Mies töissä, nainen kotona työtön. RAHA-avustus tietäjät?
Miten käy tukieni kanssa jos muutan mieheni omistusasuntoon?
Olen työtön ja kouluttamaton. Odotamme lasta. Haluaisin muuttaa mieheni luokse, että olisimme kokonainen perhe kun vauva syntyy.
Miehellä on hyvä palkka ja ilman lasta, minulle ei mitään rahallistatukea myönnettäisi. Muuttaako lapsi tätä tilannetta?
Vai saanko vain äitiysrahaa? Entä sen jälkeen jos jään vielä hetkeksi kotiin lapsen kanssa?
Saanko toimeentulotukea sossusta? Ilman lasta en ainakaan mieheni luona asuessa saisi mitään. Muuttaako lapsi tilanteen?
Ei pärjättäisi alkuunkaan vaan miehen palkalla.
Täytyykö meidän sitten asua erillään rahatilanteen vuoksi?
Lapsenkin kannalta olisi ollut paras että koko perhe asuu saman katon alla. Tilanne vähän monimutkainen.
Osaako joku sanoa muuttaako vauva rahallisten avustusten tilannetta? Muuta kuin tietysti äitiyspäivärahaa, mutta entä sitä ennen tai sen jälkeen?
Kommentit (51)
Juu täsmennän nämä vielä kelalta. Kyselin alkuun että ymmärrän vähän mitä kelantätsy minulle kertoo. Muuten vois mennä hiukkan ohitse. Nyt olen suunilleen perillä näistä :) Tosiaan tuo sähköinen viesti kelalle voisi olla selkeämpi.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:55"]
Anteeksi, mutta tämä keskustelu tuntuu jotenkin absurdilta...
"Voinko muutta yhteen miehen kanssa, jonka kanssa odotan vauvaa? Esteenä tälle voi olla se, että menetän yhteiskunnan maksamia tukia."
Sama problematiikka koskee myös monia muita ihmisiä/tilanteita... Mitä, jos kukin ottaisi vastuun omasta elämästään ja tekemisistään ja yhteiskunta tulisi avuksi vasta sitten, kun itse on tosissaan ainakin yrittänyt tehdä asioille jotakin? Onhan meillä sentään lähestulkoon ilmainen koulu, terveydenhuolto yms.
[/quote]
Jos vaan mahdollista muutan mieluiten vauvan, ja vauvan isän kanssa saman katon alle. Pelkillä miehen tuloilla ei varmasti tulla toimeen, mutta äitiys avustusten tukemana kyllä. Nämä avustukset saisin joka tapauksessa, asun missä tahansa tai kenen kanssa vaan.
Kannan vastuuni ja haluan lapselleni parasta. Opinnot jatkan loppuun kun vaan raaskin laittaa nyytin hoitoon. Sitten toivonmukaan pääsen kiinni työelämään ja pääsen ansaitsemaan omaa rahaa.
Kyllä sitä työmarkkinatukea on ennen saanut alle 25-vuotiaskin, minä olen nimittäin nostanut sitä viimeiset 10 vuotta.
t. 7
Ja sinulla ei ole ammattia? Ja puolison tulot eivät vaikuta?
Täytyy kysyä josko minäkin sitten saan kuitenkin.
Mene kouluun tai töihin ennen kuin alat lisääntyä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:50"]
Nyt mä olen tutkinut ja laskenut enemmän näitä minimi määrien mukaan.
Eli lapsen syntymästä lähtien saan noin 470 e/kk 4 kuukauden ajan äitiysrahaa.
Sen jälkeen saan vanhempainrahaa noin 470 e/kk 6 kuukauden ajan.
Eli vauvan syntymästä lähtien tulen saamaan 10 kuukauden ajan noin 470e/kk. Sen jälkeen tuki muuttuu kotihoidontueksi, jota saan noin 340e/kk siihen asti kunnes lapsi täyttää 3 vuotta.
Kyllä tämä minusta ihan lupaavalta näyttää. Sanokaa jos olen väärässä.
[/quote]
Tuleeko tuohon päälle vielä lapsilisä vauvan syntymästä lähtien 104,19 e/kk ?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 11:14"]
Ja sinulla ei ole ammattia? Ja puolison tulot eivät vaikuta?
Täytyy kysyä josko minäkin sitten saan kuitenkin.
[/quote]
Viime vuoden alusta lähtien puolison tulot eivät ole enää vaikuttaneet työmarkkinatukeen tai peruspäivärahaan.
Tarkista onko kunnassanne kuntalisä kotihoidontukeen.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:50"]
Nyt mä olen tutkinut ja laskenut enemmän näitä minimi määrien mukaan.
Eli lapsen syntymästä lähtien saan noin 470 e/kk 4 kuukauden ajan äitiysrahaa.
Sen jälkeen saan vanhempainrahaa noin 470 e/kk 6 kuukauden ajan.
Eli vauvan syntymästä lähtien tulen saamaan 10 kuukauden ajan noin 470e/kk. Sen jälkeen tuki muuttuu kotihoidontueksi, jota saan noin 340e/kk siihen asti kunnes lapsi täyttää 3 vuotta.
Mitäs jos opiskelen jo lapsen ollessa 2v. Saanko sitten kotihoidontukea ja lisäksi opintotukea? Eli noin 700e / kk ?
Olen 21
Kyllä tämä minusta ihan lupaavalta näyttää. Sanokaa jos olen väärässä.
[/quote]
Muista laskea mukaan myös lapsilisä, se on n. 100 € / kk.
Kotihoidon tukeen on mahdollista saada myös tulosidonnaista hoitolisää ja joissain kunnissa kuntalisää. Itse en ole koskaan saanut, tuloraja ei muistaakseni ole kovin suuri, olisikohan 2500 € /kk mitä puolison tulot saavat olla, jos lapsia on yksi.
Asumistuki teidän kannattaa selvittää, kysyminen ei maksa mitään.
Hyvin se menee. Kun lapsi on syntynyt, alat miettiä opiskelemista ja sen ammatin hankkimista. Olet vielä tosi nuori ja ehdit mitä vaan!
Anteeksi, mutta tämä keskustelu tuntuu jotenkin absurdilta...
"Voinko muutta yhteen miehen kanssa, jonka kanssa odotan vauvaa? Esteenä tälle voi olla se, että menetän yhteiskunnan maksamia tukia."
Sama problematiikka koskee myös monia muita ihmisiä/tilanteita... Mitä, jos kukin ottaisi vastuun omasta elämästään ja tekemisistään ja yhteiskunta tulisi avuksi vasta sitten, kun itse on tosissaan ainakin yrittänyt tehdä asioille jotakin? Onhan meillä sentään lähestulkoon ilmainen koulu, terveydenhuolto yms.