Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka maksaa opiskelijoiden alennukset bussissa

Vierailija
08.03.2014 |

Olen sattuneesta syystä kulkenut lähes viikottain pitkänmatkan bussissa ja huomannut että olen usein bussissa ainoa joka maksaa matkasta täyden hinnan. Kaikki muut ovat yleensä opiskelijoita ja matkustavat puoleen hintaan. Saako liikenneöitsiä jostain rahaa näistä opiskelijoista, vai kuskaavatko omaksi huvikseen puoleen hintaan?

Ihmetyttää vain että jos matkan "oikea" hinta on 30€ ja 90% matkustajista maksaa 15€, niin oikea hinta taitaa olla se 15€, tai sitten rahaa tulee tukena jostain muualta.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela?

Vierailija
2/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset yritykset päättävät itse alennuksensa ja kelle niitä antavat. Opiskelijoiden bussialennuksilla kaukoliikenteessä ei ole mitään tekemistä Kelan kanssa. Ainoa poikkeus paikallisliikenne, jossa mahdollista saada Kelalta tuettu matka/kuukausikortti eli koulumatkatuki.

Ainoa opiskelija-alennus mitä Kela oikeasti tukee on opiskelijaruokailu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu bussilinjasta onko se tuettua joukkoliikennettä vai markkinalähtöistä. Tuetussa liikenteessä maksetaan myös tukea niistä täydellä hinnalla matkustavista. Tulevaisuudessa kaupunkiliikenteessä myös kilpailutettuja linjoja joissa maksetaan vain linjan ajamisesta ja kaikki lipputulot palautuvat kaupungille tai sille kuka linjan ajamisen maksaa.

Sinälläähän matkustajat eivät paljon lisää bussin kustannuksia eikä se millainen matkustaja kyseessä. Silti ideaali tilanne olisi se että bussi olisi täynnä täydellä hinnalla matkustavia. Muutoin matkustajat eivät syö toistensa rahoja.

Vierailija
4/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kyllä se yritys ihan itse laskee, millä hinnalla sen kannattaa lippujaan myydä.

Vierailija
5/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela sen maksaa.

Vierailija
6/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja minä ja Hentun Liisa eli yhteiskunta.

Vierailija
7/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin vääryys on suoraan pois työttömiltä. Vihaksi pistää ;(

Vierailija
8/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:07"]

[/quote]

Millä tavalla se on työttömiltä pois, että yritys antaa alennusta yhdelle ryhmälle mutta ei toiselle? Itse en koe vääryyttä, jos joku toinen saa K-Plussakortilla alennusta cittarin tuotteesta, mutta minä en koska en omista tätä korttia. Sinusta tämä on varmaan väärin?

Vierailija
9/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:10"]

[/quote]

Millä tavalla se on työttömiltä pois, että yritys antaa alennusta yhdelle ryhmälle mutta ei toiselle? Itse en koe vääryyttä, jos joku toinen saa K-Plussakortilla alennusta cittarin tuotteesta, mutta minä en koska en omista tätä korttia. Sinusta tämä on varmaan väärin?

[/quote]Työttömiä siinäkin sorretaan. Miksei työttömille ole järjestetty ilmaista ravintolaruokailua päivittäin, kuten opiskelijoille? Kenen mielestä on oikeudenmukaista, että työtön joutuu itse maksamaan paitsi omasta ruoastaan, myös opiskelijoiden lounaasta???

Vierailija
10/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:14"]

[/quote]

[/quote]Työttömiä siinäkin sorretaan. Miksei työttömille ole järjestetty ilmaista ravintolaruokailua päivittäin, kuten opiskelijoille? Kenen mielestä on oikeudenmukaista, että työtön joutuu itse maksamaan paitsi omasta ruoastaan, myös opiskelijoiden lounaasta???

[/quote]Tarkoitan tässä maksamista välillisesti, sillä työtön maksaa veroja joilla opiskelija-loisten ruoat kustannetaan.

Vierailija
11/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki ideaalitilanne on se, että bussit olisivat täynnä täyden hinnan maksavia matkustajia, mutta jos busseissa ei saisi opiskelija-alennuksia, niin sitten opiskelijat vaihtaisivat junaan tai henkilöautoon eli ne bussit ajelisivat entistä tyhjempinä. Eli eiköhän se ole niille ihan taloudellisesti kannattavaa pitää niitä alennuksia. Tai siis, jos vr ei esim. antaisi opiskelija-alennuksia, mutta pitkän matkan busseista alennuksen saisi, kyllä varmasti opiskelijat käyttäisivät huomattavasti enemmän busseja, koska 50% alennus on usein aika paljon rahaa. Eli vaikkei mitään tukia saisikaan mistään, on se niiden bussiyhtiöiden kannalta järkevää pitää ne alennukset, jotta ne voi kilpailla edes jollakin tasolla vr:n kanssa. Täyden hinnan bussi/junaliput saattaa olla pitkillä matkoilla vielä melkein yhtä kalliita, kuin lentoliput sopivan tarjouksen sattuessa, ja kuka nyt bussissa istuisi vaikka kymmentä tuntia jo samalla rahalla lentäisi puolessatoista tunnissa?

Vierailija
12/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla on varaa valita oman auton ja julkisten välillä ja kehtaavat vielä valittaa tukiensa pienuutta???! Työttömillä ei ole varaa edes polkupyörään. Miten yhteiskunta voi sortaa yhtä ryhmää tällä tavalla?

Vierailija
13/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:14"]

[/quote]

[/quote]

No työtön ei ainakaan maksa mitään opiskelijoiden ruoasta, koska on pääsääntöisesti nettosaaja eikä -maksaja. Korkeakouluopiskelija ei saa ilmaista kouluateriaa, toiseen asteen opiskelija saa.

Opiskelijoiden kouluruokailua tuetaan, koska se on yhteiskunnallisesti tehokkaampi tapa. Kela maksaa yhtä opiskelija-ateriaa kohden 1,9 e. Yritys taas joutuu tarjoamaan opiskelijaruoan olisiko alle 2,70 eurolla, jotta saa tämän kelan ateriatukea. Yritys siis yleensä saa ateriasta 4,50 euroa. Kela maksaa tästä ruoasta n. 40 %. Opiskelijaruokailu on mahdollinen, koska opiskelija ovat iso ryhmä, jotka ovat samaan aikaan samassa paikassa (koulussa). Joten tämän ympärille on mahdollista ruokailuyrityksien luoda tarjontaa. Kelalle tulisi kalliimmaksi maksaa opiskelijoille korkeampaa tukea, kuin tukea opiskelijan ruokailua, koska ateriatuen vuoksi myös yritys joutuu myymään opiskelijaruokansa halvemmalla.

Selitetty ehkä vaikeanpuoleisesti, mutta kun hetken miettii, niin tajuaa että se on järkevää. Mutta jos työttömät niin kadehtivat opiskelijoita, niin lasketaan työttömien tuet samalla tasolle kuin opiskelijoiden ja annetaan samat opiskelijaedut ja -alennukset, katsotaan sen jälkeen kumpi on kivempi.

Vierailija
14/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijaruokailu ei ole kyllä ilmainen, vaan maksaa 2,60e. Ja minä en ainakaan edes tiedä yhtään opiskelijaa jolla olisi oma auto, itselläni ei ole edes ajokorttia. 

Vierailija
15/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkahuollon tarjouslähdöillä voi päästä nykyään todella halvalla, jos matkan ostaa muutamaa viikkoa ennen lähtöä! Esim. Tampere-Helsinki 3e.

Vierailija
16/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:14"][quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:10"]

[/quote]

[/quote]

Opiskelijoilla EI ole ilmaista ruokailua vaan kela tukee opiskelijoiden ruokailua muutamalla eurolla päivässä, eli opiskelijoiden tarvitsee maksaa ruuasta vähemmän. Ja eiköhän valtion ole järkevämpää tukea opiskelijoiden ruokailua, jotta yhteiskunta saa uusia veronmaksajia nopeammin, kuin laittaa rahaa työttömien ruokailuun -- tällä kun ei varsinaisesti oo mitään suoraa vaikutusta työttömien työllistymiseen.

Ja alkuperäiseen viestiisi liittyen se, että bussiyhtiöt on päättäny antaa opiskelija-alennuksia ei tosiaan liene millään tavoin pois työttömiltä. Kuten aiemmassa viestissä kirjoitin, on bussiyhtiöille todennäköisesti taloudellisesti kannattavaa myöntää alennuksia opiskelijoille, koska muuten opiskelijat, jotka on aika iso ryhmä tässä yhteiskunnassa, siirtyisivät käyttämään muita liikennevälineitä ja bussiyhtiöt menettäisivät rahaa.

-12

Vierailija
17/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:22"]Opiskelijoilla on varaa valita oman auton ja julkisten välillä ja kehtaavat vielä valittaa tukiensa pienuutta???! Työttömillä ei ole varaa edes polkupyörään. Miten yhteiskunta voi sortaa yhtä ryhmää tällä tavalla?

[/quote]

No jos junalipusta pitäisi maksaa täysi hinta eli vaikka 100 euroa suuntaansa toiselle puolelle Suomea ja vaihtoehtona on se, että vaikka kolme henkeä menee henkilöautolla ja jakaa kulut, niin totta kai se olisi opiskelijoillekin järkevämpää mennä tällöin autolla!

-12

Vierailija
18/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 11:22"]Opiskelijoilla on varaa valita oman auton ja julkisten välillä ja kehtaavat vielä valittaa tukiensa pienuutta???! Työttömillä ei ole varaa edes polkupyörään. Miten yhteiskunta voi sortaa yhtä ryhmää tällä tavalla?

[/quote]

Auto ei välttämättä tarkoita omaa autoa vaan vaikka kimppakyytiyhteisöstä hankittua kyytiä. Tai esim meillä kaveriporukassa yhdellä on auto, jota sitten kaikki lainailevat.

Vierailija
19/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä työttömien ja opiskelijoiden välistä epätasa-arvoa voitaisiin vähentää tarjoamalla opiskelijahintainen lounas ja matka-alennukset molemmille ryhmille. Miksi työttömän pitäisi maksaa enemmän kuin opiskelijan?

Vierailija
20/63 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika törkeää väittää, että työtön olisi nettosaaja tässä yhteiskunnassa. Tällainen propaganda kertoo tarpeellisen kaiken sanojastaan.