Pyyhkeet haisee vanhalle tiskirätille.
Otin eilen puhtaan pyyhkeen kaapista ja kun kuivasin itseni siihen rupes se haisemaan vanhalle tiskirätille. Heitin siis pesuun ja otin puhtaan kaapista. Sekin alkoi haisemaan samalle.
Mikä vikana. Vanhassa asunnossa ne ei haissut mutta nyt llen huomannut että ne haisee. Pesukone sama, samoin aineet, kuivaus samalla tavalla. Pesu aina min 60 asteessa ja pitkään. Milään muu ei haise. Pesukoneen putsaan ainakin 1 krt/kk, välillä 2. Ei edes käsipyyhkeet haise.
Kommentit (37)
Tummat tekstiilit kestää kuivuakin paljon kauemmin kuin vaaleat/valkoiset tekstiilit. Liittyisköhän sekin tähän haisemiseen. Mä olen alkanut ostamaan vain valkoisia pyyhkeitä.
Miten sä kuivatat pyyhkeet? Ihan pesun jälkeen ja käytön jälkeen?
Itse pesen pyyhkeet 60C.ssä ja kuivatan kuivauskoneessa rutikuivaksi maksimilämpötilalla. Jos jostain syystä en pääse pesutupaan pesemään ja kuivaamaan, kuivatan tuollaisella telineellä olohuoneessa. Käytön jälkeen ripustan pyyhkeet aina ilmavasti oskarin oksaan, en koskaan tavalliseen naulakkoon. Eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut hajuongelmaa, pyyhkeitä on monen ikäisiä. Pääasiassa Finlaysonia, LuhtaHomea ja Ikeaa.
Mene lääkäriin ja mittauta kolestrolisi. Kun kuivaat itseäsi suihkun jälkeen siirtyy pyyhkeeseen härskiintyneitä rasvoja jotka saa pyyhkeet haisemaan "raadolle" näin siis jos kolestrolit on korkeella. Samoin rupee haisemaan t-paidan selkämykset kun hikoilet.
Koska olet käyttänyt pesuaineita missä zeoliittiä. Kaikissa sitä on paitsi lidlin pesuaineissa. Saksalaisen standardin mukaan sitä ei saa enää olla. Siis myös kaikissa minirisk ja hellävaraisissa pesuaineissa sitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Koska olet käyttänyt pesuaineita missä zeoliittiä. Kaikissa sitä on paitsi lidlin pesuaineissa. Saksalaisen standardin mukaan sitä ei saa enää olla. Siis myös kaikissa minirisk ja hellävaraisissa pesuaineissa sitä löytyy.
Jospa nyt lukutaitosena kansalaisena lukisit tuoteselosteet muistakin pesuaineista kuin siitä, jota sinä tavallisesti käytät.
Liian vähän vettä on tavallinen syy likaiseen pyykkiin. Te joilla on lasiluukullinen edestä täytettävä kone, laittakaa joskus tavalliseen pyykkiinne pesuainelokeron kautta niin paljon lisää vettä, että näkyy luukusta. Voi olla että järkytytte, kun näette kuinka likaista se on. Ja miettikää, missä se lika on silloin, kun ei ole vettä, jonka mukana se huuhtoutuu pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa nyt lukutaitosena kansalaisena lukisit tuoteselosteet muistakin pesuaineista kuin siitä, jota sinä tavallisesti käytät.
Liian vähän vettä on tavallinen syy likaiseen pyykkiin. Te joilla on lasiluukullinen edestä täytettävä kone, laittakaa joskus tavalliseen pyykkiinne pesuainelokeron kautta niin paljon lisää vettä, että näkyy luukusta. Voi olla että järkytytte, kun näette kuinka likaista se on. Ja miettikää, missä se lika on silloin, kun ei ole vettä, jonka mukana se huuhtoutuu pois.
Googlaa niin näet itse. Zeoliitti sen hajun aiheuttaa. Jos vaihtaa pesuaineen ongelma häviää. Tutkittu on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Googlaa niin näet itse. Zeoliitti sen hajun aiheuttaa. Jos vaihtaa pesuaineen ongelma häviää. Tutkittu on!
Thanks. Pitää heti lähetä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 25 v vanhoja pyyhkeitä, eivät haise, uudemmat kylläkin.
Ihan sama juttu minulla, toivottavasti kestävät vielä pitkään!
Pesuaine - myös jauhemainen - kannattaa aina laittaa pesupallossa pyykin sekaan. Näin neuvoi pesukoneenkorjaaja.
Pahat hajut tekstiileistä lähtee etikkavedessä liottamalla (myös homeen haju). Pati pvä viikeässä etikkavedessä ja sitten normaali pesu.
Oho, zeoliitti jopa rikkoo pesukoneen. Ihan otsikossa lukee
Mulla on käytössä Rainbow'n Sensitive Colour -pesujauhe. Siinä ainakin lukee, että "ei sisällä zeoliittia". Ei ole haisuongelmaa.
Lähinnä siis vain vinkkinä, että Lidlin aineet ei ole ainoita zeoliitittomia. (Jos on sellanen tilanne kuin mulla ja lähin Lidl ei oo kovin lähellä :p)
Mun molemmilla pitkäaikaisilla poikaystävillä ollut sama! Vaikka ois puhdas kaapista otettu pyyhe, niin kastuessaan lemahtaa ihan tajuton haju. Luulen näihin tapauksiin löytäneeni syyn; pistin merkille, että ex jätti pyyhkeitänsä treenikassiin märkinä tunneiksi tai joskus jopa päiviksi ja nykyinen taas ei osaa laittaa pyyhettä suihkun jälkeen leveäksi kuivumaan, vaan se on aina mytyssä jossain. Pinttynyt märäntyneen haju ei sitten lähdekään pesussa. Omat pyyhkeeni eivät haise, osaankin kuivattaa ne. Ja uusia ja heikkolaatuisempiakin joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä Rainbow'n Sensitive Colour -pesujauhe. Siinä ainakin lukee, että "ei sisällä zeoliittia". Ei ole haisuongelmaa.
Lähinnä siis vain vinkkinä, että Lidlin aineet ei ole ainoita zeoliitittomia. (Jos on sellanen tilanne kuin mulla ja lähin Lidl ei oo kovin lähellä :p)
Hyvä tietää. Miniriskeissä ja allergiavapaissa sitä on, ihme kyllä.
Rainbow murukahvikin on hyvä ostos.
Älä nakkaa roskiin. Anna löytöeläintaloon tai vastaavaan.