Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö äitiyslomasijaiselle kuulu sijaistettavan lomat ja palkka?

Vierailija
10.03.2014 |

Sain tiedpn, että minut palkattaisiin erääseen firmaan äitiyslomasijaiseksi. Haastattelussa alunperin tämä äitiyslomalle jäävä kehui, että kun työssä on 5 viikon palkallinen lomakin.

No, nyt kävin aamulla neuvottelemassa varsinaisesta työsopimuksesta. Yhtäkkiä mulla olisikin kesällä lomaa vain viikko ja palkka 400 euroa vähemmän kuin mitä tuolla sijaistettavalla on ollut. Sanoin, että mun pitää vielä rauhassa lukea tämä työsopimus läpi.

Jos olen sijaisena, eikö mulle kuulukaan sijaistettavan palkka ja lomat ja muut edut (no, muita etuja ei ole - puhelin, mutta kamalat varoittelut, että sillä ei saa tehdä sitä eikä tätä...)

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen todella, että voiko tämä ketju olla totta. Mutta toisaalta, miksi ei. Kyllähän ne lomat tosiaan ansaitaan ihan itse eikä mikään automaattisesti siirry mukana. Tästähän on tosin ollut aloitetta, että työpaikan vaihdon yhteydessä kertyneet lomat seuraisivat mukana (siis omat lomat, ei muiden..). Mutta eipä ole tuostakaan paljoa enää puhuttu, olisi varmaan aika hankala toteuttaa.

Jos työpaikka on yhtään fiksu, voidaan keskustelemalla toteuttaa jonkinlainen viikon parin kesäloma. Mutta eihän työpaikan ole pakko lomaan suostua, edes palkattomaan sellaiseen. Ja tosiaan tämän vuoden lomien kertyminen loppuu tämän kuun lopussa.

Valtion viran sijaisuuksissa sijainen saattaa saada saman palkan kuin vakinaisella sillä hetkellä on. Mutta lomat pitää toki ansaita itse.

Vierailija
42/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan joka on työkykyinen ei voi tosissaan luulla, et lomat siirtyy.. muuaahahhhaaaaa. kyllä on taas huono rekry tehty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:58"]

Sain tiedpn, että minut palkattaisiin erääseen firmaan äitiyslomasijaiseksi. Haastattelussa alunperin tämä äitiyslomalle jäävä kehui, että kun työssä on 5 viikon palkallinen lomakin.

No, nyt kävin aamulla neuvottelemassa varsinaisesta työsopimuksesta. Yhtäkkiä mulla olisikin kesällä lomaa vain viikko ja palkka 400 euroa vähemmän kuin mitä tuolla sijaistettavalla on ollut. Sanoin, että mun pitää vielä rauhassa lukea tämä työsopimus läpi.

Jos olen sijaisena, eikö mulle kuulukaan sijaistettavan palkka ja lomat ja muut edut (no, muita etuja ei ole - puhelin, mutta kamalat varoittelut, että sillä ei saa tehdä sitä eikä tätä...)

[/quote]

:DDD

et ole tosissasi? apua, revin hiukset päästäni täällä! tiesitkö muuten että tuolle vakiviran haltijallekin kertyy lomat ja saa lomarahat jos pitää tuon 5vkoa esim hoitovapaata ennen? mut joo. vaadi ihmeessä itselles sama palkka jonka hän on neuvotellut ja lomaa tietty vaikka tuplasti!

Vierailija
44/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:34"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]

Otin asian puheeksi nyt aamupäivällä, että haastattelussa oli puhe 5 viikon lomasta. Lähin esimies, jonka kanssa keskustelin, tuhahti ja sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä sijaistettavani haastattelussa puhui, sulle tulee loma sen mukaan, mitä olet ollut töissä. Siitä tuli olo, että onko sitten MILLÄÄN mitä haastattelussa puhuttiin, merkitystä minkään asian suhteen...

Hiukan myös kummastuttaa tuo palkka. Olin laittanut palkkatoiveeksi 2500 euroa/kk. Olin valmis tinkimään siitä 200-300 euroa. Haastatttelussa kukaan ei puhunut palkasta. Nyt työsopimukseen on merkitty 1800 euroa/kk. Kysyin tästäkin. Joo, voidaan nostaa 1900 euroon/kk. Sanoin, että kyllä sen palkan pitäisi kakkosella alkaa. Tuleva lähin esimies sanoi, että 1900 euroa on maksimi.

Totesin, että no joo, jos olen koeajan tuolla 1900 euroa/kk palkalla ja sitten, kun olen näyttänyt kynteni, niin voidaan neuvotella palkasta uudelleen. Lähin esimies vaan tiuskaisi, että ei se kuule tuosta tule nousemaan.

Olen aika ällikällä lyöty. Haastattelussa kaikki oli niin mukavia ja ystävällisiä ja makeilevia. Nyt, kun mut on päätetty palkata, niin suhtautuminen on sekä lähimmältä esimieheltä että sijaistettavalta sellainen haista p*ka.

Alkanut epäilyttää koko työ...

[/quote]

Anteeksi nyt vain, mutta minä ainakin sanoisin tuossa vaiheessa, että: "Joo kuule, kattele tähän sijaisuuteen joku muu, niin minä lähden katselemaan vähän parempipalkkaista duunia, sillä haluan palkan joka vastaa koulutustani ja kokemustani."

Mutta ilmeisesti haluat olla poljettavana.

Itse olen vain tradenomi, kahden vuoden kokemuksella ja alkutalvesta siirryin uuteen työpaikkaan pieneksi esimieheksi. Ilmoitin heti, että palkan tulee olla bruttona 2400, vähempään en suostu. No, sieltä sanoivat aluksi, että aika tiukka on, mutta sitten parin päivän päästä tuli puhelua, että sopii. Palkkani on siis tuo bruttona ja siihen lisät vielä päälle. Miksi alistut, ap?

