Teini haluaa kasvissyöjäksi, miten toteutuu?
Meidän tyttö 14-vee on päättänyt alkaa kasvissyöjäksi. Ilmoitti eilen iltaruualla ettei aio syödä enää lihaa. Eilinen meni sitten tapellessa kun ei suostunut syömään muuta kuin perunaa ja leipää.
En halua alkaa kokkaamaan yhdelle eri ruokaa kuin kolmelle muulle, mutta haluan myöskin antaa teinille mahdollisuuden kokeilla kasvisruokavaliota jos niin haluaa. Tänään syödään kalaa (se on kuulema ok) mutta muuten menee hankalaksi. Pitäisi kokata ruokia josta teini voi jättää lihan pois mutta joka on silti terveellistä ja monipuolista. Sitä en salli että tuo söisi pelkkää pottua tai riisiä tai leipää, jos kerran haluaa kasviksia syödä niin ookoo, mutta silloin kans syö niitä kasviksia niin että pysyy terveenä. Mutta en halua itsellenikään kohtuutonta vaivaa että pitäisi sille erikseen alkaa kokkaamaan omia ruokia.
Vinkkejä? Ostanko jotain puolivalmiita kasviskeittopusseja kaappiin tai teenkö teinille ison satsin kasvismössöä pakkaseen että sieltä lämmittää itselleen niinä päivinä kun ei ruoka ole tarpeeksi ravitsevaa pelkästään jättämällä liha pois. Onko ollut vastaavia tapauksia? Miten niistä on selvitty?
Ja ei, en aio sanoa teinille että lihaa on syötävä koska muutkin syö, on mielestäni hienoa että etsii itseään ja arvojaan, ja jos tosissaan haluaa kasvissyöjäksi niin kohtuuden rajoissa haluan sitä tukea, kunhan syö terveellisesti.
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 15:14"]
Sanonpahan vaan, että pitää olla melkosen vajaaälynen vanhempi, joka antaa alaikäisen tenavan päättää mitä se syö ja mitä ei. Kukaan teistä ei välittäisi vekarasta, joka päättää syödä pelkästään karkkia tästä edes eikä vihannekset ole ythään sen eri asia. Niiden väitetty terveellisyyskin liittyy vain siihen, että jos nykyateria ei niitä sisällä, niin niiden lisääminen on hyväksi. Se ei tarkoita sitä, etä yksipuoleinen kasvisravinto olisi terveellinen. Päin vastoin, se on ihan samanlailla yksipuolinen kuin kalja ja makkaratkin. Kasvavassa iässä olevan pitää syödä monipuolisesti ja vanhempien velvollisuus on huolehtia, että noin myös tapahtuu. Vekara voi pilata terveytensä kranttuilemalla sitten aikuisena.
[/quote]
Ei järkevässä kasvissyönnissä ole mitään pahaa. Eikä se ole mitään kranttuilua tai haitallista. Ja tosiaan, kun ap:n lapsi suostuu syömään maitoa, munaa ja jopa kalaa, niin käytännössä mitään ravinnepuutosten riskejä ei ole.
Miten muuten teinin pakotatkaan syömään kaikkea? Itse ryhdyihn kasvissyöjäksi 13-vuotiaana. Minun äitini ja isäni oli sillä linjalla, että "mukuloille" ei aleta eri ruokaa tekemään, että näkee nälkää sitten jos ei ruoka kelpaa. No minä sitten näin nälkää. Elin lisukesalaattilla ja hedelmillä ja perunoilla, koulussa näkkileipää ja raastesalaatteja. Näin elin useita vuosia, oikeastaan siihen asti kunnes muutin omilleni. Ihme kyllä selvisin hengissä ja terveenäkin, mutta helpommalla olisi päästy jos vanhemmat olisi vähän joustaneet ja hankkineet jotain kasvisruokia.
Onko kala kasvis? Jopas jotakin kaikkea oppii täälläkin
Itse aloin kasvissyöjäksi noin 13-vuotiaana, mitään ongelmaa ei ollut kun tein ruokani aina itse, vanhemmat ostivat kaappin soijaruohetta ja raejuustoa niin tuli proteiinitkin saatua. Olen edelleen kohta kolmenkymmenen lähestyessä kasvissyöjä, minulla on krooninen perussairaus ja myös ruokavalioni on joutunut lääkärin syyniin. Ruokavalioni monipuolisuutta ja terveellisyyttä on aina kiitelty, vaikka olenkin jonkun makkaransyöjän mielestä kranttu. Se nimittäin ei tee ruokavaliosta automaattisesti monipuolista että syö lihaa tai se yksipuolista ettei syö lihaa.
Ja on muuten ihan potaskaa, että kasvissyöjillä olisi huono hemoglobiini. Minulla oli viime mittauksessa 144 vaikka olen nainen.
Kasvissyöjän ei muuten tarvitse niitä kasviksia syödä sen enempää kuin sekasyöjänkään. 500-600 grammaa päivässä kaikille! Kasvissyöjälle vain lihan tilalle papuja, tofua, seitania tms.
Kenenkään ei pitäisi joutua syömään soijarouhetta. Suosittelen härkäpapurouhetta sen sijaan hiukan kalliimpaa mutta huomattavasti parempaa ja terveellisempaa kuin soijarouhe
Minulla ei olisi sitä vastaan, että tuon ikäinen päättää ryhtyä kasvissyöjäksi. Mutta ilman muuta edellyttäisin, että tyttö perehtyy aiheeseen ja kunnolla sittenkin. Ja laatii ne omat ruoka- ja ostoslistansa ja laittaa oman ruokansa, jos ei aikuisten ruoka kelpaa. Ja mitään vinoilua vanhemmille maistuvista pihveistä en kuuntelisi hetkeäkään.
Eikö tuon ikäiset nyt jonkin verran kokkaile jo muutenkin?
Sanonpahan vaan, että pitää olla melkosen vajaaälynen vanhempi, joka antaa alaikäisen tenavan päättää mitä se syö ja mitä ei. Kukaan teistä ei välittäisi vekarasta, joka päättää syödä pelkästään karkkia tästä edes eikä vihannekset ole ythään sen eri asia. Niiden väitetty terveellisyyskin liittyy vain siihen, että jos nykyateria ei niitä sisällä, niin niiden lisääminen on hyväksi. Se ei tarkoita sitä, etä yksipuoleinen kasvisravinto olisi terveellinen. Päin vastoin, se on ihan samanlailla yksipuolinen kuin kalja ja makkaratkin. Kasvavassa iässä olevan pitää syödä monipuolisesti ja vanhempien velvollisuus on huolehtia, että noin myös tapahtuu. Vekara voi pilata terveytensä kranttuilemalla sitten aikuisena.