Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset sotkevat vaatekaupoissa niin helvetisti?

Vierailija
10.03.2014 |

Kumma ilmiö. Vituttaa itse etsiä kaupasta mitään kun kaikki pöydät ja rekit on sotkettu ja niiden päälle heitetty ties mitä niihin kuulumatonta paskaa. Esim. pöydässä on kyltti HOUSUT 39,95 etkä nää pöydässä yhden yksiä housuja kun siihen päälle on pitänyt latoa takkia, hametta ja neuletta kun ne on niin vaikea viedä omalle paikalleen. 

Ja jos huomaa, että vahingossa tiputtaa jonkin vaatteen lattialle, miksei sitä voi nostaa? Jätetään vaate mieluummin sinne lattialle sotkeentumaan ja muiden tallottavaksi. 

Sovituskopit ovat sitä varten, että niihin mennään sovittamaan vaatteita. Niitä vaatteita ei kuulu jättää sinne, ne viedään paikalleen. Sovituskoppiin ei myöskään jätetä limumukeja, suklaapapereita, laastareita tms sinne kuulumatonta. Vituttaa mennä sovittaman omia vaatteitaan, kun koppi on edellisen idiootin jäljiltä täynnä vaatteita eikä mihinkään mahdu laskemaan niitä omiaan. 

Ja tosiaan ne sovitetut vaatteet viedään sovituksen jälkeen joko niille varattuun rekkiin, ja olisi ihan kohteliasta asetella ne edes jotenkin oikeinpäin siihen henkariin eikä heittää sitä paitaa rekin päälle roikkumaan. Tai sitten ne viedään omille paikoilleen, kukaan ei ole oikeasti niin tyhmä/kiireinen/pelle ettei muistaisi mistä ne on ottanut. Eli niitä ei jätetä ensimmäiselle vastaantulevalle pöydälle tai lykätä vaan johonkin rekkiin johon ne eivät kuulu.

Jos nämä itsestäänselvyydet on liian vaikeita niin suosittelen oikeasti pysymään kotona ja klikkailemaan vaatteet kotiin vaikka verkkokaupasta :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta turiset. Mielestäni on kyse siitä, etteivät ihmiset enää kunnioita toisen tekemää työtä tai omaisuutta. Sama sotkemisilmiö on kirpputoreilla, missä myllätään vaatteet keoksi ja jätetään pöytien tavarat ja vaatteet minne sattuu.

Vierailija
2/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milläs kokemuksella huutelet? Itse olen ollut töissä vaatekaupassa, ja mielestäni on ihan ok jos vaatteet jätetään siististi henkareissa sovituskoppiin. Jos olen asiakkaana, niin käytän aikani vaatteiden etsimiseen ja sovitukseen, maksan siitä että ne vaatteet viedään paikalleen henkilökunnan puolesta. Vai mikä etu vaatekaupalle on se, että asiakkaat eivät jaksa sovittaa eli ostaa paljoa vaatteita, koska eivät ehdi/jaksa niitä paikalleen viemään?

Jos vaatekaupassa on sovitetut vaatteet-rekki, vaatteet siihen vien. Jos ei ole, jätän ne sovariin. Mielummin käyn sitten vaatekaupoissa joissa henkilökunnan määräkin on mitoitettu niin, ettei asiakkaan todellakaan tarvitse niitä vaatteita paikalleen viedä.

Parasta on jos menet esimerkiksi pieneen kenkäkauppaan missä kaksi myyjää juttelee keskenään ja vain vaivoin saa palvelua, en todellakaan vie kenkiä paikalleen. Parhaassa tapauksessa maksan satasia niistä kengistä, eiköhän se kenkien hyllytys paikalleen kuulu hintaan. ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kolmonen lisää: tietenkin nostan pudottamani vaatteet, enkä myöskään niitä jätä ryttyyn. Mutta vaatekaupoissa kuuluu saada palvelua, se "kuinka voin auttaa" on vain yksi osa sitä.

Vierailija
4/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:56"]

Milläs kokemuksella huutelet? Itse olen ollut töissä vaatekaupassa, ja mielestäni on ihan ok jos vaatteet jätetään siististi henkareissa sovituskoppiin. Jos olen asiakkaana, niin käytän aikani vaatteiden etsimiseen ja sovitukseen, maksan siitä että ne vaatteet viedään paikalleen henkilökunnan puolesta. Vai mikä etu vaatekaupalle on se, että asiakkaat eivät jaksa sovittaa eli ostaa paljoa vaatteita, koska eivät ehdi/jaksa niitä paikalleen viemään?

Jos vaatekaupassa on sovitetut vaatteet-rekki, vaatteet siihen vien. Jos ei ole, jätän ne sovariin. Mielummin käyn sitten vaatekaupoissa joissa henkilökunnan määräkin on mitoitettu niin, ettei asiakkaan todellakaan tarvitse niitä vaatteita paikalleen viedä.

Parasta on jos menet esimerkiksi pieneen kenkäkauppaan missä kaksi myyjää juttelee keskenään ja vain vaivoin saa palvelua, en todellakaan vie kenkiä paikalleen. Parhaassa tapauksessa maksan satasia niistä kengistä, eiköhän se kenkien hyllytys paikalleen kuulu hintaan. ;)

[/quote]

Arvelinkin että tällaisia vastauksia tulee. Huutelen ihan kolmen vuoden vaatemyyjän kokemuksella. Nykyisin tosin muissa tehtävissä. Kumma, ettei itselleni oo ikinä tullut asiakkaana jättää mitään tavaroita niille kuulumattomaan paikkaan, kuuluu mielestäni ihan _perus käytöstapoihin_.

Ei pitäisi ajatella maailman omistajana astelevansa sinne kauppaan, jossa muut ovat tehneet töitä sen eteen, että ovat saaneet liikkeeseen kauniin esillepanon, ja oikeuttaa sitten sen työn sotkeminen sillä, että olen hieno ja mahtava asiakas ja saan tehdä näin, koska maksan myyjien palkan.

Minut on pienestä pitäen opetettu siihen, että siivoan omat jälkeni. En koskaan kehtaisi missään tilanteessa jättää omia sotkujani toisten siivottaviksi ja ylpeänä kävellä pois :)

ap

Vierailija
5/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se yleinen 'ei kuulu mulle' -asenne.

Vierailija
6/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Ärsyttää eniten se välinpitämättömyys, se asenne että eihän MUN tarvitse sitä vaatetta viikata takaisin tai laittaa hengariin tai palauttaa oikeaan rekkiin, antaa myyjien järjestellä, siitähän niille maksetaan. Vaikka oikeasti ei niitä myyjiä riitä jokaisen asiakkaan perään kulkemaan ja viikkaamaan takaisin niitä vaatteita. 

Joskus on turhauttavaa, jos jostakin ihanasta vaatteesta ei löydy juuri oikeaa kokoa, kun on hyvinkin mahdollista, että kaupassa onkin kaipaamaani kokoa vaikka viisikin kappaletta - ne vaan on tungettuna vääriin rekkeihin, heitettynä johonkin vaatelaariin sikinsokin tai jätettynä sovituskoppiin.

Törkeintä tämä myllääminen ja tavaroiden viljely ympäriinsä on tietenkin itsepalvelukirpputoreilla, koska tuotteet ovat yksityishenkilöiden omia. Kirpputorituotteen jättäminen väärään pöytään on käytännössä varastamista, koska omistaja ei omia tuotteitaan poiskerätessä löydä omia ylt'ympäriinsä jätettyjä tavaroita, ja ne jäävät ikuisiksi ajoiksi kirppikselle lojumaan.

Vierailija
7/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vien joskus ison läjän sovittamiani vaatteita myyjälle josko hän voisi laittaa ne paikoilleen. Toki olen laittanut se henkareihin takaisin. Mielestäni tämäkin parempi vaihtoehto kuin jättää niitä sovituskoppiin.

Vierailija
8/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:02"][quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:56"]

[/quote]

Arvelinkin että tällaisia vastauksia tulee. Huutelen ihan kolmen vuoden vaatemyyjän kokemuksella. Nykyisin tosin muissa tehtävissä. Kumma, ettei itselleni oo ikinä tullut asiakkaana jättää mitään tavaroita niille kuulumattomaan paikkaan, kuuluu mielestäni ihan _perus käytöstapoihin_.

Ei pitäisi ajatella maailman omistajana astelevansa sinne kauppaan, jossa muut ovat tehneet töitä sen eteen, että ovat saaneet liikkeeseen kauniin esillepanon, ja oikeuttaa sitten sen työn sotkeminen sillä, että olen hieno ja mahtava asiakas ja saan tehdä näin, koska maksan myyjien palkan.

Minut on pienestä pitäen opetettu siihen, että siivoan omat jälkeni. En koskaan kehtaisi missään tilanteessa jättää omia sotkujani toisten siivottaviksi ja ylpeänä kävellä pois :)

ap

[/quote]

No meinasinkin jo kirjoittaa, että onko tämä aloitus nyt jotain vaatemyyjien vastalausetta niiden inhottavien töiden tekoon, eli vaatekasojen kanteluun. Että mielummin seisoskeltaisiin siellä kassan takana, korkeintaan kysyttäisiin ohimennen että tarvitsetko apua.

Mitä maailman omistajan elkeitä siinä on, että maksavana asiakkaana odottaa palvelua? Sama jos tarjoilijat alkais valittaa, että miksi se ruoka pitää tuoda pöytään, miksi asiakas ei voi sitä itse hakea.

Ymmärrän tämän aloituksen ainoastaan H&M -tasoisissa vaateliikkeissä, jotka toimivat samalla ideologialla kuin pikaruokapaikat. Eli halpa hinta tarkoittaa myös huonoa laatua tuotteessa ja asiakaspalvelussa, ja asiakas tietää tämän. Eli maksamalla pari kymppiä akryylikasasta sitoudut viemään myös tuotteen paikalleen.

Mielestäni näiden vaateliikkeiden myyjien ei pitäisi valittaa asiakkaista, vaan ketjusta joka ei lisää myyjiä, jolloin vähät myyjät eivät ehdi palvelemaan asiakkaita ja siivoamaan rekkejä.

Paras sun kommentissa oli tuo, "asiakkaat tulevat sotkemaan myyjien hienosti järjestämät pöydät". Anteeksi, asiakkaatko olikin myyjiä varten eikä toisinpäin? ;)

Vierailija
9/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muistaa missäpäin kauppaa mikäkin vaate oli? Rekki sovituskoppien vieressä olisi paras ratkaisu kaikille. Usein toinen käsi kannattelee vaatteita ja silloin on vaikea laittaa tippuvaa vaatetta takaisin henkariin. Miksi ne henkarit ovat niin heppoisia? 

Käyn mielelläni kaupassa, missä on palvelua. Myyjä tuo sopivia kokoja ja vie sopimattomat.

Vierailija
10/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointtini oli vain se, että toivoisin asiakkaiden arvostavan toisten tekemää työtä :) En minäkään mene toisten työpaikalle sotkemaan huvikseni ja sano sitä palveluksi. 

ap

Vierailija
11/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen myös, miksi sitä pudonnutta vaatetta ei voi nostaa.

Mutta: jos itse pengon jonkun pöydän läpi etsien sopivaa kokoa niin en kyllä asiakkaana ajattele, että viikkaisin koko pöydän läpi kun jatkan matkaa. Tosin penkomisenkin voi tehdä siistimmin tai epäsiistimmin, ei ole pakko jättää sotkuista kekoa, josta kukaan ei enää löydä mitään.

Enkä jaksa miettiä jos on viisi vaatetta kourassa, että mistähän tämänkin otin kaikkien kohdalla kun vien niitä takaisin. Tietysti myymälöillä on eri käytännöt, jos vaatteet voi jättää sovitukseen, se on hyvää palvelua ja varmasti myymälöillekin järkevämpää, kun henkilökunta laittaa ne sitten oikeisiin paikoilleen siististi paikalleen. Toisaalta se voi joidenkin vaatteiden kohdalla merkitä sitä, että sopivia kokoja ei ole sitten siellä myymälän puolella, kun eivät ehdi heti sovituksesta takaisin.

Minusta ihmiset yleensäkin kaupoissa käyttäytyvät niin, että eivät ajattele, että joku näkee sen epähuomaavaisenkin käytöksen. Ei koske vain vaatekauppoja mutta kai vaatekaupoissa se räikeimmin näkyy. Itse esimerkiksi ruokakaupassa työskentelevänä ihmettelen, jos joku ei voi sanoa rikkinäisestä tuotteesta käytävällä tai jos ei kerro itse vahingossa rikkoneensa jotain tuotetta, vaikka emme juuri sillä sekunnilla sinne pääsisikään siivoamaan.

Vierailija
12/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään sotkee, myyjien työtä on huolehtia että tavarat on paikoillaan. Koti taas on sitten tiptop.

Vierailija
13/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn aloitus olisi musta asiallinen, jos kaupoissa käytäisiin ensisijaisesti ihastelemassa tuotteiden asetteluja.

Jossain ulkomailla oltiin tosi tarkkoja, että vaatteet palautettiin sovituskopin ulkopuolella olevalle myyjälle. Tällä ehkäistiin varkauksia ja sitä, että vaatteet tulivat mahdollisimman pian oikein ripustetuiksi ja oikealle paikalleen.

Vierailija
14/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä riittää useammalle, kun myyjät järjestävät vaatteet takaisin hyllyyn. En edes muista mistä rekeistä vaatteet poimin sovitettavaksi. Olen maksava asiakas. Olisi aika Suomessakin oppia ottamaan vastaan palveluksia eikä tehdä ilmaiseksi kaupan töitä! Minun laisteni vuoksi sinulla on varaa maksaa asuntolainaasi!

Vierailija
15/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin muuten eilen Aleksanterinkadun Zarassa. Sunnuntai-ilta ja liike täynnä ihmisiä. Myöskin aivan kamala sotku joka suunnassa mihin katsoi. Olin itse etsimässä juurikin jotain kivoja housuja, ja löysin hyvännäköiset yhdestä pöydästä. Siinä tosin oli päällä juuri aloitusviestissäni kuvaamani röykkiö muita vaatteita. Hauskinta oli, että samaan aikaan sovituskopeilta käveli pimatsu jolla oli sylissään kasa vaatteita ja henkareita, jotka hän kippasi auliisti suoraan siihen housupöytään josta etsin kokoani :D

Olen täysin tietoinen siitä, että myyjien työhön kuuluu liikkeen ylläpito ja vaatteiden roudaaminen, mutta edelleenkin toivoisin edes jotain alkeellisimpia käytöstapoja ihmisiltä, jotka surutta tunkevat kamoja ihan mihin sattuu. He eivät myöskään tajua, että vaatteet oikeasti menevät likaisiksi pyöriessään henkareiden kanssa mytyssä (henkareista irtoaa öljyä/mustaa mönjää), sekä varsinkin neuleet helposti reikiintyvät kun henkarit repivät niitä.

ap

Vierailija
16/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:24"]

Töitä riittää useammalle, kun myyjät järjestävät vaatteet takaisin hyllyyn. En edes muista mistä rekeistä vaatteet poimin sovitettavaksi. Olen maksava asiakas. Olisi aika Suomessakin oppia ottamaan vastaan palveluksia eikä tehdä ilmaiseksi kaupan töitä! Minunlaisteni vuoksi sinulla on varaa maksaa asuntolainaasi!

[/quote]

Eipä tuo sotkemisesi kuitenkaan työllisyyttä lisätä Suomessa. Palkat on niin korkeat, että kun lasketaan, kuinka montaa myyjää pidetään töissä vaatekaupassa, niin kannattaa enemmin pitää ne pöydät sotkuisina ja myyjiä vain sen verran että rahastus onnistuu. Sitten vasta tulee kannattavaa.

Ja Stocka, jossa myyjillä on aikaa viikkailla niitä vaatteita, kärsiikin kannattavuusvaikeuksista, jos olet huomannut.

Vierailija
17/28 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keräilen ympäri liikettä vaatteita sovitukseen, en enää sovituksen jälkeen muista, mistä rekistä olen minkäkin vaatteen ostanut. Usein ei huvita jäädä palauttelemaan vaatteita "oikeille paikoilleen". Sovitetuille vaatteille pitäsii olla omat rekit, joista myyjät voivat ne nostella takaisin. Onhan se myös hyvää palvelua!

Vierailija
18/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiennyt että vaatteita saa jättää sovituskoppeihin.Minun mielestäni ne PITÄÄviedä joko paikoilleen mistä on ottanut,tai sitten rekkiin,jos sellainen on.Toisissa tavarataloissa on henkilökuntaan kuuluva,joka antaa lapun,montako vaatetta aiot sovittaa ja sitten ne annetaan hänelle,jos ei osteta.Sillä estetään myymälävarkauksia.

Vierailija
19/28 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on ystävällistä viedä omat vaatteet takasin paikoilleen mutta se kuuluu niiden myyjien työhön viedä ne takasin :) Asiakas voi ihan hyvin jättää ne koppiin. Mitäs vittua ne myyjät sit siel tekis ku olis kassalla, järjestelis tai VEIS niitä vaatteita sieltä kopista pois? Pitäähän nyt vaatekaupankin myyjille jättää jotain hommaa sentäs :D

Useimmiten jos myyjä on avustanut jossain vaatteiden sovittamisessa/ettimisessä niin ne vie automaattisesti ne pois.

Samallatavalla ruokakaupassa, te helvetin asiakkaat jätätte ruuat ympäriinsä ja maitotuotteet lämpösille hyllyille (hävikkiin), ja kaupantädithän ne joutuu sieltä viedä pois :)

Vierailija
20/28 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää tuollainen sikailu ja en, en ole vaatekaupassa työssä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme