea tulla raskaaksi) realistoituessa yhteiskunta tukee ja auttaa. Mitä mieltä on maksella korkeita veroja, jos vastineeksi ei saa mitään?
Tuttavapiirissäni on neljä perhettä, joissa lapsi on saatu aikaan hedelmöityshoidoilla. Olen sivusta seurannut ja yrittänyt tukea ja nähnyt, miten kipeää se on, kun käydään vuosia hoidoissa ja lasta ei vain kuulu. Nämä ihmiset ei kaipaa yhtään enempää painolastia elämäänsä.
[/quote]
Sairastumiseni, päivähoidot, koulutukseni yms. on maksettu yhteisin verovaroin ja nyt vuorostani maksan osatani veroillani toisten saamat palvelut. En kuitenkaan katso lapsettomuutta sairaudeksi, jota pitäsi kalliisti tukea jopa useamman vuoden ajan. Hoidot pitäisi kustantaa omin varoin jos se jälkeläinen on pakko saada.
[/quote]
Miksi? Miksi juuri lapsettomuushoidot pitäisi kustantaa itse, mutta vaikka lapsen päivähoitoon ja koulutukseen pitäisi yhteiskunnan osallistua? Maksakoon vanhemmat.
Laskeskelimme miehen kanssa juuri, että olemme yhteensä maksaneet tälle yhteiskunnalle yli miljoona euroa veroja suoraan palkasta, siihen ei edes sisälly kaikki arvonlisäverot ja muut, mitä koko ajan tulee maksettua, kun jotain ostaa ja tekee.
On se nyt kumma, jos ei tuolla summalla ala jo vastineeksi saada melkein mitä palvelua hyvänsä. Sen verta, mitä meidän koulutus ja terveydenhoito siltä osalta, mitä nyt sitä ollaan käytetty, tulee maksamaan, niin oltaisiin kevyesti maksettu itsekin tuolla summalla ja rahaa olisi jäänyt reippaasti ylikin.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:45"][quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:24"]
Kustannatko hedelmöityshoidot itse eli kävitkö yksityisellä vai toteutetaanko haaveet yhteisestä kassasta?
[/quote]
Tällaisille kyselijöille tekisi mieli sanoa, että jos sinulla on lapsia, niin maksatko itse kokonaan heidän päivähoitonsa ja koulutuksensa? Ei kai niihin oteta rahoja yhteisestä kassasta? Entä sairastumiset, omat ja lapsen? Kai hoidat yksityisellä kaikki?
Yksi tarvitsee yhteiskunnan apua toimeentuloon, toinen asumiseen, kolmas lastenhoitoon, neljäs vaikean sairauden hoitamiseen, viides lapsettomuuteen. Miksi, kun tulee lapsettomuushoidoista kyse, joku aina alkaa vinkua, että ei kai niitä sun hoitoja yhteisestä kassasta makseta? Yhtä hyvin ei sitten pitäisi maksaa MITÄÄN siitä yhteisestä kassasta.
Sitä vartenhan meillä on korkeat verot ja nk hyvinvointiyhteiskunta, että mahdollisten riskien (kuten sen, että on vaikea tulla raskaaksi) realistoituessa yhteiskunta tukee ja auttaa. Mitä mieltä on maksella korkeita veroja, jos vastineeksi ei saa mitään?
Tuttavapiirissäni on neljä perhettä, joissa lapsi on saatu aikaan hedelmöityshoidoilla. Olen sivusta seurannut ja yrittänyt tukea ja nähnyt, miten kipeää se on, kun käydään vuosia hoidoissa ja lasta ei vain kuulu. Nämä ihmiset ei kaipaa yhtään enempää painolastia elämäänsä.
[/quote]
Sairastumiseni, päivähoidot, koulutukseni yms. on maksettu yhteisin verovaroin ja nyt vuorostani maksan osatani veroillani toisten saamat palvelut. En kuitenkaan katso lapsettomuutta sairaudeksi, jota pitäsi kalliisti tukea jopa useamman vuoden ajan. Hoidot pitäisi kustantaa omin varoin jos se jälkeläinen on pakko saada.
[/quote]
Peesi! Kaikkien ei vain ole tarkoitus lisääntyä. Mitä tästä maailmasta tulisi, jos kaikki saisi lapsia biologisia lapsia? Lisäksi liian usein naiset alkaa yrittämään lasta vasta joskus +35vuotiaana, ja sitten ihmetellään kun lasta ei kuulu ja aika alkaa loppumaan, vaikka biologinen fakta on, että hedelmällisyys on parhaimmillaan 20-25vuotiailla.
[/quote]
Pssst! Kun se neitseestä sikiäminen on tapahtunut maailmanhistoriassa vain kerran, niin on aika vaikea yksinään sitä lasta 20-25-vuotiaana yrittää, jos ei ole kumppania.
Ihmettelen vaan, että miksi ihmisen lapsettomuutta ei voitaisi hoitaa julkisin varoin. Kun jos joku vaikka on polttanut tupakkaa koko elämänsä ja saa keuhkosyövän, niin hänetkin hoidetaan. Tai jos joku synnyttää sen lapsen ja äiti synnytyksessä repeytyy pahoin, hänet kursitaan kuntoon yhteiskunnan varoin. Itsehän on raskaaksi hankkiutunut, maksakoon kulutkin itse.
Tai miksi ihmiset synnyttää julkisin verovaroin kustannetuissa sairaaloissa? Miksei synnytystä kukin saisi hoitaa omin rahoin ja kuten parhaiten taitaa?
Eli mihin raja vedetään...?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi? Miksi juuri lapsettomuushoidot pitäisi kustantaa itse, mutta vaikka lapsen päivähoitoon ja koulutukseen pitäisi yhteiskunnan osallistua? Maksakoon vanhemmat.
Laskeskelimme miehen kanssa juuri, että olemme yhteensä maksaneet tälle yhteiskunnalle yli miljoona euroa veroja suoraan palkasta, siihen ei edes sisälly kaikki arvonlisäverot ja muut, mitä koko ajan tulee maksettua, kun jotain ostaa ja tekee.
On se nyt kumma, jos ei tuolla summalla ala jo vastineeksi saada melkein mitä palvelua hyvänsä. Sen verta, mitä meidän koulutus ja terveydenhoito siltä osalta, mitä nyt sitä ollaan käytetty, tulee maksamaan, niin oltaisiin kevyesti maksettu itsekin tuolla summalla ja rahaa olisi jäänyt reippaasti ylikin.
[/quote]
Yhteiskunta maksaa päivähoidon siksi, että mahdollisimman moni vanhempi pystyisi tekemään töitä ja olemaan tuottoisa kansalainen. Ja koulutuksen siksi, että saadaan osaavia ja yhteiskunnalle tuottoisia työntekijöitä. Mielelläni näiden takia myös veroja makselen ja toivon, ettei niitä allokoitaisi esim. lapsettomuuden hoitoon.
Ap en edes kuvittele ymmärtäväni mitä sinä ja miehesi olette käyneet läpi.
Kysyn kuitenkin ystäväpiirin kokemusten perustella:
onko kortisonia kokeiltu, raskauden ylläpitäjänä?
entä oletko käynyt akupunktiossa? Vaikka pitäisit sitä täytenä huuhaana, muissa länsimaissa on tavanomaista käydä akupunktiossa, jos yrittää lasta, esim Englannissa. Akupunktio vaikuttaa verenkiertoon, ja verenkiertohan on siis raskauden kannalta tärkeä tekijä.
Nämä vain ystävällisinä ehdotuksina. Voimia teille!
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:19"]
Ihmettelen vaan, että miksi ihmisen lapsettomuutta ei voitaisi hoitaa julkisin varoin. Kun jos joku vaikka on polttanut tupakkaa koko elämänsä ja saa keuhkosyövän, niin hänetkin hoidetaan. Tai jos joku synnyttää sen lapsen ja äiti synnytyksessä repeytyy pahoin, hänet kursitaan kuntoon yhteiskunnan varoin. Itsehän on raskaaksi hankkiutunut, maksakoon kulutkin itse.
Tai miksi ihmiset synnyttää julkisin verovaroin kustannetuissa sairaaloissa? Miksei synnytystä kukin saisi hoitaa omin rahoin ja kuten parhaiten taitaa?
[/quote]
Itseaihetetut sairaudet (esim. tupakanpoltosta aiheutunut keuhkosyöpä tai alkoholin aiheuttama maksakirroosi) saisi myös kustantaa suurimmaksi osaksi itse, jos pystyttäisiin aukottomasti todistamaan että sairaus on täysin itseaiheutettu.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:19"]
[/quote]
Itseaihetetut sairaudet (esim. tupakanpoltosta aiheutunut keuhkosyöpä tai alkoholin aiheuttama maksakirroosi) saisi myös kustantaa suurimmaksi osaksi itse, jos pystyttäisiin aukottomasti todistamaan että sairaus on täysin itseaiheutettu.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Yhden lapsen kustannukset ovat luokkaa 5000-10000 euroa (arvioituna yksityisellä ilman Kela-korvauksia, lähde HS). Lapsettomuushoitoihin hakeutuu vuosittain noin 3000 paria (lähde Suhdesoppa.fi). Karkeasti arvioiden kustannuksia yhteiskunnalle tulisi siis noin 20-25 miljoonaa euroa vuodessa, jos kaikki hoidettaisi julkisella puolella ilman omavastuita. Teidän verotuloistanne menisi siis noin 0,7 promillea näihin kustannuksiin.
Lasten saaminen on sen verran voimakas biologinen vietti, että tahaton lapsettomuus on useimmille todellinen tragedia. Kaipa nämä ovat mielipidekysymyksiä, mutta minusta yhteiskunta on vuonna 2014 jo sen verran pitkälle kehittynyt, että meillä on varaa auttaa näitäkin ihmisiä. Vaikka sitten siihen uppoaisi promillen murto-osa veroistani.
Akupunktio on vinkkinä hyvä, mutta kortisoni ei käsittääkseni heidän tapauksessaan auta. Kyseessä ei ole se, että alkanut raskaus menisi aina kesken. Alkio ei jatka jakautumista kohtuun siirrettyään. Alkio siis siirretään kohtuun toisena päivänä munasolupunktiosta ja jakautumisen tulisi jatkua vielä kohdussa, jotta kiinnittyminen tapahtuisi. Näin ei käy ja alkio vain "on" kohdussa kunnes kuukautiset alkavat aivan normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 12:30"]
Ap en edes kuvittele ymmärtäväni mitä sinä ja miehesi olette käyneet läpi.
Kysyn kuitenkin ystäväpiirin kokemusten perustella:
onko kortisonia kokeiltu, raskauden ylläpitäjänä?
entä oletko käynyt akupunktiossa? Vaikka pitäisit sitä täytenä huuhaana, muissa länsimaissa on tavanomaista käydä akupunktiossa, jos yrittää lasta, esim Englannissa. Akupunktio vaikuttaa verenkiertoon, ja verenkiertohan on siis raskauden kannalta tärkeä tekijä.
Nämä vain ystävällisinä ehdotuksina. Voimia teille!
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:58"]Olen tosi onnellinen että tämä on tässä vaiheessa, kohta kaikki on ohi. Sitä esikoista on nyt tehty se 3 vuotta miehen kanssa. Koko tämä aika on ollut henkisesti ja fyysisesti todella uuvuttavaa.
Olemme päättäneet että jos ei tänä keväänäkään kuulu raskautta lopuilla pas:seilla (pakastetun alkion siirto menneestä ivf-hoidosta) niin sitten sitä ei tule. On toisaalta helpottavaa että pääsee työstämään sitä asiaa jo näin nuorena etten voi saada (biologisia) lapsia. Lapsettomuuden syy on minussa ja sitten on myös jotain selittämätöntä.
Kysy mitä haluat?
[/quote
Minulle tehtiin 23-24 -vuotiaana epäonnistunut ivf-hoito. Kuitenkin nyt 33-vuotiaana olen kolmen luomusti alkunsa saaneen (saman miehen kanssa kuin ivf-yritys) lapsen äiti.
Lapsettomuutta aiheuttaneet pco ja endometrioosi ovat vuosien kuluessa heikentyneet.
Ehkä tuota akupunktiota voisi kokeilla? Eihän siinä menetä mitään.
Miten parisuhteeseenne vaikuttaa se, että ongelma on lähtöisin sinusta? Voitko vilpittömästi luottaa, että miehesi tulee pysymään rinnallasi, eikä muutaman vuoden päästä vaihda naista ja toteuta lapsihaavettansa?