Ostatko teini-ikäiselle lapsellesi satojen eurojen kenkiä ja vaatteita?
Kommentit (174)
Myötähäpeää tunnen, kun teinipoika kulkee isänsä kanssa ja paidassa lukee isolla Tommy tai Hilfiger.
Ihan kelvollisen kevyttoppatakin voi saada alennuksesta 30eurolla ja riekenit tallinnan alesta 50 ekellä.
Niillä pärjää arkena ihan hyvin. Joskus tietty pitää ostaa se yksi laadukas, mitä pitää 20 vuotta ja käytetään juhliessa.
Pojan kallein takki on maksanut n 200e. Tänä syksynä ostin molemmille helly Hansen on purjehdustakit. Ovat tosi hyvät näillä keleillä.kaikki kengät alle 200. Ostan sään mukaisia vaatteita. Mutta tuon hintaisia en koe luxusmerkeiksi. Merkki ei ole valintaperuste, mutta olen huomannut etteivät enää halua kulkea henkkamaukan vaatteissa.
Mitä tarkoittaa satojen eurojen vaate? Onko 200e sitä vai vasta 700e vaate? Jos 200e vaate on satojen eurojen vaate niin kyllä, ostan sellaisia lapsilleni. Takit ja kengät ovat kalliita, harrastuksensa takia toisella lapsella on oltava musta puku, se on ostettava parin vuoden välein uusi kun kasvaa ulos entisestä. Maksaa satasia.
Pääasia minusta on että lapsi viihtyy vaatteissaan ja saa ilmaista niillä itseään niin kuin haluaa. Usein ei pojat vaatteita halua joten silloin kun jotain pyytävät niin sen saavat.
Tämä keskustelu on sinällään hassu, koska toisen tuloissa 20 euroa on iso raha ja toiselle ei 400 euroa ole
niin kovin iso raha. Itsellä oli nuorempana vähän tiukempaa, ja kaiken sai tarkkaan suunnitella. Nyt on
sellainen tilanne, että ostettiin viime talvena 18 v pojalle 1000 euron takki ja muutakin hintavaa vermettä kun siihen nyt vaan on varaa eikä tunnu missään. Itsellekin olen ostellut kalliimpia / parempia vaatteita.
Ja kun on käyttänyt sitä halpaa vaatetta, niin voi sanoa että laadun kyllä tuntee vaatetta käyttäessä.
Köyhyys sinänsä ei ole pahasta ja ihminen tulee toimeen vähällä. (Kokemusta on) Mutta kiva on kokea
myös toisenlaista elämää. Ja ei, en ole voittanut mitään. Tehnyt puolison kanssa vain paljon töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus liittyi siis siihen uutisointiin, että Hgissä nuorisojengit ryöstävät sellaisia nuoria, joilla on esim. kalliit kengät tai takki.
En tietenkään hyväksy näitä ryöstöjä, mutta elänkö kuplassa kun ihmetyttää että miksi nykypäivän teini-ikäisellä pitäisi olla satojen eurojen hintaisia merkkivaatteita?
Ihmettelen samaa. Leuka kyllä loksahti kun luin näitä teinien mielipiteitä hgin keskustan vaarallisuudesta ja siinä ihan ohimennen totesivat että kyllähän silloin vähän kuumottaa kulkea kun päällä on parilla tonnilla vaatteita.. Mitä wannabe-kardashiania nämä leikkii?
Siis wtf?! Ei tuolla "steissillä" ainakaan ysärillä pyörineet joukolla muut kuin ei-niin-hyvin toimeentulevien perheiden lapset ja nytkö siellä notkuvilla on ihan "normia" tuon hintaluokan kostyymit? Minkälaisiin vaatteisiin ne hyvin toimeentulevien perheiden lapset (jotka ei tuolla pahemmin pyöri) sitten pukeutuu? Kymppitonninko?!
En osta. Marketin alelaarista/ kirppikseltä vaatteet tai avustusjärjestöltä
Talvitakki maksaa helposti pari sataa, että saa vedenpitävän ja hyvin istuvan takin. Muuten lapset eivät kulje kalliissa merkkivaatteissa. Ostetaan sitä mitä tarvitaan ja kohtuuhinnalla. Vaikka meillä lapsilla on päällä yksittäisiä hieman kalliimpia vaatteita, niin eivät he rikkailta tai ryöstämisen arvoisilta näytä. Meillä ei oikein osata koreilla vaatteilla.
Olen vaikuttaja, eli saan lasten merkkivaatteet ilmaiseksi.
Kenkiä ja ulkovaatteita kyllä, muita riepuja pitää löytää halvemmalla...no ehkä ostan joululahjaksi kotimaisen merinopaidan.
Kenkämaku meillä on aikalailla sama ja jalan koko, joten jäävät sitten minulle jos teinin jalka vielä kasvaa. Itse olin 40-vuotias kun aloin tajuta laadukkaampien kenkien ja kotimaisen lestin päälle... harmi vaan että jalkani on jo pilalla.
Tuli vaan mieleeni, että ostin itse teininä joskus yli 10v sitten n. 120€ talvikengät. On edelleen käytössä. Että kannattaa joskus maksaakin! Tosin esim. viime "talvi" Etelä- ja Keski-Suomessa niin surkea, että kunnon talvikengillä ei käyttöä ollut.
En, koska hän ei sellaisia halua.
En tiedä missä ne teinit asuu (Helsinki), joilla kalliita merkkivaatteita yllä.
Omille oon hankkinut hyvät normihintaiset kengät/lenkkarit 60-160€. Talvitakit satasen pintaa, farkut ja muut housut 30-60€ hintaluokkaa suunnilleen.
En ole nähnyt (tai sitten tunnista) lasten kavereilla kalliiden merkkien vaatteita. En myöskään törmää niihin työssäni, jossa asiakaskunta nuoria ja nuoria aikuisia.
Helsingissä yleensä monenlaista kulkijaa ja voi vapaasti kulkea kaikenlaisissa vaatteissa. Ehkä joillain asuinalueilla korostuvat brändit, samoin somessa.
Mutta tavallisessa elämässä keskituloisilla perheillä teinin tyylistä riippuen aika keskihintaista, edullista, kierrätettyä vaatetta. Tytöt tuntuu olevan egologisien valintojen perässä, kierrätettyä, kestävää, Suomessa valmistettua.
Luin tuon jutun. Käyttävät satojen eurojen kenkiä ja vöitä, ja jotkut varastavat niitä heiltä. Eivätkä vaikuta rikkaiden perheiden lapsilta. Ainoat kalliimmat kengät jotka edes tiedän, ovat doc martensit, eivätkä nekään sentään 'montaa sataa' maksa. En ole edes kuullut, että tavisteineillä olisi mitään suuren luokan merkkivaatteita. Omilla lapsilla voi olla satasen kengät tai takki, mutta ei sen kalliimpaa.
Ei satojen eurojen, mutta yleensä sadan tai kahden sadan euron vaatteita ja kenkiä.
Yritetään panostaa laatuun ja yleensä käyttävät ne loppuun, kun ostavat mieleisiä. Ja ihme kyllä, vaikka molemmat ovat tyttöjä 15v ja 17v vaatteita ja kenkiä ostetaan harvoin ja niitä on vähän, eikä säilötä kaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on omituista tuhlata merkkivaatteisiin, kun samaan aikaan planeetta kuolee käsiin massakulutuksen ja planeetan riiston takia. Jos lapsilla ja teineillä arvomaailma pyörii merkkivaatteiden ympärillä, niin vaikea sellaista on ymmärtää. Henkisesti vahva lapsi ja nuori pystyy kyllä olla halvemmissakin tamineissa onnellinen.
Omassa nuoruudessakin oli Lacoste/ Levis-mannekiinit. Tajusin jo hyvin varhain, että siihen kelkkaan en halua lähteä eikä jollain hölmöllä vaatemerkillä ole minulle mitään merkitystä. Onnellinen ihminen minusta tuli ilman merkkirytkyjäkin.
Lapsilla voi olla lämpimät ja mukavat vaatteet, ilman että ovat jotain CucciPucciArmaneita. Sitäpaitsi, tuon ikäiset kasvavat, leveys-ja pituussunnassa. Äkkiä on ne merkkirytkyt pieniä.
Voi tyhmyys. Eiköhän näitä merkkivaatteita osteta aika harkiten. Halvimmat rytkyt ne tämän maailman tuhoaa, kun niitä voi käyttää noin kolme kertaa ennenkuin ostettava taas uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on omituista tuhlata merkkivaatteisiin, kun samaan aikaan planeetta kuolee käsiin massakulutuksen ja planeetan riiston takia. Jos lapsilla ja teineillä arvomaailma pyörii merkkivaatteiden ympärillä, niin vaikea sellaista on ymmärtää. Henkisesti vahva lapsi ja nuori pystyy kyllä olla halvemmissakin tamineissa onnellinen.
Omassa nuoruudessakin oli Lacoste/ Levis-mannekiinit. Tajusin jo hyvin varhain, että siihen kelkkaan en halua lähteä eikä jollain hölmöllä vaatemerkillä ole minulle mitään merkitystä. Onnellinen ihminen minusta tuli ilman merkkirytkyjäkin.
Lapsilla voi olla lämpimät ja mukavat vaatteet, ilman että ovat jotain CucciPucciArmaneita. Sitäpaitsi, tuon ikäiset kasvavat, leveys-ja pituussunnassa. Äkkiä on ne merkkirytkyt pieniä.
Voi tyhmyys. Eiköhän näitä merkkivaatteita osteta aika harkiten. Halvimmat rytkyt ne tämän maailman tuhoaa, kun niitä voi käyttää noin kolme kertaa ennenkuin ostettava taas uutta.
Kyllä. Köyhän kannattaa ostaa käytettyä laatua!!
Voisin mä tarvittaessa maksaa 100-200€ kunnon talvitakista tai -kengistä. Ei kasva enää niin paljon, että jäisi pieneksi. Tosin haluaa itse kulkea lenkkareissa kesät talvet. Ne eivät maksa noin paljon.