Huoli teinityttärestä
Mulla on 16-vuotias teinityttö, ja vasta lähiaikoina oon alkanut huomata että jokin on nyt pielessä. Nuori näyttää masentuneelta ja sulkeutuneelta ja oon monta kertaa kysynyt, että onko mitään huolia tai ihan mitä vain mistä tahtoisi mun kanssa puhua. Ja aina vain vakuuttelee ettei mitään ole ja kavereita riittää ja kaikki on hyvin.
Pari kertaa oon kuitenkin vahingossa yllättänyt tytön itkemässä omassa huoneessaan ja tuijottamassa peilikuvaansa alusvaatteisillaan. Oon alkanut huolestua, että mitä jos teinillä on syömishäiriö??? Me ollaan miehen kanssa molemmat sellaisissa töissä, että päästään kotiin vasta neljän, viiden maissa ja ruoka on noin kuudelta. Tyttö syö milestäni ihan normimäärän ruokaa, mutta ei iltapalaa eikä hyppää vessassa ruuan jälkeen. Painoa teinillä on 68 kiloa ja pituutta 163 cm eli ilmeisesti pikkuisen ylipainoinen? Itse en osaa ajatella asiaa noin.
On nyt alkanut harrastaa nyrkkeilyä kaksi kertaa viikossa ja musiikkiharrastuksia on myös sen pari kertaa viikossa. Ainoastaan torstai on vapaa päivä. Voiko stressi ajaa tytön tähän? Oon myös huomannut, että ruualla syö paljon tavallista enemmän salaattia ja jättää mm. entiset herkkupalat eli fetajuuston salaatista syömättä.
Voisinko mä mitenkään nostaa tän puheenaiheeksi teinin kanssa? Omasta kokemuksesta nimittäia tiedän että on tosi arka aihe.....
Kommentit (30)
Tuota noin... itselläni pituus ja ikä on sama mutta painan 54 kiloa. Ihan oman tyttäresi hyvinvoinnin kannalta on ehkä hyvä karsia niitä herkkuja. Voi olla että on saanut kiusaamista osakseen?
no mutta itse oon 159 cm ja painan 70 kiloa enkä näytä ylipainoselta,vaikka hieman voisin pudottaakin...suosittelisin kuitenkin kehuman tyttöä välillä kauniiksi ja kysymään,haluaisitko että vietettäis aikaa yhdessä tms. Ja sitten omala esimerkillä ruokatottumuksia muuttaen--vain terveydellisistä seikoista, ei lihavuuden takia.
On kyllä rutkasti ylipainoinen nuoreksi tytöksi.
Woops. Olen itseasiassa 168 cm/54kg. Ihan oikeasti, näinkö nuorina suomalaiset alkaa lihomaan?!
-3
Älä nyt hyvänen aika laita ylipainoisen lapsen salaattiin mitään fetajuustoja. Ole tukena, älä yritä kampittaa toisen pyrkimystä terveyteen.
Kannattaa jättää joku harrastus pois, vaikka se musiikki. Koulu+vaikea ikä+harrastukset+paino voivat olla vaan liikaa noin nuorelle. Urheiluharrastus on hyvä olla ja piristää varmasti teinin mieltä. Ota teini vaikka ruokakauppaan mukaasi ja tehkää yhdessä ostoksia ja tiedustele vaivihkaa, mistä tämä pitää ja ei pidä jolloin saat vähän kokonaisvaltaisemman kuvan siitä, mitä siellä päässä liikkuu sen ruuan kanssa. On vielä noin nuori, jos on ylipainoa tiputtaa sen aika sukkelaan kun muu arki ja ruokarytmit rullaa eikä ole liikaa stressiä. Tsemppiä! :)
Täällä taas anorektikot huutelee.Lopettakaa. Juuri tuonkaltaisten "äitien" lapsille tulee anoreksia. 16 v. voi soveltaa aikuisten bmi-laskuria koska pituuskasvua ei enää ole. Ap tytöllä MUUTAMA ylikilo. Näyttää varmasti ihan normaalilta.Myös lasten ja nuorten bmi sanoo, että lievää ylipainoa voi olla, mutta jos on lihaksikas lapsi/nuori, voi olla täysin normaali. Minä olen 163/68 ja ulkoisesti ihan normaalin näköinen, en lihava. Ikää on 31. Vaatekoko 40. Rasva% normaali. Liikuntaa 7 krt viikossa, lihasta on. Nuoruudessa sairastettu anoreksia. Ap, kehu tyttöä, tehkää yhdessä jotain, vaikka leffaan, kävelylle. Jos nyt sanot negatiivisesti painosta, on anoreksian vaara suuri
Jotain rajaa näihin kommentteihin . Tytön bmi on 25.6. Normaalin rajahan menee 25:ssä, joten ylipaino on vain lievää.
Olen 19 v. ja samat mitat. Opiskelijaterv.tark. th sanoi että muutama ylikilo. Kommentoi myös että ulkoisesti olen sopusuhtainen. Mutta av:lla toki pitää 163 cm painaa max 40. Olette sairaita.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:06"]Jotain rajaa näihin kommentteihin . Tytön bmi on 25.6. Normaalin rajahan menee 25:ssä, joten ylipaino on vain lievää.
[/quote]
Juuri näin! Ylipainoa MUUTAMA kg
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:04"]Täällä taas anorektikot huutelee.Lopettakaa. Juuri tuonkaltaisten "äitien" lapsille tulee anoreksia. 16 v. voi soveltaa aikuisten bmi-laskuria koska pituuskasvua ei enää ole. Ap tytöllä MUUTAMA ylikilo. Näyttää varmasti ihan normaalilta.Myös lasten ja nuorten bmi sanoo, että lievää ylipainoa voi olla, mutta jos on lihaksikas lapsi/nuori, voi olla täysin normaali. Minä olen 163/68 ja ulkoisesti ihan normaalin näköinen, en lihava. Ikää on 31. Vaatekoko 40. Rasva% normaali. Liikuntaa 7 krt viikossa, lihasta on. Nuoruudessa sairastettu anoreksia. Ap, kehu tyttöä, tehkää yhdessä jotain, vaikka leffaan, kävelylle. Jos nyt sanot negatiivisesti painosta, on anoreksian vaara suuri
[/quote]
Sun mielestä nuo on ihan nuormaalit mitat teinitytölle?! Huhhuh on kyllä mammoilla mielenkiintoinen ajattelutapa. Ja sitten normaalipainoiset/hoikat on anorektikkoja :D okei oon mielummin amorektikko sitten
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 11:51"]15 kiloa ylipainoa.
[/quote]
Osaatko sinä sairas laskea painoindeksiä? Toivottavasti kukaan nuori ei lue tätä ketjua/palstaa. Sairaat anot antaa vähän neuvoja! Hyi vittu!
No onpa hulluja vastauksia... Jos tyttäresi vaikuttaa masentuneelta, yritä saada hänet puhumaan. Totta on, että tyttösi on ehkä hieman ylipainoinen, ja jos hän haluaa laihduttaa, voit toki olla hänen tukenaan ha voitten miettiä yhdessä, mikä on fiksuin tapa pudottaa painoa hieman. Mutta tärkeämpää olisi ensin puhua tytön mielialasta ja miettiä, mitä sen eteen voisi tehdä. Vimmaisesta ja masentuneesta laihdutuksesta tulee helposti syömishäiriö!
Tyttö on normaalipainon ylärajoilla, ei mikään rutkasti ylipainoinen. N.5 kg ylipainoa mikä on todella vähän. Ulkoinen habitus varmasti normaali.
Th
ps.Pyydän ylläpidolta ketjun poistoa, on aika vaarallinen ketju nuorison lukea.
Ai voitko ottaa puheeksi? Tietenkin voit, mutta ihmettelen, miksi et ole keskustellut tyttäresi kanssa aikaisemmin. Olen valmistanut tytärtäni kehon muutoksiin viisivuotiaasta alkaen. Silloin hän tiesi miten vauvat syntyvät. Nyt 10 v puhumme valkovuodosta, rintojen kasvusta, tulevasta kehityksestä ja epävarmuudesta, jota siihen voi liittyä. Opetan häntä hyväksymään itsensä ja näkemään itsensä kauniina ja arvokkaana. Kerron oman kehoni muutoksista ja miten keho elää. Syödään hyvin ja ollaan normaalipainoisia. Minä tosin normaalipainon ylärajoilla. Lapseni kavereilla on ollut ulkonäköongelmia, mutta lapsellani ei.
Ei muutamasta kilosta kannata paljoa stressata, kyllä se teini siitä vielä sopivaan elopainoon hakeutuu. Itse tuon ikäisenä ja painoisena (hieman pidempänä) rysäytin 25 kiloa pois ja jälki ei ollut kaunista.
Jos tyttö tykkää, niin käykää yhdessä vaikka vaatekaupoissa. Siinä sivussa voi vähän vaikka puhua siitä, miten vaatekoot eivät niin tärkeitä ole (vaihteleehan ne ihan pirusti jo jonkun henkkamaukan ja kappahlin välillä) ja saa ehkä vähän käsitystä tytön omasta kehonkuvasta. Tai laittakaa yhdessä ruokaa tms. Siinä ei ole mitään pahaa jos teini haluaa kiinnittää huomiota syömistensä terveellisyyteen, mutta yletön ahdistus tosiaankin MUUTAMASTA kilosta voi kääntyä aika huonoksi.
Täällä myös th ja tuon kokoinen tyttö näyttää ihan normaalilta. Toki hieman on paino yläkanttiin, mutta mistään "hurjasta ylipainosta" ei tosiaankaan ole kyse. Bmi 19-25 mahtuu monen kokoista ihmistä. Ja silti kaikki normaaleja. Tytön bmi on 25.6 joten hyvin liki normaalia. On typerää 163/49 huudella et mitääääääh! Painaa mua niiiiiin paljo enemmän.
Ei painoa voi verrata:D se ettäjoku toinen on 170 ja painaa 60 kiloa, ei tarkota että toinen on hirveä läski jos mitat ei täsmää. Ite oon urheilija ja mitat 165/69 ja tosta painosta mun on tosi vaikea alentaa. Ehkä sit jos lopettais treenaamisen täysin niin rupeis paino tippumaan kun lihakset lähtis. Ja oon hoikka, timmissä kunnossa, sixpack erottuu jne.
Anteeks meni vähän ot, mutta ärsyttää noi ketkä arvioi toisen ylipainosuuden edes näkemättä ihmistä. Teidän mielestä kai mäkin olisin ylipainoinen :D Ap, luulen että tyttäres on kuitenkin vähän epätoivoinen painonsa kanssa, just ton takia jos kaverit kaikkki painaa sen 55kg. Miltä tyttö näyttää, onko ylimääräistä? urheilitreenit kaks kerrtaa viikossa on tosi hyvä juttu, mutta tuleeko niiden lisäksi mitään liikuntaa? Koitappa vielä jutells tyttösi kanssa, vähän vaikea auttaa jos ei tiedä mistä kenkä puristaa :/
Jep kyllä hänellä ehkä vähän pudotettavaa olisi.. ei sillä välttämättä syömishäiriötä oo..on vain alkanu tarkkaileen painoaan ja kuntoileen.