Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?

Vierailija
13.11.2020 |

Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi

Kommentit (3246)

Vierailija
1601/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena miesvaltaiselle alalle hakeutuminen oli virhe. Et pääse etenemään kunnolla.

En kyllä pysty samaistumaan tähän yhtään. Oletko täysin varma, että tuo johtuu nimenomaan sukupuolesta? Kuinka monesta paikasta sinulla on tuo kokemus?

Aiheesta on useita esim. Akavan teettämiä tutkimuksia. Naiset tienaavat miesvaltaisilla aloilla vähemmän, palkkaero repeää 30-vuotiaana, ja etenevät heikommin. Tutkimuksissa on otettu huomioon "selittävät tekijät" esim. lapset, koulutustaso, kokemus ja kuilu on olemassa myös ilman niitä. Naiset esim. pyytävät useimmin palkankorotusta kuin miehet, mutta saavat niitä harvemmin. Tässä pätee yleensä se sääntö, että omanlaisia palkataan ja palkitaan, joten miehet toisiansa.

Vierailija
1602/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, missä töissä on sama palkkataso kuin lääkäreillä pienemmällä stressillä ja isoimmilla eduilla?

Olen erikoislääkärinä XXX keskussairaalassa. Työkokemusta on noin 15 vuotta ja palkkani on hieman alle 6000€/kk. Keksin aika monta hommaa, joissa saman rahan saa helpommalla. Varmaan sinäkin?

Kunnallisella puolella ilman päivystyksiä palkka on iha  hyvä, mutta ei sitä mitä ihmiset aina luulevat.

No vaikka valtion virkamiehenä saa tuon ilman esimiesvastuutakin. En ole lääkäri, mutta yliopisotutkinto on. Työ ei ole raskasta ja siinä on todellakin tauot. Mieheni on lääkäri ja ei voi verratakaan keskenään työn raskautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, meillä on ollut ja saatu ennen coronaa ns, pitkin hampain pitää 1 päivä viikossa etänä, kun se "on niin vaikeaa" ja "tasapuolisuuden" ja ties minkä asian takia sitä on pidetty niin vaikeana, kun "asiat nyt vaan sujuu paremmin kasvotusten"  ja "on niin kiva tavata välillä". No ei ole kiva tavata, hoidan mielelläni työni etänä, hermoni ovat menneet jo aikaa sitten ikävästi ja epäammattimaisesti käyttäytyvään tiimiin. Lisäksi se, että etätöitä ei ole suosittu, on tosiasiassa luottamuspula.

Silti työt ovat tulleet paremmin ja sujuvammin tehtyä etänä - ilman hermojen kiristystä siitä, että pitää pakolla sietää kateellisia ja epäystävällisiä sekä piikitteleviä tiimiläisnaisia. KAPPAS!

Esimies esittää mukavaa, mutta käyttää kiristyskeinona sitä, että en muka suoriudu "tarpeeksi" hyvin - vaaditaan täydellistä suoritusta minimiajassa - ja huom. ei ole kyse yksityisestä hyvin palkatusta työstä, vaan työstä kaupungilla. Mistään ei kiitetä, mitään uutta koulutusta ei saa, kaikki ansiot ovat muiden aikaansaamaa. Nuorempana, kaikki mitä tein, oli hienoa - nyt kun ikää on enemmän, mikään ei kelpaa. 

Olen ikäni kaiken tehnyt kokouksiin asialistat ja vetänyt tiimiä - nyt nämä asiat tulevat ulkoaohjattuna - nämä asiat kerrotaan ikäänkuin uutena asiana, minkä HE (päälliköt) osaavat tehdä omalla tavallaan, Ja olen vetänyt projekteja, ja olen saanut asioita aikaiseksi, mutta se ei kelpaa, nyt pitää tarkkaan kuten he tekisivät. (KÄYTÄ EXELIÄ...)  

Lisäksi: en ymmärrä, miksi ihminen ei voi tehdä asiantuntijatyötä omassa tahdissaan - jos joku on töissä klo 0700, ei se tee hänestä yhtään sen parempaa työntekijää.  Itse aloittaisin aamupäivällä, mutta tekisin iltaan asti. Olen siis yliopistosta valmistunut, monessa tulessa ollut ammattilainen.

Vierailija
1604/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko, missä töissä on sama palkkataso kuin lääkäreillä pienemmällä stressillä ja isoimmilla eduilla?

Olen erikoislääkärinä XXX keskussairaalassa. Työkokemusta on noin 15 vuotta ja palkkani on hieman alle 6000€/kk. Keksin aika monta hommaa, joissa saman rahan saa helpommalla. Varmaan sinäkin?

Kunnallisella puolella ilman päivystyksiä palkka on iha  hyvä, mutta ei sitä mitä ihmiset aina luulevat.

No vaikka valtion virkamiehenä saa tuon ilman esimiesvastuutakin. En ole lääkäri, mutta yliopisotutkinto on. Työ ei ole raskasta ja siinä on todellakin tauot. Mieheni on lääkäri ja ei voi verratakaan keskenään työn raskautta.

Lisään tänne omana kokemuksenani että julkisella sektorilla on monia kiireisiäkin työpaikkoja mutta valtio on ”se oikea vihreä oksa”.Vaikea saada valtion vaki virkaa virastoista tai ministeriöistä mut kun semmoisen saa,alkaa ihanat ajat.Monesti on hyvin palkattua poislukien sihteerit ja suunnittelijat joilla huonompaa liksaa.jos olet erityishommissa,palkka hyvä.valtiolla se ad 40 tai 50 prossaa henk koht lisä eli jos sun peruspalkka on vaikka 4500 voit saada päälle pari tonnia.itse toivon vakituista paikkaa koska sitä ei voi helposti lakkauttaa -ei yt pelko paina !

Vierailija
1605/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että tilat joissa ruoka-aineita tehdään ja pakataan eivät ole tarpeeksi puhtaat. Koneet pestään mutta esim iv-putkien päällyset,seinät ja lattiat ovat järkyttävän paskan ja pölyn peitossa

Terveystarkastajan heiniä huomata nämä puutteet.

Vierailija
1606/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

” Aina selitetään opettajien pakenevan muihin töihin. Mitä ovat ne muut työt? Tiedän vain parin kolmen vaihtaneen alaa, jos ei lasketa koulupuolen hierarkiassa nousseita (rehtorit, opetuspäälliköt jne.). Joku on ollut opintovapaalla ja hankkinut esim. ammattikoulutuksen, mutta ovat sitten palanneet opettajiksi. Sitten jotkut selittävät kutsumusta, että muissa töissä tienasi paljon paremmin, mitä ovat ne muut työt? Itse olen eläkettä odotteleva vittuuntunut ja vuosien varrella kyynistynyt yläkoulun aineopettaja.”

Erilaiset koulutuspuolen tehtävät, projektityöt, suunnittelutyöt, HR-työt, kustannuspuoli, tapahtumasuunnittelija,

Jos olet aineenopettaja, jolla on samanaineen täysi koulutus, voit hakeutua oman alankin töihin. Kaikki aineenopettajat eivät ole valmistuneet aineenopetuspuolelta, vaan ihan omalta alaltaan ja pätevöityneet sen lisäksi opettajiksi. Esimerkiksi matematiikan ja luonnonteiteiden opettajille, joilla on oman alan koulutus, löytyy paljon muutakin työtä.

Sitten tietenkin kokonaan uusi koulutus ja ammatti. Tiedän itse neljä opettajaa, jotka eivät tee enää opetustyötä: yksi toimii järjestötyöntekijä, koordinoijana (ei opetusala), yksi kustantajalla töissä, yksi meni yliopistolle töihin ja yksi toimii toiminnanjohtajana (ei opetuspuoli). Pelkästään jo 10% valmistuneista opettajista ei koskaan tee opetustyötä vaan hakeutuvat suoraan muihin töihin. Tämän pelätään kiihtyvän vain entisestään.

Vierailija
1607/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että koronarokotetta ei ole saatu Suomeen lähellekään sitä määrää kuin tarvittaisiin, eikä saada. Siksi meillä ei ole rokotusohjelmaa eikä asiasta ole tiedotettu kansalaisille mitään.

Vierailija
1608/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

AMK-koulutus on johtanut uusavuttomuuden kasvamiseen. Tuolta valmistuu tyyppejä joita ei tulisi sijoittaa käytännön tehtäviin mutta toisaalta ei myöskään johtotehtäviin.

t: Tuotantopäällikkö

Vierailija
1609/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsuojeluviranomaiset eivät tiedä työsuojelusta ja koneturvallisuudesta tuon taivaallista. Väärin säädetty konttorituoli ei ole mikään akuutti työturvallisuusuhka.

t: Tuotantopäällikkö

Vierailija
1610/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion ope ja palkkani oli selvästi huonompi aiemmissa töissäni ministeriössä ja toimittajana.

Vierailija
1611/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitsut monesti huonokuntoisia valittajia.

Moni homma tulisi hoidettua paremmin jos työpäivän päätteeksi menisikin lenkille eikä löhöisi torttu huulessa sohvalla.

Niin totta, seurasin kerran terveyskeskuksessa, lääkärille odottaessani, erään hoitajan kulkemista eestaas. Ei jaksanut jalkojaan nostaa vaan laahasi pitkin lattiaa, kävelyvauhti kuin hidastetussa filmissä, ylipainoinen jne. Itsekin olen reilusti ylipainoinen mutta jalka nousee todella kevyesti tähän naiseen verrattuna ja kävelyvauhti on erittäin reipas ja energinen vaikka on monenlaisia sairauksia. Ihmettelin jälleen kerran että kuka palkkaa töihin terveydenhoitoon noin huonokuntoisen ihmisen.

Itse olen huomannut saman asian saattaessani läheistäni syöpähoitoihin keskussairaalaan: erityisesti siivous- ja ruokintatehtävissä olevissa ihmisissä on paljon todella ylipainoisia ja huonosti liikkuvia. Raskas työ? Matala koulutustaso? Psyykkisiä ongelmia?

Vierailija
1612/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Ihan sama käytkö katsomassa muistisairasta läheistäsi vai et. Hän ei muista sitä 5min. kauempaa. 

2. Vanhukset pidetään hengissä omaisten takia ja lääkkeiden avulla vaikka suurin osa heistä, joilla pää vielä hieman pelaa, haluaisivat vain kuolla.

Vaikka se muistisairas ei muista että joku kävi 15 min sitten se on läsnä hetkessä ja tyytyväinen silloin kun joku on läsnä juuri nyt. Muistisairas  elää siis hetkessä, mihin ei-muistisairaat pyrkivät meditaation , joogan yms hömpän avulla Punavuoressa.

Jos et rakasta muistisairasta omaistasi, tai edes pidä hänestä, älä mene katsomaan. Jos menet, ota kädestä kiinni, laula jokin henkilölle tuttu laulu, katso silmiin, juttele mukavia. Vaikka muistisairas ei muistaisi käyntiäsi, se kuitenkin piristää hänen mielialaansa, mikä vaikutus kestää myös lähdettyäsi. Myös aivoverenkierto voi hetkeksi vilkastua.

Ajattelet liian mekaanisesti. Mutta velvollisuudesta ei kannata mennä, muistisairas aistii sen. Myös kiireinen tunnelma huono. Mieti millaisen tunnelman jätät sairaalle!!

Vierailija
1613/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Ihan sama käytkö katsomassa muistisairasta läheistäsi vai et. Hän ei muista sitä 5min. kauempaa. 

2. Vanhukset pidetään hengissä omaisten takia ja lääkkeiden avulla vaikka suurin osa heistä, joilla pää vielä hieman pelaa, haluaisivat vain kuolla.

Vaikka se muistisairas ei muista että joku kävi 15 min sitten se on läsnä hetkessä ja tyytyväinen silloin kun joku on läsnä juuri nyt. Muistisairas  elää siis hetkessä, mihin ei-muistisairaat pyrkivät meditaation , joogan yms hömpän avulla Punavuoressa.

Jos et rakasta muistisairasta omaistasi, tai edes pidä hänestä, älä mene katsomaan. Jos menet, ota kädestä kiinni, laula jokin henkilölle tuttu laulu, katso silmiin, juttele mukavia. Vaikka muistisairas ei muistaisi käyntiäsi, se kuitenkin piristää hänen mielialaansa, mikä vaikutus kestää myös lähdettyäsi. Myös aivoverenkierto voi hetkeksi vilkastua.

Ajattelet liian mekaanisesti. Mutta velvollisuudesta ei kannata mennä, muistisairas aistii sen. Myös kiireinen tunnelma huono. Mieti millaisen tunnelman jätät sairaalle!!

Tarkennus: siis eka kirjoittaja ajatteli liian konemaisesti ihmistä.

Vierailija
1614/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylivoimaisesti suurin osa suomalaisista ei tunne omaa historiaansa tai sitten värittää sitä omien asenteidensa ja ennakkoluulojensa lävitse - tai, vielä useammin, uskoo että popkulttuuri (elokuvat, fiktiokirjallisuus) on faktaa, ja pahoittaa mielensä kun tutkimukset eivätkään tue kuvitelmia, tai kun näyttelyteksteissä käytetään heidän mielestään "vääriä" sanoja (esim. neutraali ja todenmukainen "sisällissota" vain valkoisten käyttämän "vapaussota" -sanan sijasta). Ei pitäisi pitää suuria massoja tyhminä, oppimattomina tai typerinä, mutta kun samat asiat toistuvat vuodesta toiseen, niin...

Terveisin museoalan ammattilainen (kulttuurihistoriallinen museo), useammankin näyttelyn rakentanut ja perinpohjaiset taustatyöt tehnyt.

Tämä pitää paikkaansa, varsinkin nuoremmat sukupolvet ovat aivan pihalla historiastamme. Tänä vuonnahan saatiin vedettyä suomikin ja köyhät suomalaiset mukaan ameriikan mustien orjuuttamiseen..huoh..

Niin, siis juuri tuollaista "ei Suomella ole ikinä mitään kolonialismia ollut eikä täällä rasismiakaan ole koska ollaan puhtaasti monokulttuurinen maa" -asennevirhettä ja historiantunnottomuutta suurelta yleisöltä nimenomaan löytyy. Esimerkiksi saamelaisten kohtelusta ja saamelaiskulttuurin varsin perinpohjaisesta tuhoamisyrityksestä (pakkokäännyttämiset kristinuskoon, naisten perinteisen sarvilakin käytön kieltäminen jne.) on edelleenkin hyvin vaikea keskustella. 

Terveisin 1432, se museoalan ammattilainen, joka tekee perinpohjaista tutkimustyötä (ja ymmärtää, miten näennäisesti eri maihin ja eri kulttuureihin liittyvät asiat sekä asenteet kytkeytyvät toisiinsa ja vaikuttavat myös syrjäiseen Suomeen - ovat aina vaikuttaneet)

Ei Suomella ole ikinä mitään siirtokuntia eli kolonioita ollut, joten täällä on turha yrittää jotain kolonialismin syntitaakkaa selittää. Suomalaisia on päinvastoin kaapatyu tuhansittain itään orjiksi.

Saamelaisten kohdalla ei ole kyse mistään siirtokunnista, vaan tuhansia kertoja ihmiskunnan historiassa tapahtuneesta vahvemman tulijajoukon aiheuttamasta heikomman karkottamisesta alueelta. Siihen yhdistettynä vahvempaan sulautuminen.

Saamelaiset itsekään eivät ole täällä mitään alkuperäisikansaa, koska itse syrjäyttivät heitä edeltäneen indoeurooppalaisen kansan. Vielä tämäpäivänä porotaloussaamelaisten jälkeläiset kieltäytyvät tunnustamasta maanviljelijäsaamelaisten jälkeläisiä saamelaisiksi. Porukka evää oikeuden identiteettiin sen mukaan miten 1700-luvulla eläneet esi-isät saivat elantonsa. Sama kansa, sama kieli. Tuollainen ei saisi mennä enää läpi, mutta kun etelässä ei tunneta saamelaisten riitojen taustoja.

Ohi aiheen, mutta pakko reagoida virheelliseen tietoon.

Saamelainen: jommankumman isovanhemman äidinkieli on saame.

Saamen kieli: Suomessa puhutaan kolmea saamenkieltä; inarin-, koltta- ja pohjoissaamea.

Riitojen taustat: paliskuntien rajat. Liikaa poroeloa suhteessa alueeseen!

Porotaloudesta maanviljelykseen siirtyneet Etelä-Lapin saamelaiset, ovat siis kyllä saamelaisia, jos tuo saamelaisuuden (kieli)määritelmä täytyy. Sitä ei kukaan saamelainen kiellä!

Kannattais vähän guuglettaa, ennenkuin kommentoi!

Haluaisin lisätä vielä, että sellaisten suomalaisten menestystarinoiden kuten Fazerin ja Finlaysonin juuret ovat hyvinkin syvällä kolonialismissa. Mistä luulette niiden kaakaopapujen ja puuvillan tänne tulleen ja kenen tuottamina?

No huhhuh. Suomessa ei tiedetä edes keitä olivat ja ovat todelliset, oikeat etnokulttuurisen suomalaiset/suomenheimot.

Metsästäjä-keräilijätaustaiset pseudosuomalaiset omivat kilpaa Suomen/suomenheimojen muinaishistoriaa ja selittävät pseudoakateeminen kuola valuen protogermaanien suomenheimojen muinaisjäänteet ja saagat muinaiskuninkaista pseudohistoriana. Esim. gootit olivat muinaissuomenkielinen, protogermaaninen suomenheimo.

Vino'silmät pseudosuomalaiset kääpä'läiset Museovirastoa myöten eivät kykene tunnistamaan edes näiden suomalaisten kalmistoja, saati isompaa muinaisjäännettä.

Tulee mieleen siitä maavyörystä, että tämä mong' oloidipskaporukka yms. on muotoutunut kulttuuripara'siittimaisen, kiipivän pseudoyhteiskuntansa kanssa samanlaiselle hötölle, noin kuvaannollisesti. Siis täällä on perustuksetkin todella pielessä.

Aika sekava ja läpitunkematon teksti tämä, pystytkö selventämään?

Vierailija
1615/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman perussuomalaisia mulla ei olisi enää töitä!

Tv. päihdehuollon työntekijä

Vierailija
1616/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa pitäisi ehdottomasti olla jokin minimi suomen kielen vaatimustaso, jotta voidaan ottaa opiskelijaksi.

Opinto-ohjaaja

Samaa mieltä. Lisään: Lukioon pääsyn keskiarvoraja ei välillä harmillisesti kerro mitään. Itse töissä ns. hyvässä lukiossa, jossa ka.-raja ollut aina yli 8,5.

Varsinkin pienistä maalaiskouluista tulee oppilaita tuon keskiarvorajan hymyilemällä ylittäneitä. Hädintuskin osaavat lukea ja kirjoittaa ja lukion ykkösluokalla numerot laskevat kaksikin kokonaista numeroa. Joillakin lukio jää siihen ykkösvuoteen, sillä suomen kielen onneton osaaminen ei mahdollista lukion käyntiä. Ei, vaikka pidetään minkälaisia palavereja ja tukitoimia järjestellään. Valitettavasti kaikkien aika menee siinä vain hukkaan.

Onneksi välillä on toisenlaisiakin tapauksia, muuten kyynistyisi.

Toinen opinto-ohjaaja.

Meidän maalaispitäjän koulusta joukko 9,7 - 8,5 ka:lla lukioon menneet olivat surullista sakkia, koska melkein kaikilla putosi numerot ihan rytinällä, muutama taisi vaihtaa kouluakin ja osalle tuli kilometriväsymys koska ei ollutkaan niin loistavan älykäs kuin oli maalaiskoulussa luullut olevansa. Sen sijaan muutama oppilas, joilla oli nipinnapin kutosen laput olivatkin todella hyviä lukiossa.  Yksikin puhui fluenttia ruotsia, vaikka numero oli ollut läpi yläasteen pelkkä vitonen, mutta muillakin oppilailla oli ollut todella matalat arvosanat sen yhden opettajan jäljiltä. Heille sanottiin yläasteella, että lukioon ei kannata mennä, mutta paripa ei uskonut vaan selvitti sinne itse tiensä. Tämän vuoksi lakkasin uskomasta numeroarvosteluihin joissain määrin. 

Vierailija
1617/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitovirheiden peittely ja se, ettei niistä tule mitään seuraamuksia, on vastenmielistä.

Olen töissä eräässä yksityisessä hoivakodissa. Olen nähnyt niin uskomattomia hoitovirheitä, jotka on onnistuttu salaamaan ja myös erittäin törkeän rikoksen, josta ei ole kuulunut pihaustakaan missään valtakunnan medioissa. Kaiken lisäksi talossa väärennetään paljon asiakirjoja tarkastajia varten. En koskaan laittaisi omaistani kyseisen firman laitokseen..

Vierailija
1618/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityinen pysäköinninvalvonta on pelkkää rahastusta ja mielenvikaisten simputtajien työtä.

t: parkkipirkko

Vierailija
1619/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon eräässä valtion sektorilaitoksessa sote-alalla ja teen kovin niukasti tuottavaa työtä🤭 Tuumailua kyllä piisaa edelleen vaikka yt-viikatekin on heilunut

Vierailija
1620/3246 |
04.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen välillä kateellinen hallinnossa työskentelevälle sh-tuttavalleni.Olen erikoistuva lääkäri ja en haluaisi tehdä potilastyötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän