Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ylioppilaita pitää juhlia edelleen?

Vierailija
10.03.2014 |

Minkä helvetin takia jotain ylioppilaita juhlitaan edelleen?
Eiväthän he ole vielä valmistuneet miksikään, eivät ole vielä saavuttaneet yhtään mitään.

Ammattiin valmistuvia (valmistuivatpa he sitten ammattikoulusta tai ammattikorkeakoulusta/yliopistosta) tulisi juhlia siitäkin edestä!
He ovat jo jotain saavuttaneet!

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlitaan sitä ripille pääsyäkin. Mitä siinä on saavutettu? 15v ikä ja joku viikon leiri.

Vierailija
22/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muinaisjäänne, jota pidetään yhä vahvasti esillä.

Yhtä paljon ihmettelen nykyään syntymäpäivääkin juhlistavia, paljonko itse olet osaltasi vaikuttanut siihen, että olet sattunut syntymään? Nykypäivänä hengissä pysyminenkään ei ole enää niin iso saavutus, että tulisi juhlistaa.

Jokatapauksessa, onnea kaikille keväällä valmistuville. Ammattikoululaisille, valkolakeille, yliopistosta valmistuville ja ammattikorkeasta valmistuville.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeralta kuulostava avaus. Sinä ja lapsesi eivät ilmeisestikään ole ylioppilaita.

Itse en ole ylioppilas ja minua ei ole kotona kannustettu opiskelemaan. Olin todella hyvä oppilas ja luokkani primus. Opettajat eivät ymmärtäneet miksi minua ei laitettu oppikouluun. Myönnän että olen katkera edelleen.

Lapsiani olen kannustanut valitsemaan lukion. Lukio avaa useampia ovia kuin ammattiopisto. Mielelläni tulen yo-juhlat järjestämään.

Nykyään monet haluaa juhlia myös ammattiin valmistuneita ja se on myös juhlimisen arvoinen juttu. 

Joten jos olet amiksen äiti järjestä juhlat lapsesi on ne ansainnut.

Vierailija
24/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sen että vielä joskus aiemmin juhlittiin mutta kun nuo nykynuoret saa jakaa kirjoitukset niin monelle päivälle ja yrittää niin monesti että kaikki pääsee varmasti läpi joten siltä mennyt sellainen arvo ja arvostus.

Aiemmin KAIKKI kirjoitukset piti suorittaa putkeen muutaman päivän aikana, se oli sentään saavutus että miten nuoret jaksoivat panostaa kaikkensa ja silloin oli vielä rankemmat aikarajatkin että missä ajassa kaikki piti saada paperille eli paineensieto puskettu äärimmilleen!

Vierailija
25/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia syntymäpäiviä vietetään, kaikki ovat joskus syntyneet eihän se ole saavutus eikä mikään...

Vierailija
26/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen päättämistä juhlitaan, peruskoulun päättämistä juhlitaan, ammattikoulun päättämistä juhlitaan, korkeakoulusta ja yliopistosta valmistumista juhlitaan. Miksi ihmeessä juuri lukion ja yo-tutkinnon suorittaminen jätettäisiin juhlimatta?

Vierailija
27/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön höpön. Kolmella peräkkäisellä tutkintokerralla kaikki pakolliset läpi, tai koko homma uudestaan. Huomaa, ettet ole käynyt lukiota, kun käytännöistäkään ei ole mitään käsitystä.

Ja hei, siitä vaan yrittämään, kun ne kirjoitukset on niin läpihuutojuttu! Sun kaltaisille henkilöille on varmaan helppoo ku heinänteko :-)

Ainakin lukionsa tänä keväänä päättävien ja amiksesta samaan aikaan valmistuvien yleissivistyksen taso on täysin eri luokkaa.

Vierailija
28/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

saavuttaa ja saavuttaa, miksi aina pitäisi jotain niin erikoista saavuttaa ?

Kyllä mun mielestä elämässä pitää löytää syitä juhlaan ja jokainen sukupolvi on tämän "elämänsä kevään" ansainnut, vaikka ap (ja muut kyynikot) ei enää niin juhlista piittaa.

miksi joulua pitää juhlia edelleen, vaikka jesse syntyi jo parituhatta vuotta sitten (jos syntyi), miksi synttäreitä, tupareita tai häitä, miksi ristiäisiä, ripiltä pääsyä ? Ihan vaan siksi, että elämässä olisi jotain mukavaa, virstanpylväitä, iloa, traditioita, sukuyhteyttä jne... 

ja koska ap tuntui olevan ammatti/työ fiksoitunut ihminen, niin juhlathan työllistävät valtavan määrän ihmisiä: yo-juhlapäivä on myös kukkakauppiaiden juhlapäivä (ja puutarhurien), samoin juhlat työllistävät mm.: ravintoloita, pitopalveluja, vaateliikkeitä, kultasepänliikkeitä, muusikoita, valokuvaajia, pappeja, taksikuskeja jne jne jne... rahaa tuottavia hommia, eikä mitään paperin arkistointia valtion virastossa...

