Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies töissä, nainen kotona työtön. RAHA-avustus tietäjät?

Vierailija
13.03.2014 |

Miten käy tukieni kanssa jos muutan mieheni omistusasuntoon?

Olen työtön ja kouluttamaton. Odotamme lasta. Haluaisin muuttaa mieheni luokse, että olisimme kokonainen perhe kun vauva syntyy.

Miehellä on hyvä palkka ja ilman lasta, minulle ei mitään rahallistatukea myönnettäisi. Muuttaako lapsi tätä tilannetta?

Vai saanko vain äitiysrahaa? Entä sen jälkeen jos jään vielä hetkeksi kotiin lapsen kanssa?

Saanko toimeentulotukea sossusta? Ilman lasta en ainakaan mieheni luona asuessa saisi mitään. Muuttaako lapsi tilanteen?

Ei pärjättäisi alkuunkaan vaan miehen palkalla.

Täytyykö meidän sitten asua erillään rahatilanteen vuoksi?

Lapsenkin kannalta olisi ollut paras että koko perhe asuu saman katon alla. Tilanne vähän monimutkainen.

Osaako joku sanoa muuttaako vauva rahallisten avustusten tilannetta? Muuta kuin tietysti äitiyspäivärahaa, mutta entä sitä ennen tai sen jälkeen?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on "hyvä palkka", mutta ei riitä? Kuitenkin nyt mies tulee toimeen ilman avustuksia, mutta ei sitten enää kun vauva syntyisi vaan pitäisi saada avustuksia?

Joku tässä laskelmassa ei nyt täsmää. Sanoisin, että sinun ei kannata muuttaa niin ahneen ja saidan miehen luo, joka ei suostuisi elättämään omaa lastaan ja lapsensa äitiä sellaisessa tilanteessa, jossa äidillä ei olisi muuta tuloa kuin äitiyspäiväraha tai kotihoidontuki.

Vierailija
22/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei miehen palkka päätä huimaava ole. Tarkoitin että tulot ylittää kuitenkin sen rajan, että minulta jää tuet saamatta, kelalta sekä sossusta. (En muista enää sitä rajaa). Selviteltiin aikanaan. Eihän minulla olisi rahaa maksaa sitten edes omaa puhelinlaskuani!

Se ei tosiaan riittäisi jos minä en saa mitään. Asumiset kahden edestä, vakuutukset yms. Kotihoidontukikin on jo jotakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:09"]

Miehellä on "hyvä palkka", mutta ei riitä? Kuitenkin nyt mies tulee toimeen ilman avustuksia, mutta ei sitten enää kun vauva syntyisi vaan pitäisi saada avustuksia?

Joku tässä laskelmassa ei nyt täsmää. Sanoisin, että sinun ei kannata muuttaa niin ahneen ja saidan miehen luo, joka ei suostuisi elättämään omaa lastaan ja lapsensa äitiä sellaisessa tilanteessa, jossa äidillä ei olisi muuta tuloa kuin äitiyspäiväraha tai kotihoidontuki.

[/quote]

Yhden ihmisen elättäminen sillä palkalla versus kolmen ihmisen elättäminen sillä palkalla? Mikä tässä ei täsmää?

Itselleenhän ap noita avustuksia kysyi eikä sille miehelle...Ihan euroina en osaa sanoa, olisiko järkevää odottaa sitä yhteen muuttamista ennen äitiysrahakautesi alkua, en tosiaan ole asiantuntija näissä. Millä sinä nyt elät?

Ap, saat äitiysrahaa sekä äitiysavustuksen, jonka voit ottaa joko äitiyspakkauksena tai rahana. Esikoisen kohdalla suosittelen pakkausta, jos rahasta on tiukkaa. Siitä saat perusvaatteet yms. tarvikkeet.

Omistusasuntoon voi kai saada asumistukea lähinnä lainan korkoihin,tms. Tutki Kelan sivuja.

Sitten saat vanhempainrahaa ja vielä kotihoidontukea kunnes lapsi on 3 v.

Suosittelen opiskelemaan ja hankkimaan ammatin, ihan koko perheen puolesta.

Tsemppiä!

Vierailija
24/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällähetkellä saan toimeentulotukea sosiaalitoimistosta. Sitä ennen tuli opintotukea kelasta. Äitiyspakkauksen meinaan ottaa. Mahtava etuus!

Jaa kotihoidontuen lisäksi tulee myös vanhempainraha. Okei, täytyy tutkia vielä näitä. Olette olleet hyvänä apuna minulle! Eiköhän me samaan osotteseen päästä viimeistään siinä äitiystuen alkaessa. Tulinpa iloiseksi.

Aurinkoista aamua teillekin!

Vierailija
25/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 08:26"]

Jaa kotihoidontuen lisäksi tulee myös vanhempainraha. Okei, täytyy tutkia vielä näitä. 

[/quote]

Siis äitiyspäiväraha, vanhempainpäiväraha ja kotihoidontuki. Tuossa järjestyksessä muttei yhtäaikaa. 

Päälle tulee lapsilisä 104€/kk.

Miksi ihmeessä sä sen koulun jätit?? Olisit ehtinyt käydä loppuun ennen lapsen syntymää?

Vierailija
26/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen ap olet?

