Miksi ihmiset sotkevat vaatekaupoissa niin helvetisti?
Kumma ilmiö. Vituttaa itse etsiä kaupasta mitään kun kaikki pöydät ja rekit on sotkettu ja niiden päälle heitetty ties mitä niihin kuulumatonta paskaa. Esim. pöydässä on kyltti HOUSUT 39,95 etkä nää pöydässä yhden yksiä housuja kun siihen päälle on pitänyt latoa takkia, hametta ja neuletta kun ne on niin vaikea viedä omalle paikalleen.
Ja jos huomaa, että vahingossa tiputtaa jonkin vaatteen lattialle, miksei sitä voi nostaa? Jätetään vaate mieluummin sinne lattialle sotkeentumaan ja muiden tallottavaksi.
Sovituskopit ovat sitä varten, että niihin mennään sovittamaan vaatteita. Niitä vaatteita ei kuulu jättää sinne, ne viedään paikalleen. Sovituskoppiin ei myöskään jätetä limumukeja, suklaapapereita, laastareita tms sinne kuulumatonta. Vituttaa mennä sovittaman omia vaatteitaan, kun koppi on edellisen idiootin jäljiltä täynnä vaatteita eikä mihinkään mahdu laskemaan niitä omiaan.
Ja tosiaan ne sovitetut vaatteet viedään sovituksen jälkeen joko niille varattuun rekkiin, ja olisi ihan kohteliasta asetella ne edes jotenkin oikeinpäin siihen henkariin eikä heittää sitä paitaa rekin päälle roikkumaan. Tai sitten ne viedään omille paikoilleen, kukaan ei ole oikeasti niin tyhmä/kiireinen/pelle ettei muistaisi mistä ne on ottanut. Eli niitä ei jätetä ensimmäiselle vastaantulevalle pöydälle tai lykätä vaan johonkin rekkiin johon ne eivät kuulu.
Jos nämä itsestäänselvyydet on liian vaikeita niin suosittelen oikeasti pysymään kotona ja klikkailemaan vaatteet kotiin vaikka verkkokaupasta :)
Kommentit (28)
Mäkin kannatan tuota rekkiä, johon sovitetut vaatteet voi jättää, tosin ei oikein toimi jossain H&M:llä ruuhka-aikaan. Onneksi siellä kuitenkin annetaan se numeroläpyskä ja tarkistetaan lähtiessä, että kaikki tuli mukaan. Kyllä minä silloin vien vaatteet paikoilleen, ja niissä liikkeissä, joissa erillistä rekkiä ei ole, vien ne myös. Harvoin sovitan kuitenkaan 10 tuotetta kerralla, joten ei niitä vaikea ole paikoilleen viedä. Minusta tuo sovituskoppiin jättäminen on oikeasti kaikkein typerin vaihtoehto, kun ei ne myyjät jouda joka välissä niitä koppeja tyhjentämään. Siinä tehdään kiusaa vain toisille "maksaville" asiakkaille. En tiedä kuvitteleeko joku oikeasti olevansa kaupan ainut asiakas vai miksi on niin vaikeaa ottaa toiset huomioon? Mikään ei ole niin tuskallista, kun mennä sovituskoppiin 5 henkarin kanssa, ja sitten on joka koukku täynnä edellisten jättämiä kamoja. Pitäisikö siinä sitten alkaa huutelemaan myyjää koppia tyhjentämään? Reilua aiheuttaa vaivaa toisille vaan oman laiskuuden vuoksi.
Olen töissä vaatekaupassa, pienehkössä merkkiliikkeessä, jossa vaatteet pyritään pitämään aina hyvin siisteissä pinoissa ja siististi henkareissa, rekit järjestyksessä jne. Yleisesti asiakkaat kunnioittavat työtämme, eivät yleensä suuremmin sotke, poikkeuksiakin tietysti löytyy, ja useasti rohkaisemme avaamaan pinoja ja tutkimaan, mitä löytyy. No, auta armias, kun tulee aleaika, asiakkaiden käytös muuttuu täysin. Aivan, kuin tuotteemme olisi muuttunut joksikin räteiksi, pinoja käännetään mullinmallin ja sovituskopeista löytyy myttyjä myttyjen vieressä. Lisäksi asiakkaat eivät välitä sulkemisajoista, vaan notkuvat sovittamassa, vaikka olisi jo käynyt sanomassa, että olemme sulkemassa. Outoa käytöstä!