[/quote]

Jos olet esimiestehtävissä niin tuo 2400 on todella vähän...

Vierailija
45/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:32"]

Mun mies meni uuteen työpaikkaan. Sai heti täydet palkalliset lomat, autoedun (sai itse valita auton), jne.

[/quote]

Isänsä firmaan? Ei missään tavallisessa työpaikassa ole tuollaista mahdollisuutta, vain joillekin elopeille ehkä.

[/quote]

Kyllä noin voi olla johdolla ja keskijohdolla, halutuilla asiantuntijoilla myös. Mutta ihan tavisten hommissa ei.

Vierailija
46/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ymmärsin väärin, etkä tunne työlainsäädäntöä. Kyllä, sinulla on oikeus lomaa, neljä viikkoa kesällä ja yksi talvella, joka kertyy työssä  oloajalta lomakaudelta 1.4 - 31.3 eli jos menet töihin 1.4.2014 saat 4vk kesäloman kesällä 2015 ja viikko talvella 2016,  sitä ennen kertynyt loman saa äitiyslomalle jäänyt työntekijä, muussa tapauksessa työnantaja maksaisi tuplasti.

"En olisi tuota varmaan muuten kiistänytkään, mutta miksi haastattelussa mennään kiekumaan 5 viikon lomasta, jos sitä sitten onkin 1 viikko? Kuinka tyhmä voi haastattelija olla?"

Vierailija
47/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan hommissa sijaistavalla ei ole oikeutta kesalomaan, ajatelkaapa sita. Siis vaikka olisi koko vuoden toissa. Moni joutuu kesalomaksi tyottomaksi, koska viranhaltija tulee "toihin". Voiko epareilumpaa systeemia olla?

Vierailija
48/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisessa työssä, kuten sijaisuudessa saa pitää vuosilomat työsopimuksen aikana lomanmääräytymisvuodesta riippumatta. Jos siis aloitat työt tammikuun ensimmäinen päivä, saat pitää kesäkuussa jo kaksi viikkoa lomaa.

Vierailija
49/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulle siirtyy vain ne työtehtävät, ei sentään lomat :D

Vierailija
50/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:05"]

Mun mies meni uuteen työpaikkaan. Sai heti täydet palkalliset lomat, autoedun (sai itse valita auton), jne.

[/quote]

Isänsä firmaan? Ei missään tavallisessa työpaikassa ole tuollaista mahdollisuutta, vain joillekin elopeille ehkä.

[/quote]

Ihan on tavallinen työpaikka. Firmassa, josta ei ollut edes kuullut ennen kuin haki sinne ilmoituksen perusteella. Ei tuntenut sieltä ketään entuudestaan eli ei ollut mikään suhteilla hankittu työ.

Vierailija
51/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]

VOI JESTAS! Siis oletko kuullut ikinä kun sanotaan, että: "Ei viitsisi tässä vaiheessa vuotta vaihtaa työpaikkaa, kun palaa lomat!"

Minä olen ollut nykyisessä työssäni 6 vuotta. Jos vaihatsin nyt firmaa  niin kyllä ne minun tämän kesän lomat palaisi, vaikka kuinka menisin sijaiseksi jnejne. Toki, joissain firmoissa voidaan sopia lomista, mutta HARVEMMIN. Miksi työnantaja antaisi palkallista lomaa kahdelle henkilölle, toiselle ihan vaan.. koska..? Se äitiyslomalainen pitää lomansa, kun tulee lomalta. En usko, että olet korkeastikoulutettu tai sinulla on laajaa työkokemusta, et voisi muuten olla noin tyhmä..

[/quote]

[/quote] Uskooko siis hän tai sinä että homma toimii näin kaikkialla?

Vierailija
52/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se loman määräytyminenhän perustuu lakiin. Kuinka ihmeessä voi saada loman heti, jos vasta aloittaa? Kyllä toki meilläkin saa lomaa, mutta lain mukaan, eli jos aloitti tammikuussa, niin kesällä on viikko lomaa. toki kai lomaa voi antaa kuinka paljon vain?..

Vierailija
53/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu tietysti sopimuksesta, mutta ap, käytä järkeä!!! ajattele nyt, että joku palkkaisi vaikka kesäkuun alusta työntekijän, jolle pitäisi heti heinäkuulta maksaa lomapalkka + lomarahat. Ja elokuussa nostaisi kytkintä ja menisi seuraavaan firmaan. Ei työnantajaltakaan mitä vaan voi odottaa.

Mun eksä kanssa onnistui neuvotella 2 viikkoa lomaa, kun aloitti toukokuussa, mutta kyse oli kokeneesta asiantuntijasta. Toinen kaveri sai täydet lomat heti aloitusvuotena, mutta sopparissa oli joku, että jos lähtee alle 3 vuoden, niin ne otetaan lopputilistä pois. Sitoutusta nääs.

Vierailija
54/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajanhommissa se vakiviran haltija menettää ansaitsemansa lomapäivät, jos ei tule takaisin töihin loma-ajaksi kesken vanhempainvapaita. Turha siitä on niitä vakivirkalaisia syyttää.

Vierailija
55/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai olet kuullut, että sijaiselle kuuluu myös sijaistettavan asunto? Muista kysyä siitäkin. Helpottaa taloutta kummasti kun saa jättää oman asuntonsa vuokralle ja asua siinä sijaistettavan asunnossa

Vierailija
56/56 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sijaistettavan miehen pitää hoitaa temput sijaisen kanssa samalla frekvensillä kuin sijaistettavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan