Etu-Töölön isot kolmiot 800-900 tuhatta euroa?!
Olen asunut ulkomailla kymmenen vuotta ja nyt olen harkinnut muuttoa takaisin Suomeen. Olin ajatellut ostaa kantakaupungista, mieluiten Etu-Töölöstä n. 90-110m2 asunnon, mutta nyt näiden hinnat lähentelee miljoonaa euroa, vaikka olisi jo remontin tarvetta. Olin ajatellut budjetiksi max 650000e. Eihän sillä saa enää kolmiota tuolta. Vaihtoehtoja onneksi tuolla summalla löytyy muualtakin, mutta en voi ymmärtää, mitä hinnoille on tapahtunut tuolla. Ostaako joku noita?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten oli jollain kiinteistöjobbarilla myynnissä asunto Väli-Töölössä... :-D
Kuulostaa Meilahdelta.
Vierailija kirjoitti:
So what? 60v laina 1kk euribolla ja lyhennysvapaata niin paljon kun saa.
Kk erä on jotain 150e ja sillähän voi vaan tienata kun stadi asunnot ovat 100% varma sijoitus joitten arvo ei voi mennä kuin ylös.
Eihän pankeissa anneta kuin max 20v lainoja ja 10-20% pitää olla vakuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etu-Töölö on lempialuettani, aivan ihana.
En kuitenkaan ostaisi Helsingistä mitään juuri nyt, odottelisin noin vuoden.
Odottelisit vuoden, miksi?
Oletan, että hän on niitä, jotka odottavat kieli roikkuen hintojen laskua, jotta voisivat sitten iskeä kiinni.
Fakta vaan on, että kun kovasti toitotellaan ostohaluja, eivät ne hinnat todellakaan laske, josseivät kyllä muutenkaan.
T. Eri
Tätä itsekin oletan. Helsingin keskustassa hinnat vaan ei tule ikinä laskemaan.
Jep. Itse ostimme reilulla 800k neliön kymmenisen vuotta sitten meren ääreltä Etelä-Helsingistä ja hinnat ovat nousseet tänä aikana melkein 150k. Sanoisin melko hyväksi tuotoksi.
Vierailija kirjoitti:
Jokunen vuosi sitten oli jollain kiinteistöjobbarilla myynnissä asunto Väli-Töölössä... :-D
Olisi upeaa asua Hesperian puistossa! 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kk erä on jotain 150e ja sillähän voi vaan tienata kun stadi asunnot ovat 100% varma sijoitus joitten arvo ei voi mennä kuin ylös.
25v on standari laina-aika nykyään ja marginaali 0,3-0,4%. Asunto toimii pääasiallisena vakuutena ja omien säästöjen osuuskin aika vaatimaton. Näin siis ainakin Aktia ja Nordea tällä viikolla.
Ja itse aloitukseen, tämä on suora seuraus nollakoroista ja löyhästä lainoittamisesta.
Töölö? Mietin juuri, että jos tämä etäilyhässäkkä jatkuu vielä pitkään, niin voisin kohta muuttaa jonnekin Utsjoelle tms. (kai sielläkin internet toimii).
HSEn adonis kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25v on standari laina-aika nykyään ja marginaali 0,3-0,4%. Asunto toimii pääasiallisena vakuutena ja omien säästöjen osuuskin aika vaatimaton. Näin siis ainakin Aktia ja Nordea tällä viikolla.
Ja itse aloitukseen, tämä on suora seuraus nollakoroista ja löyhästä lainoittamisesta.
Ok, seurasin sivusta 5v sitten läheisen lainaneuvotteluja ja omaa rahaa olisi pitänyt olla 10-20% ja laina-aika max 20v. Pankkia en nyt kuollaksenikaan muista, saattoi olla Aktia.
Vierailija kirjoitti:
Töölö? Mietin juuri, että jos tämä etäilyhässäkkä jatkuu vielä pitkään, niin voisin kohta muuttaa jonnekin Utsjoelle tms. (kai sielläkin internet toimii).
Mutta kuka haluaa asua jossain pikkupaikkakunnalla jossa kaikki tuntevat ja tietävät asiasi, juoruavat kaiken? Teinit rälläävät pikkuteillä ilman kortteja vaikka asuisit kuinka syrjällä. Lapsille siellä ei ole mitään.
Jippii! Asunnoista saadaan varmasti vieläkin kalliimpia, kun asuntolainoja ei tarvitse juuri lyhentää, korot ovat nollassa eikä mihinkään saa rakentaa!
Minuakin ahdistaisi suunnattomasti, jos vielä kymmenen vuoden päästä mediaanipalkansaajan elinikäisillä bruttoansioilla saisi yksiön Kontulasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kuka haluaa asua jossain pikkupaikkakunnalla jossa kaikki tuntevat ja tietävät asiasi, juoruavat kaiken? Teinit rälläävät pikkuteillä ilman kortteja vaikka asuisit kuinka syrjällä. Lapsille siellä ei ole mitään.
Joo, toki riippuu elämäntilanteesta. Mulla ei ole lapsia, eikä paljon kiinnosta mitä kukaan sanoo.
En muuttaisi Helsingin ydinkeskustaan. Siellä liikkuu nuorisojengejä.
Etu-Töölö on arvoaluetta, jonne ei kannata haikailla yhden sukupolven tuloilla. Nykyisetkään asukkaat eivät ole asuntolainojaan maksaneet yhden sukupolven palkkatyön tuloksilla.
Vierailija kirjoitti:
Mites sitten Taka-Töölö. Asuisin mieluummin siellä.
Sama täällä ja niin myös asunkin. Etäisyys luontoon (keskuspuisto) on muutaman minuutin kävelymatkan päässä ja samoin merenranta. Liikenneyhteydet erittäin hyvät ja muutenkin pidän, että on vähän väljempää.
Lyhyt matka myös Pasilaan (tripla), seurasaaren, meilahteen ja munkkiniemeen, jotka ovat niin ikään mukavia alueita. Ja ehkäpä tuohon vanhan jäähallin kupeeseen nousee vielä joskus se uusi monitoimiareena/kauppakeskus.
Asunnot eivät varsinaisesti ole halpoja täälläkään, mutta on kuitenkin halvempi etu-Töölön verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, toki riippuu elämäntilanteesta. Mulla ei ole lapsia, eikä paljon kiinnosta mitä kukaan sanoo.
Sama. Olin pitkään Helsingissä asuja henkeen ja vereen. Nyt kaikki paikat on täynnä juoppoja ja nistejä ja väkivaltaisia teinilaumoja ja kylähulluja ja monikulttuuria. Paitsi niillä alueilla jotka eivät ole, mutta asunnot maksavatkin sitten miljoonan. Voisin hankkia lähiökaksion hinnalla vaikka pienen hirsitalon Kittilästä. Viettää talvet lasketellen ja ihaillen tähtitaivasta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä ja niin myös asunkin. Etäisyys luontoon (keskuspuisto) on muutaman minuutin kävelymatkan päässä ja samoin merenranta. Liikenneyhteydet erittäin hyvät ja muutenkin pidän, että on vähän väljempää.
Lyhyt matka myös Pasilaan (tripla), seurasaaren, meilahteen ja munkkiniemeen, jotka ovat niin ikään mukavia alueita. Ja ehkäpä tuohon vanhan jäähallin kupeeseen nousee vielä joskus se uusi monitoimiareena/kauppakeskus.
Asunnot eivät varsinaisesti ole halpoja täälläkään, mutta on kuitenkin halvempi etu-Töölön verrattuna.
Miten pääset keskuspuistoon Taka-Töölöstä? Olen asunut siellä, enkä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten pääset keskuspuistoon Taka-Töölöstä? Olen asunut siellä, enkä tiedä.
Aika helposti? Esim. Manskun ja Nordenskiöldin risteyksestä noin 500 metriä kävellen..
Vierailija kirjoitti:
Onneksi vastapainoksi palkat ovat korkeat ja verotus kevyttä.
Eikä kyllä tämän hallituksen aikana paremmaksi muutu.
Vierailija kirjoitti:
Jippii! Asunnoista saadaan varmasti vieläkin kalliimpia, kun asuntolainoja ei tarvitse juuri lyhentää, korot ovat nollassa eikä mihinkään saa rakentaa!
Minuakin ahdistaisi suunnattomasti, jos vielä kymmenen vuoden päästä mediaanipalkansaajan elinikäisillä bruttoansioilla saisi yksiön Kontulasta.
Suurimmassa osassa Suomea asuntojen hinnat ovat laskussa, joten huolesi ei ole kovin oleellinen.
Tätä itsekin oletan. Helsingin keskustassa hinnat vaan ei tule ikinä laskemaan.