Siskot, olisitteko valmiita sotaan?
Olen suorittanut varusmiespalveluksen vapaaehtoisena yli 15 vuotta sitten. Minulla on 2 alle kouluikäistä lasta, ja olen kokenut elämän lasten kanssa todella raskaaksi. Voisin kai sanoa, että suorastaan kadun lasten hankkimista. Nyt seuraan mielenkiinnolla tapahtumia Ukrainassa, ja mietin, miten tilanne Krimillä saattaa vaikuttaa maailmanlaajuisesti. Sodan mahdollisuus ja Suomen mahdollinen osallistuminen tuntuu jännittävältä. Tuntuu pitkästä aikaa, että elän jälleen! Olen vannonut sotilasvalan, ja sen aion pitää. Miten te muut varusmiespalveluksen suorittaneet naiset koette, oletteko siskot valmiit sotaan, jos sellainen syttyy?
Kommentit (9)
Kotirintamalla valmis ottamaan vastaan evakkoja jos on tarvis. Ruokkimaan, piilottamaan, hoitamaan ja vaatettamaan.
Ei sota aikana kysytä ollaanko valmiita. Reserviin kuuluvat osallistuvat sotaan joka tapauksessa.
Toivottavasti löydät jotain sisältöä elämääsi jotta jaksat lasten kanssa. Jos olet kotiäitin niin ehkä kannattaa hakea töihin tms. niin saa muuta ajateltavaa ja virkistyy.
Viettele Putin ja pelasta maailma. Siinä sulle actionia puuduttavan perhe-elämän päätteeksi.
En ole käynyt armeijaa, enkä jäisi tänne lottailemaan, vaikka olenkin isänmaallinen. Jos ehtisin sodan alta pois, lähtisin jonnekin lämpimään hamppuvaltioon heittämään elämän ranttaliksi ja pölyn laskeuduttua palaisin takaisin valaistumismatkaltani. Olen perheetön.
Ei, sota-aikana ei todellakaan kysytä, ollaanko valmiita. Mutta nyt ei ole sota-aika, ja minä kysyn lähinnä sitä, että oletteko henkisellä tasolla valmiita sotimaan. Että miltä ajatus sodasta tuntuu. Ja kyllä, käyn töissä viitenä päivänä viikossa, ja viihdyn työssäni hyvin. Koti ja perhe-elämä vaan eivät kiinnosta. Mutta onneksi lapsilla on isä.
ap
Haha, vai vielä sotimaan!
Naiset antaisivat valloittajille lähinnä pillua pelastaakseen oman nahkansa ja turvatakseen tulevaisuutensa:
Vaikka vihollinen miehittäisi maan niin maanalaista sotaa voi jatkaa kymmeniä vuosia. Sabotaaseja, tienvarsipommeja, sieppauksia tms kivaa.
Eivät ryssät voineet Afganistanilaisillekaan mitään.
No eihän se auttais. Sinänsä en maanpuolustuksen takia mennyt armeijaan vaan halusin nähdä millaista se on ja miten pärjään. Eli siis ihan itsekkäistä syistä. Mutta tietenkin tässä tilanteessa lähtisin sotaan, vaikka sotimista ajatuksena vastustankin. Yksittäisten henkilöiden motiivien ja vallanhalun takia taistellaan muka maan puolesta.
Komppanian vääpeli on sodan ajan tehtävä, että sinne sitten.