Vierailija
27/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt mä olen tutkinut ja laskenut enemmän näitä minimi määrien mukaan.

Eli lapsen syntymästä lähtien saan noin 470 e/kk 4 kuukauden ajan äitiysrahaa.

Sen jälkeen saan vanhempainrahaa noin 470 e/kk 6 kuukauden ajan.

Eli vauvan syntymästä lähtien tulen saamaan 10 kuukauden ajan noin 470e/kk. Sen jälkeen tuki muuttuu kotihoidontueksi, jota saan noin 340e/kk siihen asti kunnes lapsi täyttää 3 vuotta.

Mitäs jos opiskelen jo lapsen ollessa 2v. Saanko sitten kotihoidontukea ja lisäksi opintotukea? Eli noin 700e / kk ?

Olen 21

Kyllä tämä minusta ihan lupaavalta näyttää. Sanokaa jos olen väärässä.

Vierailija
28/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa kotihoidon tukea ja opintotukea yhtä aikaa. 

Vierailija
29/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oukei :)

Vierailija
30/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo alle 25v ei voi saada työmarkkinatukea jos ei ole ammattia.

Vierailija
31/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin olen käsittänyt etten saa. Kiitos!

On siis turha miettiä miehen luo muuttoa vielä ennenkuin alkaa äitiysraha tulemaan? Rahallisesti avustus on 0e, koska sosiaaliavustuskaan ei tue sitä.

Mutta saako yli 25v, normaalisti about 500e/kk työmarkkinatukea, vaikka ei olisi ammattia? En ole ollut tietoinen tuollaisesta ikärajasta.

Vierailija
32/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan minimi äitiyspäivärahan ja saan 595€/kk. Mitenköhän olet tuon laskenut.

Vierailija
33/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:03"]

Niin minäkin olen käsittänyt etten saa. Kiitos!

On siis turha miettiä miehen luo muuttoa vielä ennenkuin alkaa äitiysraha tulemaan? Rahallisesti avustus on 0e, koska sosiaaliavustuskaan ei tue sitä.

Mutta saako yli 25v, normaalisti about 500e/kk työmarkkinatukea, vaikka ei olisi ammattia? En ole ollut tietoinen tuollaisesta ikärajasta.

[/quote]

Saa sitten yli 25v vaikka ei olisi ammattia n. 500€ työmarkkinatukea.

Vierailija
34/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: faktoja kehiin: nyt jos muutat miehesi luo, et saa mistään mitään vaan tulosi ovat 0€ kunnes saat minimiäitiyspäivärahan, jotakin 400-500€ välille.

En siis suosittele yhteenmuuttoa vielä, muuttakaa vasta kun äitiyspäiväraha alkaa!

Kun lapsi on sen 2v ja aiot mennä takaisin kouluun, saat opintotuen mutta et mitään lapsesta.

Asumistukea hakisin teidän tilanteessa kyllä, kannattaa edes yrittää.

Kun täytät 25v alat saamaan työttömyystukea, oli tutkinto tai ei. Onnea vauvasta ja elämääsi muutenkin, toivottavasti on hyvä mies!

Vierailija
35/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin laskin jotain kuudensadan € luokkaa. :D ( 26 arkipv / kk = 620e)

Mutta tuon 470e laskin siten että arkipäiviä olisi 20pv kuukaudessa. Ja minimi raha määrä päivässä sen 23,92e.

Vierailija
36/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se minimi on kuitenkin n.595€ ja siitä verot pois :) Että kyllä sillä pärjää hyvinkin jos miehellä edes suht hyvät tulot.

Vierailija
37/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kauheasti!!

Olette olleet suuri apu ja selkeyttäneet hienosti nämä asiat minulle. Olen iloinen. Pelkäsin että ei tule kun kuraa niskaan tämmöisestä. Mies on ihana ja meillä on varmasti valoisa tulevaisuus edessä! Alkaa kuviot selvitä, kiitos teidän!

Vierailija
38/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:57"]

Joo alle 25v ei voi saada työmarkkinatukea jos ei ole ammattia.

[/quote]

Vähän off topic - mutta millä alle 25v elää jos ei ole töitä eikä opintoja (opintotukea)? Vanhemmathan ei enää ole elätusvelvollisia.

Vähän kärryiltä pudonnut, kun aihe ei ole enää itselle ajankohtainen ja lapset vasta aloittelee koulua.

Vierailija
39/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin eletään sosiaalihuolloin toimeentulotuella. Se on hiukan parempi kuin opintotuki kelasta. Sehän siinä ihmetyttää... Pitäisi ollaa mun mielestä toisinpäin, jolloin yhteiskunta tukisi opiskelua paremmin, kuin tyhjänpanttina oloa paremmalla toimeentulotuella.

Vierailija
40/51 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintotuesta vähennetään kotihoidontuki, joten käytännössä et tule saamaan opintotukea tai se peritään takaisin.

Minusta ap sinun kannattaisi selvittää Kelalta nämä asiat, täällä voidaan neuvoa väärin. Voit kysyä nämä kaikki kysymykset sähköisen asiontipalvelun kautta.

Jos et muuta miehen luokse ennen vauvan syntymää, niin muistathan, että voit pyytää vauvaa varten avustuksia sossusta. Esimerkiksi käytetyt vaunut lainaan jne.