Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

47 % naisista kokenut väkivaltaa?

Vierailija
08.03.2014 |

Mun on hyvin vaikeaa uskoa tuohon lukuun. Mitä mieltä te olette, palstailijat? Onko teidän tuttavapiirissä ollut perheväkivaltaa? Mulla on vain yksi ystävä, joka on joutunut miesystävänsä pahoinpitelemäksi, ja kyse oli yhdestä kerrasta (Ja siinä kyse oli ihan oikeasti miehen hetkellisestä mielenhäiriöstä, vaikka tuo pariskunta on eronnut jo vuosikausia sitten, he ovat edelleen hyviä ystäviä). Totta kai väkivaltaa tapahtuu usein piilossa, eivätkä väkivaltaa kokeneet siitä välttämättä kerro, mutta luulisi, että edes joku tuttavapiiriini kuuluva olisi joskus puhunut asiasta.

Joten, kuten jo kysyin, mitä mieltä te olette asiasta? Uskotteko tuohon lukuun? Kuinka moni palstalainen on kokenut väkivaltaa?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keneltä tahansa ihmiseltä kysytään laaja-alaisesti että onko kokenut minkaanlaista henkistä, fyysistä, seksuaalista väkivaltaa ja siihen kuuluu vielä seksuaalinen häirintä sekä henkinen kiusaaminen, niin aika harvan ihmisen kohdalla on siten ettei ole sitä missään muodossa kokenut. Eri asia on sitten onko sillä oikeasti ollut mitään merkitystä jos vaikka koulutoveri joskus sanonut joskus pahasti, töissä ollut ikävä pomo tai muuten vain yleisesti mälsää. Ei ole kyse niinkään määrästä, vaan tasosta.

Väkivalta muodossa kuin toisessa jos se suistaa ihmisen raiteiltaan on paha juttu koki sen kuka tahansa.

Muttei asia siitä miksikään muutu vaikka otetaan studioon siitä länkyttämään paskantärkeitä tyyppejä.

Vierailija
22/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:05"]

En pidä itseäni mitenkään erityisenä, mutta joo, olen kokenut väkivaltaa aiemmassa suhteessani. Luulisin että luku on aivan oikein.

[/quote]

Onko sulla tuttavapiirissä paljon naisia, jotka ovat väkivaltaa kokeneet?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikein mietin, tiedän neljä naista, jotka ovat kokeneet fyysistä väkivaltaa. Kaikki hieman epämääräisissä suhteissa, mies vanhempi, joillakin mt-ongelmia, päihdeongelmaa ym.

Vierailija
24/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos känniääliöt eivät jossain muodossa ole väkivaltaisia niin se on maailman yhdeksäs ihme.

Ei känniääliöitä pidä edes ottaa mihinkään tilastoihin. Eivät he ole ihmisiä, ei heillä ole ihmisten tavat eikä ihmisen elämä.

Vierailija
25/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Känniääliöistä tuli mieleen, että Suomessahan väkivaltarikokset ylipäätään liittyvät paljolti päihteisiin.

Ap

Vierailija
26/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi läheistä ystävää, jotka kummatkin on kokenut parisuhde väkivaltaa :(

Vierailija
27/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:23"]

Mulla on kaksi läheistä ystävää, jotka kummatkin on kokenut parisuhde väkivaltaa :(

[/quote]

+ ei mitään tavallista vaan nyrkin iskuja..

Vierailija
28/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa mun tietääkseni ei puhuttu vain parisuhdeväkivallasta. 

Itse olen kokenut sitäkin. 

Myös isääni katselin vuosia, kun hän pahoinpiteli naisystäviään. Mukaanlukien äitini. Tiettävästi oppinut otteet omalta isältään, joka tosin lopetti juomisen ennen mun syntymääni, enkä itse ole pappani nähnyt koskaan tekevän pahaa kärpäsellekään. 

Tunsin myös yhden, joka lopulta kuoli avomiehen pahoinpitelyn seurauksena. Lievempiä tapauksia tunnen joitakin. 

Parisuhdeväkivallan lisäksi,  jos lasketaan ne kerrat, kun teini-ikäisenä joku sai tirvaisun nokkaansa tms., niin luku nousee jo melko paljon suuremmaksi. Ihan naisten osalta. Saattashan tuota tapahtua vieläkin, jos sattus huonoon aikaan väärään paikkaan. 

Vierailija
29/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:27"]

Tässä tapauksessa mun tietääkseni ei puhuttu vain parisuhdeväkivallasta. 

[/quote]

Totta, mä käsitin asian väärin, selkeni kyllä sitten ohjelman kuluessa!

Ap

Vierailija
30/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, piti siis vielä sanoa, että kuitenkin ohjelmassa puhuttiin aika paljon lähisuhdeväkivallasta, ja siksi ehkä ohjelma antoi asiasta jotenkin harhaanjohtavan kuvan!

Ap

Vierailija
31/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kysymyksestäni jo fiksu huomaa heti aluksi, että kysyin miksi. Alla oleva vastaus on tyyliä ei ole koska ei ole. Kysyn siis uudestaan miksi ei ole. Eikö ole kiinnostavaa?

Kyselyssä tosiaan ei ole kyse pelkästään fyysisestä väkivallasta ja siksi luvut nousevat noinkin suuriksi:

"43% have experienced some form of psychological violence by either a current or a previous partner, such as public humiliation..."

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:46"]

Miksei tutkimuksessa kysytty miesten kokemasta väkivallasta mitään? EIkö se ole kiinnostavaa?

[/quote]

Koska se taisi koskea naisten kokemaa väkivaltaa, johon miesten kokema väkivalta ei loogisesti ajatellen kuulu.

Ap

[/quote]

Vierailija
32/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:44"]

No kysymyksestäni jo fiksu huomaa heti aluksi, että kysyin miksi. Alla oleva vastaus on tyyliä ei ole koska ei ole. Kysyn siis uudestaan miksi ei ole. Eikö ole kiinnostavaa?

Kyselyssä tosiaan ei ole kyse pelkästään fyysisestä väkivallasta ja siksi luvut nousevat noinkin suuriksi:

"43% have experienced some form of psychological violence by either a current or a previous partner, such as public humiliation..."

Miksei tutkimuksessa kysytty miesten kokemasta väkivallasta mitään? EIkö se ole kiinnostavaa?

[/quote]

Koska se taisi koskea naisten kokemaa väkivaltaa, johon miesten kokema väkivalta ei loogisesti ajatellen kuulu.

Ap

[/quote]No kysymyksestäni jo fiksu huomaa heti aluksi, että kysyin miksi. Alla oleva vastaus on tyyliä ei ole koska ei ole. Kysyn siis uudestaan miksi ei ole. Eikö ole kiinnostavaa?

"43% have experienced some form of psychological violence by either a current or a previous partner, such as public humiliation..."

[/quote]

Siis ohjelma käsitteli naisten kokemaa väkivaltaa, mutta tutkimus, josta siinä puhuttiin, käsitteli kyllä molempiin sukupuoliin kohdistuvaa väkivaltaa.

Suunnilleen kohdasta 32 min. löytyy. http://areena.yle.fi/tv/2167505

Onko tuo lainauksesi siis siitä tutkimuksesta, jossa ohjelmassa puhuttiin?

Ap

Ps. Jos kirjoitat oman viestisi lainauksen alle, se tulee automaattisesti mukaan lainaukseen, eikä sinulle vastaavan henkilön tarvitse kopioida sitä oikeaan paikkaan.

Vierailija
33/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa kun en itse tunne ketään, joka olisi kokenut väkivaltaa. 

Jos nyt siis ei lasketa jotain nahisteluja kurahousuiässä. Voihan olla, että vastaajat ovat muistelleet juuri jotain tuonkaltaisia tapauksia. 

Vierailija
34/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kokenut parisuhdeväkivaltaa ja tiedän useita muitakin, jotka ovat joutuneet tämän epäonnekkaan kohtalon kokemaan.

Näissä luvuissa täytyy huomioida aina se, että jos lähes joka toinen nainen olisikin kokenut fyysistä väkivaltaa (en tiedä mikä tuossa tutkimuksessa on laskettu väkivallaksi), niin se ei tarkoita, että joka toinen mies olisi näin tehnyt. Keskimäärin naiset pistävät väkivaltaan taipuvaisen miehen useammin vaihtoon, jolloin sama mies saattaa parisuhdehistoriansa aikana pahoinpidellä useampaa kuin yhtä naista.

Vierailija
35/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tavallinen 38-vuotias nainen eli minä olen kokenut tämmöistä: Ex-poikaystävä antoi kerran litsarin -> ero. Aiempi ex-poikaystävä tuuppasi päin seinää ja uhkasi lyödä pullolla päähän -> ero. Lisäksi tämä henkilö uhkasi hakata mut jos joskus kadulla näkee.

Olin serkkuni ja hänen tyttökaverinsa luona viikonloppu-kylässä, lauantaina oli bileet ja asuntoon jäi nukkumaan myös serkkuni kaveri. Heräsin yöllä siihen, kun hän kopeloi mua. 

Tässä nyt näin äkkipäätä mieleen tulleet tapahtumat. Varsinaista lähisuhdeväkivaltaa en ole kokenut jos siis sillä tarkoitetaan, että eletään suhteessa pitkään, jossa toinen on väkivaltainen. 

Vierailija
36/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:46"]

[/quote]

Ap

[/quote]No kysymyksestäni jo fiksu huomaa heti aluksi, että kysyin miksi. Alla oleva vastaus on tyyliä ei ole koska ei ole. Kysyn siis uudestaan miksi ei ole. Eikö ole kiinnostavaa?

"43% have experienced some form of psychological violence by either a current or a previous partner, such as public humiliation..."

[/quote]

Siis ohjelma käsitteli naisten kokemaa väkivaltaa, mutta tutkimus, josta siinä puhuttiin, käsitteli kyllä molempiin sukupuoliin kohdistuvaa väkivaltaa.

Ap

Ps. Jos kirjoitat oman viestisi lainauksen alle, se tulee automaattisesti mukaan lainaukseen, eikä sinulle vastaavan henkilön tarvitse kopioida sitä oikeaan paikkaan.

[/quote]

Ai näin? Vertailun vuoksi olisi sopivaa nähdä myös luvut miesten osalta. Ei ne prosentit mitään nollaa näytä miehiin kohdistuvan väkivallankaan osalta.

Tässä tutkimus/kysely:

http://fra.europa.eu/en/press-release/2014/violence-against-women-every-day-and-everywhere

Vierailija
37/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:54"]

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:46"]

[/quote]

Ap

[/quote]

Ap

[/quote]

Ai näin? Vertailun vuoksi olisi sopivaa nähdä myös luvut miesten osalta. Ei ne prosentit mitään nollaa näytä miehiin kohdistuvan väkivallankaan osalta.

Tässä tutkimus/kysely:

http://fra.europa.eu/en/press-release/2014/violence-against-women-every-day-and-everywhere

[/quote]

Ei todellakaan näytä, mutta ohjelmassa tosiaan puhuttiin naisiin kohdistuvasta väkivallasta, joten ehkä siksi miehiin kohdistuva väkivalta jäi vähemmälle huomiolle. Kuuntele toki se kohta, jossa asiasta puhuttiin.

Ap

Ps. Juuri noin.

Vierailija
38/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:50"]

Jos nyt siis ei lasketa jotain nahisteluja kurahousuiässä. Voihan olla, että vastaajat ovat muistelleet juuri jotain tuonkaltaisia tapauksia. 

[/quote]

Joko tunnet todella vähän ihmisiä, tai sitten tunnet heidät huonosti. Mut on kerran pahoinpidelty kadulla. Molempia isoäitejäni isoisäni pahoinpitelivät. Tunnen useita raiskauksen tai raiskausyrityksen uhreja ja lapsena pahoinpideltyjä. Kukaan tuntemistani uhreista ei ole alkoholisti tai narkkari, suuri osa on yliopistokoulutettua väkeä.

Vierailija
39/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 16:50"]

[/quote]

Minä ymmärsin, että mukaan lasketaan myös esim. vanhemman lapseen kohdistama kuritusväkivalta lapsuudessa. Sen kohteeksi tietenkin ovat joutuneet myös pojat.

Vierailija
40/62 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 15:45"]

Lähes joka toisen naisen olisi pitänyt sitä kokea.

Tuossa määritelmä väkivallalle vain niin monimutkainen kun siihen liitetään henkinen väkivalta, seksuaalinen väkivalta niiden lievässä muodossa että hieman johdattemalla saadaan vastaamaan siihen myöntävästi että jossain elämänvaiheessa on voinut hieman tuntua pahalta.

Näin saatu taasen yksi kohu aikaan. Naisia kohdellaan oikein kaltoin, he ovat uhreja ja sitten lätistään studiossa käsittämätöntä paskaa.

[/quote]

Ihan varmasti jokainen ihminen on joskus kokenut henkistä väkivaltaa jonkun toisen taholta. Koskee miehiä ja naisia. Hyvin laajasti mitattuna siis 100% ihmisistä on kokenut jonkinasteista väkivaltaa joskus. 

Sitten jos taas vedetään toiseen ääripäähän, niin kumppaninsa, vanhempansa tai muun läheisensä toistuvasti pahoinpitelemäksi joutuminen olisi sitten sitä oikeaa väkivaltaa, ja sen yleisyydestä en olisi ollenkaan niin varma. Siis että lähes joka toinen olisi sellaista väkivaltaa kokenut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän