Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajan työtä voi tehdä toimistotyöajan sisällä. En ymmärrä kollegojani jotka tekevät tätä työtä viikonloppuisin, iltaisin ja lomilla burnouttautuen kolmevitosina.
Riippuu kuule myös siitä, minkä alan opettaja on ja millä kouluasteella ja kuinka paljon saa kaikki materiaalit kustantajilta suoraan ja paljonko itse panostaa opetukseen yms. Itse kyllä joudun tehdä töitä myös iltaisin ja sunnuntaisinkin. Kivat sulle, jos ei sun tarvi.
Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomattava osa pitkäaikaisista mielenterveyspotilaista on täysin toivottomia tapauksia joiden oma ajatusmaailma jo estää paluun normaalimpaan elämään. He ylikorostetusti repivät stressiä asioista, jotka tulevat usein eteen kenelle tahansa meistä elämässä. Sitten he esim vatvovat sinnikkäästi päässään jotain iän vanhoja asioita, joiden ei mitenkään kuuluuisi enää vaikuttaa heidän elämäänsä. Sen sijaan, että he katsoisivat tulevaan, he vain märehtivät menneessä ja tuntuu, etteivät he kunnolla edes yritä edetä elämässään. Joskus tulee niin absurdit fiilikset, että tuntuu heidän melkein tahallaan vetävän jotain roolia, jotta saisivat vain vuodesta toiseen maata kotona tukia nostaen.
Tiedän, että moni pitää tätä trollina, mutta sitä se ei ole. Tähän tulokseen minä olen oikeasti tullut joidenkin potilaiden kohdalla alalla 10 vuotta työskennelleenä.
Tätähän se on. Mitä suotta faktoja kiistämään, vaikka täällä niitä yli kaiken vihataankin.[/qrauhoi
Ymmärrän täysin tuon miltä tuntuu kuunnella noita valituksia, mutta se on seurausta eikä syy. Nytkin olen niin depressiossa että haluis vain kuolla tai juoda tai syödä rauhoittavia että lähtis. Haluis vaan valittaa aivot kuin lyijyä täynnä.Depressiossa miettii vain häpeää ja epäonnistumisia. Ei sitä terve voi ymmärtää. Mutta sen toki olen ymmärtänyt etten ole mikään erikoishoidon tai huomion tarpeessa. Se on vain elettävä näillä mitä on. Näkisin kuitenkin monia asioita joilla mielenterveyttä voitaisiin parantaa. Yksinäisyys ja kerran kk hoitajalla käynti, jonka vituksen tai pilkan huomaat hetimiten.
Ei se silti unelmahommaa varmaan ole.
Käsittämättömän usein törmään itse omassa työssäni terveys- ja sosiaalialan ihmisiä, jotka eivät ymmärrä erityisesti masennuksesta ja ahdistuksesta mitään. Ja se onkin iso syy siihen miksi nämä ovat niin isoja ongelmia väestössämme.
Moni ajattelee edellä kuullun tavoin että masentunut ei voi parantua koska hän rypee itsesäälissä ja keskittyy vain siihen mikä on huonosti. Ei näe mahdollisuuksiaan ja valittaa tyhjästä. Se on sama kuin sanoisi että oksennustaudista ei parane ennen kuin lopettaa oksentamisen. Niinhän se on mutta kuinka moni on kokeillut miten helppo on kesken noron päättää vain lopettaa oksentaminen.
Oksentaminen ja ongelmissa märehtiminen ovat molemmat sairauden oireita. Se tarkoittaa että ne alkavat kun sairastuu kyseiseen sairauteen ja loppuvat kun siitä paranee.
Masennus ei parane sillä että masentunut lopettaa sen sairastamisen. Syöpäkään ei lakkaa uusiutumasta sillä että henkilö päättää että ei enää tee uusia kasvaimia.
Turhahan tätä tietenkin on selittää ihmisille jotka työkseen jo kohtaavat masentuneita mutta eivät silti ole työnsä myötä vielä oppineet edes perusasioita aiheesta.
Itse entisenä psykiatrisena potilaana en kyllä hyötynyt yhtään siitä, että toivottomuuteni ja ahdistuksen ymmärrettiin joksikin oksennustaudin kaltaisen sairauden oireiksi. Ajatusmallit ja käytösmallit takuulla ylläpitävät esim. masentunutta mielialaa ja on todella väliä sillä, miten ihminen ratkaisee ja kohtaa elämänsä vastoinkäymisiä. Ainoa syy miksi en ole roikkunut vuosia hoidossa on se, että inhosin syvästi psykiatriassa vaalittua ihmiskuvaa, joka näkee potilaat avuttomina tunteidensa ja ajatustensa uhreina ja pitää usein syrjäytymisestä ja sosiaalisista ongelmista kumpuavia reaktioita sairautena. Aivan kuin ne syntyisivät jostain mystisestä sairaudesta eikä ihan vain siitä, että elämänhalllinta on pielessä, ei ole normaalejatunnesäätelyn keinoja eikä normaaleja ihmissuhteita. Hoito vielä ruokkii ajatusta, että ainoa keino saada huomiota ja empatiaa on uhrautuminen ja sairaan roolin omaksuminen sekä lääkkeiden nappailu jokaiseen epämiellyttävän tunnetilaan. Hoito on kokemukseni perusteella yksi syy monien mielenterveysongelmien kroonistumiseen, koska se ruokkii epäterveitä tapoja käsitellä oman elämän vastoinkäymisiä ja antaa monille ihmisille vääristyneen tavan tulla nähdyksi. Mielenterveysammattilaisilla ei yleensä ole asemansa ja koulutuksensa johdosta välineitä auttaa potilaitaan, ja ne välineet joita heillä on käytössään usein jopa pahentavat ongelmia pitkällä aikavälillä. Siksi työ on varmasti henkisesti turhauttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaanhoitaja yksityisellä lääkäriasemalla jossa hoidetaan lapsettomuus juttuja. Asiakkaana on pian 40vuotias nainen joka aikoo hankkia lapsen yksin. Olen vahvasti vastaan. Hän on epävakaa ja ei todellakaan mikään ”äiti” . Iho menee aina kananlihalle ja kun tämä henkilö tulee ovesta sisään. Toivon joka kerta että hän ei ikinä tule äidiksi.
Mä olen luullut, että kaikkien hedelmöityshoitoihin hakeutuvien on pakko käydä psykologin arviossa ennen hoitojen aloitusta.
Mun mielestä on todella ikävää, jos on tuollaisia tapauksia, että varta vasten avustetaan hedelmöittymisessä ihmisiä, joista ei ole vanhemmaksi.
Mutta raha ratkaisee yksityisillä lääkäriasemilla jos potilas maksaa niin ihan sama eettisyydestä.
Kyllä, he joutuvat käymään sen läpi ja niiden papereiden aitoutta voidaan jopa teeskennellä. Olen nähnyt tämän kyseisen naisen monesti, ja klinikan ulkopuolella. Se mitä olen nähnyt ja todistanut omin silmin, puhuu hänen paperit aivan toista. Monet tekevät mitä tahansa kunhan saavat lapsen.
Ja kyllä, rahalla saa. Moraalisesti tämä on todella väärin ja tästä tulee ongelmia jos ja kun nainen tulee raskaaksi. Hän on vahingollinen niin itselleen, kun mahdollisesti tulevalle lapselle.Tämä todistaa sen ajatuksen puolesta, että jos nainen ei pysty miehen kanssa lasta tekemään, niin voisi jättää tekemättä. Kaiken kaikkiaan isättömiä lapsia on ihan tarpeeksi muutenkin.
Isättömiä lapsia? Arvo Ylppö ihmetteli muinoin, että hän ei ole koskaan tavannut isätöntä lasta. Tuokaa minulle sellainen nähtäväksi.
Kyllä kaikilla lapsilla on isä.
Pomomme on liian lepsu, sitä käyttää hyväksi nuoret huonotapaiset härskit.
Kukaan ei uskalla sanoa mitään ja fiksummat lähtevät nopeasti pois firmasta. Minäkin lähden aika pian.
Lekuri kirjoitti:
Surettaa usein lääkärikollegoiden liiallinen rahanahneus. Sairaalasta lähdetään ennen työajan loppua pitämään yksityisvastaanottoa, jonne potilaita otetaan 10 - 20 minuutin välein. Sitten valitetaan työn määrästä ja siitä, että ei ehdi hoitaa kunnolla potilaita. Nuoret lääkärit ottavat terveyskeskuksessa kappalemääräisesti potilaita vastaan ja tienaavat tosi hyvin, minkä jälkeen ovat kuukausia lomilla ja matkustelemassa. Usein tuntuu, että raha on ainoa motiivi. Lisäksi kokeneet kollegat valittavat jatkuvasti palkasta, joka on kaikilla mittareilla mitattuna erittäin hyvä. Lisäksi ottaa joskus päähän tuo iänikuinen hokema, että lääkärin koulutus kestää kymmenen vuotta. Ei kestä. Ensin normaali akateeminen lääkärin tutkinto 5 - 6 vuotta. Sen jälkeen erikoistumista kaksi vuotta, joka kestää kaksi vuotta ja josta saa täyttä palkaa. Erikoistuin sisätauteihin kaksi vuotta ja sain täyttä palkkaa. Erikoistuminen on työssä oppimista. Puolisoni on DI. Hän on ollut töissä kymmenen vuotta, ja tavallaan "erikoistuu" koko ajan, sillä työssä on koko ajan oppimista. Lisäksi ihmettelen, miksi liittomme Lääkäriliitto vastustaa kiihkeästi lääkäreiden kouluttamista enemmän. Ymmärrän sen syyn: jos meistä on hiukan ns. pula, voimme kiristää palkalla, mutta eikö se, että lääkäreitä olisi vielä enemmän, helpottaisi kaikkien taakka. Lisäksi Suomessa ei ollenkaan vähän lääkäreitä väkilukuun suhteuttuna, kun verrataan moniin maihin. Pidän työstäni, mutta alalla on paljon ihmisiä ns. vääristä syistä.
Tämä on hyvä ja perusteltu kirjoitus. Lääkäriliiton kuuluu ajaa jäsenistön palkkaetua, ja sen vuoksi pitävät koulutusmäärää alhaisena (jotta voidaan nk.kiristää palkalla). Olen itsekin sitä mieltä, että työ olisi mielekkäämpää, jos saataisiin riittävästi tekijöitä. Tokihan se vaikuttaisi hoidon saatavuuteen ja laatuunkin myönteisesti. Nyt Lääkäriliiton fokuksena on, että saadaan hilattua palkka mahdollisimman korkealle — ja samalla ajetaan nykyiset lääkärit loppuun paikoin kohtuuttomissa työolosuhteissa. Sanoisin,että ajattelematonta ja kyseenalaista politiikkaa (myös potilaan kannalta).Liitossakin on omanlainen sosiaalinen paine eli ei siellä voi vastustaa tätä agendaa.
Vierailija kirjoitti:
Pomomme on liian lepsu, sitä käyttää hyväksi nuoret huonotapaiset härskit.
Kukaan ei uskalla sanoa mitään ja fiksummat lähtevät nopeasti pois firmasta. Minäkin lähden aika pian.
Onko rakennusalan firma? Kunnon työntekijät eivät pysy, kun työn jälki on hutilointia ja aikataulut eivät pidä.
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa aikanaan (vuosia sitten) ihmetytti, miksi ostatettiin kirjoja, kun joissain aineissa niitä ei käytetty juuri lainkaan. Opettajat oli itse tehneet monisteita ja tehtävävihkosia. Niitä tehtiin ja kallis oppikirja kulki vain laukussa mukana.
sama jatkuu edelleen sekä lukion että ammattikoulun puolella.
Valtion virkamies- ja asiantuntijatöissä työtahti on aneemista kuin etanalla. Tekisin ja useimmiten teenkin parissa tunnissa hommat, joihin joillain työkavereilla menee KOKO VIIKKO. Joka päivä aloitetaan voivottelemalla pari tuntia tekemättömiä töitä, joita ei edes ole kovin paljon. Saisin kaikki vaadittavat työtehtäväni helposti tehtyä yhdessä päivässä, joten olen tuupannut itseni useisiin projekteihin, jotta on tekemistä päiville (paikalla on tietysti pakko olla.) Pahimpia ovat ne, jotka ovat olleet talossa pisimpään. Osa ei osaa edes käyttää tietokonetta tai puhua englantia.
Onneksi nuorempi polvi on selvästi fiksumpaa ja motivoituneempaa!
Töissä poliisihallinnossa
Olisimme jo vuosia sitten tajunneet 90% työmatkailusra olevan korvattavissa etäyhteyksillä.
Työmatkoilla on tarkoitus tukea ylemmän- ja keskijohdon elintasoa. Ihmiset pyrkivät keräämään km-korvauksia ja pyöristävät niitä ylöspäin.
Tunnustan olleeni joskus nimeltä mainitsemattomassa suurehkossa valtion työpaikassa,jossa kukin otti sairauslomia milloin milläkin syyllä.Osa saattoi olla perusteltuja,osa ehkä ei.Sairauslomien määrä oli aikamoinen.Työ oli lähinnä tyhjäntoimitusta ja saattaa kuulemma olla vieläkin.
Sairauslomilla pilailtiin avoimesti näin:plärättiin tautiluokitus-kirjaa (se millä annetaan sairauslomatieto vastaanotolla) ja lyötiin sormi sattumanvaraiseen kohtaan ja katsottiin mikä tauti olisi tällä kerralla vuorossa.Sitten naurettiin.Olin joskus hämmentynyt vitsailusta,mutta eihän siinä mitään väärää toisaalta ollut.En hakenut sairauslomia,vaikka mielessä kävi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olleeni joskus nimeltä mainitsemattomassa suurehkossa valtion työpaikassa,jossa kukin otti sairauslomia milloin milläkin syyllä.Osa saattoi olla perusteltuja,osa ehkä ei.Sairauslomien määrä oli aikamoinen.Työ oli lähinnä tyhjäntoimitusta ja saattaa kuulemma olla vieläkin.
Sairauslomilla pilailtiin avoimesti näin:plärättiin tautiluokitus-kirjaa (se millä annetaan sairauslomatieto vastaanotolla) ja lyötiin sormi sattumanvaraiseen kohtaan ja katsottiin mikä tauti olisi tällä kerralla vuorossa.Sitten naurettiin.Olin joskus hämmentynyt vitsailusta,mutta eihän siinä mitään väärää toisaalta ollut.En hakenut sairauslomia,vaikka mielessä kävi.
Loppuvuodesta sitten pidettiin pitämättömät, palkkaan vaikuttamattomat sairaslomat. Tämä oli yleistä varsinkin naisilla eräässä valtion, nyt jo yksityistetyssä, virastossa.
Vierailija kirjoitti:
Saman ”firman” korjaamolla ukot seisoivat kellokorttijonossa odottamassa työpäivän päättymistä varmaan kymmeniä minuutteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman ”firman” korjaamolla ukot seisoivat kellokorttijonossa odottamassa työpäivän päättymistä varmaan kymmeniä minuutteja.
Sairaseläkkeelle eli työkyvyttömyyseläkkeelle päässeet tunnisti aktiivisista ja rasittavista liikuntaharrastuksista ja reippaasta askelluksesta.
Vierailija kirjoitti:
Valtion virkamies- ja asiantuntijatöissä työtahti on aneemista kuin etanalla. Tekisin ja useimmiten teenkin parissa tunnissa hommat, joihin joillain työkavereilla menee KOKO VIIKKO. Joka päivä aloitetaan voivottelemalla pari tuntia tekemättömiä töitä, joita ei edes ole kovin paljon. Saisin kaikki vaadittavat työtehtäväni helposti tehtyä yhdessä päivässä, joten olen tuupannut itseni useisiin projekteihin, jotta on tekemistä päiville (paikalla on tietysti pakko olla.) Pahimpia ovat ne, jotka ovat olleet talossa pisimpään. Osa ei osaa edes käyttää tietokonetta tai puhua englantia.
