Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako lapsen terveysvakuutus?

Vierailija
13.11.2020 |

Lapsemme ovat 9- ja 10-vuotiaat ja olleet perusterveitä ikänsä. Terveysvakuutukset otettu ennen syntymää. Muutamia kertoja käytetty vakuutuksia vuosia sitten. Kallista touhua vakuutusmaksuineen kun ei olla tarvittu, mutta en uskalla irtisanoa, pelkään että heti tapahtuu jotain (sairastuvat) jos niin teen...Muilla kokemuksia? Kuinka paljon vakuutuksesta oikeasti hyötyä, jos sairastuu vakavasti?

Kommentit (87)

Vierailija
81/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se tarpeellinen, kalliiksi tulee esim hammaslääkärit jos kaatuu ja hammas hajoaa eikä ole vakuutusta.

No mitä se hajonneen hampaan korjaus maksaa?

Meillä ei ole toistaiseksi lasten hammaslääkärit maksaneet mitään. Julkisella ollaan käyty.

Mm. tämän takia meillä on lapsilla (ja aikuisillakin) tapaturmavakuutukset, vaikka sairauskuluvakuutusta ei olla otettu.

Itse olen lapsena kaatunut ja hajottanut etuhampaan. Lapsena korjattu, mutta aikuisena jouduttu poistamaan, kun juuret olikin mennyt pilalle ja hammas jouduttiin lopulta poistamaan. Implantille hintaa noin 2500e. Ja ei tietenkään lapsena ollut tapaturmavakuutusta...

Vierailija
82/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en altista lastani turhille tutkimuksille ja verikokeille. Sitä ne yksityisellä tekee, ylitutkii vakuutuksen piikkiin. Käytönnön kokemus omassa elämässä on osoittanut, että parhaat erikoislääkärit ovat pääasiassa julkisella puolella. Lisäksi yksityisten lääkärien tekemät lähetteet erikoissairaanhoitoon tulevan usein bumerangina takaisin, sillä julkisella puolella kaikki ovat samalla viivalla. Ei hoitoon oteta jonon ohi, jos sille ei oikeasti ole tarvetta.

Vakuutus sopii niille vanhemmille, jotka tarvitsevat lääkäriä joka flunssaan ja korvasärkyyn. Ihmetyttää kun jotkut tuttavat raahaavat väsynyttä lasta lääkäriin keskellä yötä kun ei omatoimisesti osaa särkylääkettä antaa ensiapuna esim. korvakipuun tai kuumetta alentamaan. Kyllä silloin ollaan vihaisia julkiselle terveydenhuollolle kun joutuu keskellä yötä odottamaan toistatuntia lääkärille pääsyä ja ei edes antibiootteja aloiteta. Tällaisille vakuutus on varmasti ihan ok, omaksi mielenrauhaksi (ja julkisen puolen resurssien kannalta).

Julkisella puolella saa ravata ja jonottaa ja tapella.

Suoraan kunnon lääkärille ja hän sitten kirjoittaa lähetteen tarvittaessa jonon ohi.

Vaikka kuinka kirjoittaisi lähetettä erikoissairaanhoitoon julkiselle puolelle, niin jonon ohi et mene.

Tietenkin menen ja olen mennyt monta kertaa😂

Sen saman lähetteen olisi kirjoittanut sulle julkinenkin puoli. Mitään lisäarvoa se yksityisen lääkärin leima ei lähetteelle anna. Ne lähetteet nimittäin tarkastetaan hoitoyksikössä ja kiirellisyys päätetään siellä.

Ei olisi.

Ensin olsi jonotettu sinne terveyskeskukseen, sitten huuhaaerikoislääkärille ja vuoden pöästä olisi päästy kunnolliselle lääkärille.

Nyt mentiin suoraan Töölön Pörriäiseen erikoislääkärille ja hän lähetti Meilahteen jonne päästiin kahdessa viikossa.

Ne samat erikoislääkärit työskentelee sekä julkisella että yksityisellä puolella.

Niin työskentelee mutta niillä on yksityisvastaanotot vain sitä varten että lähettävät sinne julkiselle puolelle erikoissairaanhoitoon.

Ei ne rivilääkäreinä julkisella puolella ole.

Jos menet suoraan erikoislääkäärin puolelle yksityisesti, vältät kokonaan sen hitaan alkutaipaleen julkisella puolella, kun siellä pähkitään puoli vuotta tms että laitetaanko sinua tai lastasi edes eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

” Ei taida olla paljon järkeä ottaa vakuutusta. Yksityisellä kun voi käydä ilman vakuutustakin, ja jos vakuutus maksaa 300 euroa vuosi, niin sillä rahalla jo käy vuoden aikana sen kolme kertaa lastenlääkärillä. ”

Sinulla ei selvästikään ole tästä kokemusta, muuten tietäisit ettei yksityisellä käynti maksa satasen per kerta... Pelkkä lääkäri kyllä, mutta laske parit labrat siihen päälle. Meillä on usein nämä kulut olleet yhteensä 250-450 euroa per käynti, enkä haluaisi maksaa niitä omasta pussistani. Meillä käy lapsi lääkärissä keskimäärin pari kertaa vuodessa mutta saamme jo niin vähillä käynneillä vakuutusmaksun ja omavastuun ”takaisin”. Nyt kun olemme käyneet pari kertaa koronatestissä, se maksaa reilut 200 euroa kerta ja saamme lähetteen samalle päivälle ja tuloksen 1-2 päivässä, mikä on nopeasti kun julkisella samassa kestää jopa viikon.

Minä olen käynyt yksityisellä lasteni kanssa aina kun on ollut tarvis. Kokenut lastenlääkäri tuntee minut, ja kerran hän oikein suoraan möläyttikin että ”kun teillä ei ole tuota vakuutusta, niin en laita teille turhia labralähetteitä”.

Eli yksityinen lääkäriasema rahastaa potilailla, joilla on vakuutus, ja teettää näille kokeita, jotka eivät ole välttämättömiä. Kaikki ovat tyytyväisiä: lääkäriasema saa paljon rahaa ja vanhemmat saavat mielestään aivan loistavaa hoitoa. Vakuutusyhtiö ehkä vähän kiristelee hampaitaan ja nostaa vakuutusmaksuja. Tilastoista näkyy, kuinka maailman terveimmistä lapsista tulikin äkkiä vallan sairaita, kun lapsivakuutukset rantautuivat Suomeen. Jokainen voi verrata, paljonko maksoi lapsivakuutus 15 vuotta sitten ja paljonko se maksaa nyt.

Jos koronasta puhutaan, niin minä olen käynyt koronatesteissä aina julkisella lapsineni, olen saanut yleensä samalle päivälle ajan, ja tulos on tullut 1-2 päivässä. Ihan ilmaiseksi. Yliopistokaupungissa asutaan.

-eri.

Vierailija
84/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella toimii ihan hyvin - eiku... https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/f21e70b9-226c-435c-bb7a-6de830d94e3b

Vierailija
85/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kauheeta, Lappeenrannassa oli viime keväänä jono terveyskeskukseen! Kyllä nyt muuttui mullakin mieli.

- Se joka on säästänyt jo ainakin kymppitonnin kun ei ottanut lapsilleen muita kuin tapaturmavakuutukset.

Vierailija
86/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sairauskuluvakuutukset kolmella lapsella ja kolmella koiralla.

Voimme itse valita lääkärin joka kerta ja kullekin hyvän.

En ikinä luottaisi julkisen puolen puoskarointiin. Kerran olen ollut halvaantua hoitovirheen takia Malmin päivystyksessä kun ambulanssi sinne väkisin onnettomuudesta vei. Se riitti.

Vierailija
87/87 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehdottoman tarpeellinen se on.

Kiitän luojaani että otin molemmille vaikka en ole edes uskovainen.

Nyt juuri toisella puhjennut psoriasis, enkä todellakaan haluaisi hoitaa sitä julkisella puolella.

Kiinnostaa, että mikset haluaisi? Mulla on molemmilla lapsilla psori, ja olen kyllä saanut julkiselta puolelta todella hyvää hoitoa. Ei noita siis ole pyritty missään terveyskeskuksessa hoitamaan, vaan ihotautien poliklinikalla.

Asumme Helsingissä, eikä täällä toimi julkinen terveydenhuolto lainkaan.

Minäkin asun. Lapsi saa lähetteen erikoissairaanhoitoon heti jos on vähänkään ongelmaa. Vatsavaivojen takia sai mm. kuvaukset ja ultrattiin. Ei maksanut penniäkään, odoteltiin pari päivää. Päivystys toimii loistavasti. Ja se erikoissairaanhoito on Helsingissä maan parasta. Ihmeellinen asenne ihmisellä, joka ei ilmeisesti koskaan edes käytä julkista terveydenhoitoa. Voin kertoa, että lasten vaivat otetaan tosissaan. Itse saa olla kiitollinen työterveydestä koska aikuisille palvelu ei ole näin hyvää. Turhaan menis rahat jos yksityisiä vakuutuksia pitäisi maksaa verojen päälle. Veroistahan me kaikki jo julkista sairaanhoitoa maksetaan.

Meillä ei saa aikaa sinne terveyskeskulseen.

Ja päivystys on Malmilla jodda minulle tehtiin hoitovirhe ja enoni kuoli hoitovirheen takia.

Sinne en lapsiani vie.

Helsingissä on vastikään valmistunut upea lastensairaala. Ollaan käyty päivystyksessä ehkä nelisen kertaa ja pisin odotus oli pari tuntia. Loput kerrat noin 15 min. Heti otetaan vastaan, asiantunteva hoitohenkilökunta, upeat tilat, odotustiloissa leluja. Ei niitä lapsia sinne Malmille viedä. Kannattaa tutustua oman kaupungin palveluihin eikä olla niin ennakkoluuloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän