Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työtön taloushallinnon tradenomi

Vierailija
11.03.2014 |

Miten tuore taloushallinnon tradenomi saisi töitä? Ei mitenkään tunnu ovet aukeavan mihinkään suuntaan. :( On kyllä pienoinen pettymys. Aloittaessani opinnot hehkutettiin, miten työtä löytyy tältä alalta. Sen perusteella valitsin. Onhan niitä paikkoja, mutta kun hakijoitakin on tyyliin 80/paikka, niin on siinä vastavalmistunut aika heikoilla. Muita kohtalotovereita?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt menee hieman sivuraiteelle, mutta mihin ihmeeseen kirjanpitoa opiskelleet kauppatieteen maisterit menevät, jos kaikki paikat ovat kerran jo merkonomien ja tradenomien täyttämiä? Olisi varmaankin pitänyt selvittää hieman aiemmin kuin nyt, kun valmistuminen on jo ovella...

Vierailija
22/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pk-seuduilla paikkaa hakee keskimäärin satoja ihmisiä. Olen saanut hakemistani työpaikoista vastaukseksi, että hakijoita on ollut 200:sta yli tuhanteen henkilöön. Ainoatakaan paikkaa, jossa hakijoita olisi ollut alle 100, en muista.Tehtävänimikkeitä siis mm taloushallinnon assistentti, talousosaston toimistosihteeri, taloussihteeri, reskontran hoitaja, reskontran hallinnan assistentti, palkanlaskennan assistentti, tilintarkastusharjoittelija, pankki- ja vakuutusvirkailijan tehtävät ym. 
t. taloushallinnon (opinnäytettä vaille valmis) trade, jolla tärppäsi kesätyön kanssa. Lähetettyjä hakemuksia 32, haastatteluita 3, kesätyöpaikkoja 1. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:24"]

Nyt menee hieman sivuraiteelle, mutta mihin ihmeeseen kirjanpitoa opiskelleet kauppatieteen maisterit menevät, jos kaikki paikat ovat kerran jo merkonomien ja tradenomien täyttämiä? Olisi varmaankin pitänyt selvittää hieman aiemmin kuin nyt, kun valmistuminen on jo ovella...

[/quote]

Jaa-a. Kyllä tämä maa on nyt niin omituisessa tilassa. Kun hain Kelalta asiakaspalvelijan vuorotteluvapaasijaisuutta, paikan sai valtiotieteiden maisteri, jolla netin mukaan on runsaasti ammatillista kokemusta. Jotenkin luulisi, että valtiotieteiden maisterikin saisi muuta työtä kuin perusasiakaspalvelijan sijaisuuden. Mutta ei kai sitten. Nykyaikana.

Vierailija
24/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Nimenomaan vähän vaativimpiin tehtäviin kuin ihan peruskirjanpitoon - siis ainakin jossain vaiheessa uraa, tässä taloustilanteessa nyt kuka vaan voi tehä mitä vaan, siltä ainakin tuntuu.

Alkuperäiseen viestiin liittyen: en voi kuin toivoa onnea ap:lle. Toisaalta jossain vaiheessa voi myös ihan reilusti jättää työllistymissuunnitelmat tauolle ja opiskella lisää. KTM ei ole ainoa vaihtoehto, jos siihen ei riitä kiinnostusta, mutta hyvänä puolena siinä tietenkin on hankittujen taitojen säilyminen/kehittyminen.

Yleisesti työnhakijoille haluaisin sanoa, että muistakaa olla myös terveen itsekkäitä: niin ne työn helposti saaneet sukupolvetkin ovat. Näitä "itse kyllä 70-luvulla tein kaksi päivää siivoustyötä" -kommentteja ei tarvitse kauheasti kuunnella. Palkattomat harjoittelut vain ja ainoastaan siinä tapauksessa, että harjoittelupaikassa on ymmärretty harjoittelun idea: hyödyksi sinulle ja työllistymisellesi, ei vain ilmaista työvoimaa, jota voi kohdella miten vaan. Harjoittelusopimukset kannattaa tehdä lyhyeksi ajaksi aluksi, jotta huonosta paikasta voi lähteä helposti pois.

Ja lopuksi rakkaat kanssasisaret ja -veljet: ajat muuttuvat. Nyt on tämä aika, kymmenen vuoden päästä viimeistään on aivan toinen. Luultavasti jo pikemmin. Jos nyt lähtee opiskelemaan esim. maisteriksi, siihen menee se 2-3 vuotta (siis tradenomilta, kun maisterivaiheeseen pääsee suoraan). Valmistumishetkenä aurinko nousee edelleen idästä, mutta muusta emme tiedä.

Vierailija
25/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä menin tilitoimistoon suhteilla. Tätä ei pidetä maisterin alana ja tuntuu, että ammattiani lähes pitäisi hävetäj akokea epäonnistuneensa. Tykkään kuitenkin työstä ja on niitä vaativiakin isompia asiakkaita kun menee isompaan toimistoon!

Ap:n ongelma on se, että haet samoja paikkoja, joita hakee todella sekalaisen taustan omaavia ihmisiä. Melkein kuka tahansa voi lähettää noihin työpaikkoihin hakemuksen, siksi niitä myös tulee paljon ja sinun tulisi pystyä eottumaan. Vastavalmistuneena se on erittäin vaikeaa.

Kaksi vuotta sitten olin kurssilla, jossa eräs lukiotaustainen aulaemäntä kertoi päätyneensä kijanpitäjäksi ihan vain sillä, että vaikutti rehdiltä ja hommansa hoitavalta tyypiltä. Hänet oli siis pyydetty töihin aulaemännän paikalla istuessaan. 

Vierailija
26/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaksi vuotta sitten olin kurssilla, jossa eräs lukiotaustainen aulaemäntä kertoi päätyneensä kijanpitäjäksi ihan vain sillä, että vaikutti rehdiltä ja hommansa hoitavalta tyypiltä. Hänet oli siis pyydetty töihin aulaemännän paikalla istuessaan."

Oppisopimuksellako töihin? Ei varmaan ainakaan suoraan töihin kirjanpitotehtäviin, ALV-sääntöjä yms. ei voi ihan vetää hatusta.

[/quote]

Vierailija
27/40 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta oli lehdessä juttua että ns. Toimistotyöläisistä (merkonomit/tradenomit) on vähän liikatarjontaa mutta eläköitymis prosentti vuosille 2012-2030 on jopa 74,5. Itsekkin alalle suuntautumassa ja nyt vähän harmittaa kun ei viittis toista koulua käyä josta pääsen työttömäksi. Toivottavasti sinäkin paikkasi löydät, pitää olla vaan sinnikäs.

Vierailija
28/40 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:30"]

t. taloushallinnon (opinnäytettä vaille valmis) trade, jolla tärppäsi kesätyön kanssa. Lähetettyjä hakemuksia 32, haastatteluita 3, kesätyöpaikkoja 1. 

[/quote]

Onnittelut lienevät paikallaan! Tuo auttaa kyllä jo paljon, tai ainakin jonkin verran, että saa kesätyökokemusta. Siellä töissä ne hommat tosiaan oppii, koulutus antaa vain pohjan omaksua ne työtehtäväkohtaiset taidot. Tsemppiä opinnäytetyöhön!

Vierailija
29/40 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:59"]

Vasta oli lehdessä juttua että ns. Toimistotyöläisistä (merkonomit/tradenomit) on vähän liikatarjontaa mutta eläköitymis prosentti vuosille 2012-2030 on jopa 74,5. Itsekkin alalle suuntautumassa ja nyt vähän harmittaa kun ei viittis toista koulua käyä josta pääsen työttömäksi. Toivottavasti sinäkin paikkasi löydät, pitää olla vaan sinnikäs.

[/quote]

No just. Silloin kun minä olin opiskelemassa, 2008-2012, meille hehkutettiin että paljon on jäämässä porukkaa eläkkeelle. Ei vaan näy sitä kuuluisaa työvoimapulaa vaikka kuinka tihrustaisi. Vuonna 2030 olen vasta 60-vuotias, jokohan silloin olisi minun vuoroni päästä töihin?

-Se työtön finanssitradenomi

Vierailija
30/40 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 23:59"]

[/quote]

Muutama vuosi sitten piti olla jo järjetön työvoimapula ennusteiden mukaan. Tulevaisuudessa tulevat sitten vielä robotit. Jos olet opintoihin vasta lähdössä, niin sosiaali- ja terveysala voisi olla varmempi ratkaisu.

Vierailija
31/40 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene vuokravälitysfirmaan: eivät ole vakituisia pestejä, mutta saat arvokasta kokemusta työelämässä ponnistaa eteenpäin. Sitä kautta minäkin aaaaaiiiikoinaaaan pääsin töihin heti valmistumisen jälkeen. Vakkarityö jo 8. vuotta. Tsemppiä!

Vierailija
32/40 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 00:18"]

Mene vuokravälitysfirmaan: eivät ole vakituisia pestejä, mutta saat arvokasta kokemusta työelämässä ponnistaa eteenpäin. Sitä kautta minäkin aaaaaiiiikoinaaaan pääsin töihin heti valmistumisen jälkeen. Vakkarityö jo 8. vuotta. Tsemppiä!

[/quote]

AP täsmentää: on haettu kokoaikaista, osa-aikaista, keikkaa, projektia, määräaikaista, vakituista, vuokratyötä, ei-vuokratyötä, korkeaa paikkaa, matalaa paikaa, peruspaikkaa, ammattitehtäviä, ei-niin-paljon-ammattitehtäviä, julkiselta sektorilta, ykityiseltä sektorilta... On muokattu CV:tä pariinkin otteeseen, on yksilöity hakukirjeet, on päivitetty lomakkeita...

Kiitän muitakin kommentoijia. Ihanan aktiivista keskustelua on ollut. En edelleenkään tiedä, mitä tässä nyt sitten pitäisi tehdä, mutta ainakin on joitain vertaisihmisiä. :)

Vierailija
33/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi, pian puoli vuotta työttömänä ollut taloushallinnon tradenomi. Näyttää olevan aikaa viimeisimmästä kommentoinnista, onko aloittajan tilanne vielä sama vai onko töitä löytynyt ja jos, niin kuin kauan meni ennen kuin "tärppäsi"? :) Itse olen kyllä hakenut vielä sosiaali- ja terveysalaa opiskelemaan tänne nykyiselle asuinpaikkakunnalleni, mutta sinne pääsykään ei tunnu kovin varmaa olevan, sen verran paljon on muitakin hakijoita ja tarkat  pääsykokeet..

Vierailija
34/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kullat pienet tradet. Vaikka teille koulussa sanotaan, että teistä tulee asiantuntijoita ja pääliköitä, niin ei teistä tule niitä ennen kuin hankitte kokemusta niistä "paskahommista". Jos työkokemusta ei ole kerynyt niin kilpailette ihan samoista paikoista kuin ne merkonomitkin ja aika usein häviätte sen taistelun koska rekrytoija tietää, että ette aio jäädä siihen hakemaanne "paskahommaan" vaan tähtäätte sinne asiantujitöihin.

Vierailija
35/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaihdoin alaa. Kuvittelin aina, että minusta tulee kirjanpitäjä. Toisin kävi, aina vaadittiin usean vuoden kokemusta, samalla kun valitettiin alan osaajien puutetta. Päätin, että pitäkööt tunkkinsa, jos kokeneeksi pitää itsestään muuttua. 

Vierailija
36/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

35:lle vielä tiedoksi, että kokemusta pätkätöistä erilaisista toimistohommista vuosikausia ja myös muista töistä, sekä vapaaehtoista kirjanpitohommaa muutamassa yhdistyksessä. 

Vierailija
37/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen myös valmistunut aikanaan merkonomiksi juuri siinä vaiheessa kun ekoja traden8meja alettiin kouluttamaan. Elämästäni olen ollut työttömänä alle vuoden ja tähän kuuluu yksi omavalintainen työllistymiskurssi kestoltaan 4 kk. Olin jo opiskeluaikaan kesätöissä isossa firmassa ja siellä valmistumisen jälkeen  määräaikaisissa työsuhteissa ja aloitin ihan pohjalta. Kun hoidin työni kunnialla, sain pikkuhiljaa paremman ja taas paremman paikan.

Nyt on menossa kuudes eri tehtävä. Vakituisen sopimuksen sain jo aikaa sitten.. Edellisessä tehtävässäni olin paljon vartjana ja työ todella stressaavaa, mutta erittäin mielenkiintoista ja antoi minulle paljon. Tänä päivänä ko.tehtävää tekee insinöörit :). Nyt olen jälleen askeleen ylempänä, työ on tähän hetkeen loistava, ei stressiä, koko ajan sopivasti tekemistä, ei liikaa kuten aiemmin. Minut on arvioitu mm.sitoutuneeksi, ongelmanratkaisukykyiseksi, tarkaksi.

Tiedän että olen ollut todella onnekas tehtävien suhteen tällä koulutuksella ja olen saanut olla hyvällä työnantajalla töissä. Joskus asiat voi mennä näinkin. Tsemppiä ap:lle!

Vierailija
38/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, minkä alan työntekijöitä  yrityksiin nyt haetaan, taisi tulla ihan pari viikkoa sitten tutkimus, jossa asiaa oli kysytty yritysten rekrystä vastaavilta tahoilta. Taloushallinnon asiantuntijoiden kysyntä oli hiipunut huomattavasti, oli tippunut ainakin TOP10:stä, ja mahdollisesti peräti TOP20:sta. Tässä on siis käynyt aivan samalla tavalla kuin medianomeille aikanaan. Vuosituhannen taitteessahan kaikkialla hehkutettiin alaa, jonka osaajille on työtä tulevaisuudessa. Sitten silloiseen tarpeeseen alettiin kouluttaa osaajia joka AMK:ssa ja jopa ammattioppilaitoksessa, ja kuinka sitten kävikään? Toisaalta nythän taas yrityksiin etsitään markkinointialan ihmisiä, jotka osaavat toimia verkossa. Siihenhän 2000-luvun alan medianomeja ei vielä koulutettu, mutta toisaalta ei myöskään markkinointitradenomeja. 

Liian spesifille alalle koulutus onkin mielestäni  suureksi osaksi suomalaisen AMK-järjestelmän heikkous. Ymmärrän erikoistumisen terveydenhuollossa, mutta varsinkin kaupallisella alalla oikeassa työelämässä kyllä käy yleensä niin, että uusien tarpeiden ilmetessä  yrityksessä pistetään mielummin tarpeeksi laajan peruskoulutuksen saanut vanha työntekijä vuoden tai parin kurssille, jossa oppii tarvittavat taidot vanhan työ ohella kuin palkataan uusi ihminen, jonka työmoraali ja juuri kyseiseen yhteisöön sopeutuminen on kuitenkin arvoitus rekrytilantessa.

Joten vastavalmistuineille neuvoksi: nyt olisi tärkeä saada se jalka oven väliin, varsinkin, kun ajat ovat, mitä ovat. Mutta joku työ on parempi kuin ei mitään, ja tarpeeksi isoissa taloissa tai jossakin harvoista kasvuyrityksistä on mahdollista edelleen edetä oman alan töihin. 

Vierailija
39/40 |
14.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen v.2001 valmistunut markkinointitradenomi. Talouspuolen töissä olen ollut vuodesta 1999 vakituisesti, ulkomaita myöten. Olen etsinyt uutta työpaikkaa pk-seudulta jo 10 kk (rekryjen kautta). Ajan töitä on todella vähän. Tilitoimistoihin on hakua sekä palkanlaskennan puolelle. Muutoin ei juurikaan. Olen sitä mieltä, että koska työmarkkinat ovat epävarmat, työntekijöiden vaihtuvuus on minimaalista. Kaikki ovat epävarmoja omasta työpaikastaan ja odottelevat parempia talousuutisia. Katkuvat yt:t, lomautukset ja konkurssit eivät kyllä auta asiaa myöskään :(

Vierailija
40/40 |
17.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen tilanne työllisyyspuolella on nyt? Kannattaako lähteä opiskelemaan taloushallinnon tradenomiksi vielä näin aikuisiällä? Vai onko tilanne sama kuin it-puolella, että yli nelikymppiset alanvaihtajat ei saa töitä kirveelläkään? Onko realistista laittaa oma tilitoimisto tms. pystyyn valmistumisen jälkeen, ja työllistää siten itse itsensä?