Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen nyt opiskelemassa ensimmäistä vuotta. Kannattaako opiskella kandiksi asti vaikka ala ei kiinnosta vai lopettaa jo ensimmäisen vuoden jälkeen?

Vierailija
13.11.2020 |

Ala on luonnontieteisiin liittyvä yliopistoala.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettaa tietysti. Mutta varaudu siihen, että joudut jälkikäteen mahdollisesti työhaastatteluissa kertomaan mikseivät kyseiset opinnot olleet oma juttu ja miksi ala X on enemmän sinua varten.

Miksi kukaan laittaisi CVhen jos suoritti 2kk opintoja?? Ja toisekseen, ei kyllä yrittäjänä häiritse lainkaan jos joku on vaihtanut alaa. Tiedänpähän että saan nyt tälle alalle motivoituneen. Tai ainakin melko varmasti.

Usein kysytään työhaastattelussa mitä teki ylioppilaaksi valmistuttuaan. Joku selitys olisi silloin hyvä keksiä välivuodelle / välivuosille. Opintokokonaisuuden suorittaminen jostakin kuulostaa paremmalta kuin se, ettei tehnyt vuoteen kahteen yhtään mitään.

Toki tilanne on varmasti erilainen silloin kun työkokemusta on vuosikymmeniä joltain alalta, mutta työuran alussa kysellään kaikenlaista, kun etsii töitä.

Ainakin kannattaisi nyt äkkiä yrittää hankkia joku työpaikka, jos tietää ettei opintosuorituksia tule saamaan kokoon edes perusopintojen verran ensimmäisen lukuvuoden aikana.

Vierailija
22/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tämä kyseinen luonnontieteellinen ei ole mitään kemiaa tai fysiikkaa vaan on ihan ok työllistävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitten tiedossa ala joka kiinnostaa jo? Silloin lopettaisin heti ja keskittyisin siihen hakemiseen.

Vai olisiko yhteisiä perusopintoja jotka kannattaa kuitenkin käydä nykyisessä, odotellessa tuota uutta paikkaa? 

En ole ihan varma mitä haluaisin opiskella, mutta tiedän, että tämä ala se ei ainakaan ole.

Vierailija
24/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kannattaa lopettaa. Typerää tuhlata aikaa ja niitä tukikuukausia johonkin, mikä ei yhtään kiinnosta. Tuskin haluat töitäkään sillä alalla tehdä.

Itse tein sen virheen, että jatkoin maisteriksi asti, vaikka kahden ekan vuoden jälkeen jo olin varma, että vihaan koko alaa. Käytin kaikki tukikuukaudet, töitä en alalta edes yritä hakea enkä saisikaan kun melkein mitään ei jäänyt päähän, alanvaihto käytännössä mahdotonta taloudellisista syistä. Joten duunarihommissa jumissa nyt ja aina.

Vierailija
25/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet nykyisestä perusopinnot, olisiko se mahdollista sisällyttää sivuaineena mahdolliseen tulevaan tutkintoosi?

Luonnontieteet (myös fysiikka ja kemia) työllistävät ihan hyvin, jos siihen tekee opettajaopinnot päälle. Mutta kandi on niillä aloilla kyllä sama kuin kesken jätetyt opinnot.

Vierailija
26/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai siis kun jotenkin tuntuu, että Suomessa ei töitä saa ellei ole maisteri. Niin meneekö ne kaksi vuotta sitten ihan hukkaan kandia suorittaessa, jos kandilla ei pääse mihinkään töihin? Ja en tosiaan usko, että haluan maisteriksi tältä alalta.

No jaa, Suomessa on paljon työttömiä maistereita.

Itse luen maisteriksi nyt ja olen jo valmiiksi pessimistinen, ei tällä mihinkään kuuhun mennä todellakaan. Hyvä jos saan pitää nykyisen työni. En kyllä kuuseen kurkottele. Toki etsin uusia ja parempipalkkaisia töitä koko ajan, mutta vaikeaa se on. Ja pitäisi olla ihan täydellinen hakemus että sitä edes luetaan....ja mun CV ei ole mikään huippu, ainoa mikä siinä on hyvää on runsas koulutus, mutta työhistoria on surkea. Kokemus merkitsee myös niin paljon, ei pelkällä koulutuksella mitään hyviä töitä saa.

Vierailija
27/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko kertoa mikä ala tarkalleen ottaen on kyseessä?

Vierailija
28/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin sivuaineeksi kiinnostavamman alan ja sain sen myöhemmin vaihdettua pääaineeksi. Alkuperäinen ala jäi sivuaineeksi. En tiedä onnistuisiko enää. 

Vierailija
29/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa mikä ala tarkalleen ottaen on kyseessä?

Elintarviketieteet

Vierailija
30/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelit tehdä kevääseen asti? Käytkö joka tapauksessa kursseilla vai etsitkö nyt työpaikkaa itsellesi?

Vierailija
31/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kannattaa lopettaa. Typerää tuhlata aikaa ja niitä tukikuukausia johonkin, mikä ei yhtään kiinnosta. Tuskin haluat töitäkään sillä alalla tehdä.

Itse tein sen virheen, että jatkoin maisteriksi asti, vaikka kahden ekan vuoden jälkeen jo olin varma, että vihaan koko alaa. Käytin kaikki tukikuukaudet, töitä en alalta edes yritä hakea enkä saisikaan kun melkein mitään ei jäänyt päähän, alanvaihto käytännössä mahdotonta taloudellisista syistä. Joten duunarihommissa jumissa nyt ja aina.

Samaa mieltä. Itse olen DI ja opiskelin tutkinnon hammasta purren loppuun (valitsin helpoimpia kursseja niin paljon kuin mahdollista). Nyt duunarihommissa, mikä ei näytä cv:ssä sen paremmalta kuin työttömyys.

Vierailija
32/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ajattelit tehdä kevääseen asti? Käytkö joka tapauksessa kursseilla vai etsitkö nyt työpaikkaa itsellesi?

Käyn mahdollisimman paljon kursseja. Kieliä, tilastotieteitä yms. kursseja, joita toivottavasti ja todennäköisesti saan hyväksiluettua myöhemmin, mitä ikinä menisinkään opiskelemaan.

Vierailija
33/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn mahdollisimman paljon kursseja. Kieliä, tilastotieteitä yms. kursseja, joita toivottavasti ja todennäköisesti saan hyväksiluettua myöhemmin, mitä ikinä menisinkään opiskelemaan.

Entä työnteko? Saisit rahaa ja ehkä töitä tehdessä ajatukset kirkastuisivat sen suhteen mitä jatkossa tehdä. Myös opintotukikuukausia säästyisi.

Vierailija
34/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettaa tietysti. Mutta varaudu siihen, että joudut jälkikäteen mahdollisesti työhaastatteluissa kertomaan mikseivät kyseiset opinnot olleet oma juttu ja miksi ala X on enemmän sinua varten.

Miksi kukaan laittaisi CVhen jos suoritti 2kk opintoja?? Ja toisekseen, ei kyllä yrittäjänä häiritse lainkaan jos joku on vaihtanut alaa. Tiedänpähän että saan nyt tälle alalle motivoituneen. Tai ainakin melko varmasti.

Usein kysytään työhaastattelussa mitä teki ylioppilaaksi valmistuttuaan. Joku selitys olisi silloin hyvä keksiä välivuodelle / välivuosille. Opintokokonaisuuden suorittaminen jostakin kuulostaa paremmalta kuin se, ettei tehnyt vuoteen kahteen yhtään mitään.

Miksi tämä kerää alapeukkuja? Minulla on valmistumisesta jo kauan, mutta silti vielä kysellään miten päädyin alalle.

Vierailija
35/36 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki oman kokemuksen pohjalta:

Mieti, millaisia töitä haluaisit tehdä. Itse menin opiskelemaan alaa, joka todella kiinnosti ja kiinnostaa edelleen. Nyt muutama vuosi valmistumisen jälkeen alkaa kuitenkin olla kaikki vaihtoehdot tämän tutkinnon pohjalta joko koluttu läpi ja todettu kestämättömiksi ratkaisuiksi, tai sitten kyse on niin kilpailluista paikoista, että turha edes hakea. Olen myös aloittanut väitöskirjan tekemisen, mutta sekään ei oikein sopinut seuralliselle luonteelleni, eikä rahoitusta tietenkään tippunut mistään.

Jos nyt valkkaisin tutkintoa, valitsisin vähemmän spesifin alan, jotta erilaisia ura- ja työllistymismahdollisuuksia olisi enemmän. Opinnoissa joutuisi sitten todennäköisesti enemmän sinnittelemään, kun sisällöt eivät samalla tavalla kiinnostaisi.

36/36 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae siirtohaulla muualle.

Pco, km 10/19 ja 11/20, kaksosten la 11/21