Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini haluaa kasvissyöjäksi, miten toteutuu?

Vierailija
11.03.2014 |

Meidän tyttö 14-vee on päättänyt alkaa kasvissyöjäksi. Ilmoitti eilen iltaruualla ettei aio syödä enää lihaa. Eilinen meni sitten tapellessa kun ei suostunut syömään muuta kuin perunaa ja leipää.

En halua alkaa kokkaamaan yhdelle eri ruokaa kuin kolmelle muulle, mutta haluan myöskin antaa teinille mahdollisuuden kokeilla kasvisruokavaliota jos niin haluaa. Tänään syödään kalaa (se on kuulema ok) mutta muuten menee hankalaksi. Pitäisi kokata ruokia josta teini voi jättää lihan pois mutta joka on silti terveellistä ja monipuolista. Sitä en salli että tuo söisi pelkkää pottua tai riisiä tai leipää, jos kerran haluaa kasviksia syödä niin ookoo, mutta silloin kans syö niitä kasviksia niin että pysyy terveenä. Mutta en halua itsellenikään kohtuutonta vaivaa että pitäisi sille erikseen alkaa kokkaamaan omia ruokia.

Vinkkejä? Ostanko jotain puolivalmiita kasviskeittopusseja kaappiin tai teenkö teinille ison satsin kasvismössöä pakkaseen että sieltä lämmittää itselleen niinä päivinä kun ei ruoka ole tarpeeksi ravitsevaa pelkästään jättämällä liha pois. Onko ollut vastaavia tapauksia? Miten niistä on selvitty?

Ja ei, en aio sanoa teinille että lihaa on syötävä koska muutkin syö, on mielestäni hienoa että etsii itseään ja arvojaan, ja jos tosissaan haluaa kasvissyöjäksi niin kohtuuden rajoissa haluan sitä tukea, kunhan syö terveellisesti.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Proteiinia saa myös syömällä esim. 2 rkl 100 % maapähkinävoita (ilman sokeria) per päivä.

Vierailija
2/27 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2014 klo 14:26"]

Proteiinia saa myös syömällä esim. 2 rkl 100 % maapähkinävoita (ilman sokeria) per päivä.

[/quote]

Voi sitä käyttää ruoanlaitossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini luonnollisesti kokkaa itse kasvisruokansa. Muista ottaa proteiinin lähteitä, linssiä, papuja yms.

Vierailija
4/27 |
27.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikaisia ja helppoja lisukkeita löytyy pakasteista esim. Kun muu perhe syö lihapullia niin kasvispullia voi tarjota kasvissyöjälle. Munakas on helppo ja nopea myös. Ainaki esim. Cittarista löytyy Quorn-tuotteita pakkasesta. Pastakastikkeeseen voi laittaa quorn-rouhetta tomaattikastikkeen sekaan, fileet muistuttavat kanafileitä jne. Myös kuivahyllyistä löytyy valmis soijarouhekastikeaines johon lisätään vaan vesi. Eineshyllystä löytyy pinasttilettuja ja kalaeineksiä. Tofua on helppo pilkkoa ja vähän paistaa pannulla ja halutessaan voi laittaa sekaan kasviksia ja ruokakermaa. Itse olen meidän perheen kasvissyöjä ja lapset ja mies ovat sekasyöjiä mutta kaikille maistuu myös kasvisruuat.

Vierailija
5/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on varmistaa kasvissyöjän proteiinin saanti. Ei tuo mitenkään vaikeaa ylenesä ole. Jos muut syövät vaikka perunaa, salaattia ja lihaa, niin kasvissyöjälle voi lihan tilalle paistaa vaikka soijapihvin, -nugeteita, tofua, tai lämmittää vaikka tölkistä jotain papusekoitusta. Jos tytär käyttää maitotuotteita ja munia, asia helpottuu paljon, koska proteiininlähde aterialla voi myös olla vaikka munakasta tai juustoa. 

Vierailija
6/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini tarvitsee proteiinia. Sitä saa lihan lisäksi esimerkiksi pavuista, kikherneistä, tofusta ja muusta soijasta. Pavuista saa hyviä salaatteja ja pyöryköitä, soijasta voi tehdä kai melkein mitä vain kastikkeista makaronilaatikkoon. Valmisruuista kokeilisin falafelit. 

Anna teinin opetella itse myös ruuanlaittoa. 

Vierailija
7/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruoka ei todellakaan oo mitään pelkkää leipää ja perunaa aterialla. Selvittäköön, että saa syömästään ruoasta kaikki ravintoaineet eikä mitään pelleilyä.

http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048169

Vierailija
8/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2 lisää vielä omia suosikkituotteita valmiista tai helpoista vege proteiinin lähteistä:

- pakasteesta Hälsans Kök-sarjan tuotteet. On soijaburger-pihvejä, nugetteja, nakkeja, "jauhelihaa". Nämä on kaikki testaamamme oikeasti hyvän makuisia, mikä ei ole aina itsestään selvää.

- Pakkasesta löytyy myös valmiita falafeleja, ja nitiä saa myös falafeljauheena josta voi itse helposti tehdä niitä pannussa paistamalla.

- Pakkasessa on hyviä soijasuikaleita, ainakin Terra-merkkiset on maistuvia.

- Valmiiksi marinoitua tofua voi ostaa ja paistaa ihan pannulla vaan viipaleina.

- Go Green sarjassa on pahvitetrassa salsamaustettuja papusekoituksia jotka on lämmitettynä hyviä.

- Halloumijuustoa voi paistaa viipaleina proteiininlähteeksi aterialle. 

- Vihreitä pensaspapujakaan ei kannata unohtaa, niistä saa hyviä keittämällä kun laittaa päälle oliiviöljy-valkosipuli-sitruunamehukastikkeen ja suolaa ja mustapippuria.

- Linssit on myös hyviä, niistä saa muhennoksia ja keittoja, joita voi syödä välillä myös lihansyöjät.

Vierailija
9/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni teki saman päätöksen saman ikäisenä. Äitini samoi, että selvä. Hän voi ruuan ostaa ja valmistaa, jos sisko tekee ruokalistan viikoksi eteenpäin. Listasta on käytävä ilmi joka päivän annos sekä sen on taattava riittävästi kasvavan nuoren vitamiini/hivenaineiden/proteinin saannin.

Siihen loppui siskoni kasviruokavalio... Ei ollutkaan enää kivaa olla kasvissyöjä, kun joutui itse selvittämään mitä suuhunsa laittaa.

Vierailija
10/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon teini ja oon nyt kasvissyöjä. Ite oon ottanut selvää eri ravintoaineista jne ja kokkaan itse omat ruokani. Teen aina sen verran et pakkaseenkin saa laitettua ruokaa ettei aivan joka päivä tarvi kokkailla uutta :)

Vierailija
11/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:22"]

Kasvisruoka ei todellakaan oo mitään pelkkää leipää ja perunaa aterialla. Selvittäköön, että saa syömästään ruoasta kaikki ravintoaineet eikä mitään pelleilyä.

http://www.kasvikset.fi/WebRoot/1033640/Page.aspx?id=1048169

[/quote]

Jos syö kuitenkin munia, maitotuotteita ja kalaakin kuten ap:n lapsi, niin eipä tuossa kauheasti selvittämistä ole. B12:kaan ei tule tällöin ongelmaksi. Proteiini tosiaan on se mistä voi tulla pulaa jos kovin monena päivänä elää pelkillä leivillä ja rehuilla. Toisaalta itse elin opiskeluaikani (olin vege) lähinnä appelsiineilla, banaaneilla, jugurtilla ja kasvispizzoilla, ja hyvin selvisin, ihmeen kestävä ihmiselimistö nuorena on.

Vierailija
12/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa sitä proteiiniakaan ei niin hirveästi tarvita, suomalaiset syövät sitä jo ihan liikaa. Sen sijaan on varmistettava B12-vitamiinin saanti. Sitä ei saa kuin eläinkunnan tuotteista ja jo parin viikon puutos alkaa näkyä oppimisvaikeuksina. Eli tässä kohtaa ravintolisä pitää ottaa käyttöön.

