Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneet: Onko teillä edelleen perinteinen työnjako perheessä?

Vierailija
15.11.2020 |

Teini-ikäiseltä tyttäreltä on tullut aika pistävää kommenttia liittyen kotitöiden sukupuolittuneeseen jakoon. Yritin selittää, että näin minun 70-luvulla syntynyt sukupolveni on kasvatettu, ja keski-ikäisenä tapojen muuttaminen ei ole enää niin helppoa. Olemmeko poikkeuksellinen perhe tässä suhteessa? Meillä äiti on perheessä päävastuussa perinteisistä naisten töistä: ruoka, pyykit, siivous, puutarha ja isä autoon, harrastuskyyteihin ja talon korjaukseen liittyvistä jutuista. Vai oletteko muut vaihtaneet rooleja keski-ikäisenä?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 60-luvulla syntyneitä ja ei ole. Mies osaa kotihommat siinä missä minäkin.

Vierailija
2/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

-74 syntynyt ja molempien töitä tehdään. Ei ole sukupuolijakoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut aikoinaan yksin, joten ei kyse ole osaamisesta. Kerrostalossa asuessa perinteisiä miestentöitä ei oikeastaan olekaan. Vaimokin olisi osannut viekä auton huoltoon, renkaanvaihtoon, pesuun ja katsastukseen.

Eikä ruuanlaitto, tiskaus, pyykinpesu tai siivous mitään rakettitiedettä ole. Farkutkin lyhennytän ompelialla. Tietotekniikka ja elektroniikka on minun vastuullaani, muttei siinäkään kovin kummoista puuhaa ole.

Luulen, että omakotitalossa asuessa roolit korostuvat enemmän.

Vierailija
4/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 74 ja mies 71. Minä hoidan kaikki autoon liittyvät asiat, remppahommat ja pyykkään. Mies käy kaupassa ja kokkaa. Eli meillä ei ole 50-luvun roolimalleja.

Vierailija
5/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies tekee kotihommia, mutta perinteiset miesten työt on kyllä miehen vastuulla. En osaa vaihtaa autoon renkaita. Ehkä oppisin, mutta on aika raskasta hommaa fyysisesti ja olen pienikokoinen nainen, jolla jo keski-iän tuomia vaivoja.

Harrastuksiin kuskaamisista, meillä päin se tuntuu olevan enemmän äitien hommaa.

Mutta kotoa nää tavat tulee. Meillä isäkin laittoi ruokaa, vaikka harvemmin. Ja osallistui siivoamiseen. Molemmilla vanhemmilla oli vuorotyö, mutta lapset tarttivat ruokaa ja lauantai oli siivouspäivä niillä, jotka olivat kotona.

Vierailija
6/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään maalta kotoisin olevia linjoilla?

Vierailija
7/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 1976, lapsuudenkodissa oli perinteinen työnjako. Kritisoin sitä jo silloin lapsena vanhemmilleni.

Vierailija
8/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi ei.

Vierailija
9/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole eikä ollut edes lapsuudenkodissakaan.

Vierailija
10/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme 68 ja 71 syntyneitä. Mies kokkaa mielellään, minä hoidan pyykit. Renkaitten vaihdon hoitaa rengasliikkeen pojat.

Vierailija
11/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 73 mies 71. Mies kokkaa enemmän kuin minä, vaihtaa lakanat, kylvettää lapset. Minä hoidan talouden ja siivoukset..

Vierailija
12/12 |
15.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patalaiskan exän kanssa oli perinteinen työnjako. Ex on ex syystä. En ota enää miestä vaivoikseni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi neljä