Kutsu rippijuhliin henkilöltä, jonka kanssa ei olla tekemisissä
Meille tuli siis kutsu mieheni pikkuserkun lapsen rippijuhliin, jota itse en ole koskaan nähnyt ja miehenikin viimeksi ristiäisissä. Omasta mielestäni haiskahtaa aika pahasti lahjojen odottamiselta ja ahneudelta, kun emme edes ole olleet missään tekemisissä.
Kutsu tuli n. kuukausi sitten ja konfirmaatio 2vk päästä sunnuntaina (rippileirejä järjestetään nykyään näemmä talvella/keväälläkin?).
Menisittekö itse juhliin? Jos ette, miten kieltäytyisitte?
Kommentit (33)
En menis, mulla kans raja menee siinä, että jos ei olla missään tekemisissä niin sit ei tarvii kutsua noudattaa. Kortin laitan, jos vaan osoite on tiedossa. Joskus nimittäin on kutsu tullut tyypeiltä, kenen asuinpaikasta ei oo mitään tietoa ja juhlapaikkakaan ei ole koti.
Kuulepas, et ole tainnut itse juhlia järjestää??
Paljon halvemmaksi tulee jättää juhlat pitämättä ja antaa ne rahat sille nuorelle!
Ehkäpä oikeasti haluavat nähdä teitä ja tämä on hyvä tekosyy pyytää teitä käymään?
Eikä sille nuorelle tartte isoa lahjaa antaa. 20e rahaa on oikein sopiva summa!
En todellakaan menisi, vedota voisi esimerkiksi perhesyihin, henkilökohtaisiin syihin tms. Jos he eivät ole kunnon juntteja, niin eivät ala utelemaan tarkempaa syytä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:29"]
Paljon halvemmaksi tulee jättää juhlat pitämättä ja antaa ne rahat sille nuorelle!
Ehkäpä oikeasti haluavat nähdä teitä ja tämä on hyvä tekosyy pyytää teitä käymään?
[/quote]
Joo, onhan tuo mahdollista, mutta jotenkin tuntuu siltä, että 15v nuori saattaisi olla pikkuisen enemmän kiinnostunut niistä rahoista kuin etäisistä sukulaisista. Ja jos he haluavat oikeasti nähdä, niin osaavat varmaan soittaa. -ei ap
Jos haluavat nähdä niin kutsuvat varmaan kylään vähän useammin? Ja 20 e on kovin niukasti annettu jos koko perheen voimin mennään rippijuhliin. En minäkään menisi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:29"]
[/quote]
Joo, onhan tuo mahdollista, mutta jotenkin tuntuu siltä, että 15v nuori saattaisi olla pikkuisen enemmän kiinnostunut niistä rahoista kuin etäisistä sukulaisista. Ja jos he haluavat oikeasti nähdä, niin osaavat varmaan soittaa. -ei ap
[/quote]
Ei se nuori ketään kutsu, se on satavarma.
Oiva tilaisuus ap nähdä sukulaisia.
Menisin, jos kiinnostaisi nähdä ko. porukkaa. Minusta on aika ilkeää ajatella, että "kerjäävät" lahjoja. Kuten sanottu, ei juhlien järjestäminen kovin halpaa ole, ellei sitten tee kaikkea itse.
Aika jännä asenne tuo "ei yleensäkään olla tekemisissä". Voihan sen tekemisissä olemisen aloittaa nyt, jos haluaa.
Meillä miehen pikkuserkku teki samoin. Oli kutsunut kaikki pikkuserkkunsa (yli 30) perheineen ja meillä / heillä oli todella hauskaa muistellessaan nuoruuttaan ja aikaisempia tapaamisia. Rippijuhlat oli pelkkä tekosyy tavata sukua. Siellä oli isovanhempia, isotätejä ja -setiä, väkeä, jotka mies ei ollut nähnyt vuosiin. Todella kiva juhla, myös konfirmoidulle, jolla oli iso porukka vasta kesällä rippikouluun meneviä kavereitaan.
En menisi. Ei ole mitään mielenkiintoa tavata sukulaisia, joiden kanssa ei muuten olla luontevasti tekemisissä. Kohtelias kutsusta kieltäytyminen ilman mitään selityksiä toimii aivan hyvin.
Jos on numero, soittaisin. Muussa tapauksessa laittaisin kauniin kortin.
Kiittäisin kutsusta. Onnittelisin nuorta ripillepääsyn johdosta ja pahoittelisin, ettemme kiireiden/ sovittujen aikataulujen takia voi valittettavasti osallistua juhliin.
Se riittää, et ole velvollinen hankkimaan/ lähettämään lahjaa (rahaa), ellet itse sitä halua.
Mä kyllä ajattelen, että Se kutsu nimenomaan tarkoittaa sitä, että halutaan nyt olla tekemisissä. Aika helposti sitä arjessa nuo ihmissuhteet jää vähemmälle ja ujouskin vähän iskee ja mitä pidempi aika menee sitä korkeampi on kynnys soitella "turhaan". Juhlat on erinomainen syy kutsua ja tavata niitä etäisempiä.
Mulle on tosi outo ja ilkeä ajatus, että joku järjestäisi juhlat vain lahjojen toivossa. Musta tuntuu, että Se kertoo enemmänkin teidän omasta ajatusmaailmastanne!
Kiität kutsusta ja kerrot että valitettavasti ette pääse tulemaan. Ei tarvitse sen tarkempaa syytä kertoa.
En minäkään menisi jos ei muutenkaan tekemisissä olla.