Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskauden keskeytys!!!

kukka12
14.11.2020 |

Kuukautiseni jäivät pois 10 päivää sitten ja tein testin, joka oli positiivinen ja näytti, että n. 2-3 viikkoa. Päätös on selkeä eli haluan tehdä abortin. En halua kertoa kenellekään asiasta, mutta luin sairaaloiden sivuilta, että abortti tehdessä ja minua kotiuttaessa tarvitaan joku 18 vuotias mukaan. Olen itse siis jo täysi-ikäinen. Miten sairaala voi olettaa että hankin jonkun täysiikäisen kanssani sinne, jos en halua kertoa kenellekään. Haluaisin tilanteen vain mahdollisimman pian alta pois. Vielä sellainen kysymys, kun menen terveyskeskukseen lääkärin vastaanotolle, josta saan lähetteen sairaalaan, niin kauan sairaalalla kestää lähettää kirje/kutsu minulle. Kysymyksenä myös, että kumman vaihtoehdon valitsen kaavinnan vai lääkkeellisen. Itsellä kuukautiskivut jo muutenkin sietämättömiä välillä, niin pelkään että lääkkeellisessäkin kamalat kivut. Entä saako kaavinnan jälkeen urheilla. Ja kumpi vaihtoehdoista ylipäätään on luotettavampi, turvallisempi. Kellään kokemuksia tai vastaavanlaista tilannetta?

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nuorempana - tästä siis aikaa jo 12 vuotta - abortin rv 5+1 ja en minä mitään saattajaa tarvinnut, tästä tosin siis aikaa. Ihan lääkkellinen oli, nielin pillerit lääkärin silmien alla ja siitä kotia kohti.

Se, että sai abortin, oli sitten kinkkisempi juttu. Kysy lääkäriltä nämä asiat. 

Vierailija
2/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattajaksi riittää ihan taksikuski, mutta tietääkseni se vaaditaan vain, jos tehdään kaavinta. 

Jos raskaus on kovin alussa, tietääkseni automaattisesti tavaksi valitaan lääkkeellinen keskeytys, jolloin kohtu suuremmalla todennäköisyydellä tyhjenee kokonaan, eikä kaavintaa tarvita. Joskus toki materiaalia jää kohtuun ja kaavinta tarvitaan, mutta noin aikaisilla viikoilla se on aika harvinaista.

Tuosta miten kauan ajan saamisessa menee, sinun pitää kysyä lääkäriltä. Mutta jos ajatellaan että tarvitaan kahden lääkärin lausunto ja sitten pitää odottaa postia, niin luultavasti viikko tai pari menee, että saat postia ja aika on luultavasti n.viikon päästä kirjeestä. Saattavat kyllä toki soittaakin vain ajan sinulle.

Ja liikuntaa saa luultavasti harrastaa kun se hyvältä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs lapsen isä tästä ajattelee.

Vierailija
4/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarvitse saattajaa, voit sanoa että sinulla on tukihenkilö kotona. Saat ensimmäisen pillerin lääkäriltä ja toiset pillerit mukaan. Ensimmäinen pilleri keskeyttää raskauden ja ne mukaan otettavat käynnistävät kohdun supistelun ja raskausmateriaali poistuu. Lääkkeet laitetaan parin h välein emäittimeen tai kielen alle. Kivut ovat kovat, joten ota buranaa hyvissä ajoin ja pidä lääkitystä yllä.

Kun raskaus on kestänyt alle 10 viikkoa niin lääkäri suosittekee lääkkeillä tehtävää keskeytystä. Kun raskaus on alussa niin lääkkeellinen on helpoin ja siinä on vähiten riskitekijöitä. Jos kohtu ei tyhjene kunnolla tai raskaus on pidemmällä niin silloin tehdään kaavinta osastolla.

Ole nyt heti yhteydessä terveyskeskukseen. Lääkäri ultraa sinut ja varmistaa raskauden keston ja tekee lähetteen. Tämän jälkeen voit itse soittaa polille ja varata ajan raskauden keskeytykseen. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

Minulle on tehty kaksi lääkkeellistä tyhjennystä ja kipeäähän se tekee henkisesti ja fyysisesti, mutta toisaalta saat olla omassa rauhassa kotona.

Muista pyyyää sairaslomaa.

Tsemppiä!

Vierailija
5/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Abortti ei ole isän päätös niin pitkään kun se sikiö ei kasva isän kehossa. Niin se vaan menee. Naisen päätös.

Vierailija
6/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Abortti ei ole isän päätös niin pitkään kun se sikiö ei kasva isän kehossa. Niin se vaan menee. Naisen päätös.

Mutta kyllä siitä keskustella pitää!

Vierailija
7/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 24v, eikä ketään tarvittu saattajaksi. Yksin menin, otin lääkkeet ja loput lääkkeet sit kotona. Kotona mulla tosin oliturvaverkkona äiti, joka asui 1min kävelymatkan päässä. Mut jos on noin alussa, niin ei sinn kyllä läheistä vaadita, kun kerran lääkkeillä tehdään tuossa vaiheessa vielä.

Vierailija
8/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

Vierailija
9/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on?

0/5

Vierailija
10/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä nopeasti (viikko?) pääsee sairaalan vastaanotolle, sinne et tarvitse ketään tukihenkilöä mukaan. Lääkkeellinen on yleensä parempi, ei tee hallaa kohdulle jos joskus haluatkin sitten paremmassa tilanteessa raskaaksi. Mitä aiemmassa vaiheessa tehdään, sitä pienemmät kivut, mutta yksilöllistä toki. Omani rv5 ei sattunut yhtään, kuin lievät kuukautiset, eikä vuotokaan ollut mitenkään suurta. Henkisestikään ei ottanut koville kun päätös oli aivan pläkkiselvä (vaikka punnitsinkin sen molemmin päin ettei jää mitään katumavaraa) ja en ole yhtään katunut. Toki kaikenlaiset tunteet on sallittuja ja normaaleja, myös epäröinti.

Sairaalassa nämä on henkilökunnalle arkista työtä, siellä ei tarvitse yhtään hävetä tai selitellä.

Saat polilla niellä valmistavan pillerin, sitten saat mukaan tyhjennyspillerit jotka tekee supistukset. Ne otat parin päivän päästä kotona. Sairaalalla voit sanoa että sulla on tukihenkilö. Tai jos et uskalla olla yksin, mutta haluat lääkkeellisen keskeytyksen, niin järjestävät niin että menet osastolle ottamaan ne pillerit tai sitten polin seurantahuoneeseen muutamaksi tunniksi. Lähinnä se aikuinen tarvitaan jos tulisikin jotain kovia kipuja tai vuotoja ja vaikka pyörtyisit, niin joku voisi hälyttää apua tai tuoda sairaalaan. Ilmeisesti kuitenkin harvinaista että mitään apua tarvittaisiin.

Henkisesti voisi olla parempi jos pystyisit esimerkiksi jollekin kaverille/ystävälle kertomaan, joka voisi olla tukenasi? Ihmiset voivat olla yllättävänkin ymmärtäväisiä näissä tilanteissa ja mielellään auttavat.

Vierailija
11/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pidä. Mitään lasta ei ole tulossa joten asia ei kuulu siittäjälle.

Vierailija
12/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole välttämättä kovat kivut. Mulla oli vain voimakkaiden kuukautiskipujen kaltaiset kivut. Odottamaan jouduin kyllä liian pitkään, neljä viikkoa ensimmäisestä käynnistä siihen että sain lääkkeet. Se on ainoa kritiikin aihe.

Ja tosiaan jos saat lääkkeet kotiin niin sulla pitäisi olla kotona joku tukihenkilö siltä varalta, että jotain menee pieleen, mutta ei minullakaan ollut ja ainahan voit soittaa vaikka hätänumeroon jos tulee jotain komplikaatioita. (mikä on epätodennäköistä)

Mutta älä viivyttele yhtään. Ota yhteyttä perheneuvolaan heti maanantaiaamuna.

Vierailija
13/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et tarvitse saattajaa, voit sanoa että sinulla on tukihenkilö kotona. Saat ensimmäisen pillerin lääkäriltä ja toiset pillerit mukaan. Ensimmäinen pilleri keskeyttää raskauden ja ne mukaan otettavat käynnistävät kohdun supistelun ja raskausmateriaali poistuu. Lääkkeet laitetaan parin h välein emäittimeen tai kielen alle. Kivut ovat kovat, joten ota buranaa hyvissä ajoin ja pidä lääkitystä yllä.

Kun raskaus on kestänyt alle 10 viikkoa niin lääkäri suosittekee lääkkeillä tehtävää keskeytystä. Kun raskaus on alussa niin lääkkeellinen on helpoin ja siinä on vähiten riskitekijöitä. Jos kohtu ei tyhjene kunnolla tai raskaus on pidemmällä niin silloin tehdään kaavinta osastolla.

Ole nyt heti yhteydessä terveyskeskukseen. Lääkäri ultraa sinut ja varmistaa raskauden keston ja tekee lähetteen. Tämän jälkeen voit itse soittaa polille ja varata ajan raskauden keskeytykseen. Näin ainakin pääkaupunkiseudulla.

Minulle on tehty kaksi lääkkeellistä tyhjennystä ja kipeäähän se tekee henkisesti ja fyysisesti, mutta toisaalta saat olla omassa rauhassa kotona.

Tsemppiä!

Sairaslomatodistuksessa on aina syy.

Vierailija
14/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä!

Sairaslomatodistuksessa on aina syy.

Tulee koodilla ja voi toimittaa suoraan palkkatoimistoon. Tosin jos on pieni firma niin ehkä kannattaa turvautua koronaan.. :)

Vierailija
15/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaavinnan jälkeen voi urheilla heti kun siltä tuntuu, nukutus siinä ehkä eniten voimia ottaa, eli varmaan seuraavana päivänä vasta urheilua? Lääkkeellisessäkin seuraavana päivänä usein ihan kondiksessa. Jälkivuotoa voi olla molemmista pari viikkoa, kuukautisia niukempaa. Lääkkeillä hoituu varmaan 90-95%, mitä pidemmällä raskaus sitä isompi todennäköisyys että jotain pientä voi kohtuun jäädä. Kaavinnalla hoituu varmaan yhtä tehokkaasti, voi siinäkin joku pieni pala jäädä kohtuun jota ei huomata. Rv 12 jälkeen ei voi kaavintaa tehdä, teknisistä syistä.

Vierailija
16/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen isällä on oikeus tietää 

Vierailija
17/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lapsen isällä on oikeus tietää 

Alkion siittäjällä ei ole mitään oikeuksia. Jos lapsi syntyisi siitä olisi oikeus tietää mutta keskeytyksestä ei ole mitään moraalista velvollisuutta kertoa yhtään kenellekään jos ei itse halua. Osa miehistä jopa käyttää tällaista tilannetta oikeutuksena väkivaltaan, puhumattakaan siitä kuinka moni mies pitää asian omana tietonaan.

Vierailija
18/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettikö ehkäisy?

Vierailija
19/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattajaa ei tarvitse lääkkeelliseen tyhjennykseen mutta kotona olisi hyvä olla, joku aikuinen siltä varalta, että jotakin käy. Mutta ei sitä kukaan vahdi.

Minulle on tehty lääkkeellinen tyhjennys keskeytyneen keskenmenon jälkeen ja siinä on käsittääkseni sama lääkitys kuin raskauden keskeyttämisessäkin. Sain emättimeen laitettavat lääkkeet kotiin aamulla otettavaksi. Sitä ennen piti ottaa Panacod ja särkylääkettä ohjeen mukaan. Odotin pahempia kipuja, sattuihan se mutta ei niin paljon kuin etukäteen pelkäsin. Lämpötyyny ja kuumavesipullo auttoivat ja kuuma suihku. Kevyttä liikuntaa sai harrastaa koko ajan ja se jopa edesauttaa kohdun tyhjenemistä. Vuodon aikana tamponeja tai kuukuppia ei saa käyttää tulehdusriskin takia.

Vierailija
20/27 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän pidä. Mitään lasta ei ole tulossa joten asia ei kuulu siittäjälle.

Miksi tuo abortti sitten tehdään jos lasta ei ole tulossa?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä