Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huoli teinityttärestä

Vierailija
09.03.2014 |

Mulla on 16-vuotias teinityttö, ja vasta lähiaikoina oon alkanut huomata että jokin on nyt pielessä. Nuori näyttää masentuneelta ja sulkeutuneelta ja oon monta kertaa kysynyt, että onko mitään huolia tai ihan mitä vain mistä tahtoisi mun kanssa puhua. Ja aina vain vakuuttelee ettei mitään ole ja kavereita riittää ja kaikki on hyvin.

Pari kertaa oon kuitenkin vahingossa yllättänyt tytön itkemässä omassa huoneessaan ja tuijottamassa peilikuvaansa alusvaatteisillaan. Oon alkanut huolestua, että mitä jos teinillä on syömishäiriö??? Me ollaan miehen kanssa molemmat sellaisissa töissä, että päästään kotiin vasta neljän, viiden maissa ja ruoka on noin kuudelta. Tyttö syö milestäni ihan normimäärän ruokaa, mutta ei iltapalaa eikä hyppää vessassa ruuan jälkeen. Painoa teinillä on 68 kiloa ja pituutta 163 cm eli ilmeisesti pikkuisen ylipainoinen? Itse en osaa ajatella asiaa noin.

On nyt alkanut harrastaa nyrkkeilyä kaksi kertaa viikossa ja musiikkiharrastuksia on myös sen pari kertaa viikossa. Ainoastaan torstai on vapaa päivä. Voiko stressi ajaa tytön tähän? Oon myös huomannut, että ruualla syö paljon tavallista enemmän salaattia ja jättää mm. entiset herkkupalat eli fetajuuston salaatista syömättä.

Voisinko mä mitenkään nostaa tän puheenaiheeksi teinin kanssa? Omasta kokemuksesta nimittäia tiedän että on tosi arka aihe.....

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää haukkuko ylipainoiseksi. Pliis, pyydän. Mä olen 20 vuotias. Mä sairastuin 16-17 vuotiaana lievään syömishäiriöön just kiusaamisen takia ja sen takia, että oli paine näyttää hyvältä. Laihalta. Pieneltä. Uskomatonta mutta totta, teinit osaa huijata. Siihen syömishäiriö helvettiin kukaan ei halua.  Mun syömishäiriö alko just sillä tavalla, että aloin vihata itteäni, aloin syömään vähemmän. Valehtelin kaiket päivät porukoille, että oon syönyt. Lupasin syödä omat ruuat huoneessa mutta heitin ne menemään. Söin vain silloin kun oli pakko eli ruokapöydässä. Kerran päivässä oli siis pakko syödä, pieni annos. Ja samalla alkoi kamala liikuntarääkki. Loppujen lopuksi se menikin sitten siihen, että saatoin olla monta päivää syömättä ja juomatta. Lenkkeikin 30 asteen lämmössä 3h ja olin juomatta monta päivää.

Tyttäresi on melko normaalipainon ylärajoilla(tiedän koska olen itse 164 ja normaalipainon yläraja mulla on 67kg). Ei kaikken tarvitse olla 30kilosia.

Mä tekisin niin, että tarkkailisin tilannetta. Jos liikuntahulluus yltyy ja alkaa näkymään selviä merkkejä syömättömyydestä niin yrittäisin jutella tyttären kanssa. 

Toivottavasti mistään vakavasta ei ole kyse. Tietenkin terveellisen ruoka ja liikunta on aina hyvästä mutta liiallisuuksiin ei saa mennä. 

Kokemuksesta voin sanoa, että ne ajatukset syömishäiriöstä ja syömättömyydestä piinaa mua joka päivä.

Se myös kertoo jo todella paljon, että jättää iltapalan syömättä. Jos tyttö todellakin syö vain tuon kerran päivässä koska ette voi tietää syökö päivällä/aamulla niin kaloreita tulee tyyliin 100-200 kun tarvis n. 1500 kcal/pv.

Vierailija
22/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoa on pituuteen nähden. Syödäänkö teillä kotiruokaa? Tytölle vaan nyt joku liikuntaharrastus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo anarektikko mutta tytöllä liikaa painoa. Ei kai se ole hälyyttävää kun peilistä katsoo itseään. Niinhän me naiset teemme. Kotiruoka kunniaan ja herkut naftaliiniin.  Liikuntaa kehiin.

Vierailija
24/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden teinitytön äitinä tuntuu, että huolesi on ihan turhaa. Sinulla on tyttö, joka käy koulua ja harrastaa aktiivisesti. Kaksi harrastusta tasapainoittaa toisiaan, enkä usko niiden stressaavan liikaa. Tyttö tulee ruokapöytää ja syö yhdessä perheen kanssa. Mikä ongelma?

Teini-ikään osittain kuuluu mielialan vaihtelut ja kriittisyys omaa kehoa kohtaan. Ulkonäköpaineet ovat kovat. Koska tyttösi on hieman pyöreä, voit itse kiinnittää huomion siihen, onko ruoka, jota tarjoat terveellistä, monipuolista ja täyttävää ilman turhia kaloreita. Laita kalaa ja kasviksia. Uhohda pastat ja kastikkeet.

Juttele tytön kanssa ihan tavallisia. Mitä arkaa siinä on, jos kysyy onko nyrkkeily kivaa, tuleeko siinä hiki, onko ruokailutavat terveellisiä jne. 

Huolestu vasta sitten, kun tyttö pinnaa koulusta, jää kiinni toistuvasta alkoholinkäytöstä, myymälävarkaudesta ja vahingonteosta, makaa päivän huoneessaan, eikä tule ruokapöytään muun perheen kanssa (trust me, been there).

Vierailija
25/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Oon kai ollut sokea tolle ylipainolle, mutta tosi helpottavaa kuulla, että ei sitä mitenkään hirvittävästi ole, itse kun en oo kiinnittänyt huomiota siihen niin kamalasti. Ja kiitos kaikille kannustaville kommenteille. Tyttö aloitti ton nyrkkeilyn noin kuukausi sitten ja on aina innoissaan menossa treeneihin, muuten ei oikeastaan ennemmin oo liikkunut, mutta nyt käy myös pari kertaa viikossa lenkillä. Pitääkin vielä kokeilla puhua tuon kanssa. Ja normaalisti meillä kyllä syödään terveellistä ruokaa, kalaa suunnilleen kerran viikossa ja salaattia on joka ruualla, viikonloppuisin sitten jotain parempaa. Ihanaa, että täältäkin löytyy näin kannustavaa ja tukevaa porukkaa :)

Vierailija
26/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:33"]

Kahden teinitytön äitinä tuntuu, että huolesi on ihan turhaa. Sinulla on tyttö, joka käy koulua ja harrastaa aktiivisesti. Kaksi harrastusta tasapainoittaa toisiaan, enkä usko niiden stressaavan liikaa. Tyttö tulee ruokapöytää ja syö yhdessä perheen kanssa. Mikä ongelma?

Teini-ikään osittain kuuluu mielialan vaihtelut ja kriittisyys omaa kehoa kohtaan. Ulkonäköpaineet ovat kovat. Koska tyttösi on hieman pyöreä, voit itse kiinnittää huomion siihen, onko ruoka, jota tarjoat terveellistä, monipuolista ja täyttävää ilman turhia kaloreita. Laita kalaa ja kasviksia. Uhohda pastat ja kastikkeet.

Juttele tytön kanssa ihan tavallisia. Mitä arkaa siinä on, jos kysyy onko nyrkkeily kivaa, tuleeko siinä hiki, onko ruokailutavat terveellisiä jne. 

Huolestu vasta sitten, kun tyttö pinnaa koulusta, jää kiinni toistuvasta alkoholinkäytöstä, myymälävarkaudesta ja vahingonteosta, makaa päivän huoneessaan, eikä tule ruokapöytään muun perheen kanssa (trust me, been there).

[/quote]

anoreksia on vienyt minut alkoholisoitumaan että tekstisi on aika paskaa. Et tiedä mitä anoreksia on se ei ole mitään normaaleja ulkonäköpaineita

hyi helvetti olet kuten äitini! Siksi jouduinkin sairaalaan kun äidistä oli normaalia 16 vuotiaan tytön painaa 37kg/164cm. Hänestä se oli vain siihen ikään kuuluvaa nyt olet sairaseläkkeellä 24 vuotiaana kiva kiitti mutsi ku autoit!

Vierailija
27/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihannepaino on pituus miinus 105. Tyttösi on noin 5kg ylipainoinen.

Vierailija
28/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:25"]Ihannepaino on pituus miinus 105. Tyttösi on noin 5kg ylipainoinen.

[/quote]

Liian tiukka kriteeri, kun antaa vain yhden tuloksen. Bmi on paras laskuri. Ap:n tyttären bmi 25,6 eli ei ole montaa ylikiloa.

Vierailija
29/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 13:25"]Ihannepaino on pituus miinus 105. Tyttösi on noin 5kg ylipainoinen.

[/quote]

Niin ja normaalipainon yläraja hänellä on 63 kg. Kaikki mikä on pituus miinus sata on vielä normaalipaino. Ihannepaino on pituus miinus 105.

Vierailija
30/30 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon saman pituinen ja ikäinen tyttäresi kanssa, mutta painan sellaiset 18kg vähemmän. Mun bmi on 18,8, et oon vielä normipainon rajoissa ja mun mielestä tää paino on mulle just sopiva. Urheilen kuutena päivänä viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän