Käräytänkö ylimääräisen asukkaan?
Noin vuosi sitten naapuriini muutti nainen, joka on yksin kirjoilla asunnossaan. Jo muuttopäivänä siellä alkoi pyöriä hänen poikaystävänsä. Tämä menee joka pvä sisään omilla avaimillaan ja ruokakassien kanssa. Hänellä on myös tapana puhua huutamalla, joten rapussa, pihassa ja parvekkeella kuuluu koko ajan hänen huutamisensa. Olen nyt vuoden katsellut tuota touhua ja alkaa raivostuttaa. Mies ei varmaan tajua että me tiedämme että he eivät ole naimisissa eikä hän ole siellä kirjoilla.
Kannattaisko kertoa isännöitsijälle ja mitä hän voi tehdä? Pitääkö miehen toimittaa joku todistus siitä, missä hän oikeasti kirjoilla? Entä vesimaksua ja muut käyttökulut, onko tarpeeksi tärkeä syy tehdä ilmoitus?
Kommentit (203)
Minä olen kyttääjä enkä häpeä sitä yhtään. Taloyhtiössämme on vuosien saatossa ollut vaikka minkälaista narkomaaniporukkaa yms. joten kyllä, kyttään uusia asukkaita. Kyttäämällä heistä pääsee nopeampaa eroon ja tavarat eivät katoa varastoista,pyykkituvast. Tai katoavat, mutta eivät kauaa kun asukit saavat lähdöt. Ja varmasti ilmoittaisin jos joku punkkaa jatkuvasti toisen luona eivätkä maksa kahta vesimaksua.
Vierailija kirjoitti:
No viekö tuo miesystävä jonkun autopaikan parkkipaikalla.
Mihin hän pysäköi yleensä autonsa. Kai sinä nyt ap senkin tiedät, kun noin paljon muutakin.
Käyttääkö mies naisen kanssa talon saunavuoroa, vai onko kämpässä oma sauna?
Käykö naapurissa paljon vieraita, tai käyvätkö naapurissa itse paljoin jossain ja mihin aikaan päivästä ja illasta käyvät?
Mihin aikaan naapurissasi on sänkysessiot käynnissä ja kuinka monta kertaa päivässä / viikossa?
Mitä ruokaa he pääasiallisesti syövät?
Kerro vielä nämäkin jutut aloituksesi lisäksi.
Kyttäyksen mestarit asialla. Eikö teillä ole muuta elämää? Onneksi en asu kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se mies jossain on kirjoilla ja jos se on, niin et voi asialle mitään.
Tämä voi olla myös huijari. Eli on näennäisesti kirjoilla vaikka jossain kommuunissa jonne saa tuet. Oikeasti asuu naapurisi naisen asunnossa. Onko suomalainen?
Hän ei itse asiassa ole suomalainen, en vain halunnut sitä tuossa heti kertoa koska en halua ajatella että ulkomaalaiset toimivat näin.
Hän ei ole muuttanut virallisesti asuntoon koska on vain yksi sukunimi ovessa.
Voi tietysti olla juuri niin että hän on kirjoilla jossain muualla. Mutta koskaan he eivät ole tämän miehen asunnolla sillä he liikkuvat tuossa joka päivä. Mies käyttäytyy niin kuin asuisi tuossa.
Hän on asunnossa myös silloin kun nainen on poissa.
Vesimaksuihin pystyt vaikuttamaan, et muuhun. On se kumma kuinka joitakin pännii naapureiden seurustelusuhteet noin paljon, en jaksa ymmärtää.
No, meidän tytön poikaystävä viettää lähes kaiken vapaa-aikansa meillä.
Pitäiskö minun alkaa laskuttaa hänen vesimaksujaan ja saunankäyttöä, koska käy lauantai-iltaisin myös saunassa meillä.
Pitäisikö minun lähettää hänen kotiinsa lasku aamupalasta / lounaasta, välipalasta päivällisestä ja iltapalasta?
Kerro ap tämäkin, kun noin suunnattoman paljon tiedät asumisasioista?
Molemmat ovat vähän vajaa 18 ja abiturentteja, asumme omakotitalossa.
Aivan mieletöntä kyttäämistä ap:lla! Olen todella kiitollinen, että asumme omakotitalossa eikä kyttää emmekä me kyttää ketään, siihen ei yksinkertaisesti olisi edes aikaakaan, saati sitten mitään haluja.
Olemma kyllä naapureiden kanssa paljonkin tekemisissä.
Ap kateellinen pösilö.
Jokin noissa naapureissa ärsyttää häntä aivan helvetisti.
Muutoin hän ei viitisi kyttäilä ja vatvoa päivät päästään heidän asioitaan.
On jo vatvonut ja vatiloinut lähes vuoden.
Melkoinen suoritus sanoisin! Tuohon on mahdollisuus vain siten ettei muuta elämää ole itsellään yhtään.
Eihän tuo vaikuta kuin vesimaksuun ja siihenkin vain jos teillä ei tasata vesimaksua kulutuksen mukaan. Kaikki muut kulut menee joko käytön mukaan omissa soppareissa (sähkö ym) tai vastikkeessa neliöiden mukaan asukasluvusta riippumatta.
Vieraita saa käydä, useinkin, ei tuossa ole mitään käräytettävää.
Eikö teillä asunnoissanne ole omia vesimittareita!
Vierailija kirjoitti:
Jatkoa edelliseen, tiedän koska isännöitsijä kertoi, että yksin muuttaa.
Isännöitsijällä ei ole mtn oikeutta kertoa sulle tuollaista. Joten hän on tehnyt virheen työssään kertomalla sulle tuollaista. Tästä voi paisua isokin juttu kun menet juoruilemaan.
Vierailija kirjoitti:
No, meidän tytön poikaystävä viettää lähes kaiken vapaa-aikansa meillä.
Pitäiskö minun alkaa laskuttaa hänen vesimaksujaan ja saunankäyttöä, koska käy lauantai-iltaisin myös saunassa meillä.
Pitäisikö minun lähettää hänen kotiinsa lasku aamupalasta / lounaasta, välipalasta päivällisestä ja iltapalasta?
Kerro ap tämäkin, kun noin suunnattoman paljon tiedät asumisasioista?
Molemmat ovat vähän vajaa 18 ja abiturentteja, asumme omakotitalossa.
Aivan mieletöntä kyttäämistä ap:lla! Olen todella kiitollinen, että asumme omakotitalossa eikä kyttää emmekä me kyttää ketään, siihen ei yksinkertaisesti olisi edes aikaakaan, saati sitten mitään haluja.
Olemma kyllä naapureiden kanssa paljonkin tekemisissä.
Sinulle ei taloyhtiö taida olla tuttu käsite.
Sinäkin saattaisit "kytätä", jos joutuisit maksamaan kuluja siitä, että naapurisi tyttären poikaystävä asuu ja saunoo heillä. Selventääkö ollenkaan?
Onneksi nykyään on vaatimuksena omat vesimittarit, niin ei tarvitse kyttääjien huolestua..
No totta kai käräytät. Ikävä kyllä monet miehet käyttävät hyväkseen naisen viihtyisää asuntoa ja hivuttautuvat sinne asumaan samalla kun nostavat asumistukia johonkin pikku yksiöön. Käykö tämä naapurissa loisivat töissä? Mihin aikaan liiikkuvat?
Miten se mies on noin varomaton että liikkuu siinä kuin asuisi siinä? Ei tiedä käytännöistä?
Minunkin taloyhtiössäni joillain nuorilla naisilla käy poikaystäviä mikä on aivan ok tietenkin, koska he eivät asu siellä eivätkä mene omilla avaimillaan sisään. Sellaista vkoloppukyläilyä.
Ovatko nämä aikuisia?
täällä ihmiset nillittävät ja sanovat, että eihän tuossa ole ongelmana kuin vain vesimaksu. Miten niin "vain"? Jos yhden ihmisen vesimaksu on 25 eur/kk, taloyhtiön rahoista poissa vuodessa on 25 x 12 = 300 euroa. Se on ihan järkyttävä raha, ja se raha tarvitaan taloyhtiön kuluihin. Eli käräytä vain, nimenomaan jo ihan vesimaksun vuoksi.
Te olette ihan sairaita, te kytääjät! Tiesittekö, että tuollainen tuhoaa terveyden. Sen kyttääjän oman terveyden nimittäin. Eläkää ja antakaan muidenkin elää.
Vierailija kirjoitti:
täällä ihmiset nillittävät ja sanovat, että eihän tuossa ole ongelmana kuin vain vesimaksu. Miten niin "vain"? Jos yhden ihmisen vesimaksu on 25 eur/kk, taloyhtiön rahoista poissa vuodessa on 25 x 12 = 300 euroa. Se on ihan järkyttävä raha, ja se raha tarvitaan taloyhtiön kuluihin. Eli käräytä vain, nimenomaan jo ihan vesimaksun vuoksi.
Sä et ole ihan terve!
Vierailija kirjoitti:
No totta kai käräytät. Ikävä kyllä monet miehet käyttävät hyväkseen naisen viihtyisää asuntoa ja hivuttautuvat sinne asumaan samalla kun nostavat asumistukia johonkin pikku yksiöön. Käykö tämä naapurissa loisivat töissä? Mihin aikaan liiikkuvat?
Miten se mies on noin varomaton että liikkuu siinä kuin asuisi siinä? Ei tiedä käytännöistä?
Minunkin taloyhtiössäni joillain nuorilla naisilla käy poikaystäviä mikä on aivan ok tietenkin, koska he eivät asu siellä eivätkä mene omilla avaimillaan sisään. Sellaista vkoloppukyläilyä.
Ovatko nämä aikuisia?
Ovat jo varmaan viisikymppisiä. Niin enkä mä mitenkään heitä erityisesti kyttää, taloyhtiömme sattuu nyt vain olemaan niin pieni ja liikumme yleensä aina samoihin aikoihinn (kun tulen töistä) joten törmäämme siksi lähes päivittäin.
Mielestäni on selvää että mies asuu tuossa. Käyttätyy kuin mikäkin asunnon omistaja, huutaa aina rappukäytävässä ja pihalla ja parvekkeella.
Kiitos kommenteista, selvensi kantani. Teen ilmoituksen tästä isännöitsijälle. Vesimaksuista kun on tullut jo huomautus että meidän pitäisi säästää täällä vettä.
ap
Mistä sä tiedät, että se ei ole talossa kirjoilla? Talonkirjoja kun ei GDPR syistä saa esitellä muille kuin asunnon asukkaille itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiömme vesimaksu on itse asiassa vielä suurempi, 30 e kk.
Olemme saaneet jo ohjeen säästää vedestä.
Käräytän siis tämän tyypin.
Onko sulla nyt oikeesti tarvetta tehdä itsestäsi tärkeää asian suhteen? Miten se, että naapurillasi on miesystävä joka asustaa naapurisi luona, on sulta pois? Toimi itse samoin tai vain keskity omaan elämääsi, niin ei tarvitse muiden asioihin puuttua.
Käräytä Kelalle. Varmaan nostaa tukia!