40 prosenttia maistereista työskentelee julkisella sektorilla
Neljä kymmenestä suoraan valtiolla tai kunnilla. Se on valtava luku. Olisin arvannut yksi kymmenestä.
Kommentit (25)
Jos julkisen puolen työntekijät johtavat plus miinus nolla -tilanteeseen, ratkeaa työttömyysongelma ja kestävyysvaje palkkamalla kaikki työttömät julkiselle sektorille. Siellä he sitten tuottavat palkkansa verran...
Eiköhän ole selvää, että ihan oikeasti julkisesta sektorista on kuluja vaikka sen palveluita tarvitaankin. Tehostamisen varaa on varmasti, monin paikoin julkisella työtapojen kehitys on jäänyt yksityisestä jälkeen.
Tarkoitus ei ole myöskään syyllistää maistereita mutta 40 % on oikeasti iso luku. Yksi ratkaisu voisi olla alentaa osan tehtävistä pätevyysvaatimus kanditasolle, tämä ainakin nopeuttaisi valmistumisaikoja.
Moni julkisella sektorilla päivähoidossa oleva työntekijä tulee yhteiskunnalle monin verroin kalliimmaksi kuin kotona kattoon sylkevä työmarkkinatuella ja toimeentulotuella makaava luuseri.
Joopa, nitä mitään tuottamattomia ja turhia julkisen sektorin naistyöpaikkoja, joista 19 narisee, ovat sitten varmaan myös täynnä puolustuslaitos, sisäministeriö ja sen alainen poliisitoimi, tai vaikkapa tuomioistuimet...
Itsekin hakeutuisin heti julkiselle sektorille jos vaan paikkoja olisi. Kaikki tuntemani hallintoelätit viettävät turvallista ja stressitöntä 8-16 elämää, eikä töitä tarvitse tuoda kotiin eikä kiire vaivaa. Lomat vietetään normaalisti. Toista se on yksityisellä puolella, jossa joustaa palkat, lomat, työajat ja pinna. Vituttaa rehellisesti sanottuna katsella syöttiläiden lihomista, katsokaa vaikka tuota Juttaakin, milloinkahan se räjähtää?
Ihmisillä on joku omituinen käsitys siitä, että julkisen puolen työntekijät ovat vain rahanieluja. Itse asiassa kaikki verot ja palkat huomioon ottaen julkisen puolen työntekijöistä on kuluja valtiolle noin plus miinus nolla.
Minä haluan lapsilleni pätevän opettajan. Samoin haluan pätevän lääkärin, lakimiehen ja kenet tahansa henkilön hoitamaan minua koskevia asioita. En halua mitään ysiluokalta päässyttä finninaamaa urkkimaan tietojani.