Onneksi nuorempi polvi on selvästi fiksumpaa ja motivoituneempaa!
Töissä poliisihallinnossa
Tämä upposi.Näin on salettina muillakin valtion hallinnonaloilla.Häviävä osa tekee raivokkaasti töitä suurilla vastuualueilka mut suurin osa voivottelee työn määrää vaik työmäärä ihan sairaan minimaalinen.En vaan voi sille mitään,että olen huvittunut tästä.Esimies ei ymmärrä asiasisällöistä yhtikäs mitään ja hokee näennäisen jämäkkänä (outoa käytöstä) samoja ulkoa opittuja fraaseja.Yksi esim. kokonaisuus on juorujen mukaan sellainen,että sen ois tehnyt rivakasti 3-5 kk:ssa mut määräaikaisuutta on jatkettu jo monta vuotta,kun on niin työlästä ja monimutkaista.Asiakokonaisuus on nyt aloitusta pahemmassa sotkussa.Lisäksi hankitaan kylkeen kallista konsulttipanosta ja tuotetaan puppua.Konsulteissa ei ole siltikään moittimisen sijaa.
Probleemi tai yksi niistä on et pomot ovat vedätettävissä selittelyllä ja osaajia on liian vähän.Osaamattomat ja laiskanpulskeat ja huomionkipeät hännystelijät antavat tukea pomolle Keisarin uudet vaatteet tyyliin.samaan aikaan heitä pidetään pelleinä muun henkilöstön joukossa ja levitellään tottapuhuen ilkeitäkin juttuja pitkin verkostoja ja varmistellaan etteivät kelpaa enää muualle hommiin kun maine jää.syy tohon on kai et ovat menneet pomon seura”neideiksi”ja ovat huonoja työkavereina.Duuniaika menee joutavaan juoruiluun
Ehkä pomoissa poliittista valintaperustettakin mukana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, marimekon jokapoika-paita ja tohvelit työasuna kellokallen luona. T. nykyinen sossu
hep! nyt muistuksin mieleen että meidän virastossa nukuttiin työaikana. sittemmin muuton myötä hankittiin taloon kiikkustuoleja ja fatboy-säkkejä.oliko hankinnan syynä ettei tarvitse epämukavassa tuolissa nukkua 😭😭😭😭😭😭osa päätti jäädä etäilemään muuton myötä ja on jatkanut uinumista kotona kun ei tartte vuosiin käydä pääkallon paikalla!!!!
Osa työkavereista on aivan ammattitaidottomia, mutta hyviä manipuloimaan ja esittämään.
Työpaikan arvot ovat lähinnä vitsi.
En saa tuolta enää kuin palkan ja pahan olon..
Ihmettelen valvontaviranomaisten sinisilmäisyyttä. Eikö tule mieleen, että ryhtiliikettä saatetaan harjoittaa vain tarkastusten ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Moni asiakas pääsisi suuresta osasta lääkkeitään (verensokeri-, verenpaine- ja kolesterolilääkkeet, kipulääkkeet selkä- ja nivelkipuihin, närästyslääkkeet) eroon jos hoitaisivat ylipainonsa pois laihduttamalla ja harrastaisivat liikuntaa ja söisivät terveellisemmin. Eikä tarvitsisi valittaa siitä miten kalliita lääkkeet ovat kun nämä keinot ovat parhaimmillaan ilmaisia.
Farmaseutti
Kiitos tästä :) Tämä pitäis jokaisen ymmärtää, mut en tajua mikä siinä peiliin katsomisessa on niin älyttömän vaikeaa.
Omasta työstä. Miesvaltaisella alalla naiskollegat on pahimpia selkäänpuukottajia. Naamatusten hymyillään ja esitetään kaveria, mutta selän takana puhutaan pahaa ja suolataan sun työtä. Jos esimies on mies eikä ihan tilanteen tasalla niin nämä muut naiset saa viety sitä ihan kuusi nolla. Lisäksi työpaikalta löytyy vähintään yks nainen, joka on edennyt reittä pitkin ylöspäin.
Insinööri
Eli paljonko? 14€/h?