Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

47 % naisista kokenut väkivaltaa?

Vierailija
08.03.2014 |

Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

Joten, kuten jo kysyin, mitä mieltä te olette asiasta? Uskotteko tuohon lukuun? Kuinka moni palstalainen on kokenut väkivaltaa?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä tuon 29:n kanssa, että kyllä se fyysinen väkivalta on sitä oikeaa väkivaltaa.

Ei pitäisi pistää väkivaltaa ns. "pahemmuus"järjestykseen, mutta kyllä minua välillä ihmetyttää, kun täälläkin kirjottelee ihmisiä, joiden miehet ovat huutaneet heille sekä nimitelleen niin se on rinnastetaan väkivaltaa. Henkisen väkivallan kutsuminen parisuhdeväkivallaksi tuntuu jo melkein loukkaavalta niitä kohtaan, jotka ovat saaneet kokea sitä oikeaa fyysistä väkivaltaa.

Luuleeko ihmiset, että kun mies lyö naista nyrkillä ja/tai lyö tämän päätä seinään, potkii, niin siinä ei huudeta, raivota ja nimitellä? Fyysinen väkivalta on oikeaa parisuhdeväkivaltaa. Se sattuu sekä henkisesti että fyysistä. Henkinen väkivalta ei ole oikeaa väkivaltaa.

Vierailija
42/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:24"]

Ihan samaa mieltä tuon 29:n kanssa, että kyllä se fyysinen väkivalta on sitä oikeaa väkivaltaa.

Ei pitäisi pistää väkivaltaa ns. "pahemmuus"järjestykseen, mutta kyllä minua välillä ihmetyttää, kun täälläkin kirjottelee ihmisiä, joiden miehet ovat huutaneet heille sekä nimitelleen niin se on rinnastetaan väkivaltaa. Henkisen väkivallan kutsuminen parisuhdeväkivallaksi tuntuu jo melkein loukkaavalta niitä kohtaan, jotka ovat saaneet kokea sitä oikeaa fyysistä väkivaltaa.

Luuleeko ihmiset, että kun mies lyö naista nyrkillä ja/tai lyö tämän päätä seinään, potkii, niin siinä ei huudeta, raivota ja nimitellä? Fyysinen väkivalta on oikeaa parisuhdeväkivaltaa. Se sattuu sekä henkisesti että fyysistä. Henkinen väkivalta ei ole oikeaa väkivaltaa.

[/quote]

Miksi sitä sitten kutsutaan, kun joku esim. uhkailemalla, pelottelemalla, väheksymällä ja haukkumalla alistaa toista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:37"]

[/quote]

Miksi sitä sitten kutsutaan, kun joku esim. uhkailemalla, pelottelemalla, väheksymällä ja haukkumalla alistaa toista?

[/quote]

No eikö sitä voi juuri kutsu alistamiseksi? Mikään noista ei tietysti ole oikein toista kohtaan, mutta en kyllä ymmärrä miten jotkut rinnastavat noi väkivaltaan. 100 % ihmisistä on joskus väheksitty, haukuttu, nimitelty tai peloteltu yms. mutta se ei tee siitä väkivaltaa. Parisuhdeväkivallasta kun puhutaan niin pitäisi ehdottomasti puhua fyysisestä väkivallasta.

Vierailija
44/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:42"]

[/quote]

[/quote]

No eikö sitä voi juuri kutsu alistamiseksi? Mikään noista ei tietysti ole oikein toista kohtaan, mutta en kyllä ymmärrä miten jotkut rinnastavat noi väkivaltaan. 100 % ihmisistä on joskus väheksitty, haukuttu, nimitelty tai peloteltu yms. mutta se ei tee siitä väkivaltaa. Parisuhdeväkivallasta kun puhutaan niin pitäisi ehdottomasti puhua fyysisestä väkivallasta.

[/quote]

Ja alistaminen on väkivaltaa.

Vierailija
45/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokenut väkivaltaa. Lievää väkivaltaa parisuhteessa (läimäisty) ja lisäksi kerran tuntematon mies pahoinpiteli kun tulin kadulla vastaan.

Vierailija
46/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tuo on sinun mielipiteesi. Alistaminen on henkistä väkivaltaa, jota ei tule rinnastaa oikean fyysisen parisuhdeväkivallan kanssa.

