Ottakaa vaan paljon asuntolainaa ja maksuajaksi 25-30 vuotta! Ei mene kauaa kun on kivoja taloja sopuhintaan myynnissa talla menolla.
Nuoret parit ottavat asuntolainaa ilman omia säätöjä. Ostetaan omakotitalo tai rakennetaan sellainen, reilun kokoinen tottakai. Laina-ajaksi lainalle laitetaan 25 tai 30 vuotta. Aluksi maksuvapaa vuosi tai kaksi, kun toinen vanhemmista on kotona lapsen tai lasten kanssa.
Ettekö te ole oppineet mitään lamasta, joka iski 90-luvun taitteessa? Vai eikö nämä lainanottajat muista koko asiaa, kun ovat vielä niin nuoria? Pankit antavat jälleen lainaa ihan kaksin käsin ja ovista ja ikkunoista. Pitäisi jo lyhyelläkin matikalla tajuta, että tämä yhtälö ei toimi!
Kommentit (69)
sehän on niin, että suhdanteita voi jäädä tuijottamaan, mutta järkevin aika ostaa talo/rakentaa on silloin kun siihen on tarve. sitten joutuisi suunnittelemaan lapsiluvun yms korkotason mukaan, ja siihen tuskin kukaan täysijärkinen suostuu.
mutta täytyy myöntää, että harmittaa teidän pääkaupunkiseudun ihmisten puolesta asuntojen hintataso. me kun myydään rivarikolmio, saadaan siitä n. 95 000e, otetaan 50-60 000 lisää lainaa niin saadaan tosi luxus omakotitalo ja autotallit yms.
ja vielä yksi pieni vinkki: KORKOTUKILAINA, ihan kaiken varalta.
Väitätkö siis jumalauta että kaikki muut kaupungit ovat maa aluetta, esim. Oulu! VITUN LEHMÄ AASI HUORA
Mielenkiintoinen ketju 7 vuoden takaa. Eipä ole näkynyt ainakaan vielä niitä hinnanlaskuja.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:15"]
Mielenkiintoinen ketju 7 vuoden takaa. Eipä ole näkynyt ainakaan vielä niitä hinnanlaskuja.
[/quote]
Varmaan edellisetkin romahdukset perustuivat (osittain) siihen, että edellisestä romahduksesta oli kulunut riittävästi aikaa, jolloin suurin osa ihmisistä alkoi uskoa hintojen ikuiseen nousuun kun romahdus ei ollutkaan enää tuoreessa muistissa. Nyt alkaisi olla kulunut taas suunnilleen se parikymmentä vuotta edellisestä kerrasta. Reaalihintakäppyräkin alkaa näyttää samalta kuin ennen edellisiä romahduksia: pk-seudun hinnat ovat selkeästi irronneet muun maan hinnoista.
Itse en ole romahdusvaarasta aiemmin varoitellut, mutta nyt alkaa aika näyttää siinä määrin kypsältä että en ainakaan muitta mutkitta asuntokauppoja suosittele. Itsekin täytyy hieman tavanomaista tarkemmin harkita, onko nyt tosiaan oikea aika ostaa vai kannattaisiko muutama vuosi odotella.
Me odotetaan miehen kanssa sitä hintojen romahdusta. Säästetään molemmat asp-tilille ja isketään sitten kun lama alkaa ja ostetaan halvalla joku kiva asunto! Euroopan ja Suomen talous on kuralla ja nyt kun näitä irtisanomisia tulee kuin liukuhihnalla, ei varmaan tarvi enään kauaakaan odottaa sitä hintaromahdusta.
Miksi pitäisi pelätä? Aina voi talon/asunnon myydä. Elämässä ei voi saavuttaa mitään jos ei ota riskejä. Itse olen hoitovapaalla kotona, mies töissä ja asuntolainaa 65 tuhatta. Ja kaikki pankista saatuja.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 19:53"]
Me odotetaan miehen kanssa sitä hintojen romahdusta. Säästetään molemmat asp-tilille ja isketään sitten kun lama alkaa ja ostetaan halvalla joku kiva asunto! Euroopan ja Suomen talous on kuralla ja nyt kun näitä irtisanomisia tulee kuin liukuhihnalla, ei varmaan tarvi enään kauaakaan odottaa sitä hintaromahdusta.
[/quote]
Onko tuossakaan nyt mitään järkeä? Säästätte nyt kun korot on matalalla, maksatte lainaa sitten kun korot on korkealla. Käytännössä maksatte saman hinnan kuin kalliimmalla asunnon ostaneet, mutta maksatte vain hinnasta nykytasoa suuremman osan pankille. Eri asia tietty, jos asutte nyt omassa velattomassa asunnossa ja ostatte uuden käteisellä, sitten kuulostaa hyvältä. minä uskon, että saatte vielä tovin säästellä, mutta teillähän ei ole hätää.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2013 klo 21:02"]
Miksi pitäisi pelätä? Aina voi talon/asunnon myydä. Elämässä ei voi saavuttaa mitään jos ei ota riskejä. Itse olen hoitovapaalla kotona, mies töissä ja asuntolainaa 65 tuhatta. Ja kaikki pankista saatuja.
[/quote]
Hyvinhän teillä on asiat. Minäkin olen hoitovapaalla, mies töissä ja lainaa 190 000. Eikä meilläkään mitään hätää ole. Laina lyhenee koko ajan.
alhaisen kustannuksen aikoihin. Lainaa otettiin 150000 ja sillä tejtiin pk-seudulle 170m2 talo.
Arvo on pankin arvioitsijan mukaan nyt 379000 :)
Korot nousevat, mutta taloustieteilijöiden mukaan korkokatto saavutetaan tällä kertaa noin 7 %:issa.