Eikö äitiyslomasijaiselle kuulu sijaistettavan lomat ja palkka?
Sain tiedpn, että minut palkattaisiin erääseen firmaan äitiyslomasijaiseksi. Haastattelussa alunperin tämä äitiyslomalle jäävä kehui, että kun työssä on 5 viikon palkallinen lomakin.
No, nyt kävin aamulla neuvottelemassa varsinaisesta työsopimuksesta. Yhtäkkiä mulla olisikin kesällä lomaa vain viikko ja palkka 400 euroa vähemmän kuin mitä tuolla sijaistettavalla on ollut. Sanoin, että mun pitää vielä rauhassa lukea tämä työsopimus läpi.
Jos olen sijaisena, eikö mulle kuulukaan sijaistettavan palkka ja lomat ja muut edut (no, muita etuja ei ole - puhelin, mutta kamalat varoittelut, että sillä ei saa tehdä sitä eikä tätä...)
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:03"]
Et tee töitä sijaistettavan työsopimuksella, vaan ihan omalla. Eihän sun ole pakko ottaa työtä vastaan, jos ehdot ei mielytä. Tosin jos työsopimus on jo tehty, niin myöhästähän sitä enää on miettiä.
[/quote]
Työsopimusta ei ole vielä tehty, koska en ole laittanut nimeä alle.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:02"]
Äitiyslomalaiselle kertyy lomat, jotka hän saa itse pitää. Kaikille työntekijöille - vakituisille ja sijaisille - kertyy lomat työssäoloajan perusteella.
Ajattelitko ihan oikeasti, että jos aloitat huhtikuussa sijaisena, saat kesällä viiden viikon loman, koska äitiyslomallekin jäänyt olisi saanut??? Oletko ollut aikaisemmin töissä?
[/quote]
Olen. Ja aiemmin olen saanut tasan samat lomat kuin mitä sijaistettavalla on ollut.
En olisi tuota varmaan muuten kiistänytkään, mutta miksi haastattelussa mennään kiekumaan 5 viikon lomasta, jos sitä sitten onkin 1 viikko? Kuinka tyhmä voi haastattelija olla?
[/quote]
Luulin siis haastattelun perusteella, että tässä työssä pätee sama kuin aiemmassa, saan samat lomat kuin sijaistettava. Koska niistä lomista haastattekussa siis puhuttiin.
Niin no tuo työsopimushan on neuvottelutilanne. Tokihan firma tykkää jos ei sinulle tarvitse maksaa niin paljon palkkaa ja pärjäät vähemmilläkin lomilla. Nyt on sitten sinun vuorosi vastata tuohon heidän tarjoukseensa. Voit vedota vaikka siihen, että työhaastattelussa oli puhetta tästä ja tuosta ja esität omat ehdotuksesi.
Mitä jos kysyisit työpaikalta että "Anteeksi, mutta miksi haastattelussa oli puhetta viiden viikon kesälomasta jos todellisuudessa sanakin vain yhden viikon sopimuksen mukaan?"
Kauanko sijaisuus kestää? Eli miten ensi kesän lomat menevät, montako viikkoa silloin olisi? Otetaanko hyvät sijaiset helposti vakituisiksi sijaisuuden päättyessä?
Jos huhtikuussa aloittaa, ei saa tämän vuoden kesäksi lomaa ollenkaan. Lomanmääräytymisvuosi kun päättyy 31.3. Eli 2014 kesäloma ja 2015 talviloma tienataan välillä 1.4.2013-31.3.2014.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:06"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:05"]
Ajattelitko ihan oikeasti, että jos aloitat huhtikuussa sijaisena, saat kesällä viiden viikon loman, koska äitiyslomallekin jäänyt olisi saanut??? Oletko ollut aikaisemmin töissä?
[/quote]Sehän on ihan siitä kiinni mitä sovitaan. Kyllä minä aloitin viimeksi työpaikkaa vaihtaessa ns. "vanhana työntekijänä", eli vaikka työt alkoi helmikuussa, niin tulevalle kesälle oli jo sovittu normaali 4 viikon loma.
[/quote]
Tottakai voi sopia mitä vaan, mutta ei ne lomat jotenkin automaattisesti siirry siltä, jota sijaistetaan.
[/quote]Näitä asioita esitetään aivan kuin laissa ja tessissä lukevat ehdot olisivat kiveen hakkattuja, eikä niistä voi poiketa, mutta nehän ovat vain minimejä, aina voi ja saa sopia työntekijälle edullisempia ehtoja.
VOI JESTAS! Siis oletko kuullut ikinä kun sanotaan, että: "Ei viitsisi tässä vaiheessa vuotta vaihtaa työpaikkaa, kun palaa lomat!"
Minä olen ollut nykyisessä työssäni 6 vuotta. Jos vaihatsin nyt firmaa niin kyllä ne minun tämän kesän lomat palaisi, vaikka kuinka menisin sijaiseksi jnejne. Toki, joissain firmoissa voidaan sopia lomista, mutta HARVEMMIN. Miksi työnantaja antaisi palkallista lomaa kahdelle henkilölle, toiselle ihan vaan.. koska..? Se äitiyslomalainen pitää lomansa, kun tulee lomalta. En usko, että olet korkeastikoulutettu tai sinulla on laajaa työkokemusta, et voisi muuten olla noin tyhmä..
Otin asian puheeksi nyt aamupäivällä, että haastattelussa oli puhe 5 viikon lomasta. Lähin esimies, jonka kanssa keskustelin, tuhahti ja sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä sijaistettavani haastattelussa puhui, sulle tulee loma sen mukaan, mitä olet ollut töissä. Siitä tuli olo, että onko sitten MILLÄÄN mitä haastattelussa puhuttiin, merkitystä minkään asian suhteen...
Hiukan myös kummastuttaa tuo palkka. Olin laittanut palkkatoiveeksi 2500 euroa/kk. Olin valmis tinkimään siitä 200-300 euroa. Haastatttelussa kukaan ei puhunut palkasta. Nyt työsopimukseen on merkitty 1800 euroa/kk. Kysyin tästäkin. Joo, voidaan nostaa 1900 euroon/kk. Sanoin, että kyllä sen palkan pitäisi kakkosella alkaa. Tuleva lähin esimies sanoi, että 1900 euroa on maksimi.
Totesin, että no joo, jos olen koeajan tuolla 1900 euroa/kk palkalla ja sitten, kun olen näyttänyt kynteni, niin voidaan neuvotella palkasta uudelleen. Lähin esimies vaan tiuskaisi, että ei se kuule tuosta tule nousemaan.
Olen aika ällikällä lyöty. Haastattelussa kaikki oli niin mukavia ja ystävällisiä ja makeilevia. Nyt, kun mut on päätetty palkata, niin suhtautuminen on sekä lähimmältä esimieheltä että sijaistettavalta sellainen haista p*ka.
Alkanut epäilyttää koko työ...
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:23"]
Kauanko sijaisuus kestää? Eli miten ensi kesän lomat menevät, montako viikkoa silloin olisi? Otetaanko hyvät sijaiset helposti vakituisiksi sijaisuuden päättyessä?
[/quote]
Sijaisuus kestää 9 kk. Alun perin oli puhe vuodesta, mutta nyt sille sijaistettavalle tuli kauhea paniikki, että jos hän ei viihdykään kotona vauvan kanssa, ei, hän haluaa voida tulla takaisin 9 kk päästä!
En usko, että firmaan palkattaisiin vakituiseksi ellei tuo sijaistettava päätä erota hommasta kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:29"]
VOI JESTAS! Siis oletko kuullut ikinä kun sanotaan, että: "Ei viitsisi tässä vaiheessa vuotta vaihtaa työpaikkaa, kun palaa lomat!"
Minä olen ollut nykyisessä työssäni 6 vuotta. Jos vaihatsin nyt firmaa niin kyllä ne minun tämän kesän lomat palaisi, vaikka kuinka menisin sijaiseksi jnejne. Toki, joissain firmoissa voidaan sopia lomista, mutta HARVEMMIN. Miksi työnantaja antaisi palkallista lomaa kahdelle henkilölle, toiselle ihan vaan.. koska..? Se äitiyslomalainen pitää lomansa, kun tulee lomalta. En usko, että olet korkeastikoulutettu tai sinulla on laajaa työkokemusta, et voisi muuten olla noin tyhmä..
[/quote]
Mun mies meni uuteen työpaikkaan. Sai heti täydet palkalliset lomat, autoedun (sai itse valita auton), jne.
Otin asian puheeksi nyt aamupäivällä, että haastattelussa oli puhe 5 viikon lomasta. Lähin esimies, jonka kanssa keskustelin, tuhahti ja sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä, mitä sijaistettavani haastattelussa puhui, sulle tulee loma sen mukaan, mitä olet ollut töissä. Siitä tuli olo, että onko sitten MILLÄÄN mitä haastattelussa puhuttiin, merkitystä minkään asian suhteen...
Hiukan myös kummastuttaa tuo palkka. Olin laittanut palkkatoiveeksi 2500 euroa/kk. Olin valmis tinkimään siitä 200-300 euroa. Haastatttelussa kukaan ei puhunut palkasta. Nyt työsopimukseen on merkitty 1800 euroa/kk. Kysyin tästäkin. Joo, voidaan nostaa 1900 euroon/kk. Sanoin, että kyllä sen palkan pitäisi kakkosella alkaa. Tuleva lähin esimies sanoi, että 1900 euroa on maksimi.
Totesin, että no joo, jos olen koeajan tuolla 1900 euroa/kk palkalla ja sitten, kun olen näyttänyt kynteni, niin voidaan neuvotella palkasta uudelleen. Lähin esimies vaan tiuskaisi, että ei se kuule tuosta tule nousemaan.
Olen aika ällikällä lyöty. Haastattelussa kaikki oli niin mukavia ja ystävällisiä ja makeilevia. Nyt, kun mut on päätetty palkata, niin suhtautuminen on sekä lähimmältä esimieheltä että sijaistettavalta sellainen haista p*ka.
Alkanut epäilyttää koko työ...
[/quote]
Anteeksi nyt vain, mutta minä ainakin sanoisin tuossa vaiheessa, että: "Joo kuule, kattele tähän sijaisuuteen joku muu, niin minä lähden katselemaan vähän parempipalkkaista duunia, sillä haluan palkan joka vastaa koulutustani ja kokemustani."
Mutta ilmeisesti haluat olla poljettavana.
Itse olen vain tradenomi, kahden vuoden kokemuksella ja alkutalvesta siirryin uuteen työpaikkaan pieneksi esimieheksi. Ilmoitin heti, että palkan tulee olla bruttona 2400, vähempään en suostu. No, sieltä sanoivat aluksi, että aika tiukka on, mutta sitten parin päivän päästä tuli puhelua, että sopii. Palkkani on siis tuo bruttona ja siihen lisät vielä päälle. Miksi alistut, ap?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:32"]
[/quote]
Mun mies meni uuteen työpaikkaan. Sai heti täydet palkalliset lomat, autoedun (sai itse valita auton), jne.
[/quote]
Niin.. huoh, sanoinko että näin ei missään nimessä voi olla? Totta kai voi! Etenkin jos on kyse työntekijästä jonka se firma HALUAA! niin totta kai ne silloin haluaa tarjota jotain, että se työntekijä vaihtaa firmaa.. eikös?? Vai pitääkö tämäkin asia vääntää rautalangasta.. mutta pääasiallisesti näin ei ole, ja ap ei vaikuta työntekijältä, josta se firma jonkun kanssa kilpailee...
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:23"]
[/quote]
Sijaisuus kestää 9 kk. Alun perin oli puhe vuodesta, mutta nyt sille sijaistettavalle tuli kauhea paniikki, että jos hän ei viihdykään kotona vauvan kanssa, ei, hän haluaa voida tulla takaisin 9 kk päästä!
En usko, että firmaan palkattaisiin vakituiseksi ellei tuo sijaistettava päätä erota hommasta kokonaan.
[/quote]
No sehän nyt vaan on fakta, että se sun sijaistettava voi ilmoittaa hoitovapaalle jäämisestä (eli hoitovapaa alkaa siis sen vanhempainvapaan jälkeen jolloin vauva on n. 9kk) vasta muistaakseni 2kk ennen hoitovapaalle jäämistä. Sellaista se sijaisen homma nyt vaan on.
Niin, sulla on se 5 viikon kesäloma sitten kun olet työssäoloaikana ehtinyt sen kerryttämään. Kuinka tyhmä voit olla? Ehkä haastattelija ei arvannut sun olevan noin tyhmä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:15"]
Äitiyslomalaiselle kertyy lomat, jotka hän saa itse pitää. Kaikille työntekijöille - vakituisille ja sijaisille - kertyy lomat työssäoloajan perusteella.
[/quote]
Olen. Ja aiemmin olen saanut tasan samat lomat kuin mitä sijaistettavalla on ollut.
En olisi tuota varmaan muuten kiistänytkään, mutta miksi haastattelussa mennään kiekumaan 5 viikon lomasta, jos sitä sitten onkin 1 viikko? Kuinka tyhmä voi haastattelija olla?
[/quote]
Tämä siitä tulee, kun kouluissa ei ole yhteiskuntaoppia ja työelämätietoutta, vaan niitä asioita opettaa joku historianopettaja jolle on tärkeämpää vaikka suhteellisen vaalitavan perusteellinen opetus kuin työelämän perusasiat.
Missään työpaikassa ei sijainen voi saada samoja lomia ja palkkaa kuin sijaistettava. Ne kun ovat henkilökohtaisia ja riippuvat työssäoloajasta, ja työehtosopimuksesta riippuen kouluksesta ja aiemmasta työkokemuksesta.
Poikkeuksia voivat olla sellaiset, joissa on koko putiikki kiinni loman aikana.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:32"]
[/quote]
Isänsä firmaan? Ei missään tavallisessa työpaikassa ole tuollaista mahdollisuutta, vain joillekin elopeille ehkä.
Ensi kesänä, kun olet ollut vuoden töissä, sulla on sitten se viiden viikon kesäloma. Ehkä sijaistettava tarkoitti sitä erotuksena vaikkapa neljän viikon kesälomaan. Että hyvät lomat on. En teidä minkä TES:n alaisuudessa nyt olet, kun et tarkemmin alaa kertonut, mutta esim. kunnallisessa tessissä kesälomapäiviä kuluu vain arkipäiviltä eli 5 viikossa, joissakin muissa TES:issä taais kuluu 6 päivää viikossa. Tällöin kesäloma on lyhyempi vaikka lomapäiviä olisi kerynyt saman verran. Niinpä minä, alle kahden vuoden työkokemuksella saan KV-TES:n mukaisesti viiden viikon kesäloman jo ensi kesänä. Mutta tietysti ne omat lomat pitää ensin työvuoden aikana hankkia.
Koulupuolella tuo on toki eri asia, kun vuoteen kuuluu ne pari lomaa (syys- ja hiihtoloma) muutoinkin. Ne kai on sitten sijaisillekin palkallisia?
Noin muuten pidän kummallisena, että sinut on haastatellut se sijaistettava eikä tuleva esimies. Ethän sinä toisen rivityöntekijän kanssa mistään lomista ja palkoista voi sopia.
Työlainsäädännön mukaan sinulle ei kuuluisi lainkaan tulevana kesänä lomaa, sillä lomakertymä alkaa 1.4.2013 ja päättyy 31.3.2014, jos työt aloitat vasta huhtikuussa 2014 lomasi on 2015.
Sijaisena et voi saada vakinaiset työntekijät etuja tai edes palkkaa, vaan jokainen työsuhde perustyy työsopimukseen. Jos saat kesällä viikon loman, se on lisäetu, mutta yhtä hyvin se voi olla myös palkaton.
[/quote]