Eikö äitiyslomasijaiselle kuulu sijaistettavan lomat ja palkka?
Sain tiedpn, että minut palkattaisiin erääseen firmaan äitiyslomasijaiseksi. Haastattelussa alunperin tämä äitiyslomalle jäävä kehui, että kun työssä on 5 viikon palkallinen lomakin.
No, nyt kävin aamulla neuvottelemassa varsinaisesta työsopimuksesta. Yhtäkkiä mulla olisikin kesällä lomaa vain viikko ja palkka 400 euroa vähemmän kuin mitä tuolla sijaistettavalla on ollut. Sanoin, että mun pitää vielä rauhassa lukea tämä työsopimus läpi.
Jos olen sijaisena, eikö mulle kuulukaan sijaistettavan palkka ja lomat ja muut edut (no, muita etuja ei ole - puhelin, mutta kamalat varoittelut, että sillä ei saa tehdä sitä eikä tätä...)
Kommentit (56)
Miksi siirtyisivät? Palkka ja loman kertyminen liittyvät vain sinun työsopimukseesi, ei sijaistettavan. Äitiyslomalainen saa pitää omat lomansa sitten kun niiden aika on.
Päivän paras, kiitos tästäkin tyhmyydestä!
Ei tietenkään kuulu. Sijaistettava pitää omat lomansa ja sinulla on omat lomat. Palkkaa työnantaja maksaa sen mitä sovitte. Ei sinun työsuhteesi riipu mitenkään sijaistettavan työsuhteesta.
Äitiyslomalaiselle kertyy lomat, jotka hän saa itse pitää. Kaikille työntekijöille - vakituisille ja sijaisille - kertyy lomat työssäoloajan perusteella.
Ajattelitko ihan oikeasti, että jos aloitat huhtikuussa sijaisena, saat kesällä viiden viikon loman, koska äitiyslomallekin jäänyt olisi saanut??? Oletko ollut aikaisemmin töissä?
Et tee töitä sijaistettavan työsopimuksella, vaan ihan omalla. Eihän sun ole pakko ottaa työtä vastaan, jos ehdot ei mielytä. Tosin jos työsopimus on jo tehty, niin myöhästähän sitä enää on miettiä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:02"]
Ajattelitko ihan oikeasti, että jos aloitat huhtikuussa sijaisena, saat kesällä viiden viikon loman, koska äitiyslomallekin jäänyt olisi saanut??? Oletko ollut aikaisemmin töissä?
[/quote]Sehän on ihan siitä kiinni mitä sovitaan. Kyllä minä aloitin viimeksi työpaikkaa vaihtaessa ns. "vanhana työntekijänä", eli vaikka työt alkoi helmikuussa, niin tulevalle kesälle oli jo sovittu normaali 4 viikon loma.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:00"]
Viiden viikon loma kertyy työvuosien mukaan. 10 vuotta työvuosia-> 5 viikkoa lomaa kesällä.
[/quote]
Sijaistettavakin on ollut tuolla töissä vain 3 vuotta.
Lomaa kertyy oman työssöolon mukaan, ei sijaistettavan. Jos aloitat nyt töissä, ei sinulla ole juuri lainkaan kesälomia, koska niitä ei ole ehtinyt kertyä. Voit toki yrittää sopia palkattomasta lomasta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:05"]
[/quote]Sehän on ihan siitä kiinni mitä sovitaan. Kyllä minä aloitin viimeksi työpaikkaa vaihtaessa ns. "vanhana työntekijänä", eli vaikka työt alkoi helmikuussa, niin tulevalle kesälle oli jo sovittu normaali 4 viikon loma.
[/quote]
Tottakai voi sopia mitä vaan, mutta ei ne lomat jotenkin automaattisesti siirry siltä, jota sijaistetaan.
[/quote]
Hieman eri asia tuo kuin ap:n oletus :D
Viiden viikon loma kertyy työvuosien mukaan. 10 vuotta työvuosia-> 5 viikkoa lomaa kesällä.
[/quote]
[/quote]
"Tuolla" ne työvuodet kertyy myös muista työsuhteista.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:07"]
Ei ole todelllista :D :D.
[/quote]
Ei tämä olekaan. Paskojen provojen keksijä on vaan vauhdissa.
Miksi siirtyisivät? Palkka ja loman kertyminen liittyvät vain sinun työsopimukseesi, ei sijaistettavan. Äitiyslomalainen saa pitää omat lomansa sitten kun niiden aika on.
[/quote]
No miksi haastattelutilanteessa sitten kehuttiin niitä viiden viikon lomia? Tuli sellainen olo, että ensin lupaillaan toista ja sitten totuus onkin muuta. Alkoi epäilyttää, onko homma muutenkaan sellaista, kuin mitä on lupailtu...
Esim. haastattelussa tuo sijaistettava suhtautui minuun todella herttaisesti ja mukavasti. On minua pari vuotta nuorempi, mulla on enemmän ja laaja-alaisempaa työkokemusta taustalla ja korkeampi tutkinto. Kun se nyt tuli enemmän selväksi keskusteluissa tänään, hän muuttui tosi nyrpeäksi.
Kummallista on, kun kaikki tuntuu pelkäävän firman toimitusjohtajaa. Esim. tuon sijaistettavan piti tänään aamupäivällä näyttää mulle taloa ja kertoa työstä. Sitten yhtäkkiä hän jättikin mut kuin nallin kalliolle ja ilmoitti, että menee hyvästelemään firman tj:n. Ettei olekaan koskaan ennen tätä tavannut ja kamalan jännää... Olin ihan että höh, miksei sitten ottanut minua mukaan ja esitellyt mua tj:lle uutena työntekijänä?
Sä ansaitset kaksi päivää vuosilomaa työssäolokuukautta kohden. Ei kovin montaa päivää kesään mennessä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:07"]
[/quote]
[/quote]
"Tuolla" ne työvuodet kertyy myös muista työsuhteista.
[/quote]
Se ei ole ollut muualla töissä paitsi kesätöissä.
On mullakin muita työsuhteita niin eikä sitten pitäisi niistäkin kertyä työvuosia?
Pitäisi ap:n mielestä varmaan kesätyöntekijöillekin olla vähkintä parin, kolmen viikon lomat, kun sijaistavat vakkareita...
Ei tietenkään kuulu. Sijaistettava pitää omat lomansa ja sinulla on omat lomat. Palkkaa työnantaja maksaa sen mitä sovitte. Ei sinun työsuhteesi riipu mitenkään sijaistettavan työsuhteesta.
[/quote]
No, olen aiemmin ollut sijaisena yhdessä toisessa firmassa ja sitten parissa koulussa. Niissä minulle kuului automaattisesti sijaistettavan palkka ja lomat, asiasta ei edes keskusteltu.
Joo kyllä jokainen on omat lomansa ansainnut vain työtä tekemällä. Oot kyllä ihan pihalla, mut ei se mitään :) jostainhan se on aloitettava. Jos aloitat huhtikuussa niin eipä sulle lomaa juuri kesäksi kerry tai ei ollenkaan. Äitiyslomalle jäävä tietysti saa pitää omat palkalliset lomansa itsellään, ei ne sulle siirry!
Ja palkka. Yleensä peruspalkka on sama samoista tehtävistä. Mutta peruspalkan päälle voi saada kokemus- ikä ym lisiä, jotka palkkaa nostaa. Siksi sijaistettavallasi on ehkä korkeampi palkka.
Tosiaan työsopimusta ei ole pakko allekirjoittaa jos ehdot ei miellytä. Ja tässä tapauksessa ei tunnu olevan mitään laitonta