Käytättekö käteistä, siis seteleitä?
Olen viime vuosina luopunut oikeastaan kokonaan rahan pitämisestä lompakossa. Maksan kaikki ostokset kortilla. Mielestäni paperirahasta ja kolikoista pitäisi luopua kokonaan, se olisi suuri kolaus harmaalle taloudelle, jos kaikki rahaliikenne saataisiin sähköiseen muotoon.
Kommentit (87)
Tietysti käytän käteistä, sekä seteleitä että kolikoita. Monessa tilanteessa paljon korttia kätevämpiä, eikä kortit välttämättä edes käy joka paikassa.
Joo käytän käteistä. En oikein luota pankkikorttiin ym., vaikka käytänkin sitä. Siksi toivon, ettei käteinen raha poistuisi.
T. 18v
Käytän ja minulle on opetettu, että aina pitää olla yli parikymppiä käteistä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:07"]
Tietysti käytän käteistä, sekä seteleitä että kolikoita. Monessa tilanteessa paljon korttia kätevämpiä, eikä kortit välttämättä edes käy joka paikassa.
[/quote]Sellaisissa paikoissa ei pidäkkään asioida joissa ei käy kortti. Yleensä ne ovat näitä veropakolaisten puljuja, eli kaikki tulot suoraan taskuun ja velvoitteet hoitamatta.
Kyllä käytän. Toivottavasti konkreettinen raha ei katoa mihinkään, en oikein osaisi luottaa pelkkään muovirahaan.
Tarvin käteistä hierojalle ja työpaikan lahjakeräyksiin. Kaiken muun maksan kortilla.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:09"]
Kyllä käytän. Toivottavasti konkreettinen raha ei katoa mihinkään, en oikein osaisi luottaa pelkkään muovirahaan.
[/quote]
Mitä epäluottevaa kortissa on? Tai mitä pelkäät että tapahtuu?
Hyvin harvoin nostan käteistä, ja lapset tuhlaavat ne kyllä hyvin äkkiä jos mulla jokunen kolikko lompakosta löytyy :)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:08"]
Joo käytän käteistä. En oikein luota pankkikorttiin ym., vaikka käytänkin sitä. Siksi toivon, ettei käteinen raha poistuisi.
T. 18v
[/quote]Et luota pankkikorttiin? Kuinka usein teille pelkääjille on käynyt niin että kortti ei toimi muusta syystä kuin siitä että teillä ei ole tilillä rahaa? Kuinka usein teille on käynyt niin että ostokset olisivat jääneet tekemättä, jos ei olisi ollu paperirahaa mukana?
Itse muistan että minulle on käynyt joskus pari kertaa niin pankkikortti ei ole toimnut ja olen joutunut maksamaan luottopuolelta. Ja yhden kerran kävi pitseriassa niin että korttikone ei toiminut (vika siis pitserian laitteessa tai linjassa) ja lähdin tyhjinkäsin, kun ei ollut rahaa mukana. Pidä erittäin suurena liioitteluna sitä että setelimaksumahdollisuutta täytyisi pitää hengissa varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:12"]
Tarvin käteistä hierojalle ja työpaikan lahjakeräyksiin. Kaiken muun maksan kortilla.
[/quote]Eli käteistä tarvitset vain harmaille markkinoille...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:15"]
[/quote]
Arvasin! Saan kyllä kuitin joka kerta. Se pankkikorttikone vaan on suhteettoman kallis pienyrittäjälle.
Tarvin käteistä lapsen taksimatkoihin. Ei sinne reppuun oikein pankkikortta voi mukaan laittaa.
Käytän maksamiseen käteistä. Kortilla maksan vain 500 euron ylittävät ostokset, siis yleensä vain kun vaihdan auton. Käteisellä maksaminen on paljon kätevämpää ja helpompaa kiuin kortilla maksaminen, ja pystyy hyvin seuraamaan rahan kulumista.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:15"]
[/quote]
Arvasin! Saan kyllä kuitin joka kerta. Se pankkikorttikone vaan on suhteettoman kallis pienyrittäjälle.
[/quote]Et kai kuvittele että se kuitti takaa hierojan maksavan veronsa? Rahaliikenteestä ei jää yrittäjän puolelle mitään merkintää, eikä verottajalla ole oikein keinoa ratsata kuitteja yksityisiltä ihmisiltä, jotta pääsisi tarkastamaan löytyykö se myös hierojan kirjanpidosta. Ainoa tapa jäädä kiinni olisi se että joku kiikuttaisi kuittinsa verottajalle ja verottaja sen jälkeen tarkastaisi nämä tapahtumat.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:07"]
[/quote]Sellaisissa paikoissa ei pidäkkään asioida joissa ei käy kortti. Yleensä ne ovat näitä veropakolaisten puljuja, eli kaikki tulot suoraan taskuun ja velvoitteet hoitamatta.
[/quote]
Maksupäätteen puuttuminen ei automaattisesti tarkoita veronkiertoa. Sitä paitsi mikään ei ole niin älytöntä kuin jokun euron tai parin ostoksen maksaminen kortilla.
Käytän käteistä. Se on kätevää. Sitä paitsi pankkikortin käyttö maksaa kauppialle niin paljon, että esim työpaikkaruokalassa kun maksaa kahvin kortilla, niin sen kate menee miinukselle. Lisäksi mä käytän niitä parjattuja ja rahanpesusta epåiltyjä isoja seteleitä, koska saan sellaisen silloin tällöin joltain sukulaiseltani. En niin usein keneltäkään, että siitä lahjaveroa kertyisi, mutta aina välillä.
Mua ei kiinnosta pätkääkään, maksaako kaikki kauppiaat alvinsa, eikä myöskään rahanpesu. Voisi kiinnostaa enemmän, jos edes nykyisellä verotuksella saatavat rahat käytettäisiin jotenkin järkevästi, mutta niitähän ei ohjata mihinkään oikeaan toimintaan, vaan toiminnan valvomisen kehittämisen valvontaan. (Tiedän, olen julkisella sektorilla itsekin töissä) Pimeä työkään ei mua haittaa, koska tiedän että, toisin kuin propaganda antaa olettaa, ne pimeät työt on sellaisia surkeita pikkuhommia, jotka ei koskaan tulisi verollisina työmarkkinoille, koska se olisi niin kallista, että olisi kannattavampaa jöttää homma kokonaan tekemättä. Kuitenkin ne antaa tekijöilleen just sen pienen kulutusvaran, jolla tätä kansantaloutta oikeasti pyöritetään. Jolla pienten kauppiaitten ja parturien asiakkailla on varaa ostaa joku palvelu silloin tällöin, jolloin me emme joudukaan maksamaan näille työttömyyskorvausta tai toimeentulotukea. jolla joku köyhä saa vähän makkaraa leivän päälle, kauppias makarasta rahaa ja lihajalodtamokin toiimii ehkä pari mimuuttia pitempää ennen konkurssia. vaihtoehto ei ole, että ne samat työt tehtäisiin verollisina, vaan ett niitä ei tehtäisi ollenkaan, jolloin markkinat pysähtyisi, kansantalous kuolisi ja me oltaisiin siinä, misssä Irlanti pari vuotta sitten. Oikeasti niistä on siis hyötyä kaikille, kiertotietä myös meille jotka emme osallistu itse toimintaan, vaikka sosiaalidemokraatit toisin väittääkin.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:42"]
Käytän käteistä. Se on kätevää. Sitä paitsi pankkikortin käyttö maksaa kauppialle niin paljon, että esim työpaikkaruokalassa kun maksaa kahvin kortilla, niin sen kate menee miinukselle. Lisäksi mä käytän niitä parjattuja ja rahanpesusta epåiltyjä isoja seteleitä, koska saan sellaisen silloin tällöin joltain sukulaiseltani. En niin usein keneltäkään, että siitä lahjaveroa kertyisi, mutta aina välillä.
[/quote]
Paljonko se kahvikuppi oikein maksaa siellä? Ottaen huomioon, että korttimaksun kustannukset on myyjälle tuon kokoisesta ostoksesta alle sentin luokkaa ja kahvi on tunnetusti tuote jossa kupillisen kate on pitkälti yli 100%, usein jopa enemmän.
Käytän.