Vierailija
29/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, totta turiset! Ottaa päähän, kun vielä jotkut idiootit puhuvat että joku on VALMISTUNUT YLIOPPILAAKSI. No, ylioppilas ei ole todellakaan mihinkään valmistunut. Sitten vasta on syytä juhlaan, kun on valmistunut ammattiin tai saanut yliopistotasoisen tutkinnon suoritettua.

Vierailija
30/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:50"]

miksi joulua pitää juhlia edelleen, vaikka jesse syntyi jo parituhatta vuotta sitten (jos syntyi), 

[/quote]

Ja eikös se syntynyt (jos syntyi) kesäkuussa, miksi siis juhlia joulukuussa.

Vierailija
31/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittää ap ynnä muut lukion ja yo-juhlien vastustajat. Mitä pahaa ne on teille tehneet, että pitää ilkeillä koko rahan edestä?

On ihan eri juttu, millaiset paperit nuori ylioppilas saa. Jollekin jopa neljän a:n paperit voivat olla erinäisistä syistä suuri saavutus. Katsokaas, kun on monenlaisia esteitä oppimisen tiellä. Aina kyse ei ole älyllisestä "puutteesta". Se joka on kunnialla tarponut läpi 12 kouluvuotta tai kenties useampiakin vuosia, on juhlansa ansainnut. Te, joita yo-juhlat närästävät, pysykää niistä kaukana, ei niihin ole pakko osallistua.

"Katkeria, sanoi kettu pihlajanmarjoista."

Vierailija
32/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tuo se on ikuisuuskiista, ap.

Minusta yleissivistävä koulutuskin on saavutus, ei pelkkä ammattitutkinto.

Siinä juhlitaan kumminkin kaikkiaan 12 vuoden rupeaman päätöstä. Ei mikään jonninjoutava juhlan aihe.

Toki ammattikoulututkinnon saaminenkin on juhlan paikka. Ylipäätään juhlia pitäisi järjestää matalammalla kynnyksellä.

Vierailija
33/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

19, totta ja sitten kannattaa huomioida sellainenkin asia, että myös amiksen kautta pääseen suorittamaan korkeakoulutasoista tutkintoa. Siitä jää välistä pois vain tuo lukio. Ja ahkerimmat suorittavat samalla kertaa ammattiin opiskelun ja lukion. Pelkkä lukio onkin se luuserien paikka!!! Minäkin muuten olen suorittanut pelkän peruskoulun, sitten olin töissä ja aloin opiskelemaan työn ohessa ja nyt olen opiskelemassa yliopistossa tutkintoa ja ihan ilman sitä valkolakkia. Eli ei sitä oikeastaan tarvita mihinkään. Tiedän monia ylioppilaita, jotka ovat ikäisiäni eli noin viisikymppisiä ja tutkinnot ovat vieläkin kesken. Minä olen opiskellut hitaasti ja hartaasti, mutta pykälä pykälältä edeten suunnitelmallisesti. Maisterin paperit saan syksyllä. Gradu on viimeistelyvaiheessa ja pari tenttiä on vielä jäljellä. Työssä olen ollut koko ajan, vain joitakin viikkoja olen pitänyt palkatonta, jotta olen saanut keskittyä gradun kirjoittamiseen.

Vierailija
34/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on katkeraa ulinaa. Lähde ap vaikka ulos kävelemään, Helsingissä on ainakin kaunis kevätpäivä, ehkä piristyisit sinäkin.

Vierailija
35/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:12"]

Ylioppilas on kyllä edelleen ihan oikea tutkinto, jonka nuo lukion käyneet ovat suorittaneet. Toisen asteen tutkinto, siinä missä nuo kaikki amiksestakin valmistuneet.

[/quote]

Tutkinto, jolla ei ole nykyään paskaankaan merkitystä mihinkään :D
Idiootteja ovat ne, jotka tuohon kolme vuotta aikaansa tuhlaavat ja loisivat yhteiskunnan varoilla.

[/quote]

No paskankaan merkitystä sillä on esimerkiksi jatkokoulutukseen haettaessa. Hyvin harva lukion käynyt lopettaa koulunkäyntiään lukioon, vaan jatkaa joko yliopistoon tai amk:hon, joten miten niin ajan hukkaan heittamistä ja verovarojen tuhlausta. 

Vierailija
36/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:41"]

Ymmärrän sen että vielä joskus aiemmin juhlittiin mutta kun nuo nykynuoret saa jakaa kirjoitukset niin monelle päivälle ja yrittää niin monesti että kaikki pääsee varmasti läpi joten siltä mennyt sellainen arvo ja arvostus.

Aiemmin KAIKKI kirjoitukset piti suorittaa putkeen muutaman päivän aikana, se oli sentään saavutus että miten nuoret jaksoivat panostaa kaikkensa ja silloin oli vielä rankemmat aikarajatkin että missä ajassa kaikki piti saada paperille eli paineensieto puskettu äärimmilleen!

[/quote]

Näin itsekin suoritin vielä vuonna 2002. Jakaakohan suurin osa kokeita nykyään pidemmälle ajalle?

Vierailija
37/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytär on parhaillaan äidinkielen kokeessa. Olen ylpeä tyttärestäni. Nuori ja fiksu tyttö joka pohtii kriittisesti asioita. Osaa keskustella asiasta kuin asiasta. Hänellä on perusteltuja mielipiteitä, ei mene massan mukana. Ottaa selvää asioista. 

En tiedä mitä tulee työkseen tekemään mutta sen tiedän että hänellä on hyvä pohja jolle rakentaa tulevaisuuttaan.

Ammattiopistosta vielä sen verran, että sinne valikoituu nuoria aloille jotka heitä ei kiinnosta pätkääkään eivätkä tule kyseisellä alalla tekemään töitä. Nykyinen koulutusputki pakottaa nuoret opiskelemaan. Hakeminen voi tapahtua sen mukaan minne kaverit hakee kun itselle ei ole jäsentynyt mikä ala kiinnostaa.

Lukio jo tämän takia puoltaa paikkaansa niille joilla ei ole selvää kuvaa mitä työtä tulevat tekemään.

Vierailija
38/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 13:04"]

19, totta ja sitten kannattaa huomioida sellainenkin asia, että myös amiksen kautta pääseen suorittamaan korkeakoulutasoista tutkintoa. Siitä jää välistä pois vain tuo lukio. Ja ahkerimmat suorittavat samalla kertaa ammattiin opiskelun ja lukion. Pelkkä lukio onkin se luuserien paikka!!! Minäkin muuten olen suorittanut pelkän peruskoulun, sitten olin töissä ja aloin opiskelemaan työn ohessa ja nyt olen opiskelemassa yliopistossa tutkintoa ja ihan ilman sitä valkolakkia. Eli ei sitä oikeastaan tarvita mihinkään. Tiedän monia ylioppilaita, jotka ovat ikäisiäni eli noin viisikymppisiä ja tutkinnot ovat vieläkin kesken. Minä olen opiskellut hitaasti ja hartaasti, mutta pykälä pykälältä edeten suunnitelmallisesti. Maisterin paperit saan syksyllä. Gradu on viimeistelyvaiheessa ja pari tenttiä on vielä jäljellä. Työssä olen ollut koko ajan, vain joitakin viikkoja olen pitänyt palkatonta, jotta olen saanut keskittyä gradun kirjoittamiseen.

[/quote]

Ja kuten Manulle illallinen, niin ketjussa tulee asiansa kertomaan tuo reaalimaailmassa erittäin harvinainen henkilö, yliopistoon ilman lukiota päässyt.

Vierailija
39/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 12:41"]

[/quote]

Nykyaikana kirjoitukset on vaativammat kuin ennen muinoin. Esim. arvosanoissa entinen L olisi nykypäivänä M tai E. Eli tosiasiassa ennen muinoin kirjoituksissa on päässyt helpommalla kuin nykyään. Samoin jatkokoulutukseen pääseminen on nykyään huomattavasti vaikeampaa kuin se oli 20 vuotta sitten. Kyllä ne suuremmat paineet on nykynuorilla.

Lukio ja ylioppilaskirjoitukset vaativat niin paljon työtä että kyllä sen päättymistä on aiheellista juhlia. Ylioppilaaksi kirjoittaminen on ensimmäisiä saavutuksia nuoren elämässä ja ansaitsee siksi tunnustusta. Toki ammattikorkeakoulusta valmistuneet ansaitsevat yhtälailla valmistujaisjuhlat vaikka koulutus ei olekaan yhtä vaativa. T: Lukion aineopettaja

Vierailija
40/44 |
10.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 11:02"]

[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 10:56"]

Ei vieläkään yhtään järkevää perustelua ylioppilaiden juhlimiseen.
Lukioon menevät ovat luusereita, jotka eivät tiedä mitä elämältään haluavat.

[/quote]

Miksi sitten amikset ei suorita yo-tutkintoa tuosta vain, jos lukio on luusereille? Näyttäisivät yhtenä vuotena, miten amikset saa laudaturit ilman tunninkaan opiskelua.

[/quote]

Ihan yhtä lailla ylioppilaat voisivat kokeilla läpäistä minkä tahansa ammattilinjan ilman tuntiakaan opiskelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yksi