Kuka maksaa opiskelijoiden alennukset bussissa
Olen sattuneesta syystä kulkenut lähes viikottain pitkänmatkan bussissa ja huomannut että olen usein bussissa ainoa joka maksaa matkasta täyden hinnan. Kaikki muut ovat yleensä opiskelijoita ja matkustavat puoleen hintaan. Saako liikenneöitsiä jostain rahaa näistä opiskelijoista, vai kuskaavatko omaksi huvikseen puoleen hintaan?
Ihmetyttää vain että jos matkan "oikea" hinta on 30€ ja 90% matkustajista maksaa 15€, niin oikea hinta taitaa olla se 15€, tai sitten rahaa tulee tukena jostain muualta.
Kommentit (63)
Ne opiskelijat opiskelevat ja saavat sen jälkeen töitä, joilla maksavat työttömien tuet. Ihannetilanteessa.
Miksi työttömien pitäisi saada alennuksia? Millä ne on ansaittu? Opiskelemaan on jokaisella yhtä lailla mahdollisuus pyrkiä, jos haluaa rikkaaksi alennusten saajaksi.
Melkosta marinaa. Olen työssäkäyvä opiskelija. Saan tienata kuussa n. 600€ ja lisäksi saan opintorahaa 220€. Kela tukee myös koulumatkaani n. 20€/kk. En saa asumistukea koska asun poikaystäväni kanssa ja hän (tai siis pankki) omistaa asunnon. Sen sijaan, työttömän puolison tai avopuolison tulot tai asumismuoto eivät vaikuta työmarkkinatukeen tai peruspäivärahaan. Olen koulussa 8h päivässä ja matkoihin kuluu lisäksi n. tunti päivässä, joten minulla ei juuri ole aikaa tai voimia tehdä töitä tuon 600 euron edestä. Näin ollen, joka kuukausi minulle jää käteen vähemmän kuin huono-osaisimmallekaan työttömälle. Lisäksi opintolaina ei mielestäni ole millään tavalla rinnastettavissa tukeen!!!!
Tottakai opiskelija alennus on ok. Itseäni vaan ärsyttää kun opiskelijat valittavat. Ottakaa lainaa niin kuin ennenkin tai menkää töihin. Jos huonosti käy niin jäätte työttömiksi ja saatte hyvät tuet tekemättä mitään. Opiskelija on osansa valinnut. Opiskelija on tässä yhteiskunnassa ihan arvostettu jäsen. Mikä on se tuki, että olisitte tyytyväisiä ja lopettaisitte työttömien mollaamisen? Opintotuki ei ole koskaan ollut tarkoitettu kattamaan opiskelijan koko elämän kulut. Työttömyystuki on.