Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erään työpaikkakiusaamistarinan loppu.

Vierailija
12.03.2014 |

Tulin töihin tähän firmaan pari vuotta sitten. Täällä oli erittäin huono henki, ja paljon ongelmia. POmoni kertoi niiden johtuvan tiettyjen ihmisten epärehellisyydestä, sekä väärinkäytöksistä. Pomoni painotti, että haluaa kitkeä näiden ihmisten epärehelliset tavat pois, ja tekee kaikkensa tämän eteen. Kyseiset henkilöt, joita näistä jutuista syytti, ei olleet pomoni alaisuudessa, vaan toisessa yksikössä. Pidin alusta asti kummana, että miksi minun esimieheni ottaa henkilökohtaiseksi ristiretkekseen näiden henkilöiden työtavat ja tehtävät.Ensimmäisinä päivinä pomoni oli haukkunut muutamat työntekijät minulle (mukaanlukien 2 edeltäjääni).

Aika nopeasti minulle selvisi, että suurin ongelma työyhteisössämme on nimenomaan minun esimieheni. Hän käytti uskomattoman paljon työaikaa muiden tekemisten kyttäämiseen ja siihen että saisi narautettua muita väärinkäytöksistä. Hän kritisoi avoimesti kaikkia, arvosteli kaikkien työntekotapoja ja oli jatkuvasti riidoissa ihmisten kanssa.

Oli vain ajankysymys koska minä olisin seurava uhri. Oli nimittäin selvää, että kaksi edeltäjääni oli lähteneet talosta pomoni takia. Pomoni alkoi syytellä minua omista virheistään. Hän alkoi etsiä minun työstäni virheitä, ja teki omasta mielestään tällaisen löydettyään asiasta ison haloon. Ei kuunnellut selityksiä. Pomoni alkoi järjestelmällisesti savustaa minua ulos. Lopetti moikkaamisen, alkoi puhua erittäin inhottavaan sävyyn minulle, alkoi levitelllä minun ammattitaidottomuudesta juoruja. Piti minulle viikoittain puhutteluita, joissa syytti minua mm. "koko firman historian huonoimmaksi työntekijäksi". Aloin voida henkisesti todella huonosti. Aloin etsiä uutta työpaikkaa.

Päätin kuitenkin jostain syystä, etten luovutakkaan. Että juttelen firman toimitusjohtajalle asiasta. TJ reagoi asiaan voimakkaasti. Ilmeisesti pomoni oli käynyt haukkumassa hänelle minua. TJ päätti nostaa kissan pöydälle. Hän järjesti avoimen tilaisuuden, johon koko firman henkilökunta oli tervetullutta ja jossa asiaa puitiin. Sattuipa vaan niin, että paikalla oli muitakin pomoni kiusaamia henkilöitä, ja nämä ihmiset päättivät avautua asiasta. Pomoni nolasi täysin itsensä. Sinänsä hyvä tilaisuus selvittää välit, puhdistaa ilma, muuttaa tapoja: Pomoni kieltäytyi kättelemästä minua, ja syytti että hänet oli nolattu julkisesti ja hän jäi sairaslomalle. Tilaisuudessa ei nolattu häntä, vaan puhuttiin avoimesti ongelmista mitä talossa oli, ihmiset ystävälliseen sävyyn avautuivat siitä kuinka pomoni käytöksen kokivat.Pomoni syyti minun päälleni kaiken myrkkynsä.

Tämän jälkeen tilanne ei muuttunut. Pomoni käytös muuttui vain avoimen vihamieliseksi. Tilanne kulminoitui siihen että minä lähdin eräänä päivänä pois kesken päivän itkien. LÄhetin TJ:lle meilin jossa kerroin olevani aivan loppu, ja että olen poissa pari päivää. TJ järkyttyi asiasta ja järjesti uuden tilaisuuden.

Tämä tilaisuus olikin hiukan erilainen. Paikalla oli muutama henkilö, jotka olivat aikanaan olleet pomoni ajojahdin kohteena, mutta eivät olleet aiemmassa tilaisuudessa paikalla. Nämä henkilöt kertoivat avoimesti, kuinka pomoni on myös heitä kiusannut. Tilaisuudessa itkettiin ja koettiin muutenkin vahvoja tunteita. Ainoastaan pomoni ei osoittanut minkäänlaisia tunteita.

Tilaisuuden jälkeen meni muutama päivä, ja TJ ilmoitti että pomoni on päättänyt lähteä firmasta 1-3 kk aikana. Mietin vaan että onkohan hän todella päättänyt lähteä (hänellä oli täällä huipputyö, johon ei tule koskaan omalla koulutuksellaan enää pääsemään)

Joskus kannattaa nousta kiusaajaa vastaan. Kerron tarinani vain siksi, ettei kiusauscaset aina pääty siihen että kiusattu lähtee vaan joskus oikeuskin voittaa. Ilmeisesti minun tapaukseni oli TJ:lle viimeinen pisara, sillä hän oli ainakin joistakin aiemmista pomooni liittyvistä kiusaamistapauksista tietoinen. Ilmeisesti kuitenkin tilanteen laajuus ja vakavuus yllätti hänetkin.

Tsemppiä kaikille kiusatuille ja mukavaa kevättä!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla kävi samoin, että kiusaajaesimies lopulta irtisanoutui ilmeisesti oman esimiehensä taholta tuleen painostuksen takia (joko irtisanoudut tai sinut irtisanotaan...). Kukaan ei olisi uskonut, että tämä ihminen lähtee. Kai ihmiset on liian tottuneita siihen, että kiusaajat vain on ja pysyy. Mutta ei se niin mene, kertokaa älkääkä jättäkö asioita sikseen!!! Meillä on nyt aivan mahtava pomo ja työilmapiiri!

Vierailija
2/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pomo TJ:lle lähisukua? Tiedossani nimittäin on tapaus, että kukaan ei oikein uskaltanut TJ:lle sanoa tästä sukulaisuussuhteen vuoksi, mutta joku uusi oli pistänyt pelin poikki. Olin itse sellaisessa paikassa töissä aikoinaan, mutta itse lähdin ihan siksi, että sain paremman työn ja palkan muualta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika outoa järjestää julkisia tilaisuuksia. Vaikuttaa siltä, että keksit koko jutun, koska missään ei käsitellä kiusaamista tuolla tavalla avoimesti isossa porukassa.

Vierailija
4/15 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ainakin erikoista. Omassa työpaikassani mihinkään kiusaamisiin ei puututa mitenkään. Työterveyslaitos on käynyt pariin otteeseen, mutta mikään ei muutu, koska tj katsoo sormiensa lävitse kaikkea, varmaan koska ei muutenkaan pidä esim. lupauksiaan, aikatauluja, sopimuksia eikä mitään muutakaan. Hallitus tietää myös tämän, mutta sekään ei puutu. Jokainen katsoo vain omaa asemaansa. Kiusatut ovat pääsääntöisesti lähteneet. Itse en lähde, vaikka nuo pari ihmistä kiusaa, hehän ovat typeryksiä. Tulen viemään asian vaikka oikeuteen. Olen kerännyt jo paljon aineistoa, sekä kirjallisia meilejä että tapauskuvauksia että poislähteneiden kertomuksia. Terveyslaitoksen raportit tukevat myös hyvin asiaa.

Motiivit tosiaan??? Kuulin, että meidän työpaikalla kiusaava henkilö on jo koulussa kahden sisarensa kanssa kiusannut muita. Kyllähän se näyttää siis olevan tällä henkilöllä mielessä, että on muita parempi, vaikkei ole edes kunnon koulutusta tehtäviinsä työpaikalla. Asemansa saanut kuulemma epäselvissä oloissa tj:n suhteen. Ilmankos tj ei puutu! Varmaan jotain kiristyspelkoa tms. takana.

Vierailija
5/15 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:06"]

Oliko pomo TJ:lle lähisukua? Tiedossani nimittäin on tapaus, että kukaan ei oikein uskaltanut TJ:lle sanoa tästä sukulaisuussuhteen vuoksi, mutta joku uusi oli pistänyt pelin poikki. Olin itse sellaisessa paikassa töissä aikoinaan, mutta itse lähdin ihan siksi, että sain paremman työn ja palkan muualta. 

[/quote]

Minäkin tiedän, kyseessä pikkuveli, jonka suurin piirtein äiti oli käskenyt ottaa töihin. Mutta firman laajentuessa oli pakko tehdä jotain, kun tuuliset ovet oli jo koko paikkakunnan tiedossa. 

Vierailija
6/15 |
11.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomosi todennäköisesti päätti lähteä omatoimisesti, koska toinen vaihtoehto olisi ollut potkut ja se olisi näyttänyt huonommalta CV:ssä. Onneksi TJ sai vihdoin aikaan muutoksen, herkästi kaatuu koko firma, jos annetaan näiden työpaikkakiusaajien mellastaa liian pitkään.

Vierailija
7/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

""Mietin vaan että onkohan hän todella päättänyt lähteä (hänellä oli täällä huipputyö, johon ei tule koskaan omalla koulutuksellaan enää pääsemään)""

Mieti pois, älä ole naivi, kyllä sä tiedät, miksi hän lähtee, ei tosiaan omasta halusta, mutta kun ei voi jäädäkään...

Mutta muuten, tosi hyvä juttu!!!

Vierailija
8/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:14"]

""Mietin vaan että onkohan hän todella päättänyt lähteä (hänellä oli täällä huipputyö, johon ei tule koskaan omalla koulutuksellaan enää pääsemään)""

Mieti pois, älä ole naivi, kyllä sä tiedät, miksi hän lähtee, ei tosiaan omasta halusta, mutta kun ei voi jäädäkään...

Mutta muuten, tosi hyvä juttu!!!

[/quote]

Joo siis jäi tuohon lause näköjään kesken.. Eli siis mietin että onkohan saanut kenkää, vai päättänyt itse lähteä: toisaalta ihan sama.

Voitte uskoa että täällä on vapautunut, hilpeä fiilis! Ihmiset voi keskittyä töihinsä sensijaan että tarvii pelätä pomoani ja hänen taipumustaan syytellä kaikkia epärehelliseksi (itse aina paniikissa täyttelin tuntikirjauksia, koska pomoni piti puhuttelun jos tuntikirjaus heitti minuutinkin hänen kirjannpitoonsa).

AP

Vierailija
9/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kaipaisin näissä jutuissa sitä kiusaajaa kertomaan motiiveistaan. En voi mitenkään käsittää miksi toisten kiusaamiseen kannattaa käyttää omaa aikaansa ja energiaansa jos siitä ei saa jotain omituisia kicksejä. Toisten ihmisten ahdistuksesta nauttiminen on vain niin kokonaisvaltaisesti sairasta ettei sitä ymmärrä ilman selitystä. 

Vierailija
10/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terve mieli voi sellasta kiusaajaa ymmärtää. Luultavasti narsisti.

Vierailija
11/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:34"]

Aina kaipaisin näissä jutuissa sitä kiusaajaa kertomaan motiiveistaan. En voi mitenkään käsittää miksi toisten kiusaamiseen kannattaa käyttää omaa aikaansa ja energiaansa jos siitä ei saa jotain omituisia kicksejä. Toisten ihmisten ahdistuksesta nauttiminen on vain niin kokonaisvaltaisesti sairasta ettei sitä ymmärrä ilman selitystä. 

[/quote]

Mä epäilen että tää menee niin että pohjimmiltaan kyse on narsistin pullean näköisen mutta pohjimmiltaan erittäin hauraan egon pönkityksestä. Narsisti on täysin omassa varassaan eli hänen maailmansa pysyy pystyssä ja kaatuu sen mukaan onko hän parempi kuin muut vai ei. Ja kun kukaan ei voi olla aina loistava ja virheetön, niille virheille on löydyttävä syyllinen joka on joku muu kuin narsisti itse.

Vierailija
12/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:34"]

[/quote]

Mä olen miettinyt, voisko olla kuitenkin niin, että harva kiusaaja näkee itseään kiusaajana. Varmaan on olemassa sellaisia ihmisiä, jotka ihan ns. tahallaan ja suunnitelmallisesti kiusaavat toisia, mutta todennäköisesti tällaiset ihmiset ovat harvassa. Uskon, että moni kiusaaja näkeekin oikeasti itsensä uhrina, ja "puollustautuu" kiusaamalla.

Mä oon miettinyt, onkohan yhden tätini entiset työkaverit kokeneet hänet työpaikkakiusaajana. En tietenkään osaa sanoa yksityiskohtaisesti, mitä hänen työpaikoillaan on tapahtunut ja miten hän on käyttäytynyt, mutta hän on riitautunut jokaisessa työpaikassa. Tätini on ns. hankala ihminen, hän epäilee aina muita ihmisiä hirveästi ja ottaa kaikkien sanomiset iholleen (vatvoo niitä jälkikäteen). En siis tiedä, onko hän käyttäytynyt kuin työpaikkakiusaaja, mutta helposti joku hänen persoonallisuudellaan varustettu voisi niin käyttäytyä. Tätini ei ole mitenkään ilkeä ihminen, eikä takuulla koe itseään ilkeäksi, vaan enemmän aina siksi uhriksi. Mutta kuitenkin hänellä menee aina ja joka paikassa välit ihmisiin, ja on esim. lastensa puolisoihin huonoissa väleissä.

Moni työpaikkakiusaaja (nämä eivät ole niin räikeitä kuin ap:n esimerkki) on varmasti sellainen AV:llakin helposti havaittava ihmistyyppi: on pakko päästä sanomaan jotain negatiivista muista. Ja jos tällaisia sattuu vielä useampi, liittoudutaan helposti niitä vastaan, jotka eivät halua kakanpuhumisrinkiin osallistua.

Mutta joo, olis mustakin mielenkiintoista kuulla jonkun kiusaajan näkökulma. Mutta en tosiaan usko, että monikaan identifioituu kiusaajaksi!

Vierailija
13/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 15:55"]

Mutta joo, olis mustakin mielenkiintoista kuulla jonkun kiusaajan näkökulma. Mutta en tosiaan usko, että monikaan identifioituu kiusaajaksi!

[/quote]

Näin se menee.  Esim. juuri narsistin tapauksessa. Hänellä on syvä vakaumus siitä että hän on erityinen joten siitä seuraa että hänellä on erioikeudet kuin muilla. Eikä häntä siis voida syyttää siitä että hän noudattaa omia sääntöjään.

Vierailija
14/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään usko että monikaan kiusaaja kokee itsensä kiusaajaksi. Ja toisaalta; asiat ovat monitahoisia. Itse muutin pienemmälle paikkakunnalle ja uuteen työtyhteisöön uudelle alalle, ja jos olisin nuorempi, näkisin tämän jatkuvan juoruilun, toisten matkimisen selän takana, kaiken ruotimisen ja haukkumisen kiusaamisena. Nyt näen sen vaan pienen ja hyvin tylsistyneen yhteisön ainoana virikkeenä. Kun mikään ei koskaan muutu, sama työpaikka ja samat työt ja samat sosiaaliset kuviot ja sama asunto jo kolmatta sukupolvea, niin ainoa stimulaatio tulee uusista työntekijöistä/ paikkakunnalle muuttaneista, joista jauhetaan innostuneesti kuukausikaupalla, päivitellään viikko toisensa jälkeen kaikille jos uusi työntekijä teki virheen, ja näin päin pois. En ole siitä moksiskaan. Tai yritän olla olematta. ;) 

Vierailija
15/15 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin vaikutuspiirissä eläminen on yhtä helvettiä enkä voi tuomita niitä jotka tuomitsee tästä näkökulmasta narsistin, mutta yleisellä tasolla mun käy narsisteja ihan helvetisti sääliksi, koska heiltä on viety liian turvattomalla kasvatuksella pohjimmiltaan oikeus ihmisyyden parhaisiin puoliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme