Mitä antaisitte superhyvätuloisen lapselle yo-lahjaksi?
Serkkuni ovat siis suurituloisimpien listalla. Itse olen tavallisissa tuloissa.
Olen antanut (noloja) lahjoja heille. Rahaa en ole kehdannut antaa. Jotenkin noloa antaa 50 tai 100 euroa näille lapsille, joiden vanhemmilla on rahas niin valtavasti. Rahalla ei varmaankaan ole merkitystä heidän perheessään. Siis noin mitättömiä summilla.
Taas olisi yksi näiden serkkujen lapsista valmistumassa yo:ksi. Mitä voisi antaa.
Kommentit (40)
Antaisin saman summan (oli se sitten 50 e tai 100 e tai enemmän) kuin on ollut tapana antaa muillekin ylioppilaille juhlapäivänään, en enempää enkä vähempää.
Ei hitto mitään sukulaistädin valitsemia erikoisia koruja ainakaan!!
Antaisin samanlaisen lahjan kuin muutenkin antaisin lasten serkuille (normituloiselle). Rahalahja johon itselläni on varaa tai joku muu sopiva lahja. Kysy lapsiltasi jos ovat samanikäisiä, voivat osata neuvoa. Mutta ei siis mitään överiä siksi vaan että he ovat rikkaita.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoita jotain kaunista tyylikkääseen korttiin. Oheen jokin hieno mutta vaatimaton lahja. Esim erikoinen koru. Jotain mitä ei rahalla saa, hieno muisto.
Mikä ongelma ei mikään. Standardin mukaan annat kortin ja 100 euroa. Se siitä.
Minä en ole varakkaasta perheestä, joten en osaa sanoa mitä rikas nuori mahdollisesti haluaa, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että parhaan yo-lahjan sain pienituloiselta sukulaistädiltä. Hän oli tilannut joltain ammattiastrologilta analyysin tähti/syntymäkartastani. En ole horoskooppiuskovainen, mutta analyysi on mulla edelleen tallessa ja välillä saatan sitä tutkia, jos se tulee siivotessa vastaan. Se on hauska muisto ja ihme kyllä sisältää paljon minuun sopivaa asiaa.
Googlaa Eva Solo-vesikarahvi. Sain 40-vuotislahjaksi sukulaiselta, on ollut jo jonkun vuoden käytössä ja on tyylikäs ja mieluinen edelleen. Ei tulisi ihan heti ostettua itselle.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin voit antaa rahaa.
Raha on tosi tylsä ja mielikuvitukseton lahja.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä ehdotuksia. Kiitos niistä. Lisääkin saa laittaa.
Valitettavasti ei tavata kovin usein, joten en tiedä heidän makumieltymyksiään kovin tarkkaan.
Vuohta Afrikkaan en kehtaa antaa, kun se olisi sitten minun omaa hyväntekeväisyyttäni eikä lahja ylioppilaalle.
Kirja voisi olla hyvä, mutta lukevatko nykynuoret juurikaan kirjoja.
No just siksi se kirja olisi hyvä lahja. Lukeminen sivistää, toisin kuin pelkkä raha.
Itse olen ollut Suomen mittapuun mukaan rikkaan henkilön juhlissa muutamia kertoja. Ja lahjan antaminen on todella vaikeaa.
Olen ostanut heille lahjaksi mm. kirjoja (kyllä toki nuoret lukevat edelleen), hevosharrastajalle Laukka-korun, jotka kivoja ja kohtuuhintaisia, shampanja-pullon, design-kirjain mukin(A Jakobsen). Marimekosta sukat ja jonkun pussukan.
Älä anna rahaa, keksi joku kiva juttu mieluummin.
Ei tarvitse olla kallis!
Meillä on sijoitusasuntoja.
Jos omaisuus realisoitaisiin, oltaisiin rikkaita.
Meillä lapsien elämä on normaalia.
Saavat viikkorahaa jne, varakkuus ei näy arjessa.
Ollaan jo vuosia mietitty nyt voitaisiin parantaa arkea ja mm realisoida 1 asunto.
Lahjan idea on ilahduttaa.
Kysy mitä sankari haluaa. Jos ei osaa sanoa, anna 50 e.
Rahaa. Heidän vanhempansa eivät anna välttämättä rahaa, tuloistaan huolimatta. Tai voit kysyä nuorelta suoraan. Lahjakortti lempiliikkeeseen? Sitten on ne perinteiset riipukset, joku tekninen laite jne. On parempi kysyä nuoren mielipidettä ja sano joku summa missä rajoissa.
Voisitko tarjota jonkin kokemuksen, jota on vaikea muuten saada? Jos olet itse sellaisessa sosiaalisessa paikassa? Esim. Suurlähetystön siivooja voi mahdollisesti saada tapaamisen suurlähettilään kanssa, pro bono jos tähdet on kohdallaan.
Omatekoinen lahjakortti, vie hänet jonakin aamuna hotelliaamiaiselle, voitte viettää aikaa yhdessä samalla keskustellen.
Se muuttaa seuraavaksi omaan kotiin. Jotain muuttamiseen liittyvää. Esim, lupaat jeesata muutossa, selviytymispakkaus uuteen kotiin tms.
Tee teidän yhteisistä esivanhemmista kuvakirja ja kirjoita kuviin, kenestä on kyse ja mitä kaikkea tiedät heistä. Juttuja ja tarinoita. Suvun muistoja.
Suurituloisen lapsena paras lahja yhtenäkin jouluna oli pienituloisen serkkuni itse neulomat ylipolven kirjoneulesukat :)
Kiitos mielenkiintoisesta avauksesta. Muutama kommentti jotka tulevat omasta kokemuksesta, sillä olen itse kasvanut varakkaassa perheessä ja nyt aikuinen perheen isä
-Ensinnäkin rikkaat ihmiset eivät läheskään aina anna rahalahjoja (voi toki olla poikkeuksia)
-Toiseksi rikkaat ihmiset ovat ihan samanlaisia kuin kaikki muutkin. Eli voit huoletta ostaa lahjaksi samanlaisia juttuja kuin kelle tahansa 19 vuotiaalle teinille. Rikkaat yleensä pyrkivät opettamaan lapsille rahan arvoa joten jos haluat antaa rahaa niin sen summan ei tarvitse olla suuri. Esimerkiksi 80euroa ja ruusu riittävät mainiosti lahjaksi.
Kitja jos tyttö on ollut hyvä koulussa ja on lukenut paljon. Eino Leinon Helkavirsiä?
Joku aaltovaasi tai mariskooli. Joku kivan värinen ja kauniissa paketissa. Panosta korttiin, persoonallinen kortti ja ajatuksella valittu teksti. Olisiko sinulla jotain hyvää kuvaa hänestä lapsena? Sellainen kauniisiin kehyksiin?