Toki hyvä muutakin olla kuin perunaa ja riisiä. Teidän koko perhelle tekisi hyvää, kun teillä olisi kunnollisia, runsaita ja monipuolisia kasvislisäkkeitä sekä kypsennetyietä että tuoreista kasviksista. Jos tämmöisiä on tarpeeksi, riittävästi proteiinia saa jo vaikka leivälle levitetystä hummustahnasta tai dal-kastikkeestä. Välillä sit papuja ja herneitä ja joskus tofua tai soijaa. Ja erilaisia pähkinöitä. Ja hätämuonaksi mä tekisin pakastimeen annoksiksi pakastettua kasviscurrya (jossa ois aina niitä papuja ja kikherneitä tai jotain), josta vois sit lämmittää tytön lautaselle sen pääruokalisäkkeen.

Enkä mä pitäis pahana, vaikka koko perhe joku päivä viikosta söisi kasvisruokaa. Se voisi lisätä molemminpuoleista ymmärrystä.

Vierailija
13/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauheliharuoista voi tehdä lihattoman version johon käyttää soijarouhetta. 

Vierailija
14/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli kasvissyöjä lukioikäisenä vielä kotona asuessa, ja samalla innostuin ruuanlaitosta. Kävi sitten niin, että usein minä olin kokkina ja toisinaan äidin laittaessa liharuokaa laadin vain itselleni kasvisruuan/lisäkkeen.

Suosittelen siis innostamaan teiniä ruuanlaittoon tutustumiseen, voittehan kokkailla ja kokeilla uutta yhdessäkin. Ei se koko konkkaronkan kasvisruokapäivä tai useampikaan pahaa tee. Jos vakaumus kantaa, niin aikuisena taidoista tulee olemaan hyötyä, pelkällä valmis/roskaruoalla ja leivällä avuttomuuttaan eläviä kasvissyöjiä on ihan tarpeeksi.

Vierailija
15/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ois joku kompromissi, jonka suunnittelisitte yhdessä? Teinille enemmän vastuuta ruuanlaiton ja suunnittelun suhteen, esim tekee joskus itse lisäkkeensä ja kauppalistan. hänelle taas voisi ajoittain kokata "kunnon" kasvisruokaa erikseen, tai muiden ruokien kanssa yhteen sopivan ruoan, tai voisitte koko perhe syödä samaa.

Vierailija
16/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 12:28"]

Siskoni teki saman päätöksen saman ikäisenä. Äitini samoi, että selvä. Hän voi ruuan ostaa ja valmistaa, jos sisko tekee ruokalistan viikoksi eteenpäin. Listasta on käytävä ilmi joka päivän annos sekä sen on taattava riittävästi kasvavan nuoren vitamiini/hivenaineiden/proteinin saannin.

Siihen loppui siskoni kasviruokavalio... Ei ollutkaan enää kivaa olla kasvissyöjä, kun joutui itse selvittämään mitä suuhunsa laittaa.

[/quote]

Tästä tuli mieleen, että halusin myös teininä kasvissyöjäksi ja äiti sanoi että ensin pitää käydä verikokeissa tarkistamassa että kaikki arvot on ok. Pelkään verikokeita niin paljon, että en sitten koskaan alkanut käsvissyöjäksi. : D

Vierailija
17/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäinen voi myös itse alkaa opetella ruoanlaittoa, ottaa selvää kasvisruokavaliosta ja hyvistä proteiininlähteistä ja kasvisresepteistä.

Vierailija
18/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä, helppoja ja edullisia ruokaohjeita löytyy osoitteesta www.vegaaniliitto.fi.

Hummus ja porkkanatikut ovat terveellinen vaihtoehto perunalastuille etc.

Vierailija
19/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on netti täynnä kasvisruokablogeja ja muutenkin tietoa kasvissyönnistä. Teini voi itse opetella ruoanlaittoa ja lisäksi sinä voisit joskus laittaa koko perheelle kasvisruokaa.  Kun teet esim. muusia ja muille lihapyöryköitä voi teinille tehdä soijapyöryköitä (tai valmiita pakastealtaasta). Kun teet lihakeittoa, laitat vaan osan perunoista ym kiehumaan eri kattilaan ja teinille lisäät vaikka kikherneitä.

Tärkeää on tukea ja kannustaa. Kasvissyönti voi olla teinille tärkeä päätös ja kestää vaikka hänen loppuelämänsä. Todennäköisesti on kyse siitä että lapsi on nyt oppinut ajattelemaan elämää omilla aivoillaan ja tekemään tärkeitä päätöksiä.

Vierailija
20/27 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun ateria on tehty eri osista (siis riisi/peruna/pasta - lihalisuke - salaatti), on tosiaan helppo tehdä yksi annos kasvisversiona. Jos ruokana on valmiita pihvejä, pyöryköitä tms. niin vegeversion (mitä lueteltiin jo ylempänä) voi lämmittää siinä samassa uunissa tai pannulla ennen lihaa. Jos teet nämä itse, lapsi voi tehdä samalla omansa. Iso satsi ja loput pakkaseen.

Kastikkeiden, laatikoiden, patojen ja keittojen tekeminen kahtena versiona ilman suurempaa ylimääräistä vaivaa vaatii hieman enemmän ajatustyötä, mutta ei sekään ydinfysiikkaa ole. Yksi hyvä perusperiaate on tehdä "pohja" ensin, erottaa osa pienempään astiaan ja lisätä protskut viimeisenä. Tai jos te muut ette ole hirveän nirsoja, tekee esin vaikkapa sen soijarouhekastikkeen, josta yhden annoksen erottamisen jälkeen lisää jauhelihan - näin kannattaakin toimia lihaa halvempien kasvisproteiinien kanssa, samalla säästää rahaa ja koko perheen lihankulutus pysyy helpommin terveellisellä tasolla :)

Kiireen ja väsymyksen keskellä salaatin tekeminen ruokaisammaksi on myös helppo ja terveellinen ratkaisu. Tässäkin auttaa kun pitää kotona purkkipapuja (tai pakkasessa itse keitettyjä), linssejä, pakasteherneitä, pähkinöitä ja siemeniä. Tällaiseen salaattiin voi myös laittaa jääkaapista löytyvät juustot, keitetyt kananmunat ja kalantähteet.

Kasvisruokavalio kuten mikä tahansa muukin ruokavalio on terveellinen, kun se on monipuolinen. Proteiini ei niinkään ole huolenaihe, sen sijaan tärkeää on varmistaa että kaloreita tulee tarpeeksi kulutukseen nähden. Jos lapsi syö lisäksi kalaa ja maitotuotteita, ei kalsiumin, jodin ja D-vitamiinin saanti vähene. MUTTA on tärkeää "korvata" liha kasvikunnan valkuaislähteillä, ei maitotuotteilla. Koska muuten ruokavaliossa ei ole tarpeeksi rautaa. Samoin sitä kalaa ei kannata nauttia yli suositusten, koska elohopea ym. Kananmunat on ok, mutta lihan korvaaminen sillä aika yksipuolista (ja se rasvamäärä ei välttämättä ole enää sopiva kuin karppaajille). Kun ruokavaliossa on eläinperäisiä tuotteita, ei se B12-lisäkään mikään itsestäänselvyys ole. Sen suhteen olisi hyvä käydä lääkärissä mittauttamassa B12-arvo, ja paljonko sitä suunnilleen uudesta ruokavaliostaan saa, ja vasta sitten miettiä tarvitseeko sitä lisäravinteena, millaisina annoksina ja missä muodossa. B12 ei voi ottaa yliannostusta, mutta suurten määrien saanti lisien kautta voi heikentää suoliston omaa B12-tuotantoa.

Ja koska lapsesi on 14-vuotias, niin ehdottomasti osallistumaan ruuanlaittoon ja ruokavalion koostamiseen. Siitä on tulevaisuutta ajatellen pelkkää hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän