Mitä rehellistä työhösi liittyvää mielipidettä et voi sanoa ääneen?
Päihdeongelmaiset ovat usein uskomattoman itsekkäitä ja ilkeitä ja lypsävät yhteiskunnasta rahat (esim. toistuvilla tehottomilla katkoilla) jotka mielestäni voisi ennemmin sijoittaa lasten ja vanhusten hyvinvointiin. Sosionomi
Kommentit (3246)
En juurikaan pidä lapsista. Suurin osa heistä on toki fiksuja ja osaavia tyyppejä ihan rehellisesti, mutta käsittämättömän raskaita ja aina ei jaksaisi niiden hyväkäytöksistenkään juttuja kuunnella. En jaksa niitä lapsenomaisia kysymyksiä ja sitä, kun kaikki itsestäänselvyydetkin on selitettävä juurtajaksain ja monta kertaa. Minulla on myös itselläni lapsia ja olen monelle täti. Näistä lapsista kyllä pidän valtavasti, mutta en ns. vieraiden mukuloista. En tokikaan anna tykkäämättömyyden näkyä ja toivon todella, ettei se näy. Nuorista kyllä tykkään, he ovat yleensä jo hyvin tiedostavia ja fiksuja, vaikkakaan eivät aina toimisi sen mukaan.
T. ope
Hankkeet ovat turhaa rahanpyöritystä, joiden ainoa tarkoitus on työllistää hanketyöntekijöitä.
Sote on olevinaan Suomen suurin ongelma mutta kukaan ei nosta esille tehotonta, kallista ja absurdia julkishallintoa erityisesti kuntasektorilla. Eihän tässä ole mitään järkeä.
Iso osa tietotekniikasta ei ole ainoastaan hyödytöntä yksilölle, mutta myös haitallista niin kulttuurille kuin ympäristöllekin.
Vierailija kirjoitti:
En juurikaan pidä lapsista. Suurin osa heistä on toki fiksuja ja osaavia tyyppejä ihan rehellisesti, mutta käsittämättömän raskaita ja aina ei jaksaisi niiden hyväkäytöksistenkään juttuja kuunnella. En jaksa niitä lapsenomaisia kysymyksiä ja sitä, kun kaikki itsestäänselvyydetkin on selitettävä juurtajaksain ja monta kertaa. Minulla on myös itselläni lapsia ja olen monelle täti. Näistä lapsista kyllä pidän valtavasti, mutta en ns. vieraiden mukuloista. En tokikaan anna tykkäämättömyyden näkyä ja toivon todella, ettei se näy. Nuorista kyllä tykkään, he ovat yleensä jo hyvin tiedostavia ja fiksuja, vaikkakaan eivät aina toimisi sen mukaan.
T. ope
Pystyisitkö siirtymään joko kokonaan tai suurimmaksi osaksi opettamaan nuoria? Tiedän itsekin kokemuksesta, että jos lasten kanssa ei viihdy, niin heidän ohjaamisensa ja opettamisensa on raskasta ja turhauttavaa. Jostain syystä se vaikuttaa olevan osittain tabu kasvatus-, ohjaus- ja opetusalalla, että lasten kanssa työskentely ei sovi kaikille. Helposti se menee siihen, että "mutta kun lapset antaa niin paljon!".
Olen fysioterapeutti ja perheeseeni kuuluu rikollinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. ope[/quote
==============
Siirry aikuisopetukseen. Lukio ja /tai kansalaisopisto.
Vierailija kirjoitti:
T. ope
Vaihda ihmeessä alaa. Kyllä ne mielestäsi tyhmätkin lapset huomaavat, ettet pidä heistä.
Vierailija kirjoitti:
AMK-koulutus on johtanut uusavuttomuuden kasvamiseen. Tuolta valmistuu tyyppejä joita ei tulisi sijoittaa käytännön tehtäviin mutta toisaalta ei myöskään johtotehtäviin.
t: Tuotantopäällikkö
Ja useassa paikassa jotkut akateemiset ovat taas käsittämän kaukana todellisesta elämästä (ja ihmisistä) kirja"viisaine" väittämineen ja "totuuksineen". Ainoa järkevä vastaus jonka kysymykseesi saat, on "no mutta näin se on", ilman mitään perusteluja. Nämä näinsenytvaanon -tyypit taas ovat aiheuttaneet käytännöstä vieraantumisellaan ja mutu-tuntumillaan isoja tappioita ja täysin käsittämättömiä strategisia linjauksia, jotka ovat johtaneet ihmisten irtisanomisiin ja asiakkaiden jaloillaan äänestämiseen. Silloin näistä tyypeistä näkyy vain auton perävalot, kun paetaan kiireen vilkkaa sekoittamaan pakkaa seuraavaan yritykseen.
Asiakkaan asemaan ei pystytä asettumaan ei sitten millään ja se on täysin outo konsepti, että se asiakas pitää usein firmat pystyssä ja maksaa myös lopulta myös työntekijöiden palkat. Paras vielä, kun mennään ja palkataan se vastavalmistunut, tai vähällä kokemuksella oleva akateeminen vain tutkintonsa vuoksi päättävään asemaan tai konsultiksi kertomaan miten ne asiat oikein kuuluukaan hoitaa.
Nimim. 25+ vuotta operatiivisissa-, esimies-, päällikkö- ja asiantuntijatehtävissä yrityksissä ja organisaatioissa. Kaikkea on nähty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne ihmiset, jotka hermostuvat etuutensa hylkäämisestä pahiten, ovat usein myös niitä, joilla on parhaat tulot, luokkaa brutto 5000 e/kk ja siitä ylöspäin. Kyse voi joskus olla hyvinkin pienestä etuussummasta. Minun silmissäni rikkaille valittajille tekisi mieli sanoa, että: "Ymmärrätkö, sinä olet hyväosainen! Nyt lopetat tuon turhanpäiväisen valittamisen. Mieti niitä ihmisiä, joilla on oikeasti rahasta puutetta ja mene itseesi nyt vähän." Mutta enhän minä niin voi sanoa, vaan joudun myötäilemään ja olemaan ymmärtäväinen. Pahoittelemaan tilannetta ja kuuntelemaan valitusta hammasta purren.
Ehkä minun on vaikea olla näissä tilanteissa empaattinen, koska olen itse ollut aina pienistä tuloista (bruttopalkkani on n. 2500 e) huolimatta säästäväinen ja pidän säästötilillä muutaman kuukauden palkkaa vastaavaa summaa puskurina yllättäviä tilanteita varten. Minun on vaikea ymmärtää, miten ihmiset voivat ajautua niin suuriin vaikeuksiin esim. kertaluontoisesta muutaman satasen tulonmenetyksestä. Miten he ovat säätäneet kulunsa niin yksyhteen tulojen kanssa, ettei mitään joustoa ole? Itse olisin äärettömän stressaantunut, jos minulla ei oli puskuriani tuomassa turvaa yllättävien tilanteiden varalta.
Mutta tietysti elämäntilanteita on niin monenlaisia. Perheellisen kulut voivat olla isot ja niihin voi olla vaikea vaikuttaa. Silti näen, että osittain ongelmana on liiallinen mukavuudenhalu. Tehdään ehkä vuosittaisia lomamatkoja etelään, omistetaan auto, asutaan vähän turhan isossa omakotitalossa jne. Suhteellisuuden taju katoaa. Katsopa niitä ihmisiä, jotka oikeasti elävät esim. kansaneläkkeen varassa.
Siihen hermostutaan koska sen harvan kerran kun jotain pyytää, tulee hylky kun iso osa kansasta elää täysin teidän tulonsiirroillanne. T: hyvätuloinen hyvinvointivaltion maksaja
Ahne paskiainen.
Nyt käsi sydämelle. Kieltäytyisitkö Itse hyvästä palkasta....? Ja se on FAKTA hyväyuloiset kustantaa hyvinvointivaltion kulut.
Sitä, että palkataan porukkaa sukulaisuuden perusteella ja ammattitaitoiset ohitetaan. Sekä se, että vakituistamiset menee pomon jalkovälin kautta. Näin kaupungilla.
Älkää laittako vessaharjaa paskaisena takaisin pidikkeeseen.
Terv. siivooja
Ryssat lintsaa minkä kerkiävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko, missä töissä on sama palkkataso kuin lääkäreillä pienemmällä stressillä ja isoimmilla eduilla?
Olen erikoislääkärinä XXX keskussairaalassa. Työkokemusta on noin 15 vuotta ja palkkani on hieman alle 6000€/kk. Keksin aika monta hommaa, joissa saman rahan saa helpommalla. Varmaan sinäkin?
Kunnallisella puolella ilman päivystyksiä palkka on iha hyvä, mutta ei sitä mitä ihmiset aina luulevat.
Lääkäreita moni pitää viisaana. Täällä arvuuttelet, josko muualta saisi saman pienemmällä vaivan näöllä. Toinen meistä on tyhmä. Päätä sinä lääkärinä.
Vierailija kirjoitti:
Mainosalalla tehdään paljon sellaisia mainoksia , joilla ei lisätä tuotteen myyntiä eikä edes pyritä siihen. Fokus on esitellä mainoksentekijän luovuutta ja muita kunnianhimoja - mutta asiakkaan rahoilla. Uunot maksajat eivät ymmärrä alasta mitään, joten nyökkäilevät vain kiltisti ja maksavat viulut. Ja aika useinhan työn hyväksyjä on ison firman markkinointi- tai viestintäosastoaeikä maksettu summa ole hänen rahoistaan pois, joten mitä väliä. Ja yleensä tällainen firman edustaja on itseilmaisuleikissä mukana. Hänen oma kunnianhimonsa toteutuu katselmuksissa, joissa voi loputtomiin siirrellä jonkin itselle tärkeän yksityiskohdan sijaintia tai väriä ja funtsia isoja taiteellis-filosofis-maailmankuvallisia asioita käsi leuan alla kuin taidenäyttelyssä... kaikki saavat leikkiä itseään hienommassa roolissa, funtsia ja esittää ja työtunteja palaa ja rahaa palaa ja sillä on saatu jotain, jonka vaikutus ei todellakaan näy maksajan tuotteen menekissä viivan alla. Mutta onneksi mainosalalla voidaan aina vedota siihen vanhaan sutkautukseen, että mainonnassa vain puolet rahasta tuottaa tulosta, paha vain sanoa, kumpi puoli. t.: alalla oleva
Korona leikkaa paljon juuri tämmösiä turhia kulueriä pois, jotka ei tuota mitään.
Ministeriöissä ja virastoissa me virkamiehet saataisiin nopeasti maan asiat kuntoon jos ei tyhmät poliitikot ja poliittisesti nimetyt sotkisi asioita. Meillä on oikea koulutus, vuosikymmenien koulutus ja korkea virkamiesmoraali. Jos me ollaan yhtä mieltä siitä että pitää tehdä asia A niin ehei, poliitikko päättää että tehdään B niin pääsee hetkeksi Seiskan tai iltapäivälehden kanteen patsastelemaan tai koska lobbarit on lahj... lobanneet. Tai sitten ne on vain tyhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin korkeakouluopiskelijana puoli vuotta Prismassa töissä. Infopisteen "kokeneet tädit" pitivät itseään rivimyyjää suuremmassa arvossa, mikä näkyi suhtautumisessa meihin opiskelijoihin. Jopa pian valmistuvaa 30-vuotiasta kollegaa pidettiin lapsena. Infotädit tekivät myös kaikkensa, jotta me opiskelijat emme pääsisi juttelemaan keskenämme. Jos erehdyin hiljaisena aikana kysymään työkaverin kuulumisia, tuli käsky vaihtaa kassaa.
Oon aina katellu Jumbon Prisman inffo-pisteen tympeen näköisiä rouvia, ettei noiden kanssa olisi kivaa työskennellä. Ja tympeellä tarkoitan sitä naama norsunvitulla ilmettä, en sitä ovatko kauniita/rumia. Varmaan tosi kivoja nuoremmille myyjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheyrityksissä on usein täysin ammattitaidotonta johtamista ja puoli sukua on "töissä" talossa, vaikka eivät osaa mitään eivätkä tee mitään. Nämä perheyritysten vetäjät ja heidän jälkeläisensä ja puolisonsa jne. eivät ole useinkaan nähneet mitään muita työpaikkoja ja yrityksiä sisältä, niin elävät ihan omassa kuplassaan eikä tiedä, miten asiat nykyaikaisissa yrityksissä hoidetaan. Sitten se on täysin amatöörimäistä sähellystä, missä työ- ja perheasiat nivoutuvat naurettavalla tavalla yhteen ja muut saa ällistellä sitä sivusta. Onneksi pääsin lähtemään ja valinnan varaa on. Nyt fiksussa työpaikassa :)
Kiva kuulla että muuallakin on samanlaista. Itsekin olen töissä perheyrityksessä jossa sukupolvenvaihdos käyty läpi ja hyvin mukavan ja pätevän mutta edesmenneen perustajan jälkeen toimintaa pyörittää nykyään hänen lapset jotka ovat aivan ulapalla kaikesta eikä motivaatiota ole mihinkään muuhun kuin osinkojen nostamiseen. Laskentatoimen KTM:nä on joskus hauskaa tentata talousjohtajaksi itseään kutsuvaa kolmekymppistä omistajaa jotka ei edes tiennyt mitä eroa on ulkoisella ja sisäisellä laskennalla... hyvissä käsissä firman (ja omani työpaikan) tulevaisuus siis...
Ja kyllä. Olen hakemassa uutta työtä...kohta tulisi muutenkin potkut kun tajuavat että pidän heitä ihan vitsinä.
Mikä tuollaiseen on syynä?
Ymmärrän kyllä, että seuraavalla sukupolvella ei aina ole samaa intohimoa alalle ja perheyritykseen kuin oli edellisellä, mutta jos ei yhtään kiinnosta, eikä ole halua oppia, miksi he sitten ovat edes tulleet, saati jääneet yritykseen?
Onko koskaan vika siinä, että vanhempi polvi ei nähnyt kuka/ketkä nuoremmista oikeasti sopisi tehtäviinsä ja antoiko edellinen omistajapolvi näille nuorille mahdollisuutta kasvaa yritykseen, oppia, ottaa vastuuta ja näyttää, että heillä voisi olla myös hyviä ajatuksia? Onnistunut sukupolvenvaihdos kestää helposti viisi, jopa kymmenen vuotta, eikä se onnistu elleivät kumpikin osapuoli ole sitoutuneita muutokseen.
On aika ällöttävää, että ravintoloiden työntekijät voivat halutessaan tulla vessasta käsiä pesemättä tekemään ruokia. Suurin osa varmasti huolehtii hygieniasta mutta fakta on että jos joku haluaa niin hän voi tulla p*skaisilla käsillä lääppimään annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Ministeriöissä ja virastoissa me virkamiehet saataisiin nopeasti maan asiat kuntoon jos ei tyhmät poliitikot ja poliittisesti nimetyt sotkisi asioita. Meillä on oikea koulutus, vuosikymmenien koulutus ja korkea virkamiesmoraali. Jos me ollaan yhtä mieltä siitä että pitää tehdä asia A niin ehei, poliitikko päättää että tehdään B niin pääsee hetkeksi Seiskan tai iltapäivälehden kanteen patsastelemaan tai koska lobbarit on lahj... lobanneet. Tai sitten ne on vain tyhmiä.
Olin tulossa sanomaan ihan samaa! :D
Mitä järkeä tätä urakkaluontoista työtä on tehdä minimipalkalla? Oikea vastaus olisi, että ei mitään, mutta todennäköisesti olisi niitä tulijoita jonoksi asti.