Henkisen väkivallan tunnekin riippuu täysin yksilökohtaisesta kokemuksesta, kuka tahansa voi kokea tai olla kokematta olevansa henkisen väkivallan uhri, kun mies/nainen kerran elämässään raivoaa ja nimittelee toista. Kun saat nyrkin naamaasi niin siinä ei ole tulkinnanvaraa: se on väkivaltaa.

Ja en nyt väitä että mikään henkinen väkivalta, oli sitten mitä tahansa, olisi oikein, mutta älkää nyt oikeasti rinnastako sitä oikeaan parisuhdeväkivaltaan.

Vierailija
47/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No tuo on sinun mielipiteesi. Alistaminen on henkistä väkivaltaa, jota ei tule rinnastaa oikean fyysisen parisuhdeväkivallan kanssa.

Henkisen väkivallan tunnekin riippuu täysin yksilökohtaisesta kokemuksesta, kuka tahansa voi kokea tai olla kokematta olevansa henkisen väkivallan uhri, kun mies/nainen kerran elämässään raivoaa ja nimittelee toista. Kun saat nyrkin naamaasi niin siinä ei ole tulkinnanvaraa: se on väkivaltaa.

Ja en nyt väitä että mikään henkinen väkivalta, oli sitten mitä tahansa, olisi oikein, mutta älkää nyt oikeasti rinnastako sitä oikeaan parisuhdeväkivaltaan.

[/quote]

Henkinen väkivaltakin on ihan oikeaa parisuhdeväkivaltaa. Ei tämä nyt ole mikään mielipide-asia.

Vierailija
48/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen minäkin kokenut lievää väkivaltaa suhteessani, mutta en ole koskaan kellekään siitä maininnut. Joten on aika vaikea tietää oikeasti, onko joku tuttava kokenut väkivaltaa esim. suhteessaan, koska kaikesta ei kerrota. Suomalaisilla miehillä sen sijaan ei ole mitään tekemistä oman väkivaltakokemukseni kanssa, koska mieheni on ulkomaalainen.

Vierailija
49/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaavanlaisen tutkimuksen miehistä olen nähnyt, jossa sanottiin että 55% miehistä on kokenut väkivaltaa. Jotenkin tuntuu, että miehiin kohdistuva väkivalta olisi fyysisempää ja "todellisempaa".

Vierailija
50/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä koin ensimmäisessä parisuhteessani väkivaltaa, sillä mies oli sairaalloisen mustasukkainen. Hän ei ollut mustasukkainen vain siitä ajatuksesta että muut miehet katselevat minua, vaan myös siitä että minulla oli naispuolisia ystäviä, työpaikka ja harrastuksia, sekä sukulaisia. Hän halusi yksitellen katkoa välini kaikkiin ihmisiin. Yhdessä asuessamme hän hakkasi, kuristi ja hajotti tavaroitani. Seurusteluaikana ei ollut vielä väkivaltaisuutta, mutta se alkoi pian sen jälkeen kun muutimme yhteen. Meillä oli valtava kokoero, minä 160cm / 47 kg ja mies 185 cm ja yli satakiloinen. Mies oli tavallinen suomalaismies, ei siis mikään renttu eikä maahanmuuttaja.

Vierailija
51/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:54"]

Vastaavanlaisen tutkimuksen miehistä olen nähnyt, jossa sanottiin että 55% miehistä on kokenut väkivaltaa. Jotenkin tuntuu, että miehiin kohdistuva väkivalta olisi fyysisempää ja "todellisempaa".

[/quote]

Melkoista naisvihaa tällä palstalla, vaikka joka vuosi noin 20 naista joutuu joko nykyisen tai entisen kumppaninsa surmaamaksi.

Oma ystäväni oli yksi näistä. Mies oli henkisesti sairas ja ystäväni pääsi jo muuttamaan erilleen, ehti asua useamman vuodenkin eron jälkeen omillaan. Sitten ex-miehensä silloinen parisuhde päättyi ja kun ei päässyt kostamaan sitä sille naiselle, jota ei tavoittanut, niin kävi kostamassa vihansa naisia kohtaan sitä aiemmalle tyttöystävälleen, eli minun ystävälleni. Itsensä jätti henkiin ja perusteli tappoa hetken mielijohteena, joka syntyi raivosta.

Vierailija
52/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä kerran löi minua. Löin takaisin ja todella lujaa suoraan naamaan.

Ei lyönyt enää.

Vierailija
53/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:41"]

Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

Joten, kuten jo kysyin, mitä mieltä te olette asiasta? Uskotteko tuohon lukuun? Kuinka moni palstalainen on kokenut väkivaltaa?

[/quote]

Luku on peräisin siitä vastikään julkaistusta EU ihmisoikeusviraston tutkimuksesta. Lukuun ei ymmärtääkseni sisällä henkinen väkivalta tai seksuaalinen ahdistelu, joista kysyttiin erikseen. Tuo 47% on niiden naisten osuus, jotka ovat joskus elämänsä aikana kokeneet fyysistä väkivaltaa alkaen tönäisyistä, työntämisistä ja kiinni tarttumisista puukotuksiin ja ampumisiin asti.

Koska määritelmä on noin laaja, luku on oikeastaan hämmästyttävän alhainen, sillä käytännössä jokaista on joskus tönäisty tai joku on tarttunut kiinni. Luultavasti suurin osa on jättänyt osan tapauksista pois joko siksi, että teko ei ollut tahallinen tai sitä ei oltu tarkoitettu väkivaltaiseksi. Luultavasti todellinen luku olisi lähellä 90%. Jos miehiltä kysyttäisiin sama kysymys, luku olisi varmaan vielä hieman korkeampi, ehkä 95%.

Tuo 47% ei erottele millään tavalla sitä, milloin, missä tilanteessa ja kenen tekemää väkivalta on. Eikä siinä tietenkään ole mitenkään huomioitu kulttuurieroja. Vai uskooko joku oikeasti, että Pohjoismaissa naisilla on suurempi riski joutua väkivallan uhriksi kuin Etelä- tai Itä-Euroopassa.

Vierailija
54/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parisuhdeväkivaltaan liittyvissä henkirikoksissa uhri on yli 80%:ssa tapauksista nainen.

http://www.minna.fi/web/guest/vakivaltatilastot

Parisuhdeväkivaltaan kuolleista on 83 prosenttia naisia. Vuosina 2002–2009 yhteensä 184 naista ja 38 miestä kuoli nykyisen tai entisen eri sukupuolta olevan kumppanin toimesta. 

Henkirikoksia edeltää usein osapuolten välinen väkivaltahistoria. Vuosien 2002–2007 tietojen mukaan aiempi väkivalta on yleisintä parisuhteisiin liittyvissä henkirikoksissa. Niistä peräti puolessa oli esiintynyt fyysistä väkivaltaa jo aiemmin. Säännönmukaisesti väkivaltainen osapuoli suhteessa oli ollut rikoksen tekijä eli mies. 

Henkirikoksiin johtaneet parisuhteet ovat lähes yksinomaan heteroseksuaalisia. Tarkastelukaudella 2002–2009 kuoli viisi miestä samaa sukupuolta olevan nykyisen tai entisen kumppanin uhrina.

Erotilanteet ovat merkittävä väkivaltariski naisille. Vuosina 2003–2009 parisuhdetappokuolleisuus eroamassa olevilla tai vastaeronneilla naisilla oli ainakin kymmenkertainen verrattuna parisuhteessa elävien naisten kuolleisuuteen.

Vierailija
55/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Suomi on naisille EU:n toiseksi väkivaltaisin maa, Tanskan johtaessa.

Karu tulos saatiin laajasta tutkimuksesta, johon osallistui 42 000 naista 28 EU-maasta.

Joka kymmenes suomalaisnainen oli joutunut viimeisen vuoden aikana joko fyysisen tai seksuaalisen väkivallan uhriksi. Heistä 47 prosenttia on kokenut väkivaltaa 15 ikävuoden jälkeen. Kymmenen vuoden takaisessa naisuhritutkimuksessa vastaava luku oli 43,5 prosenttia.

Hälyttävä tilanne ei ole uutinen, sillä Suomi on ollut pitkään silmätikku. YK:lta ja EU:lta on tullut useita huomautuksia, joissa vaaditaan toimia uhrien tukipalveluihin ja väkivallan ennaltaehkäisyyn.

Poikkeuksellisen usein perhekriisi on johtanut Suomessa uhrin, yleensä naisen, kuolemaan."

http://www.iltalehti.fi/paakirjoitus/2014030618097235_pk.shtml

Vierailija
56/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun helppo uskoa se että Suomessa miehet on naisia väkivaltaisempia, päihdeongelmien yleisyyden takia.

Oon kahdesti tullut hakatuksi itselleni täysin tuntemattoman miesjoukon toimesta. Suomessa. Ensimmäinen tapahtui valoisana kesäiltana kaupungissa. Toisen kerran oli pimeä syksyilta ja hyökkääjät iskivät takaapäin ilman että edes näin niitä. Kyseessä oli kännisten päähänpisto.

Toisella kerralla olisi varmaan lähtenyt henki, jos ei olisi tilanteessa ollut ulkopuolisia väliinpuuttujia. 

Isäni oli alkoholisti ja kännissä väkivaltainen äitiä kohtaan ja muistan ettei ärsykkeeksi mitään muuta tarvittu kuin laskuhumalan aiheuttama vitutus.

Vierailija
57/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 17:59"]

Minä koin ensimmäisessä parisuhteessani väkivaltaa, sillä mies oli sairaalloisen mustasukkainen. Hän ei ollut mustasukkainen vain siitä ajatuksesta että muut miehet katselevat minua, vaan myös siitä että minulla oli naispuolisia ystäviä, työpaikka ja harrastuksia, sekä sukulaisia. Hän halusi yksitellen katkoa välini kaikkiin ihmisiin. Yhdessä asuessamme hän hakkasi, kuristi ja hajotti tavaroitani. Seurusteluaikana ei ollut vielä väkivaltaisuutta, mutta se alkoi pian sen jälkeen kun muutimme yhteen. Meillä oli valtava kokoero, minä 160cm / 47 kg ja mies 185 cm ja yli satakiloinen. Mies oli tavallinen suomalaismies, ei siis mikään renttu eikä maahanmuuttaja.

[/quote]

Minulla on hyvin samantapainen tarina: olen 50-kiloinen kirppu ja sain kaksimetriseltä ex-mieheltäni turpaan yhdessä asuessamme. Myös meillä oli näin että väkivalta alkoi vasta yhteenmuuttamisen jälkeen, seurusteluaikana sitä ei ollut. Mies mm. ajoi minua takaa leipäveitsen kanssa ja sanoi tappavansa. Myös ystäväni on kokenut omissa suhteissaan väkivaltaa, kahden eri miehen taholta. Tunnen myös ihmisiä jotka on raiskattu tai yritetty raiskata.

Väkivaltaa on paljon, uskoisin prosentin olevan oikean suuruinen. Ikävä kyllä.

Vierailija
58/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:10"]

Parisuhdeväkivaltaan liittyvissä henkirikoksissa uhri on yli 80%:ssa tapauksista nainen.

[/quote]

Lue vähän ylempää kohta: "Kuolemansyytilaston mukaan vuonna 2009 kuoli väkivallan seurauksena 110 henkilöä. Heistä 27 oli naisia."

Eli kokonaisuudessaan väkivaltaan kuolleista ihmisistä 75% oli miehiä. Siinä sitä "tasa-arvoa". Ja tästä epäsuhdasta huolimatta vain naisiin kohdistuvasta väkivallasta uutisoidaan ja sen kitkemiseksi kampanjoidaan.

Vierailija
59/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:10"]

[/quote]

Lue vähän ylempää kohta: "Kuolemansyytilaston mukaan vuonna 2009 kuoli väkivallan seurauksena 110 henkilöä. Heistä 27 oli naisia."

Eli kokonaisuudessaan väkivaltaan kuolleista ihmisistä 75% oli miehiä. Siinä sitä "tasa-arvoa". Ja tästä epäsuhdasta huolimatta vain naisiin kohdistuvasta väkivallasta uutisoidaan ja sen kitkemiseksi kampanjoidaan.

[/quote]

Parisuhdeväkivalta. Se, että miehet tappavat toisiaan ei ole kai naisten vastuulla.

Vierailija
60/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:37"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:32"]

[/quote]

Parisuhdeväkivalta. Se, että miehet tappavat toisiaan ei ole kai naisten vastuulla.

[/quote]

Väkivalta on väkivaltaa, huolimatta siitä mitä sukupuolta tekijä on. Vai väitätkö, että on hyväksyttävämpää kun mies tappaa miehen, kuin että nainen tappaa miehen? Kovin feminististä puhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi