Ei lapsia ristiäisiin?
Veljeltä ja hänen puolisoltaan tuli kutsu heidän esikoislapsensa ristiäisiin. Kutsuun oli kirjattu "tulethan paikalle ilman lapsia". Kyllähän se minunkin silmiini vähän otti. Lapsen ristiäiset joihin ei saa tulla lapsia. Mutta kun tarkemmin asiaa pohdin, niin ymmärrän todella hyvin. Heidän asuntonsa on noin 45 neliöinen. Minulla on viisi sisarusta, ja meillä on lapsia yhteensä 12. Miehen vaimolla on neljä sisarusta, joilla on yhteensä 9 lasta. Meidän vanhemmat ovat eronneet, molemmilla uudet puolisot. Miehen puolison vanhemmat ovat eronneet ja molemmilla uudet puolisot. Kummeina ei ole kukaan edellä mainituista. Asunnossa loppuu happi ja tila. Ja heidänhän ne juhlat ovat. Noh, minun kohdallani tämä ei ole siis ongelma. Saadaan lapset hoitoon ja kaikki ok. Mutta siskoni. Todella suuri raivari, en tiedä miten saan hänet rauhoittumaan. Minä ymmärrän ratkaisun ja vaikka en ymmärtäisikään, niin ei se minulle kuulu. Mutta siskolle pitäisi jotenkin selittää ja perustella asia. En halua että heille tulee veljen kanssa mitään riitaa, koska veljellä ja hänen puolisollaan on ollut niin raskasta (toinen kaksosista syntyi kuolleena). Jos teillä on uusia näkökulmia, niin kuulen mielelläni ja otan neuvoja vastaan miten saan siskolleni taottua järkeä päähän.
Kommentit (53)
joo meilläkin oli tollaset ristiäiset. laitettiin päivän sankari hoitoon, ostettiin 15 litran sanko, tehtiin booli ja kun kaikki oli noin 1,5% humalassa niin keksittiin yhdessä nimi meidän adolfina josefina benitallemme<3
Kukaan ei parin kk päästä muista koko ristiäisiä.
Jos on noin suuri lähisuku niin miksi ne juhlat pitää väkisin järjestää siellä pienessä kodissa koska eihän tuonne mahdu kuin se vauva, vanhemmat,kummi ja pappi!
Seurakunnalla on tiloja joissa voi järjestää ristiäiset ja ristiäiskaffit.
Tai eikö edes isovanhemmilla ole iso koti missä voisi ristiäiset pitää.
Meillä nimittäin oli molempien lasten ristiäiset isovanhempien luona kun oli suuremmat tilat.
Hyvä kun teille järjestyy lastenvahti mutta mites suvun muut lapset kun tietysti ne "luottolapsenvahdit" eli isovanhemmat ovat siellä ristiäisissä.
No mikään pakko ei ole mennä jos ei onnistu.
Mutta ei tuommoiseen mini kotiin mahdu isoa porukkaa muutenkaan eli ihan väärä paikka järjestää ristiäiset suurelle suvulle.
Jos lapsia ei tule ristiäisiin, niin taitaa ristiäiset jäädä järjestämättä... (meinaan kastettavaakin)
Suuri onglema on. Ja syynä LIIAN sikiävä suku.
Tyhmää edes yrittää järjestää ison suvun juhlia pienessä kämpässä! Ei tuosta voi tulla kuin harmia ja mielipahaa väistämättä joillekin. Eikä vähiten niille, ketkä juhliin saavat sulloutua!!
Missä lapset ikinä oppivat juhletikettiä ja hyviä tapoja, jos mihinkään juhliin ei saa enää lapsia ottaa mukaan? Kohta on sellainen junttien sukupolvi saatu aikuisikään, jolla ei ole harmaita aavistusta suomalaisesta juhlaperinteestä.
Miksi ihmeessä sinun ap pitäisi takoa siskollesi järkä päähän?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:51"]
Missä lapset ikinä oppivat juhletikettiä ja hyviä tapoja, jos mihinkään juhliin ei saa enää lapsia ottaa mukaan?
[/quote]
Siitä vain järjestämään juhlia, joihin on kutsuttu myös lapsia. Niin kauan kuin minä kannan järjestämisestä vastuun ja kustanukset, minä myös päätän ohjelman ja kutsuvieraslistan.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:51"]Tyhmää edes yrittää järjestää ison suvun juhlia pienessä kämpässä! Ei tuosta voi tulla kuin harmia ja mielipahaa väistämättä joillekin. Eikä vähiten niille, ketkä juhliin saavat sulloutua!!
Missä lapset ikinä oppivat juhletikettiä ja hyviä tapoja, jos mihinkään juhliin ei saa enää lapsia ottaa mukaan? Kohta on sellainen junttien sukupolvi saatu aikuisikään, jolla ei ole harmaita aavistusta suomalaisesta juhlaperinteestä.
[/quote] Aivan totta! miehen puolen suku on niin vieraantunut toisistaan että miehen veljen poika ei kutsunut ainutta setäänsä esikoisensa ristiäisiin eli jäi ristiäiset käymättä. Ei avoimia riitoja ei rikoksia kummallakaan puolella mutta näin ne vieraantumiset jatkuvat mahd. polvesta toiseen. No, onneksi omalla puolellani perhejuhliin saa vielä kutsun. Ai niin, suvun mustaa lammasta ei kutsuta. Tulisi kaikille kiusaantunut olo, kun se jota kaikki ovat haukkuneet selän takana eniten, tulisi asiallisesti kaikille ystävällisenä juhliin! Onko muiden suvuissa syntipukkeja / mustia lampaita joita ei kutsuta mihinkään juhliin? uskomatonta touhua kun sitä on läheltä seurannut!
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:53"]
Missä lapset ikinä oppivat juhletikettiä ja hyviä tapoja, jos mihinkään juhliin ei saa enää lapsia ottaa mukaan?
[/quote]
Siitä vain järjestämään juhlia, joihin on kutsuttu myös lapsia. Niin kauan kuin minä kannan järjestämisestä vastuun ja kustanukset, minä myös päätän ohjelman ja kutsuvieraslistan.
[/quote]
No älä ole huolissasi, minä olen tämän osion hoitanut. Ei tulisi mieleenkään jättää suvun lapsia kutsumatta häihin, ristiäisiin, valmistujaisiin, hautajaisiin, rippijuhliin...
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 13:04"]
miehen puolen suku on niin vieraantunut toisistaan että miehen veljen poika ei kutsunut ainutta setäänsä esikoisensa ristiäisiin eli jäi ristiäiset käymättä. Ei avoimia riitoja ei rikoksia kummallakaan puolella mutta näin ne vieraantumiset jatkuvat mahd. polvesta toiseen.
[/quote]
En minäkään kutsuisi setääni juhliin. Ei tosiaan ole mitään riitoja taustalla, emme vaiin ole katsoneet tarpeelliseksi pitää yhteyttä vain siksi, että satumme olemaan sukulaisia. Eivät kaikki ole sukurakkaita, ja minulle oikeastaan koko sukuni omaa perhettäni lukuunottamatta on täysin yhdentekevä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 12:38"]
Kukaan ei parin kk päästä muista koko ristiäisiä.
[/quote]
Ei varsinkaan silloin jos juhlii kuten nro 3 ;-)
Ilman muuta nykyristiäiset ovat lapsettomat! Paikalla on ainoana alaikäisenä se juhlan sankari, muita lapsia ei todellakaan kaivata. Minusta tuo on itsestäänselvyys eikä mitään kiukunpurkauksen paikka, vaikka ristiäiset olisi seurakuntatalossa.
Viime vuosina olen ollut 6 kertaa ristiäisissä/nimiäisissä (mukana oman lapsen ristiäiset) ja kaikissa niissä oli kutsussa (tai kerrottiin puhelimessa), että juhla on vain aikuisille.
Eikö tuo ole ihan ok? Ymmärtäisin, jos juhlakalu olisi taapero, mutta vauva! Eihän se osaa kaivata muita lapsia sinne ja onhan tuo semmoinen aikuisten höpöttely juhla?
Ap, voit selittää tilanpuutteen siskollesi ja että asia ei ole henkilökohtainen loukkaus ketään vastaan
Miksi ihmeessä sinun ap pitäisi takoa siskollesi järkä päähän?
[/quote]
Niinpä. Pysy erossa tästä, tämän on siskosi ja veljesi välinen asia.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 13:35"]
Ilman muuta nykyristiäiset ovat lapsettomat! Paikalla on ainoana alaikäisenä se juhlan sankari, muita lapsia ei todellakaan kaivata. Minusta tuo on itsestäänselvyys eikä mitään kiukunpurkauksen paikka, vaikka ristiäiset olisi seurakuntatalossa.
Viime vuosina olen ollut 6 kertaa ristiäisissä/nimiäisissä (mukana oman lapsen ristiäiset) ja kaikissa niissä oli kutsussa (tai kerrottiin puhelimessa), että juhla on vain aikuisille.
[/quote]jos sillä kastettavalla on sisaruksia, niin mihinkäs ne siksi aikaa laitetaan?
Ap tässä. Haluan takoa siskoni päähän järkeä, koska näen veljeni uupumisen, surun ja väsymisen. Siskoni on hyvin itsekäs (ihan kuten henkilöt täällä, jotka vaativat kutsumaan juhlaan ketä haluavat ja siirtämään jopa juhlapaikkaa) ja haluan huolehtia siitä, ettei hän kuormita veljeäni enempää. Siskoni ei pysty kunnioittamaan ihmisten päätöksiä, vaan juuri teikäläisten tapaan vaatii lapsia mukaan, että hän saa opettaa lapsia käyttäytymään juhlissa. Mikä on aivan uskomattoman itsekäs perustelu. Veljeni asuu vaimonsa kanssa New Yorkissa. Siellä ei ole seurakuntataloja, ilmaisia tiloja. He ovat haudanneet toisen lapsensa kaksi viikkoa sitten. Ei välttämättä ole edes voimia minkäänlaiseen juhlien suunnitteluun. Mutta kiitos, teiltä sain näkökulmaa ja tietoa itsekään, kusipäisen kotiäitisiskoni ajatusmaailmaan.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 13:13"]
[/quote]
[/quote]
No älä ole huolissasi, minä olen tämän osion hoitanut. Ei tulisi mieleenkään jättää suvun lapsia kutsumatta häihin, ristiäisiin, valmistujaisiin, hautajaisiin, rippijuhliin...
[/quote]
Kutsuisin muuten lapsia, mutta kun lapset mättää herkut naamaan ja vanhemmat ei huomaa huomioida sitä lahjan arvossa. Tuodaan vain joku ällöttävä potkupuku, vaikka oma jälkikasvu vetää kakkua ja pullaa kaksin kourin.
Minä jätin vauvankin pois hänen ristiäisistään, että saimme juhlia aikuisten kesken.