Onko väärin ehdottaa, että molemmat puolisot printtaavat tiliotteensa?
Nythän on jo aika pitkään ollut pankilla (ainakin meidän pankilla) sellainen politiikka, ettei tiliotteita enää lähetetä kerran kuussa kotiin vaan sen voi printata itse. Minua kiusaa kun tuntuu, että maksan kaikki laskut ja mies vain valittaa, että rahat on itseltä koko ajan loppu, vaikka hän saa vähän enemmänkin jopa nettopalkkaa kuin minä. Onko teidän mielestä oikein vai väärin ehdottaa, että kumpikin printtaisi tiliotteensa niin että rahan kierron näkisi? Ihan pitkän linjan aviopari ollaan. Yksi mahdollisuus luonnollisesti on, että mies tekee eroa ja kerää salaista rahastoa sitä varten, tai ylläpitää toista ja kolmatta perhettään tässä rinnalla, joten sen vatvomiseen en kommentteja toivo. Mutta siis: ovatko puolisoiden tulot ja menot perheessä niin pyhä ja yksityinen asia, että ne pitää saada pitää ominaan? Mielipiteitä?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:25"]
Itse printtaan tiliotteet siksi, että jos tarvitsee tietoa vaikka 5 vuoden takaa, joutuu pyytämään tiliotteen ko. ajalta pankista ja se maksaa paljon!
[/quote]Minulla on tilitiedot tallessa sähköisessä muodossa, miksi niitä pitäisi tulostaa paperille?!?
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:56"]Miten e-laskut "kerätään pinoon"? Tervetuloa nykyaikaan!
[/quote]
Ei laskuja ole pakko kirjaimellisesti kerätä pinoon. Voitte istua alas ja kirjata ylös, minkä verran kummallakin on yhteisiä e-laskuja, suoraveloituksia jne. menossa niiden mahdollisten paperilaskujen lisäksi. Sitten tasataan tilit, ts. enemmän maksanut saa tilisiirron vähemmän maksaneelta, jos näin tarkasti raha-asiat on sovittu hoidettavan.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:22"]
Olemme olleet yhdessä jo yli 20 vuotta ja vaikka meillä on omat tilit niin molemmilla on toisenkin tiliin käyttöoikeus.
Esim. kun avaan oman nettipankin niin näen kaikki perheen tilit niin omat, miehen ja lastenikin ja en pidä sitä mitenkään outona koska meillä ainakin on yhteiset rahat eikä mitään sun ja mun rahoja...ollaan perhe!
Tosin olemme molemmat järkeviä talousihmisiä ja kumpikaan ei älyttömästi tuhlaa turhuuksiin ja aina on isot ja kalliit hankinnat mietitty ja ostettu yhteispäätöksellä.
Osakesalkutkin on omat mutta kumpikin ostaa ja myy vasta kun toisen mielipide on kysytty ja toinenkin hyväksyy kaupat ja pitää sitä järkevänä.
Ja meillä ei ole koskaan riidelty rahasta.
[/quote]Ihan samat systeemit meillä ja on toiminut hienosti jo 25 vuotta.
Niin minäkin pistän, tilille jonne mies ei pääse. Haluan, että on jemmarahaa käyttää jos vaikka ekstempore haluaa matkalle. Varsinaisista säästöistä on hankalampi ottaa, ja jos mies tietäisi näistä, hän käyttäisi kaikki kun on huono säästämään. Että ei jokainen näitä jemmatilejä avioero mielessä pidä...[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:12"]
Tsekkaa tilit. Olin naimisissa miehen kanssa, joka oli sitä mieltä, mulle ei kuulu mitkään hänen raha-asiansa. Maksoimme kaikki laskut aina puoliksi. Minä vastasin juoksevista, ruuista yms. itse ihmettelin, että parempituloisena minulle ei jäänyt käyttörahaa, vaan sain viedä pulloja loppukuusta kauppaan, niin erotessa selvisi, että jäbä oli pannut kokoajan rahaa jemmaan.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:29"]
Itse printtaan tiliotteet siksi, että jos tarvitsee tietoa vaikka 5 vuoden takaa, joutuu pyytämään tiliotteen ko. ajalta pankista ja se maksaa paljon!
[/quote]Minulla on tilitiedot tallessa sähköisessä muodossa, miksi niitä pitäisi tulostaa paperille?!?
[/quote]
Ja ne on sinulla tallessa missä? PIlvipalvelussa? Muistitikulla? PC:llä?
Tekniikka kehittyy, ei minulla ainakaan ole enää 5 vuoden takaista PC:tä käytössä, ulkoinen asema tuolta ajalta ei enää ole kovinkaan varma, muistitikuilla on taipumus kadota tai kieltäytyä antamasta tietoja, jos eivät ole uusien laitteiden kanssa yhteensopivia jne. Paperituloste voi palaa, totta, mutta säilyy mapissa varmemmin kuin tieto tikulla.
En vaatisi mieheni tiliotetta nähtäväksi. Jos rahankierto pitää selvittää, parempi keino on tehdä laskelma kummankin tuloista ja yhteisistä menoista ja sitten katsoa jakaantuvatko ne tasapuolisesti. Yhteisten menojen ylijäävän osuuden voi sitten kumpikin käyttää parhaaksi katsomallaan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:49"]
[/quote]
Tekniikka kehittyy, ei minulla ainakaan ole enää 5 vuoden takaista PC:tä käytössä, ulkoinen asema tuolta ajalta ei enää ole kovinkaan varma, muistitikuilla on taipumus kadota tai kieltäytyä antamasta tietoja, jos eivät ole uusien laitteiden kanssa yhteensopivia jne. Paperituloste voi palaa, totta, mutta säilyy mapissa varmemmin kuin tieto tikulla.
[/quote]Kerään tiedostoa koneelleni ja samalla siitä menee varmuuskopio firman serverille. Exelillä voi kätevästi vaikka hakea kaikki alkon maksut viimeiseltä kuudelta vuodella jos sellainen sattuu kiinnostamaan.
Meillä on kaikki ollut ihan alusta asti yhteistä. Olemme kumpikin lähes viisikymppisiä ja perheistä joissa kaikki on ollut yhteistä myös vanhemmillakin. En olisi muunlaiseen suhteeseen alkanutkaan.
Meilläkin toimii toi yhteinen tili hyvin, omilta tileiltä kumpikin saa sitten hummailla rahansa miten tahtoo. Lisäksi me pidetään excel-taulukkoa menoista, ei tarvii printtailla mitään.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:54"]Mies käy useammin ruokakaupassa ja hoitaa autoihin liittyvät kulut.[/quote]
Nuo kaikkihan selviää tiliotteista hyvinkin vankasti. Mikäpä ettei.
Voihan sitä ehdottaa vaikka niin, että "ajattelin alkaa pitämään kirjanpitoa menoista, jos pidetään pari kk tämmöstä budjetin seurantaa niin printataan molemmat tiliotteet ulos, näkee siitä sit mihin on rahaa mennyt ja kuinka paljon".
Ei luulis hermostuvan tuollaisesta.
[/quote]
Ei niitä tulostaa tarvitse, sen kun tallentaa omalle koneelle sen tiliotteen.
Kai nyt voit niistä e-laskuistakin selvittää, mitä yhteisiä menoja teillä on. Suurimman osan summista näkee myös yrityksen omilta sivuilta: vakuutukset, puhelinlaskut yms.
Kirjaa yhteiset menot ja katsotte summan. Suosittelisin yhteistä taloustiliä, ettei tarvii kinastella määristä. tilille siirrätte joko yhtä paljon tai suhteessa tuloihin yhtä paljon ja lopuilla kumpikin saa tehdä mitä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:30"]
[/quote]
Ei niitä tulostaa tarvitse, sen kun tallentaa omalle koneelle sen tiliotteen.
[/quote]
Onko sinulla yli 5v ikäinen kone? Tai kone, jossa kovalevy ei hajoa etkä menetä tietoja? Maksaa aika tavalla kaivella rikkoutuneelta levyltä jotain tilitietoja, jotka voi lähes ilmaiseksi printata ja säilyttää
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 14:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:49"]
[/quote]
[/quote]Kerään tiedostoa koneelleni ja samalla siitä menee varmuuskopio firman serverille. Exelillä voi kätevästi vaikka hakea kaikki alkon maksut viimeiseltä kuudelta vuodella jos sellainen sattuu kiinnostamaan.
[/quote]
Harmi, että kaikilla ei ole firmaa ja firmalla serveriä.
Laittakaa palkat yhdelle tilille. Näkee taatusti menot ja tulot- ei kai se noin vaikeeta voi avioliitossa olla. Avoimuus on normaalin avioliiton merkki.
Kirjaatte menot kuukauden aikana ja puolitatte ne. Vastike, vesi, sähkö, ruoka jne.
Ei palkkoja voi laittaa yhteiselle tilille, silloin ne menee sekaisin.
Ei siinä tarvita toisen tilitietoja. Yhteiset laskut puolitetaan. Otapa mies kunnon puhutteluun. Mihin haaskaa rahansa. Onko elatusmaksuja hmmm mistä et tiedä mitään.
Mua otti ihan hirveästi päästä uusperheessä asuessani se, että tuloni hupenivat nopeammin kuin yksin eläessäni:
mies söi enemmmän kuin me kolme yhteensä, lutrasi vettä enemmän kuin me kolme yhteensä jne. jne.
Oma tupa, oma lupa, oma raha.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:17"]
Mielestäni ainoa ratkaisu on yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tietyn summan rahaa, joko kumpikin yhtä paljon tai tulojen suhteessa niin kuin joku jo ehdottikin. Siltä tililtä maksetaan kaikki perheen kulut. Omalta tililtään kumpikin maksaa omia henkilökohtaisia menojaan, eikä toisella ole oikeutta nähdä sen tilin tiliotetta.
[/quote]Kannattaako asua edes yhdessä jos omalla tilillä on sellaisia menoja joita ei halua puolison tietävä?