18: komppaan täysin! Vielä kun mukana on pakosta kaksi lasta niin en todellakaan ryhdy vaatteita palauttelemaan, vaan jätän ne toivottavasti siihen sovituskopin luona olevaan rekkiin. Jos rekkiä ei ole niin jätän ne jonnekin lähistölle - en kuitenkaan sinne sovituskoppiin, koska inhoan itse sitä, ettei sovituskopissa mahdu sovittamaan.
Nih, tehdään vaatekaupassa myyjän työt ja viikkaillaan paitoja.Sitten mennään kahvilaan tekemään myyjän työt ja siivotaan pöytä lähtiessämme. Ikeassa on kiva tehdä myyjän työt ja kassalla hoitaa kaikki kassan työt ihan itse ja toki voi vielä mennä illalla leffaan ja ostaa ja printata itse leffaliput ja hoitaa siis myös sen myyjän työ.
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Ettekö osaa ottaa palvelua vastaan? Suomessa tavarat ja palvelut on järjettömän kalliita ja kauppiaiden katteet huimia verrattuna muihin maihin. Silti ihmiset palvelevat itseään ja ovat vielä ylpeitä siitä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 15:48"]
Mikä teitä ihmisiä vaivaa? Ettekö osaa ottaa palvelua vastaan? Suomessa tavarat ja palvelut on järjettömän kalliita ja kauppiaiden katteet huimia verrattuna muihin maihin. Silti ihmiset palvelevat itseään ja ovat vielä ylpeitä siitä.
[/quote]
Joo mut av-mammalogiikalla se "itsepalvelu" loppuu yhtäkkiä kuin seinään, kun vaatekaupassa on niitä myllättyjä vaatepinoja tai itsepalveluravintolassa on sotkuista. Paitsi hups, eihän se loppunutkaan, koska av-mamma käy mieluummin niissä sotkupaikoissa kuin niissä kalliimmissa paikoissa, joissa on palvelua.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:06"]
Itse vien joskus ison läjän sovittamiani vaatteita myyjälle josko hän voisi laittaa ne paikoilleen. Toki olen laittanut se henkareihin takaisin. Mielestäni tämäkin parempi vaihtoehto kuin jättää niitä sovituskoppiin.
[/quote]
Minäkin kerran yritin antaa myyjälle vaatteet, koska en kerennyt viedä niitä takaisin ja ajattelin, että mieluummin annan hänelle kuin jättäisin koppiin. Myyjä sanoi nyrpeänä, että mielellään ei. Jätin vaatteet sitten seuraavaan rekkiin matkalla ulos.
Jos on isossa vaatekaupassa etsinyt ympäriinsä kivoja vaatteita, sovittelee niitä aikansa ja kas kummaa, ei enää muistakkaan mistä ne otti. Tai muistaa jos palaa samaa reittiä takaisin, mutta ei tähän ole aina aikaa. Minulla on ihan todella vähän aikaa ostella mitään (lounastauolla) ja ajattelen, että eikö kauppa enemmän hyödy siitä, että sovittelen ja ostan vaatteita ja jätän sotkun, kuin se, että menisin toiseen kauppaan? Myyjä kuitenkin oman työnsä puolesta osaa hetkessä sanoa minne ne kuuluu.
Vanha keskustelu mutta pakko sanoo omakin kanta.. Tykkään toki siivoilla myymälää jne. Mutta kun on satoja asiakkaita päivässä ja kun saapi olla koko aika perässä siivoamassa niin kyllä se rupee V*tuttaa. Miks liian monilta puuttuu se empatiakyky? Seuraavan kerran kun menet vaateliikkeeseen ja päätät sotkea niin mietippäs mille sinusta tuntuis kun vaivalla tehty työ sotketaan? Itse asiassa oon monen monta kertaa miettinyt että se tuntuu ihan samalta kuin se että joku tulis sun kotiin sotkemaan..
Ihmiset ovat itsekkäitä, ajatuksena että ei oo mun vaatteita, ei kiinnosta :)