eii... apua, voinko vaikuttaa siihen mitä 16 tyttäreni opiskelee?
Haluaa olla ensin Tammerkosken kuvaamataitoa painottavaan koulutukseen, sen jälkeen mennä tatuointiliikkeeseen jonkun tatuoijan oppiin. Harmittaa suunnattomasti, mitä oon tehnyt väärin??? Ja ei ole provo!!!
Kommentit (49)
Ap se tässä WT on ahdasmielisyytensä kanssa. Tai ainakin helvetin paska vanhempi lapselleen.
Mielipiteeni perustuu kaikkiin niihin tuntemiini henkilöihin joiden vanhemmat tai toinen vanhemmista on päättänyt jyrätä lapsen unelmat ja pakottanut kouluun mihin ei halua. 1/10 ehkä saanut jonkun koulun loppuun, huonoilla arvosanoilla ja todella isolla määrällä poissaoloja. Loput yhä päälle 30v ilman koulutusta ja sossunluukulla elleivät ole jo päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairaseläkkeelle mielenterveysongelmien takia. Kaupan päälle erittäin tulehtuneet välit tuohon vanhempaan joka pakotti väärään kouluun.
Näistä varsinkin ne, joilla oli unelma jonnekin taiteelliselle alalle ovat menettäneet pahimmin otteensa elämään. Joten ap, ihan oikeastiko sinä haluat lannistaa lapsesi?
Ja sinulle joka haaveilit hevosista, unohda se että olet vähän vanhempi ja hae sinne kouluun. Ja tule onnelliseksi. Ehdit sinäkin kouluttautua lisää myöhemmin ja vaikka sen lukion käydä iltalukiona loppuun joskus jos motivaatiota löytyy.
Minä kävin Tammerkosken lukion ja sieltä pääsin Taideteolliseen korkeakouluun. Nyt olen hyvinpalkattu kuvataideopettaja. Tuonaikaiset haaveeni (mm.Greenpeace-aktivisti) eivät toteutuneet, sillä mieli muuttui matkan varrella monta kertaa. Anna tytön haaveilla.
Eiköhän ammatinvalinta tosta selkiydy:-)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 06:38"]
Ja sinulle joka haaveilit hevosista, unohda se että olet vähän vanhempi ja hae sinne kouluun. Ja tule onnelliseksi. Ehdit sinäkin kouluttautua lisää myöhemmin ja vaikka sen lukion käydä iltalukiona loppuun joskus jos motivaatiota löytyy.
[/quote]
Se on vielä vaihtoehto, älkää huoliko. :) Mitä sitten teenkin, en aio jäädä tuleen makaamaan.
Totaa.. En oikeen tiedä mitä tähän pitäis sanoa. Tammerkosken lukio on yksi parhaista lukioista, joten toivottavasti tyttäresi pääsi sinne opiskelemaan ja toivottavasti sinun käsityksesi tammerkosken kuvataidelinjasta on muuttunut sen myötä. TamLussa on myös ihan normaaleja nuoria, mitä kaikista muistakin lukioista löytyy, myös kuvataidelinjalla on ihan normaaleja ihmisiä. Tammerkoskessa yksi parhaista puolista on se, että KAIKKI löytävät sieltä ystäviä, koska ihmisillä on samanlaiset intressit jne. Kiusaaminenkin on todella vähäistä.
Itse myös haluaisin tatuoijaksi, mutta kuten joku jo aikaisemmin sanoi: tuskin pääsee, ellei ole suhteita. Minusta tuskin tulee tatuoija, vaikka olen siitä haaveillut useamman vuoden. Chill out mama. Voisit jopa kuulostaa mun äidiltä
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 21:35"]
Haluaa olla ensin Tammerkosken kuvaamataitoa painottavaan koulutukseen, sen jälkeen mennä tatuointiliikkeeseen jonkun tatuoijan oppiin. Harmittaa suunnattomasti, mitä oon tehnyt väärin??? Ja ei ole provo!!!
[/quote]
Kuullostat tosi julmalta äidiltä, säälin tytärtäsi. Pahin virhe mitä vanhempi voi tehdä on estää lapsen omat opiskelusuunnitelmat ja pakottaa johonkin mihin itse haluaa lapsen menevän, vaikka lapsi ei haluaisi.
tajuatko millaisen epäluottamuslauseen annat tytöllesi kun et luota sen vertaa että antaisit hänen opiskella sitä mitä itse haluaa. Hänellä sentään on suunnitelmia, toisinkuin monella muulla.
Ehkä se tatuointisuunnitelma ei toteudukaan, mitä sä sitä tässä vaiheessa pelkäät. Ja jos toteutuu mitä sitten, hänellä on oma elämänsä, ei hänen kuulu elää elämäänsä sun toiveiden kautta. Pistää vihaksi tuollaiset äidit!
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 22:23"]
Taidan olla eka joka vastaa tuohon ap:n kysymykseen: kyllä voit vaikuttaa, sinähän ne hakupaperit allekirjoitat. Se miten kannattavaa se on ja onko se moraalisesti hyväksyttävää, onkin toinen tarina. (Hassua on muuten se, että siihen ei tarvita mitään vanhempien allekirjoituksia että jää makaamaan kotiin nostamaan toimeentulotukea...)
Älä oikeasti yritä tunkea nokkaasi sen asioihin, vieläpä kun hänellä näyttää olevan oikein hyvät suunnitelmat. Tulehdutat vain välinne ja saat erittäin suurella todennäköisyydellä pelkkää surua ja murhetta niskaasi.
T: 18-vuotias, jolle ei annettu lupaa lähteä 16- vuotiaana unelmien hevosenhoitajakoulutukseen ("sillä alalla on paska palkka, lukiosta pääset vaikka lääkäriksi"), nyt ei enää kehtaisi lähteä sinne pikkulikkojen sekaan mutta jotain ois keksittävä kun poissaoloja kertyy ja arvosanat vaan laskee laskemistaan lukiossa.
[/quote]
Ja kun kasvat aikuiseksi, tajuat vanhempiesi olleen oikeassa. Itsekään en haluaisi lapseni lähteävän johonkin heppakouluun peruskoulun jälkeen, vaikka hevosista pidän itsekin. Asiat on tasan niin kuin vanhempasi sanoivat. Ei töitä ja surkeista surkein palkka. Kyllä ihmisen pitää pyrkiä rakentamaan elämänsä realismin pohjalle.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2015 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 22:23"]
Taidan olla eka joka vastaa tuohon ap:n kysymykseen: kyllä voit vaikuttaa, sinähän ne hakupaperit allekirjoitat. Se miten kannattavaa se on ja onko se moraalisesti hyväksyttävää, onkin toinen tarina. (Hassua on muuten se, että siihen ei tarvita mitään vanhempien allekirjoituksia että jää makaamaan kotiin nostamaan toimeentulotukea...)
Älä oikeasti yritä tunkea nokkaasi sen asioihin, vieläpä kun hänellä näyttää olevan oikein hyvät suunnitelmat. Tulehdutat vain välinne ja saat erittäin suurella todennäköisyydellä pelkkää surua ja murhetta niskaasi.
T: 18-vuotias, jolle ei annettu lupaa lähteä 16- vuotiaana unelmien hevosenhoitajakoulutukseen ("sillä alalla on paska palkka, lukiosta pääset vaikka lääkäriksi"), nyt ei enää kehtaisi lähteä sinne pikkulikkojen sekaan mutta jotain ois keksittävä kun poissaoloja kertyy ja arvosanat vaan laskee laskemistaan lukiossa.
[/quote]
Ja kun kasvat aikuiseksi, tajuat vanhempiesi olleen oikeassa. Itsekään en haluaisi lapseni lähteävän johonkin heppakouluun peruskoulun jälkeen, vaikka hevosista pidän itsekin. Asiat on tasan niin kuin vanhempasi sanoivat. Ei töitä ja surkeista surkein palkka. Kyllä ihmisen pitää pyrkiä rakentamaan elämänsä realismin pohjalle.
[/quote]
Koska sehän on aina palkasta kiinni mitä haluaa tehdä työkseen kun on aikuinen. :D Tottakai ymmärrän, että vanhemmat haluaa lastensa parasta, mutta kuinka moni vanhempi on juuri siinä ammatissa mihin opiskeli ensimmäisenä? Suomessa on hienoa, että ei ole pakko työskennellä koko loppu elämäänsä sillä linjalla minkä on valinnut 16 vuotiaana. Ihan sama vaikka ois käyny "jonkun heppakoulun", jos se ei oo mieleinen nii opiskelee uuden ammatin.
Hyvä lukio painaa vaakakupissa paljon, mieli tatuointihommien suhteen muuttuu todennäköisesti (ja eihän se nyt ihan kauheaa ole jos sitten ei muutukkaan, vai?)
Tuossa iässä kaverit vaikuttaa tosi paljon ja heidän haaveensa. Tuskin siellä hyvässä kuvataidelukiossa on mikään kova polte kaikilla alkaa tatuoijiksi. Eka syksy ja jouluun mennessä ajatukset voi olla erit. Älä ole sanoisssasi liian jyrkkä tyttärellesi. Jätä hänelle mahdollisuus muuttaa mielensä, ettei tarvi sen vuoksi pitää kiinni jutusta ettet sinä pääse sanomaan "Mitä minä sanoin".